אחרי שמונה שנים - הוליווד עושה כסף מהמשבר הכלכלי - Markerweek - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

אחרי שמונה שנים - הוליווד עושה כסף מהמשבר הכלכלי

אם בשנים הראשונות שלאחר המשבר הפיננסי ב-2008 האמריקאים לא רצו לשמוע עליו, עכשיו הוא מציף את בתי הקולנוע ■ ההפקות "מכונת הכסף", "מפלצת הכסף", "מיידוף" ו"מיליארדים" הן חלק מהתרפיה של תעשיית הבידור האמריקאית

תגובות

ב"מפלצת הכסף", מותחן שייצא לאקרנים במאי, מגלם ג'ורג' קלוני מגיש טלוויזיה בסגנון ג'ים קריימר מ-CNBC. לאחר שצופה שהפסיד את כל חסכונותיו בשל הנפילות בשווקים מאיים להרוג אותו, נאלץ המגיש לחקור קונספירציה פיננסית. "אני אומר לך, זאת הונאה", אומר הצופה בקדימון לסרט. "הם גונבים מאתנו הכל, והם גם מצליחים לחמוק מעונש"

אדם מקיי, הבמאי ואחד התסריטאים של "מכונת הכסף", שמועמד כעת לפרס האוסקר לסרט הטוב ביותר: "היינו כמו משפחה בדיכאון שנמנעת מלדבר על כך בארוחת הערב, אבל אנשים מבינים שכל הבעיות האלה שגרמו למשבר עדיין כאן"

האמריקאים שוב משלמים על המשבר הפיננסי של 2008 - אבל הפעם זה מרצון. לדברי בכירים בתעשיית הבידור בארה"ב, כיום יש ביקוש הולך וגדל לסרטים, מחזות, תוכניות טלוויזיה וספרים העוסקים בעבירות ובכישלונות המערכתיים שהובילו את הכלכלה לסף קריסה לפני שמונה שנים.

הסרט "מכונת הכסף" שיצא באחרונה וזכה לשבחים, המבוסס על רב המכר של מייקל לואיס, גרף כבר יותר מ–100 מיליון דולר בקופות ברחבי העולם. סרטים נוספים נמצאים כעת בתהליכי הפקה בהוליווד ושמותיהם מסגירים, פחות או יותר, את עלילותיהם: “Smoke and Mirrors” (עשן ומראות), “All We Had” (כל שהיה לנו) ו-“Straight to Hell” (היישר לגיהנום).

"הפרויקטים האלה לא נוצרים בחלל ריק", אומר לן אמאטו, נשיא חטיבת הסרטים של רשת הכבלים HBO, שאף תוציא סרט על הארכי־נוכל ברנרד מיידוף ב-2017. אגב, מיני־סדרה בשני חלקים בשם "מיידוף" שודרה בשבוע שעבר ברשת ABC.

התמוטטות
מתוך הסרט

"אפשר לראות מה קורה עכשיו בפוליטיקה האמריקאית - שתי המפלגות מתמודדות עם תנועות עממיות שמתקוממות נגד התכווצות מעמד הביניים והגידול באי־שוויון", אומר אמאטו. "הקהלים לא רק מוכנים לצפות בזה בטלוויזיה או בקולנוע, אלא רוצים מאוד להבין איך הגענו לנקודה הזאת".

ב"מפלצת הכסף", מותחן שייצא לאקרנים במאי, מגלם ג'ורג' קלוני מגיש טלוויזיה מוגזם בסגנון ג'ים קריימר מ–CNBC. לאחר שצופה שהפסיד את כל חסכונותיו בשל הנפילות בשווקים מאיים להרוג אותו, הוא נאלץ לחקור קונספירציה פיננסית. "אני אומר לך, זאת הונאה", אומר האיש בקדימון לסרט. "הם גונבים מאתנו הכל, והם גם מצליחים לחמוק מעונש".

