תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

מכונת הכסף: "נועה קירל רוצה להתניע את הפרארי שלה בגיל 17, ואני רוצה לבנות בית"

לכתבה
אנסטסיה שמואלוב

הפלייליסט של גלגלצ כבר לא רלוונטי, הפריים־טיים של ערוץ 2 לא מעניין ופייסבוק לא מעודכן ■ הכוכבים ואנשי השיווק החדשים הם יוטיוברים, גיימרים, ביוטריות ושליטי האינסטגרם והסנאפצ'ט ■ לא הבנתם כלום? פנו לילדים שלכם להסבר

48תגובות

קמפיין חזרה לבית ספר של קרביץ, קמפיינים לדאודורנט קרליין ולקפה נמס של עלית, השקת קולקציה לחברת ההלבשה TNT ובחירה לפרזנטורית של רשת המספרות קונדלראסטה - נועה קירל בת ה-15, שצברה יותר -24 מיליון צפיות ביוטיוב ונבחרה לזמרת השנה בטקס נבחרי הילדים של ערוץ הילדים והיתה מועמדת לפריצת השנה של גלגלצ, היא כבר הרבה יותר מזמרת - היא מפלצת שיווק.

אמוג'י בנות רוקדות

חוץ מהקמפיינים, יש כמובן את ההופעות של קירל - שמתומחרות בכ-8,000 שקל לשיר בבר מצוה, 25 אלף שקל להופעה בסדר גודל בינוני ועד 50 אלף שקל להופעה שלמה. בנוסף זוכה קירל לתמלוגים מהשמעות שיריה ברדיו ומהורדות שירים וצפיות ביוטיוב. לפי הערכות, בשנה החולפת הגיעה קירל להכנסות של כ-2.4 מיליון שקל.

מאחורי קירל יש צי של אנשים המתפרנסים מדאגה לכך שמכונת השיווק הזו תמשיך לעבוד. "אנחנו סוג של צבא", אומרת קירל. "יש הרבה גורמים שמקיפים אותי. ההורים שלי שמעורבים מאוד, האחים שלי שאחד מהם אפילו מנגן אתי לפעמים בגיטרה, הסוכן שלי רוברטו, מנהל הבמה, מנהל ההופעות, הכוריאוגרפית, המאפר, הסטיילסט ושיר - היחצן שלי. הם כולם בני 20 כזה. זה הגיל".

"הכסף האמיתי לא מגיע מקהילה של 20 אלף עוקבים ביוטיוב - הוא מגיע מהיכולת להשתמש בזה ולקחת את זה לשלב הבא", אומר הסוכן, רוברטו בן שושן. "נועה קירל היא לא איזה סתומה שלא מבינה מה קורה סביבה. היא ידעה בגיל 8 מה היא רוצה לעשות, וידה בכל. נועה היא שותפה עסקית לכל דבר מבחינתי. היא רוצה לקחת את המפתחות של האוטו ולהתניע את הפרארי שלה בגיל 17, ואני רוצה לבנות בית.

נועה קירל
אנסטסיה שמואלוב

"היום לנועה יש הכי הרבה צפיות בסנאפצ'ט בארץ. היא הכי חזקה שם. היא קלטה את זה מהר. אנחנו משתמשים באפליקציה וביוזר שלה כחלק מהקמפיינים שלנו, וברגע שאנחנו עובדים על קמפיין אנחנו מעמידים לרשותו את כל המדיה החברתית של נועה, זה חלק ממה שיש לה להציע. מספר הלייקים שאנחנו מקבלים מכתיב את הבחירות שלנו, ואנחנו מקבלים בלייב תגובות לפי כמות הלייקים וכמות ההשמעות - ומבינים מה עובד".

"אני חושב שהדור הזה מבין את המשמעות של פרסומות, של תוכן שיווקי ואת האינטרסים של מפרסמים יותר טוב מכל דור אחר. כדור שנולד לאינטרנט הם פיתחו חושים וחיישנים מעולים לבולשיט ולחוסר שקיפות." יניב ויצמן

קירל היא רק דוגמה לעולם הפרסום האמיתי של ישראל 2016, שאליו, כך מתברר, הכניסה היא מתחת לגיל 18. אותם צעירים קובעים לעצמם את החוקים, ומשנים אותם כל הזמן. בעוד רבים חושבים על עולם הפרסום במונחים של סלבריטאים, קמפיינים מושקעים במאות אלפי שקלים, יחצנים מפולפלים וסטים מדויקים, הכסף הגדול נמצא במקום אחר, ואפילו לא בפייסבוק, כאשר דור שלם כבר לא ממש טורח לפתוח משתמש ברשת החברתית. אנשי השיווק החדשים הם כוכבי רשת, יוטיוברים, גיימרים (מי שמתעדים עצמם משחקים משחקי מחשב; ג"מ), ביוטריות (נערות ונשים שמצלמות סרטי הדרכה וייעוץ סביב עולם האיפור והטיפוח; ג"מ) שלא צריכים לעבור דרך הפילטרים המסורתיים של פריים־טיים בערוץ 2 או הפלייליסט של גלגלצ.

יניב ויצמן

"כבר לפני עשור הבנו שהצעירים הם מובילי דעת הקהל", אומר יניב ויצמן, מבעלי חברת השיווק TEENK, אחת מחלוצות תחום השיווק והפרסום לבני הנוער. "קלטנו עד כמה הטרנדים והפלטפורמות שכובשות את בני הנוער מגיעות אחר כך לציבור הרחב. הילדים הדיגיטלים נולדו לעולם של אינטרנט, של גוגל ושל מדיה חברתית, ויש להם שליטה והבנה רחבה יותר בטכנולוגיה מאשר להוריהם או למבוגרים סביבם. מותג שיזנח את הפנייה לבני נוער שקול ליישוב שהצעירים עזבו אותו. בני הנוער הם רוח חיה ומנוע ליצירתיות".

"אני חושב שהדור הזה מבין את המשמעות של פרסומות, של תוכן שיווקי ואת האינטרסים של מפרסמים יותר טוב מכל דור אחר", מוסיף ויצמן. "כדור שנולד לאינטרנט הם נאלצו גם להתמודד עם הניסיונות הרבים לשווק ולמכור להם - וגם פיתחו חושים וחיישנים מעולים לבולשיט ולחוסר שקיפות. זו הסיבה לכך יותר מ-50% מבני הנוער משתמשים בחוסמי פרסומות. הם נולדו במציאות שבה האמת נמצאת במרחק הקלקה בגוגל, ויש להם ציפיות ודרישות הרבה יותר גבוהות מממי שמפרסם להם או מנסה למכור להם".

אימוג'י חד קרן

"המפרסמים נואשים לתשומת הלב שלכם"

עוד כוכב רשת שכבר אומץ על ידי עולם "המבוגרים" - כלומר כזה שהחברות המסחריות כבר זיהו את הפוטנציאל שלהם ומבקשות להפוך אותם לחלק מהמערך השיווקי שלהן - הוא גיא פודוליץ', 17, בעל ערוץ היוטיוב GuyTV, שכמו אחרים כבר לא מתפרנס רק ממאות השקלים שהוא מקבל דרך אמצעי הפרסום של הסרטונים ביוטיוב, אלא משיתופי פעולה והשתתפות בפרסומות וקמפיינים של חברות מסחריות ועוד, דרך סוכנות הייצוג של חברת TEENK.

"היום יש לנו מאורע חדש על הפרק. היום פותחים עידן חדש בפרסומות באינטרנט. היום גיליתי שנעלמו הרעיונות ונאבדו העשתונות. אני רוצה לדבר על הפרסומת החדשה של קסטרו פאשן", אומר פודוליץ' בסרטון בערוץ שלו, שבו הוא מבקר את הפרסומת של חברת קסטרו בקיץ האחרון, לקראת קולקציית החזרה לבית הספר.

"הפרסומת מכוונת לבני נוער, אז מן הסתם שהזקנים האלה יחשבו ישר על בית ספר: 'הו בית ספר, זה כזה צעיר ומגניב. ניקח בני 20 פלוס ונשים אותם בבית ספר וזה ייראה טבעי'. תבינו כמה המפרסמים נואשים לתשומת הלב שלכם. ממש שברתם את נוסחת ההצלחה, 90% דיסלייקים (כפתור שהוא ההפך מלייק, הנמצא ביוטיוב; ג"מ). כן, ממש שברתם את האינטרנט".

בסרטון לא חוסך פודוליץ' במלים וכותש כל פרט קראייטיבי בפרסומת, החל בחתיך התורן הנלהב מדי לטעמו ("אפילו בהקמת המדינה התרגשו פחות"), דרך השימוש באפקטים של סנאפצ'ט ("ממש חשבו שם איך עושים שהצעירים לא יעבירו את הפרסומת") ועד לדוגמניות ("הבעת פנים ריקה").

הדוגמניות שעליהן מדבר פודוליץ' בערוץ היוטיוב שלו הן למעשה קולגות שלו בעולם הבידור והתוכן לנוער - התאומות נוי והדר קרקו - שבגיל 15 כבר הנחו בערוץ הילדים, בגיל 16 שיחקו בסדרה הנושאת את שמן ובגיל 17 אומצו כפרזנטוריות של קסטרו; ונטע אלחמיסטר - דוגמנית ואשת עסקים בת 22 עם יותר מחצי מיליון עוקבים באינסטגרם. פודוליץ' מתייחס אליהן בסרטון, שזכה ביוטיוב ליותר מ-285 אלף צפיות, בבוז ניכר. "פה באה שאלת הביצה והתרנגולת: האם הן סתומות בגלל שהקולר עוצר להן את זרימת הדם למוח או שבגלל שהן סתומות הן לובשות את הקולר"?

הסרטון של פודוליץ' הוא לא עניין חד־פעמי, ובאותה הקלות שבה הוא מבקר את קסטרו הוא מחבק את מיקרוסופט העולמית ששלחה לו מחשב נייד חדש כדי שיעשה עליו סרטון בערוץ היוטיוב שלו, ואת שטראוס ששילמה לו בחופש הגדול אלפי שקלים בעבור קמפיין למילקי. אגב, הסרטון הנצפה ביותר של פודוליץ' מתקרב כבר למיליון צפיות.

"נועה קירל היא לא איזה סתומה שלא מבינה מה קורה סביבה. היא ידעה בגיל 8 מה היא רוצה לעשות, וידה בכל. נועה היא שותפה עסקית לכל דבר מבחינתי" רוברטו בן שושן

"בשביל להגיע לקהל צריך לעבור הרבה רשתות חברתיות"

ליווי של כוכבת כמו קירל יכול להניב הרבה כסף. את השותפות העסקית בין סוכנים לטאלנטים שלהם מעריכים בענף הפרסום בטווחים שנעים בין 10% ל-50% מהרווחים. הדבר תלוי בשלב שבו נמצא האמן בקריירה ובמידת המעורבות של הסוכן בפעילות. באותה דרך נקבעים גם הסכומים שבהם מתומחר כל קמפיין, שיכולים לנוע בין אלפי שקלים בודדים לעשרות ואף מאות אלפי שקלים - מבלי שהקמפיינים עוברים בכלל בכלי הפרסום המסורתיים. מעבר לכך נהוגה בענף גם עמלת סוכן, שנסגרת מול הגוף המפרסם - והיא חיצונית לגובה העסקה ומשולמת ישירות לסוכן.

רוברטו בן שושן
תומר פולטין

הייחודיות בעידן השיווק, הפרסום והיח"צ של 2016 היא הפנייה לבני נוער באופן ישיר, בפלטפורמות רבות וללא מסננים. "בעידן הזה אין חסמים", אומר בן שושן. "לא צריך לעבור מסננת של תחנת רדיו או עיתון. אפשר להגיע בקלות דרך היוטיוב והרשתות החברתיות. אף אחד לא יגיד לנו מה לעשות או איך לעשות, ואני חושב שהנוער יודע את זה. אנחנו טיפה העזנו יותר מכולם. נתנו את מה שנועה יכולה לתת בלי להתחנחן ולהצטדק. נועה היא פצצה מבחינת המראה שלה.

נועה קירל
דניאל סטרבורבדיס

"ציפו מאתנו שנמתן את זה ונגיש איזה מוצר עטוף באריזת מתנה ומתוקי כזה, כיאה לגילה, אבל זה לא היא. היא עצמה לא רצתה לשחק משחק כזה. אולי זה גרם להרמת גבה - אבל אם אלה שכתבו על איך שהיא נראית יסתכלו בבית, הם יראו שהבנות שלהם מתלבשות ומתנהגות אותו דבר. הגמל לא רואה את הדבשת של עצמו. אבל בזמן שאנשים ניסו לקטול את נועה - הנוער לא אכל את זה. הנוער הבין מה יש לו בידיים. היא הדבר האמיתי".

בן שושן ממהר להציג במכשיר הסלולרי שלו סרטון שממנו בוקעות צעקות של בני נוער שפוגשים את קירל בקניון במרכז הארץ. "היא אומרת להם לשתוק כדי שהיא תצליח לדבר, אבל הצרחות לא נרגעות", הוא מסביר. "זה הדבר האמיתי".

"סנאפצ'ט ואינסטגרם עזרו לי מאוד", אומרת קירל. "המון אמנים משתמשים ברשתות החברתיות וגם אצלי זה כוח. אני יודעת מה הקהל שלי רוצה. אני הקהל שלי. זה עוזר להישאר בתודעה. אף אחד לא אומר לי מה להעלות. אני יודעת מה הוא אוהב ומה הוא רוצה לראות, ומצד שני אני מראה את החיים שלי ושל החברים שלי, מה אני עוברת ואיזה קשה אני עובדת. יש ערבוב בין נועה בת ה-15 שהולכת לבית ספר ופוגשת חברים לבין נועה הכוכבת ששרה ורוקדת. סנאפצ'ט מאפשר הצצה לחיים שלי ועוזר לאנשים להתחבר אלי - שם אני ממש מספרת על היום שלי ואת כל מה שאני עושה. אני גם יכולה להעלות עשרה סרטונים ביום. את הקליפים הערוכים אפשר לראות כל הזמן בטלוויזיה וביוטיוב - אבל זה לא האופי שלי".

שיר פינטו
אנסטסיה שמואלוב

היחצן של קירל, שיר פינטו, התחיל את דרכו בתחום כבר בגיל 13. "הייתי רץ בבוקר לאולפני רשת ב' לתוכנית של קרן נויבך להגיש שם פינה, ואז נוסע לערוץ הילדים ומשם נוסע לדבר אצל יעל דן", הוא מספר. היום, ממרומי גיל 20, הוא עובד גם עם בן שושן ואף משמש היחצן של צביקה פיק.

"כשהתחלתי להציע את שיר לאמנים אחרים, הרבה מיוצגים שלי לא קיבלו אותו כי הוא צעיר מדי. לא סמכו עליו", אומר בן שושן. "לא קיבלו את המרות שלו, וניסינו. הוא יחצן גדול. מבריק. נותן מעצמו המון. נועה כן הקשיבה לו, ובגלל זה זה עבד יחד. לא גיל ולא מעמד משפיעים עלי. אני בגילו חלמתי ולא העזתי אפילו. הוא היום גובה לי כספים בהופעות, ככה אני סומך עליו. וגם כשהוא טועה - הוא צריך לקבל אחריות, לא מעניין אותי בן כמה הוא - זה לא הפקטור. זיהיתי בו פוטנציאל.

"שיר פתח אותי להרבה עולמות והגיל הוא יתרון מבחינתי", מוסיף בן שושן. "הוא מבין מה הקהל חושב, מה קהל היעד שלנו, הצעירים, רוצה. בדיוק כמו שנועה יודעת מה הקהל אוהב - כי הקהל בגילה. פעם, כדי שיכירו את מאיה בוסקילה היית צריך לשים אותה פעם אחת בדודו טופז - וכל המדינה הכירה אותה. הדברים היו קורים מהר יותר. היום, בשביל להגיע לאותו קהל, אני צריך לעבור כל כך הרבה רשתות חברתיות, אתרי חדשות, טלוויזיה, פרסומות".

"הוא יחצן גדול. מבריק. נותן מעצמו המון. הוא היום גובה לי כספים בהופעות, ככה אני סומך עליו. וגם כשהוא טועה - הוא צריך לקבל אחריות, לא מעניין אותי בן כמה הוא - זה לא הפקטור. זיהיתי בו פוטנציאל" רוברטו בן שושן

ליאם מנצח אותנו בבאולינג!!!!! #שבתבכיףעםהגבר @rrwqr

A photo posted by נוי והדר - noy & hadar (@noyandhadarinsta) on

"רוברטו רץ עם הקדמה ומבין שאת הדוגמניות שיש לו הוא צריך להציע על בסיס המדיה שלהן", אומר פינטו. "היום, עוד לפני שהולכים לקמפיין, מציגים כמה עוקבים יש לדוגמנית באינסטגרם, כמה צופים יש לה ביוטיוב, מה חושבים עליה. את נועה אנחנו מלווים יחד מהשיר הראשון שלה. יום אחרי שהיא חתמה לסדרת טלוויזיה - היא חתמה אתנו. בהתחלה העלנו את השיר ליוטיוב והוא צבר מיליוני צפיות. בני הנוער אמרו לעצמם 'מה זה, יש פה משהו חדש, משהו מעניין'. היא גם שרה, גם רוקדת, גם יפה. זה עבר מפה לאוזן מהר מאוד. זאת סנסציה".

לדברי נבו טרבלסי, 17, כתב טכנולוגיה מגיל 14 וכיום עורך הדיגיטל של אתר פרוגי - שהוקם על ידי בני נוער ב-2011 ונרכש על ידי קבוצת ידיעות אינטרנט (ynet) ב-2013, האקס פקטור של אותם כוכבי רשת הוא היכולת להיות הם עצמם ולהרים סביבם מופע מתמשך. לדבריו, הדיבור הישיר בגובה העיניים, בחירת התכנים שבוערים להם באמת, היכולת להיות העורכים, הכותבים והמפיצים של עצמם - הם מה שהופכים אותך מסתם בני נוער לאושיות רשת אמיתיות.

אמוג'י פנדה

"דרך המדיה עצמה אנחנו מבינים ולומדים מה מותר ומה אסור", אומר טרבלסי. "דווקא בגיל הזה יש לנו הזדמנויות לטעות, אז אנחנו גם מעזים. אנחנו לומדים תוך כדי תנועה ובונים את עצמנו.

"לי חשוב שתהיה לי הבמה שבה אנשים יצרכו את מה שיש לי להגיד ואני עושה את הוויתורים שלי לטובת זה, אבל גם מרוויח הרבה דברים אחרים - נסיעות לכנסים, כניסה למופעים, להצגות", אומר טרבלסי. "אנחנו עושים את זה קודם כל כי זה כיף לנו, ואם הופכים גם למוכרים - אחלה. אנחנו לא מתיימרים להיות ynet או מאקו, אלא להתעסק במה שמעניין אותנו.בריונות ברשת, פוטושופ שעשו לילדה שהצטלמה לספר מחזור עם גופייה, אלימות בבית ספר - אבל מהזווית שלנו. פעם להעלות סרטון ליוטיוב אולי נחשב מוזר - היום זה כוח".

הערוץ של גיא פודוליץ'
מתוך ערוץ היוטיוב

לדברי ויצמן, "יוטיוב פתח עולם שלם ובמה ליצרני תוכן. יצרני התוכן הם לאו דווקא מלכת הכיתה או הילד הכי חתיך בכיתה. הדגש שם הוא על תוכן טוב, על כמה אתה מצחיק, על כמה אתה גיימר טוב. במקרים רבים פתיחת ערוץ יוטיוב עזרה לבן נוער, שבחיים האמיתיים לא היה מקבל את ההזדמנות, לקבל פידבקים חיוביים וחיזוקים. בניגוד לפלטפורמות כמו אינסטגרם, שם אתה נמדד על פי המראה ויש משהו שטוח בתמונות ובפילטרים, ביוטיוב זו מציאות נקייה מבולשיט. תוכן טוב הוא תוכן שאני יכול לשתף, והוא יגיד משהו עלי או יוציא אותי גדול מול החברים שלי. אתה צריך להיות אמיתי כדי שיאהבו אותך ויעקבו אחריך".

כשעוברים על סרטוני יוטיוב מובילים של בני נוער ובאתרי הנוער דוגמת פרוגי, רואים שעולמות התוכן המרכזיים המסקרנים בני נוער נוגעים לבידור (כוכבים, סלבס ואופנה), טכנולוגיה וגאדג'טים ואקטואליה רכה. לא מעט יוטיוברים מנצלים את הפלטפורמה כדי להעביר מסרים סביב נושאים שחשובים להם, כמו בריונות ברשת או כבוד ומיניות במערכות יחסים זוגיות. אבל גם סרטונים קצרים, קלילים והומוריסטים של נער שצורח שניות ארוכות נהפכים ללהיטים. מכיוון שבני הנוער צורכים את התכנים לרוב דרך הסלולר, הם יעדיפו תוכן קצר, אבל גם מצליחים לבהות דקות ארוכות בסרטוני הדרכה למריחת אייליינר, בראיון עם הזמרת עדי ביטי (בת גילה של קירל) או במבחני טעימות חטיפים מתאילנד של שלוש נערות בפיג'מה.

יומנוער

גם התכנים הפרסומיים ביוטיוב משתנים באחרונה והפרסומות באתר נהפכות למתוחכמות יותר, וחלקן כלל לא מגיעות לטלוויזיה. כך, למשל, המותג אוראו איתגר ילדים ובני נוער ב"אוראו צ'אלנג" שהפיץ בסרטוני רשת: הילדים ובני הנוער נדרשו להעלות סרטונים של עצמם מתחרים במשחק.

2 דולרים ל–1,000 צפיות

"אני יודעת מה הקהל שלי רוצה. אני הקהל שלי. זה עוזר להישאר בתודעה. אף אחד לא אומר לי מה להעלות. אני מראה את החיים שלי ואיזה קשה אני עובדת. יש ערבוב בין נועה בת ה-15 שהולכת לבית ספר ופוגשת חברים לבין נועה הכוכבת ששרה ורוקדת." נועה קירל

"אני מחשיב את עצמי רגיש מאוד ומודע לשיתופי פעולה מסחריים, ואפילו אני לא תמיד מבחין שזה מה שקורה, גם אצל אנשים שאני מכיר ועובד אתם", אומר טרבלסי. "מקבלים על זה כסף טוב משיתופי פעולה עם החברה המפרסמת ומיוטיוב - לדעתי, יוטיוברים בינוניים מקבלים על כל 1,000 צפיות קרוב ל-2 דולרים. לדעתי, בטווח הרחוק זה עלול לפגוע באותנטיות של הדמויות, של האנשים. כל הקטע ביוטיוב ובאינסטגרם זה לייצר מופע של אדם אחד שהאישיות שלו תהיה מספיק מעניינת ומושכת, שיהיה לו מה להגיד. כשאתה מתמסחר אתה בעצם מוכר את עצמך למוצר".

"מקבלים על זה כסף טוב. לדעתי, בטווח הרחוק זה עלול לפגוע באותנטיות של הדמויות, של האנשים. כל הקטע ביוטיוב ובאינסטגרם זה לייצר מופע של אדם אחד שהאישיות שלו תהיה מספיק מעניינת ומושכת, שיהיה לו מה להגיד. כשאתה מתמסחר אתה בעצם מוכר את עצמך למוצר." נבו טרבלסי

הגיל שבו בני נוער מפתחים כיום כישורים המאפשרים להם להשתלב ולבצע עבודות "של גדולים" הולך ונעשה צעיר יותר, ובשלב זה מאפשר משרד הכלכלה העסקה של בני נוער החל מגיל 15, ובגיל 14 - רק בעת חופשות. קירל, למשל, נאלצה לבקש ממשרד הכלכלה היתר מיוחד לעבוד, כשהחלה את הקריירה שלה בגיל 14, במסגרת חוקי העבודה המתירים העסקת ילדים ובני נוער בהופעה ציבורית או לצורכי פרסום. במסגרת חוק לימוד חובה מטיל משרד הכלכלה גם מגבלות שלפיהן חל איסור להעסיק את מי שחל לגביו לימוד חובה, גם אם כבר מלאו לו 18 - אלא אם כן המעסיק קיבל הודעה על שעות הלימוד מבית הספר שבו לומד הנער.

אתר פרוגי למשל, מעסיק 60 בני נוער ככתבים בהתנדבות, ללא שכר. "פרוגי מכוון לקהל צעיר יותר מהגולש הממוצע ב-ynet", אומרים על כך בקבוצת ידיעות אינטרנט. "הוא פועל על בסיס מודל התנדבותי המכשיר בני נוער לעבודה עיתונאית ונותן להם במה חופשית להתבטא ברבים ולהתנסות בעולם התקשורת באופן מקצועי".

אינסטגרם נטע אלחמיסטר
מתוך חשבון האינסט

בעוד משרד הכלכלה עדיין נמצא בשלבי היערכות להפנמת הגיל היורד ולפלח המתרחב של הנערים העובדים, בקיץ האחרון המשרד עצמו השתמש ביוטיוברית וכוכבת הרשת ליגל רז כדי להגיע לבני הנוער ולהסביר להם על תנאי העסקה הוגנים וזכויותיהם.

אמוג'י לאק

בחברת TEENK פועלת סוכנות לאיתור וקידום טאלנטים צעירים (או במינוח החדש - מעצבי דעת קהל) ו"יחידת הבאזז" - קהילה שעברה ראיון במשרדי החברה ומוזמנת לאירועי השקה, נחשפת למוצרים חדשים ומקבלת אותם הביתה כדי להתנסות וכדי לחלק לחברים. בנוסף, משתתפים בני הנוער בקבוצות חשיבה ומשמשים כיועצים וכרעיונאים למותגים הגדולים בישראל. החברה אף מכרה בקיץ האחרון בהצלחה אלפי עותקים של יומן לתלמיד שעל השער שלו התנוססו תמונות של נערות שנהפכו לכוהנות איפור וטיפוח רק דרך היוטיוב.

בחברה טוענים כי "ליוטיוברים שמיוצגים בסוכנות שלנו יש חופש מוחלט אם לשתף פעולה עם מותג מסחרי או לא, ויש מקרים רבים שהרצון של היוטיובר לא להתמסחר מביאה אותו להגיד לא למפרסמים. רוב היוטיוברים בסוכנות לא עשו שת"פים מסחריים או שעשו, אבל לא בערוץ שלהם, אלא בפלטפורמות אחרות".

"גדל כאן דור של יזמים. אולי אחד הדורות הכי יצירתיים שגדלו כאן, וזה יאתגר מאוד את שוק העבודה", אומר ויצמן. "בני נוער לומדים כיום שתוכן יכול למנף אותם - והם גם יכולים להתפרנס מזה. בעתיד מקצועות כמו יוטיובר או גיימר יהיו לגיטימיים".

85% מהצעירים הישראלים עורכים קניות ברשת

מחקר שנערך באחרונה עבור איביי ישראל, במטרה להתחקות אחר הרגלי הקנייה של ישראלים ב-2016, מצא כי 95% מהישראלים ערכו לפחות קנייה אחת באינטרנט בשנה החולפת, וכי 54% רוכשים ברשת באופן שוטף. בנוסף, 71% מהישראלים מבצעים קניות משותפות, עם ילדים, ו-52% מהמבוגרים אמרו שהילדים שלהם הם אלה שממליצים להם לקנות באינטרנט.

אמוג'י לב כוכבים

לפי המחקר, המבוגר הישראלי עורך בממוצע כ-36 עסקות רכישה באינטרנט בשנה, ובני נוער עורכים 27 רכישות בשנה. נער ישראלי מתחיל לרכוש באינטרנט בגיל 13 והתקציב החודשי הממוצע שלו לקנייה און־ליין הוא 35 דולר, כלומר 420 דולר בשנה. כך, מתוך כ-545,800 צעירים בני 17-12 בישראל, 85% רוכשים ברשת, ומוציאים כ-800 מיליון שקל בשנה על קניות ברשת.

אמוג'י היי פייו

לפי המחקר, 39% מהרכישות של בני הנוער מתרחשות בעקבות חשיפה למוצר בפייסבוק, אינסטגרם, ווטסאפ או סנאפצ'ט. רק 14% מהנערים העידו שנחשפו למוצר בטלוויזיה, וכ-51% מהנערים אמרו שהגיעו למוצר אחרי שחיפשו משהו שעניין אותם בגוגל. 76% מאלה שנחשפו למוצר ברשת אמרו שהושפעו מפרסומים במדיות החברתיות, ו-31% הושפעו מהמלצות של חברים.

הפוטנציאל היזמי של בני הנוער

שון לוין, 18, מעצב גרפי עצמאי מגיל 16, הוא חלק מקהילת יזמות של בני נוער בארץ שנקראת Tomorrow Israel. לפני שנה וחצי חבר לוין למטר שטיגליץ, ויחד הם החליטו ליזום כנס יזמות מבני נוער לבני נוער, שנקרא WOW. "רצינו להביא בני נוער שעשו את זה כבר, כדי שידברו בפני בני נוער אחרים ויראו להם שזה אפשרי, שזה לא קשה מדי", אומר לוין.

"הבנו שחסר אירוע שייצור מוטיווציה לבני נוער - להאמין שלמרות הגיל הצעיר, אין דבר שהוא אינו בר־השגה. הפרויקט שלנו נהפך להיות אירוע יזמי ענק לבני נוער בשיתוף גופים מממנים כמו הטכניון, משרד הכלכלה וחברת מיקרוסופט. מגיעים לכנס בני נוער טכנולוגיים ששמעו על האירוע ברשתות החברתיות, אבל גם דרך מסגרות סדורות כמו כיתות טכנולוגיות שלומדים בהם מדעי המחשב למשל, והזמנו גם צעירים שאנחנו רואים בהם פוטנציאל יזמות חברתיות".

עטיפת הסינגל של קירלעטיפה של סינגל
אנסטסיה שמואלוב

הכנס השני של השניים התקיים בשבוע שעבר, והקריטריון המוצהר להיות דובר באירוע הוא הגיל: על הדוברים להיות בני נוער שהיתה להם השפעה כלשהי על תחום מסוים בחברה. "היה לנו דובר שסיפר על מה זה להיות אוטודידקט ובאילו מקומות אפשר לרכוש ידע חופשי בעולם וללמד את עצמך כל מה שתוכל. הוא עצמו נשר ממסגרות בגיל מוקדם ורכש השכלה ותעודת בגרות לבד".

דוברים נוספים שהתארחו השנה בכנס הם אלומה משולמי, 16, שגרה בשומרון ועובדת בזמנה הפנוי כצלמת ומעצבת גרפית; ונבו חרט, 17, שאמו מתה מסרטן השד, שהרצה על היוזמה שלו מתוך האובדן - חרט ייסד צעדה לזכר אמו שמטרתה לעורר את המודעות לגילוי מוקדם של סרטן השד, ומרצה בבתי ספר ומנסה לעורר דרך הילדים את הדיון בבית על חשיבות הגילוי המוקדם.

משתתף נוסף בכנס היה טל רוכמן, יוצר מוזיקה אלקטרונית הלוקה בתסמונת טורט ו-OCD, שהבין בגיל מוקדם שהוא לא מהסוג שמתאים למערכת החינוך ופנה ללמוד מוזיקה וסאונד - והגיע לכנס אחרי שחזר מהופעות בפריז. "אני לא הכרתי אותו, אבל אנשים ממש חיכו מחוץ לאולם לקבל ממנו חתימות", אומר לוין. "בכלל, בכל מה שקשור לפיתוח, למדיה ולטכנולוגיה - היום אם תכתבי בפייסבוק פוסט שמבקש מפתח אתר, לדעתי יש סיכוי שאחוז גדול מהפונים יהיו בני נוער, הרבה יותר ממבוגרים".

 

הרשמה לניוזלטר

הירשמו עכשיו: עשרת הסיפורים החמים של היום ישירות למייל

ברצוני לקבל ניוזלטרים, מידע שיווקי והטבות


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות