משחק ההישרדות של יצרניות הקונסולות - שוק ההון - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

משחק ההישרדות של יצרניות הקונסולות

סוני, מיקרוסופט ונינטנדו ניצבות בפני איום מצד הסמארטפונים - האם הן יכולות להתקדם לשלב הבא?

תעשיית משחקי המחשב פרצה בשנים האחרונות לא מעט גבולות. היא אינה מושכת עוד רק נערים מתבגרים, אלא קהל לקוחות רחב ומגוון.

לפי נתוני איגוד החומרה הבידורית האמריקאי (ESA), יותר ממחצית מתושבי ארה"ב (56%) משחקים במשחקי וידאו. ל-51% מבתי האב יש לפחות קונסולה ייעודית אחת לשם כך.

על פי הערכות, תעשיית משחקי המחשב והקונסולות נהנתה ב-2013 מהכנסות של כ-93 מיליארד דולר, ואלה צפויות לפי אותן הערכות לצמוח ליותר מ-110 מיליארד דולר ב-2015. הענף נחשב לאחד המתגמלים ביותר עבור מהנדסים, מעצבים ומתכנתים, כשהשכר הממוצע בו מגיע ל-250-55 אלף דולר בשנה.

תעשיית המשחקים נחלקת לכמה נישות עיקריות ביניהן קונסולות משחקים ועזרים, קונסולות ניידות, משחקים עבור הקונסולות, משחקי רשת, משחקי פלאפון ומשחקים עבור מחשבי PC.

Bloomberg

תשתית החומרה והתוכנה למשחקים היא המקום שממנו כדאי להתחיל את מסע ההיכרות עם התחום. סוני, מיקרוסופט ונינטנדו הן שלוש היצרניות הגדולות בתעשייה זו.

סוני, החברה היפנית הוותיקה למוצרי צריכה ובידור ביתיים, נכנסה לראשונה לשוק המשחקים ב-1994 עם קונסולת הפלייסטיישן הראשונה שלה. פעילות המשחקים היא רק אחת מהפעילויות מהרבות של ענקית האלקטרוניקה.

המערכות של סוני הן משוכללות במיוחד, ויכולותיהן נחשבות לטובות בהרבה מהדרוש למרבית המשחקים הקימיים. סוני אמנם הפסידה מעט נתח שוק לטובת נינטנדו לאחר שזו השיקה מערכת Wii ב-2006. עם זאת, קונסולת המשחקים החדשה שלה, פלייסטיישן 4, שיצאה לשוק לפני כחודש, נמכרה במיליון יחידות ביום הראשון וב-2.1 מיליון יחידות בשבועיים הראשונים לאחר השקתה.

ענקית התוכנה מיקרוסופט נכנסה לשוק המשחקים ב-1998, כשהוציאה בשיתוף פעולה עם Sega את קונסולת המשחקים הכושלת Sega Dreamcast ב-1998. Sega סיימה מאז את דרכה בתחום הקונסולות ועברה להתרכז בפיתוח משחקים, אך במיקרוסופט קיבלו תיאבון והשיקו ב-2001 את Xbox. ההתחלה היתה פושרת, אך מיקרוסופט השכילה להפוך את התחרות בגזרת משחקי הווידאו ליתרון בתחרות על PC משום שהציעה תשתית חומרה ותוכנה מרשימה עבור Xbox. ב-2005 היא השיקה גרסה עדכנית לקונסולה, שזכתה לביקוש אדיר. בפיתוח המוצר הושקעו יותר מ-3 מיליארד דולר ועימו הושקו שירותים אינטרנטיים נוספים, כולל משחקים מרובי משתתפים על גבי פלטפורמות שונות.

בהמשך השיקה מיקרוסופט את ה-Kinect, מוצר עזר בעל טכנולוגיה לזיהוי תנועה המאפשר לשחק על פי תנועות גוף, ללא שלט או בקר. גם מיקרוסופט השיקה באחרונה קונסולה משחקים מחודשת, והיא צועדת ראש בראש עם המתחרה מסוני.

המתחרה השלישית, נינטנדו, היא הוותיקה ביותר בתחום. היא נוסדה ב-1889 ונהפכה רשמית לחברת משחקי וידאו ב-1975. היא היחידה שמתמקדת כיום בתחום המשחקים בלבד. משחק הווידאו הראשון שלה שנהפך לרב מכר, Super Mario Bros, הושק ב-1985, ומאז היא ייצרה להיטים כמו The Legend of Zelda, Mario, Metroid ו-Donkey Kong.

החברה היתה חלוצה גם בתחום קונסולות המחשקים, השפעתה נחלשה בתחילת העשור הקודם, אבל מאוחר יותר היא חזרה עם קונסולת ה-Wii, שבאמצעותה הצליחה לזמן מה לגבור על סוני ומיקרוסופט בסך המכירות. הגרסה האחרונה שיצאה ב-2012 נכשלה במכירות ולפחות בינתיים נראה כי החברה מתרכזת בעיקר בפיתוח משחקים וקונסולות משחק ניידות.

פעילותן של קונסולות המשחקים נראית אולי מעניינת, אך התוצאות עשויות להיות הרסניות. נינטנדו לדוגמה, איבדה מאז דעיכת מכירות קונסולת ה-Wii, יותר מ-60% משווי השוק שלה. מכירות הקונסולה של סוני שוברים שיאים, אבל היא לא מרוויחה עליה (על הקונסולה הקודמת הפסידה יותר מ-100 דולר ליחידה), והיא מתעדת להרוויח ממכירות המשחקים והמוצרים נלווים. החברה מצויה בקשיים, ורושמת הפסדים בחלק גדול ממגוון פעילויותיה בשנים האחרונות, אבל הודות לחולשת הין היפני עשויה לחזור לרווח בשנה הבאה. עסקי המשחקים של מיקרוסופט עובדים יפה, אך רוב הרווחים של החברה תלויים במגוון מוצרים אחרים.

מכיוון שהקונסולות בדרך כלל נמכרות במחיר הקרוב למחיר העלות, הרווחים בענף אמורים להגיע מפעילות מפתחות המשחקים.

עקב עלייה בעלות פיתוח המשחקים, רבות מהחברות הקטנות בתחום התמזגו או נרכשו על ידי חברות גדולות או על ידי קרנות השקעה פרטיות. החברות הקטנות בדרך כלל נמצאות בידיים פרטיות, בעוד הגדולות - Electronic Arts, Take-Two Interactive, Activision Blizzard Konami, THQ - נסחרות בבורסה. מניותיהן מתאפיינות בתנודתיות גבוהה, אך מיזוגים ורכישות איפשרו להן לצמצם אותה בשנים האחרונות.

משחקי וידאו נמכרים גם ברשתות כמו וול־מארט ובסט־ביי, אך יש רשתות שמתמחות בתחום - כמו GameStop, שהוקמה בשנות ה-90. מאז 2008 הרשת היא הקמעונאית הגדולה ביותר בתחום, ומשקיעים המעוניינים להיחשף אליו באופן ישיר רוכשים לעתים קרובות את מנייתה.

הדור האחרון של הקונסולות?

מה צופן העתיד לתעשיית המשחקים? האנליסטים צופים כי סוני תמכור בחמש השנים הקרובות 49 מיליון קונסולות פלייסטיישן 4 ובכך תגבור על XboxOne של מיקרוסופט, שמכירותיה צפויות להסתכם ב–38 מיליון יחידות. המספרים האלה נראים גבוהים בהתחשב בכך שכל יחידה עולה כ-400 דולר, אך נזכיר שאפל מכרה ברבעון האחרון לבדו 48 מיליון מכשירי אייפון ואייפד, שהשימוש בהם נהפך לדרך המועדפת לשחק. ככל שהסמארטפונים והטאבלטים צוברים פופולריות מתברר שהקונסולות יצטרכו להיאבק חזק על הישרדותן, ויש המנבאים להן דעיכה אטית. הפסימיים יותר מעריכים כי הדגמים החדשים היו הדור האחרון של הקונסולות. המומחים סבורים כי קהל היעד של צרכני הקונסולות יצטמצם, ויכלול קומץ אניני טעם שישמרו אמונים לגרפיקה המשובחת ולמסכים הגדולים.

סוני ומיקרוסופט פעילות אמנם גם בתחום הסמארטפונים והטאבלטים, אולם במידה פחותה בהשוואה לגוגל, אפל וסמסונג. שתי החברות גם מפתחות, למשל, את תחום המשחקים הכוללים מרכיבים חברתיים. פלייסטיישן 4, למשל יכלול אלמנטים של פייסבוק, במטרה להינות מהעניין שמגלים הגולשים ברשתות החברתיות.

אין ספק שהתחרות בתחום משחקי הווידאו תדיר עוד לא מעט שעות שינה מעיני יצרני הקונסולות והמפתחות. בענף מקווים כי המעבר לצריכה מקוונת והוזלת ההשקעה בחומרה ובתוכנה בייצור הקונסולות ייתנו מענה ראוי לאיום הסמארטפונים.

הכותבת היא אנליסטית בכירה לשווקים בינלאומיים. אין לראות בכתוב המלצה למכירה או רכישה של ניירות ערך או ייעוץ השקעות כלשהו



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#