אווירת האנטי־וול סטריט של הסרט הזה מורגשת בכל רחבי הספקטרום של התרבות הפופולרית. קריסת שוק המניות מאיימת לחסל הוצאה לאור שמנוהלת על ידי גיבור ספרו הבא של ג'יי מקינרני, “Bright Precious Things” (דברים יקרים ובוהקים), שייצא בהמשך השנה. במארס, התיאטרון הציבורי של ניו יורק יארח את בכורת “Dry Powder”, מבט ציני על תעשיית ההשקעה הפרטית בכיכובם של ג'ון קרסינסקי ("המשרד") וקלייר דיינס ("הומלנד").

2010: המעגל הפנימי

לפני כמה שנים היה לקהל פחות תיאבון לאמנות שמתארת את המתרחש מאחורי הקלעים של המגזר הפיננסי. תסריטאים וסופרים הוציאו ספרי עיון על המשבר וסרטים דוקומנטריים כמו "המעגל הפנימי", אבל באופן כללי נראה היה שבכירי תעשיית הבידור ספקנים לגבי נכונותו של הקהל להוציא כסף רק כדי לחוות מחדש איך הפסידו אותו.

הסרט "התמוטטות", דרמה מ–2011 על התפוררותו של בנק השקעות בתחילת המשבר הפיננסי, זכה לביקורות אוהדות אך לא הצליח בקופות. הוא הכניס פחות מ–20 מיליון דולר בכל העולם, ויותר מ–70% מהקהל שלו היה מחוץ לארה"ב, כך לפי נתוני האתר Box Office Mojo. לשם השוואה, הסרט "דמדומים: שחר מפציע - חלק 1", גרף באותה שנה 712 מיליון דולר בכל העולם.

"היינו כמו משפחה בדיכאון שנמנעת מלדבר על כך בארוחת הערב", אומר אדם מקיי, הבמאי ואחד התסריטאים של "מכונת הכסף", שמועמד כעת לפרס האוסקר לסרט הטוב ביותר. "אבל אנשים מבינים שכל הבעיות שגרמו למשבר עדיין כאן".

היסטוריונים של הקולנוע משווים את התקופה הנוכחית לתקופות של אחרי מלחמת וייטנאם והמפולת של 1929. הופקו סרטים על האירועים האלה בזמן אמת, אך הסרטים המשפיעים ביותר הגיעו כמה שנים לאחר מכן - "צייד הצבאים" ו"השיבה הביתה" יצאו ב-1978; "אפוקליפסה עכשיו" יצא ב-1979; וסרטים קלאסיים על השפל הגדול, כמו "נא להכיר את ג'ון דו" של פרנק קפרה ו"ענבי הזעם" של ג'ון פורד, לא הגיעו למסכים עד מלחמת העולם השנייה.

"אחרי אסון, לוקח זמן עד שתת המודע הקולקטיבי מבעבע אל מעל לפני השטח", אומר בריאן קופלמן, אחד היוצרים של "מיליארדים", סדרה חדשה של רשת שואוטיים על מנהל קרן גידור שפרקליט המדינה מנהל נגדו מסע צלב. היוצר השני של הסדרה הוא אנדרו רוס סורקין, כתב ופרשן בכיר ב"ניו יורק טיימס". "מיליארדים" מתרחש בהווה, אבל כמו רבות מהדרמות הפיננסיות של זמננו, מעיב עליו צל המשבר של 2008. בתור התחלה, מציין קופלמן, הצופים כיום מוכנים יותר לעכל את כל הפרטים לגבי מה שהשתבש אז. "כולנו למדנו את השפה". 

ברגע שהסרט מבדר ומכניס - גם האולפנים מוכנים להתגייס

הסרט "מכונת הכסף" מסתיים בכתובית אזהרה שלפיה וול סטריט עלולה לחזור על אותן טעויות: "ב–2015, כמה מהבנקים הגדולים בוול סטריט החלו למכור מיליארדי מכשירים פיננסיים המכונים 'bespoke tranche opportunity'", כשהכוונה למיתוג מחדש של אותם ניירות ערך מורכבים שהיו בלבו של המשבר ב-2008.

הסרט, שבו מככבים בראד פיט, כריסטיאן בייל וסטיב קארל, נראה כיום מובן מאליו, אבל מקיי אומר שלקחו לו כמה שנים לשכנע את האולפנים לתת לו אור ירוק לצאת לדרך. "הם היו מודאגים מכך שהחומר אזוטרי מדי, אבל היו פתוחים יותר ברגע שמצאנו דרך להפוך אותו למבדר", הוא אומר. "ההצלחה של 'הזאב מוול סטריט' עזרה לנו", הוא מוסיף, כשהוא מתייחס לסרט של מרטין סקורסזה מ-2013 בכיכובו של ליאונרדו דיקפריו, שעסק בברוקר ממולח בשנות ה-80.

מתוך הסרט

"מכונת הכסף", שעלה כ-100 מיליון דולר ונמשך שלוש שעות, לא בדיוק זכה בהתחלה לחיבוק מצד הבכירים בהוליווד. אולפני רד גרניט פיקצ'רס, שהמשקיע העיקרי שלהם הוא איש העסקים מוחמד אחמד בדאווי אל חוסייני מאבו דאבי, מימנו את ההפקה. ההישגים שהסרט גרף - הכנסות של יותר מ–392 מיליון דולר בכל העולם - חיזקו גם אולפנים אחרים.

ברוב הסרטים האלה, בין אם אלה קומדיות או דרמות, האשמה לקטסטרופה הכלכלית מוטלת על וושינגטון ו–וול סטריט. ואולם יש מי שמאמצים היבט מסוים שמשקף את העניין האישי של היוצרים. יותר ויותר שחקניות מחפשות כיום תפקידים שיאפשרו להן לגלם נשים חזקות ומורכבות, וכמה מהסרטים מתמקדים בנשים בכירות בעולם הבנקאות. כך, אולפני סוני קלאסיקס רכשו את הזכויות ל-"Equity", סרט שבו מגלמת אנה גאן ("שובר שורות") בנקאית שמובילה הנפקה ראשונה לציבור של חברה ומתמודדת עם שחיתות בעולם הפיננסי.

אולפני וורנר ברדרס חתמו על חוזה עם ריס ויתרספון לאדפטציה של “Opening Belle,” רומן קומי של מורין שרי, בכירה לשעבר בבנק ההשקעות שקרס, בר סטרנס. ויתרספון תגלם את הגיבורה, סוחרת שנאבקת בסקסיזם - ומוכרת ניירות ערך מגובי משכנתאות כשהשווקים קורסים.

וול סטריט 2

גם עולם הספרות לא יושב בחיבוק ידיים: באוקטובר פירסם הסופר האירי פול מארי רומן סאטירי בשם “The Mark and the Void” על משבר הבנקאות של אירלנד. מייקל תומס, סופר ושותף לשעבר בליהמן ברדרס, שעזב את החברה הרבה לפני פשיטת הרגל ב–2008, מתאר זווית יותר אליטיסטית בספר “Fixers”, שפירסם בחודש שעבר.

העלילה הבדיונית של תומס היא כתב אישום נגד תאוות הבצע של וול סטריט, אך הוא גם רואה בנשיא ארה"ב, ברק אובמה, אחראי לכך שהבנקאים חמקו מעונש. בספר, קבוצה של בעלי השפעה מטה את הבחירות לטובת מועמד דמוי אובמה ומונעים ממנו לבצע רפורמה בוול סטריט ולשלוח את הבנקאים לכלא.

"התרבות כיום הרבה יותר קשובה לעולם הפיננסי", אומר סנדי קליימן, נשיא אנטרטיינמנט מדיה ונצ'רס, חברת השקעות בסרטים ובמדיה דיגיטלית. "היוצרים עושים עכשיו דרמטיזציה של הדברים שאנשים כבר חשבו עליהם".

ברני מיידוף


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#