תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

לא רק צוללות: "פוליטיקאים הם כמו זונות, רק יקרים יותר"

לכתבה
מרגרט תאצ'ר ורונאלד רייגן, מתוך הסרט "עולם הצללים: מה קורה בתוך סחר הנשק העולמי"ASSOCIATED PRESS

סרט חדש המבוסס על ספרו של אנדרו פיינשטיין, חבר פרלמנט לשעבר מדרום אפריקה שחוקר את תחום עסקות הנשק בעולם, חושף איך עובדת התעשייה ■ אולי זאת הסיבה לכך שהפרשה שהסעירה השבוע את ישראל לא מרגשת אותו

11תגובות

אנדרו פיינשטיין כבר ראה כמעט הכל. אבל כשסיפרנו לו על הפרשייה שמסעירה את ישראל ונוגעת ליצרנית הצוללות הגרמנית תיסנקרופ ולפרקליטו של ראש הממשלה, הוא נדהם והביט עלינו בפליאה. אחרי כמה דקות הוא התעשת וסיפר פרטים בודדים משלל הדברים שהוא יודע על החברה הגרמנית.

"הלוואי שהייתי פרנואיד. המציאות היא שהעבודה שאני עושה התחילה מהניסיון האישי שלי לגבי עסקות נשק, שהצליחו להרוס את הדמוקרטיה הצעירה בדרום אפריקה" אנדרו פיינשטיין

פיינשטיין הוא מחבר הספר "The Shadow World: Inside the Global Arms Trade" ("עולם הצללים: מה קורה בתוך סחר הנשק העולמי"), שהיה הבסיס לסרט "עולם של צללים: עסקות הנשק המושחתות בעולם" (שמוקרן בימים אלה ב-yes דוקו). כבר שנים רבות הוא עוקב אחרי תיסנקרופ, וגילה, כך על פי הנטען בספרו, שהיתה מעורבת בעסקות שחיתות פעמים רבות. אחת מהדוגמאות לכך המופיעות בספרו היא זו של ראש מחלקת הרכש בצבא דרום אפריקה, שביקש שוחד מתיסנקרופ בתרומה לקידומה במכרז. ביקש - וקיבל, כך על פי הספר, את מיליוני הדולרים לחשבון מיוחד שפתח בליבריה.

אנדרו פיינשטין
באדיבות yes

"בתחום עסקות הנשק יש תמיד, תמיד, תמיד סיפורים חדשים", אומר פיינשטיין, "זה פשוט לא מפסיק לעולם. שוחד הוא חלק מבני מעסקות הנשק. שר הביטחון היווני לשעבר, אקיס צוחצופולוס, מרצה בימים אלה עונש מאסר אחרי שנמצא שקיבל שוחד מחברה גרמנית אחרת - פרוסטאל - כדי לקדם עסקת צוללות במדינה שגם אותן מייצרת תיסנקרופ".

לדבריו, וכפי שפורסם גם בעיתונות הגרמנית, תיסנקרופ ופרוסטאל הקימו חברה בשם מארין פורס אינטרנשיונל (MFI), ו"נראה כי תפקידה של החברה הזו היה לסייע לתיסנקרופ ופרוסטאל לרקום עסקות בכל העולם", הוא אומר. איך עושים את זה? יש כמה אפשרויות. אחת מהן היא שחברות זוכות במכרז שכולל שיתוף של חברות בנות בכל העולם, ואחת מהחברות האלה תשלם כסף לחברה אחרת במדינה אחרת. אחד המוטבים של החברה הזו יהיה 'במקרה' אחד ממקבלי ההחלטות בעסקה המקורית. ככה זה עובד.

תיסנקרופ, בעזרת MFI, עמדה בחזית של העברות הכספים באמצעות חברות בנות. היו כל מיני סוגים של עניינים שנויים במחלוקת בנוגע לחברה הבת הזו, שנסגרה בינתיים. חשבנו שזה נגמר, אבל עכשיו גילינו שתיסנקרופ הקימה מחדש חברה כזו תחת שם חדש. לתיסנקרופ יש היסטוריה נוראית במיוחד בכל הקשור לעסקות נשק מושחתות. הייתי אומר שמכל חברות הנשק האירופיות, היא אחת החברות המושחתות ביותר מבחינה היסטורית, לצד BAE, רולס רויס ואולי גם ריינמטאל הגרמנית".

