תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

הכנרת כפי שלא הכרתם

לכתבה
סלע בולט במרכז הכנרת, חלק מאי שנוצר בשל ירידת המפלסעופר וקנין

אי שנוצר מירידת מפלס המים, דיגיים שפורשים את רשתות כדי להרוויח את פת לחמם, ספינות צליינים, מנזרים, מזחים, שיני דרקון ודקל שפל צמרת ועוד דברים שניתן לראות רק מהכנרת

9תגובות

רז שמולביץ, מדריך טיולים ומורה דרך, ועופר וקנין, צלם עיתונות, יצאו למסע סובב כנרת על קיאקים, כדי להגיע הכי קרוב שאפשר לקו האדום של האגם.

זריחה בכנרת
עופר וקנין

יוצאים לדרך: את הלילה עשינו על חוף גרין שבמערב הכנרת, והשכמנו כבר ב-4:30 בבוקר. לאחר שקשרנו את הציוד היטב לקיאקים, לגמנו כוס קפה, אכלנו חטיף אנרגיה, והתחלנו בחתירה עם קרן האור הראשונה שעלתה ממזרח. ההקפדה על שעת ההשכמה המוקדמת תלווה אותנו בכל ימי הטיול, כדי להספיק לחתור 22-20 ק"מ ביום מבלי להיכנס לשעות אחר הצהריים, שבהן הרוחות המערביות מקשות על החתירה.

דייג בכנרת

ביום הראשון חתרנו מקביל לקו החוף, לכיוון דרום - חוף צמח. הדייגים שיצאו לפרוש רשתות הם היחידים שבהם נתקלנו בשעות הבוקר, ומלבדם ראינו עוד כמה מבלים צעירים שבילו את הלילה על החוף והשכימו קום. ממזרח כבר עלתה השמש מעל הגולן, וממערב נשקף אלינו בית העלמין של קיבוץ כנרת והדקל שפל הצמרת משירה של רחל המשוררת.

מתרחצים בכנרת
עופר וקנין

משם המשכנו בחתירה לכיוון קיבוץ האון. בדרך הגענו לאי שנוצר באמצע הכנרת כאשר מפלס המים עבר את קו 213 מטר מתחת לגובה פני הים (הקו האדום התחתון), ורק כאשר התקרבנו אליו הבנו שאי אפשר לעשות בו עצירת קפה, כי הוא עדיין מוצף מים. סביר שאם נגיע בסוף הקיץ - כבר נוכל לשבת שם בניחותא.

מזח בחוף המזרחי של הכנרת

את רוב חופיה המזרחיים של הכנרת אי אפשר לראות בגלל ירידת מפלס המים וצמיחה ענפה של קנים ואשלים לאורכם. הרחק מקו המים אנחנו רואים מזחים, הנראים לא שייכים בכלל לכנרת. לחלקם בנו תוספת במהלך השנים כדי שאפשר יהיה להגיע למים.
אחרי הפסקת קפה בהאון המשכנו לחניית לילה בעין גב. הדלקנו מדורה, ניפחנו מזרונים, תלינו כילות וצללנו לשינה קצרה - עד 4:30 בבוקר.

סירת דייגים
תחנה למדידת מפלס הכנרת

את היום השני התחלנו מלאי אנרגיה, לקראת כניסה לשפכי הנחלים ולשמורת הזאכי ובטח'ה (שפך הירדן), מקומות שאי אפשר לראות מהיבשה. חתרנו לכיוון צפון, לשפך הירדן, כשמשמאלנו מצוק הארבל המרשים ביופיו ומימין החופים סוסיתא, גופרה, חלוקים ולבנון. עם החתירה לכיוון צפון הנוף נהיה פראי עם צמחייה עבותה, אנפות וקורמורנים. בדרך פגשנו דייגים שעגנו בסמוך לגדה ופרשו רשתותיהם מקביל לחוף, בצמוד לצמחייה.

עשינו גיחה קטנה במעלה נחל הזאכי, יציאה קטנה מתוואי המסלול, לתוך לגונות רדודות שבחלק מהמקומות מגרדות את תחתית הקיאק. חזרנו לכנרת לחלק האחרון של היום, וחתרנו עוד 4 ק"מ במעלה הירדן לכיוון גשר אריק. את הלילה עברנו בחורשת אקליפטוס, מקום נוח לקשירת הקיאקים. זוג חברים הצטרף אלינו עם אוכל חם ובירות.

חניון לילה בעין גב
עופר וקנין

בוקר היום השלישי. השעה 5:15, המשוטים כבר במים, ואנחנו חותרים עם הזרם במורד הירדן. מראות הבוקר של דגים מקפצים ותן שיורד לשתות ממי הנהר עושים לנו חשק להמשיך במסע. אנחנו גולשים אל הכנרת וחותרים מערבה לכיוון כפר נחום וכנסיית 12 השליחים, שכעת אנחנו רואים מזווית שונה על שלל כיפותיה הוורודות. מהכנסייה אנחנו ממשיכים מערבה לאזור טבח'ה (עין שבע) שמזוהה עם נס הלחם והדגים, שם נמצאים כנסייה נוספת ומעיינות. ברקע משפחה חרדית רוחצת בעין איוב וצליינים נוצרים מצטלמים על רקע הכנסייה.

נחל הזאכי בסמוך לכנרת

אנו ממשיכים לחתור כשטבריה הולכת ומתקרבת, וספינות צליינים (ג'יזס בוטס) נכנסות ויוצאות ממעגן גינוסר כשעליהן תיירים מכל העולם. את הקילומטרים האחרונים אנו חותרים בדממה, מעכלים את המסע המרתק, ומבטיחים לעצמנו שהחוויה הזאת תיהפך למסורת.