מתוך הסרט עולם של צללים
באדיבות yes דוקו

"פוליטיקאים הם כמו זונות"

"בהתחלה לא הבנתי למה בכל מקום שבו אני חוקר אני מוצא סוחרי נשק ישראלים. חשבתי שאין מספיק ישראלים כדי שיהיו כל כך הרבה סוחרי נשק כאלה. אבל כשקצינים בכירים בצה"ל פורשים, הם יכולים באופן כמעט אוטומטי להתחיל לסחור בנשק" אנדרו פינשטיין

פיינשטיין מנסה להסביר איך המנגנון עובד, אבל מודה שלא תמיד אפשר לעקוב אחרי כל קצות החוט בפרשיות שמערבות מיליארדי דולרים, פוליטיקאים בכל העולם, לוביסטים ובעיקר הרבה מאוד קורבנות של הנשק שנקנה - בין אם קורבנות ישירים או קורבנות עקיפים - אזרחי המדינות שפשוט לא מקבלים את הכסף שאמור להגיע אליהם בדמות שירותי רווחה, בריאות וחינוך.

כפי שאפשר להבין, תיסנקרופ לא יוצאת דופן בעולם הצללים של התעשיות הנשק העולמיות. הספר והסרט מלאים בדוגמאות של עסקות שפלות שכוללות העברת שוחד לכאורה לגורמים בכל העולם - על ידי ממשלות ולראשי מדינות. הם מראים כיצד המערכת הפיננסית נהנית מעסקות הנשק האלה ואיך קל יותר למכור נשק כשמכניסים למשוואה את גורם הפחד - גם אם לא צריך אותו.

לוחם בדרום סודאן אוחז בנשק ומיישיר מבטו אל המצלמה. סביבו לוחמים נוספים לא בפוקוס.
אי־פי

"פוליטיקאים הם כמו זונות, רק יקרים יותר", אמר אחד מסוחרי הנשק המרואיינים בסרט. "כוח של פוליטיקאי הוא כמו של מנהל ביניים בחברת לוקהיד מרטין. הם עושים מה שאומרים להם". לטענתו, מדובר בכלל בעסקי מכירת שוחד - ולא בעסקי מכירת נשק.

ויג'אי פרשאד, מחבר הספר "המדינות העניות", שחקר את השפעתן של עסקות נשק על חלק מהמדינות הנחשלות בעולם, אומר בסרט כי "חברה שמחליטה שרוב התקציב שלה ילך לייצור נשק, בניית כוח צבאי וכדומה, מקבלת החלטה מוסרית שהמיליטריזם חשוב יותר מיצירת רווחה לאוכלוסיה. המדיניות מתבססת על חמדנות".

"שאלת את עצמך למה סעודיה קונה כל כך הרבה ציוד צבאי, למה היא קונה יותר ציוד ממה שהצבא צריך? כי ככה היא משמרת את הבריתות הצבאיות שלה" אנדרו פיינשטיין

לא בכדי התעשייה הזו מושכת כל כך הרבה שחיתות: יש בה הרבה מאוד כסף ולא תמיד אפשר לדעת לאן בדיוק הוא הולך. באפריל פירסם מכון שטוקהולם למחקרי שלום בינלאומיים (SIPRI) את הערכותיו להיקף התעשייה - ההערכות המקובלות ביותר כיום, כי החברות והממשלות ממש לא אוהבות להסגיר את המספרים המדויקים. לפי SIPRI, אחרי ארבע שנים של ירידה בהוצאות הצבאות בעולם, בשנה שעברה חזרו שוב מדינות העולם להתחמש. לפי נתוני הדו"ח, ההוצאה הצבאית העולמית גדלה בשנה שעברה ב-1% במונחים ריאליים והגיעה ל-1.676 טריליון דולר. חישוב הגידול בהוצאה נעשה ביחס לצמיחה העולמית ב-2015, שהגיעה ל-2.3%.

נתונים מהכתבה

זאת הפעם הראשונה שבה נרשם גידול בהוצאות הצבאיות בעולם מאז 2011, על רקע המתיחות במזרח אירופה, במזרח התיכון ובאזור ים סין הדרומי. נתוני 2015 מתקרבים לשיא ההוצאות שנרשם ב–2011 - שנה שסימלה גידול עקבי בהוצאות הצבאיות שנמשך מאז 1998. בסך הכל נרשם גידול בהוצאות הצבאיות במדינות אסיה ואוקיאניה, מרכז ומזרח אירופה ובמדינות המזרח התיכון שלגביהן קיימים נתונים זמינים. הרשימה הזו ממחישה את טבלת "המסוכנות" בעולם - אזורים שעשויים להתלקח במהירות.

נתונים בכתבה

ארה"ב ממשיכה להחזיק בתואר המדינה עם ההוצאות הצבאיות הגבוהות ביותר, שהסתכמו ב-2015 ב-596 מיליארד דולר - ירידה של 2.4% מ-2014 וירידה של 3.9% מ-2006, השנה שלגביה עורכים ב-SIPRI השוואה. בסך הכל, ההוצאה הצבאית האמריקאית היוותה 36% מסך ההוצאות הצבאיות בעולם. למעשה, ההוצאה של 15 המדינות המובילות בתחום זה היוותה 81% מכלל ההוצאה הצבאית העולמית.

במקום השני ברשימה ניצבת סין, שעל פי הנתונים הזמינים ל–SIPRI השקיעה אשתקד 215 מיליארד דולר בהוצאות צבאיות - זינוק של 132% מ–2006 ועלייה של 7.4% מ–2014. סעודיה עלתה למקום השלישי ברשימה כשהוציאה 87.2 מיליארד דולר - זינוק של 97% מ-2006. סך ההוצאה הצבאית של סעודיה ביחס לתמ"ג הגיע ל-13.7% ב-2015, לעומת 7.8% ב-2006. ההוצאה הצבאית העולמית ביחס לתמ"ג העולמי הגיעה בשנה שעברה ל-2.3%.

במקום הרביעי נמצאת רוסיה, שהוציאה ב–2015 91 מיליארד דולר על התחמשות וצבא - זינוק של 7.5% מ-2014 ושל 91% מ–2006. בריטניה הגיעה למקום החמישי ועקפה את הודו, אך בעיקר בשל שינויים שערי המטבע. עוד אפשר למצוא ברשימת 15 המדינות בעלות ההוצאות הצבאיות הגבוהות ביותר את צרפת, יפן, גרמניה, דרום קוריאה, ברזיל, איטליה, אוסטרליה, נסיכויות המפרץ וישראל.

"בכל מקום יש סוחרי נשק ישראלים"

"אחרי שפירסמתי את הספר הראשון שלי, שהתמקד בדרום אפריקה, סוחר נשק שהיה מעורב בעסקה גדולה במדינה שלח לי מכתב הביתה עם שליח, כדי להבהיר לי שהוא יודע איפה המשפחה שלי גרה" אנדרו פיינשטיין

פיינשטיין, יהודי בן 52, כיהן כחבר הפרלמנט הדרום־אפריקאי בין 1997 ל–2001 מטעם מפלגת השלטון ANC - עד שהודח. בדרום אפריקה לא מכחישים את הסיבה להדחתו: הוא התחיל לדחוף את האף לכל מיני עסקות נשק שנחתמו במדינה ומשהו בהן הריח לו לא טוב. אגב, בעסקה הגדולה ביותר לאספקת ספינות מלחמה לדרום אפריקה היתה מעורבת אותה תיסנקרופ.

כשהחל לחקור לעומק את עסקות הנשק במולדתו באופן פרטי, הוא עזב עם משפחתו ללונדון, וב-2007 פירסם ספר שהתמקד בהן. כשהחל לכתוב את "עולם הצללים", גילה שהישראלים נמצאים בכל מקום בעולם עסקות הנשק. "בהתחלה לא הבנתי למה בכל מקום שבו אני חוקר אני מוצא סוחרי נשק ישראלים. חשבתי שאין מספיק ישראלים כדי שיהיו כל כך הרבה סוחרי נשק כאלה. אבל כשקצינים בכירים בצה"ל פורשים, הם יכולים באופן כמעט אוטומטי להתחיל לסחור בנשק", הוא מספר.

פיינשטיין עובד כיום ב-Corruption Watch, ארגון קטן שנועד לחשוף את הנעשה מאחורי הקלעים של עסקות הנשק. בסך הכל, בעולם יש רק 400 איש שעובדים בענף. "יש כל כך הרבה עבודה, אבל קשה מאוד להשיג מימון לדברים האלה", הוא אומר.

"אני חושב שזה מה שקרה לאובמה. היו לו רעיונות ואידיאלים, אבל הממשל שלו הפר אותם תוך חודשים. שמוקדם מאוד הוא הבין שאין לו הון פוליטי מספיק כדי להילחם במה שמוגדר בסרט כאליטה הביטחונית" אנדרו פיינשטיין

פיינשטיין אומר כי האיומים על חייו מצומצמים ממה שאפשר היה לצפות בתחום הזה. "אחרי שפירסמתי את הספר הראשון שלי, שהתמקד בדרום אפריקה, סוחר נשק שהיה מעורב בעסקה גדולה במדינה שלח לי מכתב הביתה עם שליח, כדי להבהיר לי שהוא יודע איפה המשפחה שלי גרה. במכתב הוא הורה שלא לכתוב עליו שוב, לא להזכיר את שמו בפומבי או בשיחות פרטיות. ואז, באופן מוזר, כשעבדתי על 'עולם הצללים', עורכי הדין שלו שלחו לי מכתב אזהרה. הם גילו שאני צפוי לכתוב עליו שוב אחרי שהמו"ל שלי ביקש מעורכי הדין שלו לתת לספר ייעוץ משפטי, והם אמרו שהם לא יכולים, כי הם נמצאים בניגוד עניינים. אחרי 48 שעות קיבלתי מהם את המכתב. הם אמרו שאין לי מה לכתוב על הלקוח שלהם. עניתי להם בנוגע למה אני כן מתכוון לכתוב עליו, ואמרתי שיש לי ראיות. הם הגיבו בנוגע לדבר אחד או שניים, שלחתי להם את הראיות ולא שמעתי מהם שוב.

"אין הרבה אנשים בעולם שעובדים בכתיבה על עסקות הנשק. הספר הקודם על סחר הנשק העולמי, חוץ מספר לאוניברסיטאות בארה"ב, הוא ספר בשם 'בזאר הנשק', שפורסם בבריטניה ב–1975. מאחר שכתבתי על זה בעבר, אנשים מכל העולם התחילו לפנות אלי - ממשלות, צבאות, חברות, עיתונאים, אפילו אנשי תביעה שעובדים על מקרים שקשורים לחברות האלה, וקראו את הספר הראשון שלי. חושפי השחיתויות הם אלה שמסתכנים באמת".

צבא ארה"ב בעירק,2003
אי־פי

אתה יודע בוודאות על מקור שלך שקיבל איומים?

פיינשטיין: "לצערי, אני לא יכול לספר עליו כי הוא מקור בסיפור שכתבנו עליו ומופיע בסרט. באופן מוזר יש לו קשר לאחת מהדמויות הראשיות בסיפור. הוא המשיך לעבוד עם האנשים בעסקה, וזה היה מצב מסוכן מאוד. אני רק יכול להגיד שממשל אובמה מתייחס באופן נוראי לחושפי שחיתויות. הוא הגיש כתבי אישום נגד יותר חושפי שחיתויות בעילה של ביטחון לאומי מאשר כל הממשלים הקודמים ביחד".

אבל התדמית של ברק אובמה היא של אדם פתוח שמעודד חשיפת שחיתויות, שונה בתכלית מזו של הנשיא הקודם, ג'ורג' בוש.

"לתיסנקרופ יש היסטוריה נוראית במיוחד בכל הקשור לעסקות נשק מושחתות. הייתי אומר שמכל חברות הנשק האירופיות, היא אחת החברות המושחתות ביותר מבחינה היסטורית, לצד BAE, רולס רויס ואולי גם ריינמטאל הגרמנית" אנדרו פיינשטיין

"מבחינת מיתוג אובמה מצוין, וזה מאפשר לו לעשות דברים מסוימים שהוא לא מקבל עליהם מספיק ביקורת. עם הבחירה בדונלד טראמפ, אובמה נראה פתאום כמו הנשיא המושלם ביחס לציפיות של אנשים. אבל תראה את המלחמה שלו בחושפי שחיתויות, איך שהוא מנהל מלחמה עם כלי טיס בלתי מאוישים (כטב"מים), ואיך הוא הגדיל אותה לעומת ממשל בוש. הוא אמנם לא ניהל עוד מלחמה בעירק או באפגניסטן, אבל הוא גם לא יצא משם כמו שהבטיח. אפילו במונחים של רכש מקומי בארה"ב, הוא התנהל בצורה שונה ממה שהבטיח. השיטה היא שיטה של שוחד חוקי וממוסד. החברות מזרימות כסף למימון קמפיינים פוליטיים, ואפשר ממש לראות אחר כך איך בדיוק אותם אנשים או מפלגות שקיבלו את הכסף תומכים בפרויקטים של חברות נשק.

חברי מיליציה מרואנדה, 2014.
רויטרס

"בתחום עסקות הנשק יש תמיד, תמיד, תמיד סיפורים חדשים, זה פשוט לא מפסיק לעולם. שוחד הוא חלק מבני מעסקות הנשק" אנדרו פיינשטיין

צבא אנגליה בעירק, 2003
אי־פי

"כמועמד, אובמה טען שהוא ינקה את התעשיות הביטחוניות בארה"ב. כשהוא נכנס לתפקיד, הוא ניסה לעצור את הדלת המסתובבת — המעבר של בכירים מהתעשיות ביטחוניות לתפקידים בממשל ולהפך. הוא ניסה לכפות תקופת צינון של שנתיים לפני מעבר בין תפקידים של סוחרי נשק לפנטגון או לתפקידים ממשלתיים אחרים, לדוגמה".

נשיא ארה"ב בכלל יכול להילחם בתופעות כאלה או שזה גדול ממנו?

"אני חושב שזה מה שקרה לאובמה. היו לו רעיונות ואידיאלים, אבל הממשל שלו הפר אותם תוך חודשים, כשמינה לבכיר בחיל האוויר אדם שעבד הרבה שנים בלוקהיד מרטין. אין לי ראיות לכך, אבל האינסטינקטים שלי הם שמוקדם מאוד הוא הבין שאין לו הון פוליטי מספיק כדי להילחם במה שמוגדר בסרט כאליטה הביטחונית, ושהוא יצטרך להקריב כל כך הרבה מהנשיאות כדי לחולל שם שינוי, שעדיף לתת לעסקים להתנהל כרגיל ולהתמקד בדברים אחרים. אני חושב שזה גם מה שטראמפ עובר עכשיו: הוא מקבל עדכוני ביטחון יומיים, וחלק מרכזי בהם הוא להבהיר לכל נשיא נכנס, ללא קשר לדעותיו, עד כמה העולם מסוכן, כמה ארה"ב מאוימת".

לא נראה שאובמה, למשל, חושב לעצמו: "הנה, אני אתן את החוזה הזה ללוקהיד מרטין וארוויח קצת כסף". אבל בסרט נראה שטוני בלייר, ראש ממשלת בריטניה לשעבר, דווקא כן חשב ככה.

"בלייר חושב שאם אתה עושה דברים במסגרת התפקיד שלך, ואחרי שאתה מסיים את התפקיד שלך אתה מרוויח מהם - זאת לא שחיתות. אני ממש לא מסכים עם זה. אני לא יודע אם כשבלייר החליט לפלוש לעירק או כשהוא החליט לתמוך בבוש בכל מה שיעשה, הוא חשב לעצמו איך הוא ירוויח מההחלטה הזו. אבל בסופו של דבר, אחרי שהוא פרש - הוא הרוויח. בנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן הרוויח מיליארדים מהפעילות שלו בעירק, ובלייר קיבל מהבנק 5 מיליון דולר בשנה רק כדי לתת שיחות ייעוץ פעם או פעמיים בשנה".

ג'ורג' בוש וטוני בלייר
אי־פי

עמיתיו של פיינשטיין קנו לו מניה אחת של BAE, מה שמאפשר לו להגיע לאסיפת בעלי המניות השנתית של חברת הנשק הבריטית, שמייצרת בין היתר, את מטוס הטייפון - ולהתעמת עם ההנהלה. "זה משהו נהדר לעשות. כי אם יש לך ראיות ממוסמכות, אפשר להטיח במנהלים שהם לא היו כנים עם בעלי המניות. כשריצ'רד אוונס עזב את תפקיד יו"ר BAE, הוא ניהל את הקשרים של החברה מול סעודיה. אבל לפני כמה שנים הוא קיבל את ניהול החברה הממשלתית המרכזית בקזחסטן, שפועלת למעשה כמכונה להלבנת כספים עבור המשפחה השלטת שם. בלייר היה יועץ לממשלה הקזחית, ושימש כיועץ תקשורת וממשל לנשיא. היה מדהים בעיני איך בלייר ואוונס עובדים ביחד במדינה דיקטטורית כמו קזחסטן".

"חברה שמחליטה שרוב התקציב שלה ילך לייצור נשק, בניית כוח צבאי וכדומה, מקבלת החלטה מוסרית שהמיליטריזם חשוב יותר מיצירת רווחה לאוכלוסיה. המדיניות מתבססת על חמדנות" ויג'אי פרשאד, מחבר הספר "המדינות העניות"

עד לאחרונה בלייר היה שליח הקוורטט למזרח התיכון.

"מדהים שהוא קיבל את התפקיד הזה. הפלסטינים אף פעם לא ממש סמכו עליו, וזה היה מינוי מגוחך בעיני.

פיינשטיין מקונן על אובדן הדרך המסורתית של מפלגות השמאל בבריטניה ובארה"ב ועל הקרבה של אידיאלים בשל בצע כסף. "מבחינה היסטורית, פוליטיקאים מהשמאל התעניינו פחות ברווח אישי לעומת פוליטיקאים מהימין, ואפשר להבין את זה, כי הימין מאוד פרו־עסקי. בלייר תמך ללא עוררין ב–BAE, ואני חושב שזה התחיל כניסיון להראות שהלייבור החדש יכול לעבוד עם העסקים טוב יותר מהממשלה השמרנית".

יש חברות נשק שלא משחדות גורמים רשמיים ובכירים?

"אני לא יודע. מעולם לא נתקלתי בכזו. אני עובד בזה 16 שנה, ולא חקרתי כל עסקת נשק שהתרחשה בשנים האלה. אבל כל חברה שחקרתי, עוד לא מצאתי אחת שלא היתה מעורבת בשחיתות מסוג מסוים".

"זה לא תפוח רקוב אחד, זה הדנ"א"

תעשיית הנשק אינה הענף היחיד שמושמץ בימינו בשיח הציבורי במערב: חברות התרופות מואשמות בניצול החולשות של האנשים לצורך גריפת רווח אישי, וחברות הנפט והגז מואשמות בשתיית משאבי העולם כדי שהמיליארדים יגיעו בסוף לקבוצה מצומצמת של אנשים. אבל פיינשטיין מאמין שחברות הנשק מתעלות עליהן בערמומיות, בתחכום ובהיקף השחיתות.

המלחמה בעירק, בגדאד, 2003
אי־פי

"ההבדל בין תעשיית הנשק לתעשיית התרופות, למשל, הוא שאנחנו לא מדברים בגלוי על הרבה מהדברים שקשורים לביטחון לאומי. הרבה ממה שקורה בתחום הוא סודי, וזה מעניק לאנשים אומץ לעשות דברים שהם לא היו עושים במקרים אחרים. מערכת היחסים בין החברות לממשלה במגזר הזה קרובות יותר לעומת במגזרים כמו תעשיית התרופות ומשאבים טבעיים - כי שוב, מדובר פה בביטחון לאומי. אני גם חושב שהאנשים המעורבים בזה מסתובבים במעגלים קרובים מאוד, בעיקר בבריטניה ובארה"ב. השחיתות במגזר המסוים הזה היא לא תוצר לוואי מקרי של תפוח רקוב אחד בחברה או בממשלה, או עסקה נשק נוראית אחת. זה חלק מהדנ"א של העסקות האלה".

מה היה הממצא המזעזע ביותר בספר שלך?

צבא ארצות הברית בעירק, 2003
אי־פי

"אחד הדברים שהפתיעו אותי הוא עד כמה פוליטיקאים ובעיקר המפלגות נהנות מעסקות כאלה. ראיתי את זה בדרום אפריקה: חלק מהסיבה לכך שעשינו עסקה של 10 מיליארד דולר לנשק שלא היינו צריכים היתה 3 מיליון דולר ששילמו לשר הביטחון, ראש מחלקת הרכש בצבא, הרמטכ"ל ושרים אחרים שקיבלו החלטות. דרום אפריקה היתה דמוקרטיה צעירה ב-1998–1999 וחשבתי שאולי זה בגלל זה, אבל אז גיליתי עסקה שבה היה מעורב קנצלר גרמניה דאז, הלמוט קוהל. מפלגת CDU הגרמנית היתה מעורבת בעסקה דומה".

וזה לא משנה אם אתה מהימין או מהשמאל?

אני לא יודע אם כשבלייר החליט לפלוש לעירק או כשהוא החליט לתמוך בבוש בכל מה שיעשה, הוא חשב לעצמו איך הוא ירוויח מההחלטה הזו. אבל בסופו של דבר, אחרי שהוא פרש - הוא הרוויח" אנדרו פיינשטיין

"לא, אין הבדל. הדבר הנוסף שהדהים אותי הוא כמה זה שיטתי ומתפשט. זה נמצא בכל מקום. זה הדהים והעציב אותי, כי אני חשבתי לזמן קצר שדרום אפריקה נאיבית".

אנשים יתקפו אותך ויגידו: "מה אתה רוצה מהתעשייה הזו? היא מסייעת לשגשוג, לכלכלה ונותנת מקומות עבודה לאנשים". אתה מקבל את הטיעון?

"ברור שאני מבין אותו, אבל צריך להסתכל מעבר ליחסי ציבור. יש שני טיעונים עיקריים בעד תעשיית הנשק - שזה תורם לביטחון הלאומי ושזה טוב לביטחון הלאומי. מה פוליטיקאי צריך יותר מאשר להגיד 'אני שומר על ביטחונכם ומפתח את הכלכלה'? בכל מה שקשור לכלכלה, נערך מחקר מדהים שגילה שמגזר התעשיות הביטחוניות הוא דרך נוראית להצמיח את הכלכלה. קודם כל, המגזר הזה כולל השקעה ציבורית כבדה בו. החברות האלה לא היו רווחיות ולבעלי המניות לא היתה תשואה ממשית ללא השקעה ממשלתית גדולה - במו"פ, בשיווק וכו'. בבריטניה, לדוגמה, עובדים 174 אנשים לקידום מגזר התעשיות הביטחוניות בממשלה. ברוב מגזרי היצוא האחרים - יש מזל אם יש אדם אחד שעובד. אם התעשיות האלה סובלות ממשבר כלכלי, בסוף משלם המסים הבריטי משלם על הכל.

"באוניברסיטת מסצ'וסטס בחנו את כמות ההשקעה הציבורית במגזר הביטחון ואת מספר מקומות העבודה שנוצרו, וגם מה קורה ברמות השקעה דומות במגזרים אחרים כמו אנרגיה מתחדשת ומגזרים שקשורים בחינוך. הם גילו שאפשר היה ליצור עוד שלושה־שבעה מקומות עבודה על כל מקום עבודה בתעשיות ביטחון באותן רמות השכלה ומומחיות".

פיינשטיין מזכיר כדוגמה את הזעקות של חברת BAE כשאיימו לחקור אותה בנוגע לקשר לעסקת ענק עם סעודיה לרכישת מטוסי טייפון בריטיים, שם על פי החשד שולם שוחד של מיליארד דולר לבכירים סעודים. "היו כל מיני חקירות לגבי עסקות הנשק עם סעודיה בבריטניה וכולן נסגרו. בלייר סגר את החקירה. בעסקה אחרת היתה פשרה עם BAE שבמסגרת היא שילמה קנס מצחיק של חצי מיליון דולר.

"BAE פירסמה על המוניות השחורות בלונדון מודעות שקבעו: '55 אלף מקומות עבודה בסיכון'. כששאלנו אותם מהן העבודות האלה, הם טענו כי מדובר ב-55 אלף מקומות עבודה ישירים בתעשייה הביטחונית בבריטניה שתלויים בפרויקט הטייפון. כשחקרנו בעצמנו גילינו שמדובר רק ב–7,500 מקומות עבודה ישירים ועקיפים בבריטניה. בזמן ש-BAE הזהירו, הם העבירו עבודות אחרות מבריטניה למזרח אסיה כי היה זול יותר לייצר שם.

"זה רק ממחיש למה הטענות על התרומה הכלכלית של תעשיית הנשק הן מוגזמות. אפשר להשתמש בכסף הזה בדרכים פרודוקטיביות יותר ועם הרבה יותר יתרונות כלכליים. זה לא אומר שאני חושב שאין מקום לתעשיות ביטחוניות בכלל. הלוואי שלא היינו צריכים תעשיות ביטחוניות בעולם, אבל המציאות היא שהעולם הוא מקום לא יציב.

מטוס ה– F35 האמריקאי. "למה ממשיכים לייצר אותו? בגלל הבריתות הצבאיות של ארה"ב"
רויטרס

"מטוס ה–F35 שארה"ב מייצרת הוא סיפור אחר. המטוס הזה נכשל ב-14 טיסות ניסוי. המהנדס של מטוס ה–F16 מרואיין בסרט, והוא מתאר את המטוס החדש כ'זבל'. מכניסים למטוס הזה כל פיסת טכנולוגיה ידועה, אבל הם יוצרים מוצר נורא".

אז איך זה שכל כך הרבה מדינות קונות את המטוס? כולן טיפשות?

"אני חושב שזה קשור לבריתות הפוליטיות עם ארה"ב. שאלת את עצמך למה סעודיה קונה כל כך הרבה ציוד צבאי, למה היא קונה יותר ציוד ממה שהצבא צריך? כי ככה היא משמרת את הבריתות הצבאיות שלה. יש לה בריתות עם ארה"ב, עם בריטניה, עם מדינות מערב אירופה והיא קונה נשק מכולן. זה כלי לשמירה על ברית פוליטית ולמדיניות חוץ. מי עמד בראש הוועדה האמריקאית להרחבת נאט"ו? ברוס ג'קסון, סגן נשיא בכיר בלוקהיד מרטין. הוא הסתובב בין המדינות שרצו להצטרף לנאט"ו, ולפולין הוא אמר: 'אני יכול להבטיח תמיכה אמריקאית בצירופכם לארגון, אבל התנאי הוא שכל הנשק שתצטרכו לקנות כחברה מנאט"ו יבוא מלוקהיד מרטין'. כך לוקהיד מרטין קיבלה 18 מיליארד דולר מהפולנים".

נשק מתעשייה ישראלית מוצג בתערוכת מערכות הגנה ונשק בהודו, באפריל 2012
Mustafa Quraishi / AP

אנשים אומרים שאתה פרנואיד. אתה באמת מאמין שהעולם עובד ככה?

"הלוואי שהייתי פרנואיד. המציאות היא שהעבודה שאני עושה התחילה מהניסיון האישי שלי לגבי עסקות נשק, שהצליחו להרוס את הדמוקרטיה הצעירה בדרום אפריקה".

היית חבר פרלמנט, היית במוקדי הכוח. לא היה לך הרבה יותר קל להצטרף ל"צד האפל"?

"אחד הדברים שהפתיעו אותי הוא עד כמה פוליטיקאים ובעיקר המפלגות נהנות מעסקות כאלה" אנדרו פיינשטיין

"לא יודע אם זה היה קל יותר, אבל בטח הייתי מרוויח הרבה יותר כסף (צוחק). אשתי תמיד התרגזה כשתיארו אותי כאדם היחיד בדרום אפריקה שלא הרוויח מעסקות הנשק האלה".

חשבת פעם פשוט לוותר ולהפסיק להילחם?

"לא, מעולם לא. המטרה מייצגת את כל מה שאני חי בשבילו. אמי היא יהודייה ממוצא אוסטרית, ושרדה את מלחמת העולם השנייה בווינה. היא הוחבאה במרתף מתחת לבית וגולגלה בתוך שטיח. לסיפור שלה היה תפקיד עצום בעיצוב הזהות הפוליטית שלי. היא נתנה לי כרטיס מאבא שלה שנשלח למחנה הריכוז טרזיינשטט, והוא ידע לקראת מה הוא הולך. בכרטיס היה כתוב: 'אני הולך למסע שאני לא מצפה לו ושממנו לא אשוב. אני רק רוצה שתדעו כמה אני אוהב את אתכם וכמה אתם חשובים לי'".

הרשמה לניוזלטר

הירשמו עכשיו: עשרת הסיפורים החמים של היום ישירות למייל

ברצוני לקבל ניוזלטרים, מידע שיווקי והטבות


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות