רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

וגם נדנדה מצמיג של טרקטור: מה עבר לגוגל ול-GE בראש כשהם עיצבו את משרדיהם בישראל?

לכתבה
משרדי ג'נרל אלקטריק בישראלעוזי פורת

חללי העבודה כבר לא מסתפקים בריהוט פונקציונלי, אלא מהווים גם חלק מהמיתוג של החברה - ושל עובדיה

תגובות

סביבת העבודה שלנו השתנתה מאוד בעשורים האחרונים. מחדרים או כוכי עבודה אפורים ומשעממים, עברנו למתחמים מלאי צבעים, טקסטורות ואטרקציות. בנוסף, יותר ויותר אנשים עובדים מהבית, בבתי קפה ובמרחבי עבודה משותפים. המחשב הנייד והסמארטפון נהפכו ללב המשרד הדינמי, והעבודה נעשית לעתים תוך כדי תנועה.

מתחמי העבודה החדשים משלבים בין אווירה ביתית לבין צרכים מסחריים ואפילו תאגידיים, ומאפשרים גם הפוגה ופעילות פנאי. הם מזמינים דינמיקה בינאישית, תנועה במרחב, משחקיות ואינטראקציה. כבר אין משרדים, אלא מרחבי עבודה הכוללים מטבחים מושקעים ומסעדות, שולחנות פינג פונג, נדנדות, קירות גרפיטי, תאי ישיבה (Booths), אזורים למשחקי מחשב, חדרי ספינינג ויוגה, חטיפים ומכונות קפה ושתייה, חוגים ואפילו רהיטים לחיות מחמד (פריי, חברת אינטרנט יפנית, אימצה תשעה חתולי מחמד משרדיים שנועדו לשדרג את חיי העובדים ולשפר את תפוקת העבודה ורווחתם האישית).

וומן ספטמבר 2018

הכתבה מתפרסמת בגיליון ספטמבר של TheMarker Women

האדריכל מיכי סתר, שהקים את ״סתר אדריכלים" ב־1984, מספר שנקודת המפנה מבחינתו היתה כשגוגל פנתה אליו בבקשה לעצב את משרדיה בחיפה. גוגל התוותה את הדרך בעיצוב מקומות עבודה הנחשבים כיפיים ומותאמים לצורכי עובדיה הצעירים. במשרדי החברה אטרקציות שונות ומגוונות שהן מעבר ל״משרד״ או כוך לעבוד בו. מרחבי העבודה מיועדים ליצר חוויית עבודה/חיים (life/ work experiences).

סתר שילב בעיצוב חומרים שונים ומגוונים, כמו אבני מדרכה ממוחזרות שלרוב נעשה בהן שימוש בחוץ, לבנים אדומות כחיפויי קיר, קופסאות עץ ממוחזר, דלתות וחלונות משומשים כמחיצות, גרפיטי וטפטים נועזים על הקירות, אזור עבודה בהשראת חוף ים ובו מחיצה עשויית גלשנים וריהוט במבוק, חדר ישיבות מזכוכית עם תקרה מסכך יבש, חלל מחופה דשא סינתטי התחום בחלוקי נחל, נדנדה מצמיג טרקטור ענקי ועוד.

לאחרונה זכה המשרד בפרס הזהב לשנת 2018 בתחרות בינלאומית באיטליה, על עיצוב מרכז הפיתוח של ג׳נרל אלקטריק בחיפה. מאחר שהחברה מתמחה בטכנולוגיות הדמיה מתקדמות בתחום הרפואי, התבקש סתר להתייחס לכך בעת שתכנן את המשרדים. בהשראת מכשירי ההדמיה של GE, המסוגלים ״לראות״ דרך מעטפת העור פנימה, אל תוך הגוף, תכנן סתר את החלל בדומה לגוף האדם, ברמה המיקרוסקופית (תאים, רקמות וכדומה) ושכבות הגוף השונות. החללים מתוכננים כך שניתן לראות מה מתרחש בפנים, דרך שכבות עץ שעוצבו בהשראת השלד והעצמות, או כקירות זכוכית חצי אטומים המוארים בגרפיקה מולקולרית, מחיצות משרביה מחוררות בהשראת רקמות הגוף, או תקרה מכוסה בגופי תאורה מתכתיים במבנה כוורת ביולוגית.

משרדי ג'נרל אלקטריק בישראל
עוזי פורת
משרדי ג'נרל אלקטריק בישראל
עוזי פורת

חלל פתוח - וגם פרטיות

אחד המאפיינים הבולטים בתחום עיצוב המשרדים הוא שיתופי פעולה בין מומחים בדיסציפלינות שונות. מעצבי הפנים עובדים בשיתוף פעולה עם אמני גרפיטי, אומני עץ ומתכת, פסלים, ציירים, מעצבי תפאורות, מעצבי טקסטיל, מעצבי מוצר ואף מעצבי דיגיטל. בגלל הצורך לתת מענה אישי ללקוחות, ליצור משהו חדש, מקורי ומעורר חושים, והודות ליכולת להיחשף לעבודתם של יוצרים מתחומים שונים באמצעות הרשתות החברתיות, מעצבים מתחומים שונים זוכים להשראה וגם מבינים את הפוטנציאל העצום שבשיתופי פעולה.

גם חללי העבודה עצמם מאופיינים כיום בשיתופיות. ״חללי עבודה שיתופיים נוצרו מתוך צורך של יזמי הנדל״ן ובעלי הנכסים למקסם את הרווח עבור כל מטר רבוע בבניין״, אומר אלברט לוין, המייסד והבעלים של סטודיו ADB המתמחה במרחבי עבודה שיתופיים כדוגמת WeWork. ״במקום להקצות שטח באופן נפרד עבור כל עסק לדלפק קבלה, למטבחון, לפינת המתנה, חדר העתקה וציוד, משרדים וכו׳, כיום משכירים 'עמדה רזה' – שולחן, כיסא ולעתים אף מחיצה. זה גם מאפשר לחללי השירות המשותפים, כמו חדרי ישיבות ומטבחים, לגדול וליהפך מרשימים ומזמינים יותר". 

האתגרים עליהם מדבר לוין בעיצוב חללי עבודה פתוחים מצויים בין השאר בפרטיות ובאקוסטיקה. הדרישה היא ליצור חלל עבודה פתוח עבור מספר רב של עובדים, מבלי לתחום אותו, כדי לשמור על הזרימה בחלל. בפרויקט שסיים הסטודיו זה עתה עבור חברת פרסונטיקס (סטארטאפ מתחום חוויית המשתמש בתחום הפיננסי), נפתרה הבעיה באמצעות חלוקת החלל המשותף לשלושה חלקים. לוין מסביר כי, ״שני חלקים תוכננו בקצוות המבנה – והשלישי במרכז, כך שהגישה אליהם נעשית דרך מעין 'צוואר בקבוק'. באופן הזה, הורדנו באופן מהותי את מספר המשתמשים בכל חלל, והמעבר הצר אל החללים מפחית משמעותית את העברת הרעשים בין החללים. גם הרעש הנוצר באזור הלאונג׳ המשותף אינו 'זולג' אל החללים האחרים״.

משרדי פרסונטיקס, בעיצוב סטודיו ADB
עוזי פורת

הסטודיו, שמבסס את מעמדו כמומחה בתכנון ועיצוב מרחבי עבודה שיתופיים בישראל ובעולם, דוגל בשיתופי פעולה מעניינים עם מעצבים – וכבר יצר שיתופי פעולה עם מעצבות הטקסטיל מיקה בר ותמר ברניצקי, אמן הרחוב Dioz, אורלי רונן, בעלת המותג WALL המתמחה ב"קירות בוטיק" בהתאמה אישית.

שולחן עבודה משלך

הרהיטים המשמעותיים בסביבת העבודה שלנו הם הכיסאות שבהם אנו יושבים והשולחנות שעליהם אנו עובדים. פעמים רבות אנו מוצאים בפינות העבודה הביתיות רהיטים עם סיפור כלשהו מאחוריהם: כיסא או מכתבה שעברו בירושה; נמצאו זרוקים ברחוב ושופצו; או כאלה שתוכננו לצרכים ספציפיים.

שולחן נדיר ומיוחד הוא זה של הסופרת הפמיניסטית וירג׳יניה וולף, הנמצא כיום בספריית דוד מ. רובינשטיין, באוניברסיטת דיוק, ארצות הברית. השולחן הוא חלק מאוסף ליסה אונגר בסקין, אחד מהאוספים הגדולים והחשובים ביותר בהיסטוריה של הנשים הכותבות. במשך 45 שנה הרכיבה אונגר בסקין את האוסף, המכיל 8,500 ספרים נדירים, אלפי כתבי יד, כתבי עת ופריטים הקשורים בכתיבה נשית.

שולחן הכתיבה של וירג'יניה וולף
The Lisa Unger Baskin Collection

וולף עיצבה את השולחן בעצמה, ואחיינה, קוונטין בל, צייר עליו את קליאו – מוזת ההיסטוריה ושירת הגבורה מהמיתולוגיה היוונית. בספרה ״חדר משלך״, כתבה וולף על חשיבותה של עצמאות כלכלית לנשים, ועל הצורך בחדר לעצמן, כדי שיוכלו לעסוק באמנותן (במקרה של וולף – כתיבה). טקסט זה נהפך לאחד המפורסמים והשגורים בפי נשים, המבקשות לעצמן עצמאות ומרחב עבודה ויצירה.

פינות עבודה אינטימיות

עמנואלה בינר, בעלת מגזין האינטרנט "מיס מנדלה״ העוסק בנשים, עסקים ומרחבי עבודה, החלה את דרכה במחלקות הכלכליות של חברות גדולות. בינר, בעלת תואר ראשון בכלכלה וניהול ותואר שני במינהל עסקים, החליטה לעשות שינוי בחייה לאחר לידת בנה השלישי. בתחילה לא ידעה מה יהיה הצעד הבא, אבל דבר אחד היה לה ברור – היא חייבת ליצור לעצמה פינת עבודה ביתית. לצורך זה, היא בילתה שעות בפינטרסט, תוך חיפוש אחר מקורות השראה. שם נחשפה לעולם שלם של פינות עבודה של נשים עצמאיות ושכירות מכל הארץ. היא התאהבה בנושא והחליטה לסקר את פינות העבודה הללו.

במשך יותר משלוש שנים אספה בינר עשרות רבות של תכנים, ראיונות, דימויים ותיעוד של פינות עבודה של נשים ישראליות יוצרות בישראל ובעולם. המגזין מתאר את המרחבים האישיים, ואת הרגלי העבודה והתחביבים שלהן. בינר, המלווה ומייעצת לנשים עצמאיות, מוציאה בימים אלה את ספרה הראשון, ״פינה משלך״, ובו תצלומים של 30 פינות עבודה ביתיות של נשים מכל רחבי הארץ, והסיפורים העומדים מאחוריהן.

פינת העבודה של עליזה תור, מתוך מגזין האינטרנט "מיס מנדלה"
עליזה תור

אקססוריז משרדיים

אביזרים משרדיים של יולטה
הגר דופלט

גם מה שנחשב ל״ציוד משרדי״ עבר מהפכה תדמיתית בעשורים האחרונים ונהפך ל״אביזרים משרדיים״ (אקססוריז), ממש כמו בעולם האופנה. אם בעבר העט או תיק המסמכים היו סמל סטטוס, כיום יש בשוק מגוון ענק של גאדג'טים המבטאים את הלך רוחו של בעליהם יותר מאשר את הסטטוס החברתי שלו. על המדפים אפשר למצוא שפע קולקציות של יומנים, מחברות, קלסרים, פתקאות, עטים, כלי אחסון, תיקי מחשב, קלמרים וארנקים עשויים מחומרים שונים ובמגוון סגנונות.

אביזרים משרדיים של יולטה
הגר דופלט

Yooletta, בית למוצרי כתיבה, משרד ולייפסטייל, נותן מענה לכל מי שלא מסתפק רק במסך הדיגיטלי. מקימי יולטה, עמי גואטה ואסף יולזרי, הפכו את התשוקה שלהם למוצרי כתיבה ונייר לעסק המייבא אביזרי משרד ולייפסטייל שטרם נראו בישראל. בין המותגים שהשניים מייבאים ניתן למצוא חברות ידועות כמו Rifle Paper Co מארצות הברית, Cavallini & CO מאיטליה ו־Papier Tigre מצרפת. לשניים חנות דגל בכיכר מסריק בתל אביב, חנות אינטרנטית, ופרישת מוצרים במעל 70 חנויות עיצוב ולייפסטייל ברחבי הארץ.

אביזרים משרדיים של יולטה
הגר דופלט

בכל פעם שגואטה ויולזרי טיילו בעולם, הם רכשו פנקסים, מחברות, עטים, כרטיסי ברכה ומעטפות מעניינות, שמילאו כל פינה בביתם. חברים שבאו להתארח גילו עניין בפריטים השונים וביקשו לרוכשם. יולטה מייצגת את השקפת עולמם של השניים ובאתר החנות ניתן למצוא את האני מאמין שלהם, האומר: ״החפצים בהם אנחנו מוקפים מדי יום אינם אזוטריים או שוליים. הם התפאורה של חיינו, ועליהם לספק לנו הנאה ויזואלית וקסם יומיומי, בפעולות החיים הכי שגרתיות״.

שבו, בבקשה

רוב שעות העבודה שלנו מאופיינות בישיבה ממושכת מול מסך, מה שהופך את כיסא העבודה לרהיט חשוב מאין כמוהו, ולאתגר עיצובי מבחינת הנדסת אנוש. למרות ההמלצה לקום מהכיסא כל חצי שעה ולהתנועע במרחב, רובנו מוצאים את עצמנו מתרוממים רק כעבור כמה שעות.

כיסא Cosm של הרמן מילר
hermanmiller.com
כיסא Cosm של הרמן מילר
hermanmiller.com

מוסד הריהוט האמריקאי הוותיק הרמן מילר, הידוע בין היתר בזכות כיסאות המשרד הארגונומיים שלו, השיק הקיץ את קולקציית הכיסאות Cosm – שעל פיתוחה אחראי סטודיו 7.5 מברלין. הקולקציה מתהדרת במנגנון  Auto-Harmonic Tilt, הרשום כפטנט, והוא מצוי בתחתית המושב. המנגנון החדשני מאפשר לכיסא ״להגיב״ למבנה הגוף, ליציבה המשתנה ולתנועה בתוך הכיסא (ישיבה זקופה, פנייה לצדדים או הישענות לאחור) באופן מיידי ובצורה חלקה. סטודיו 7.5 עמל על פיתוח המנגנון במשך יותר משני עשורים, מתוך הכרה בשוק העבודה המשתנה והופעתם של החללים המשותפים, שבהם מגוון של אנשים יושב על הכסאות מדי יום.

פטנט רשום נוסף שפותח עבור הכיסא הוא ה״בד״ Intercept. זהו חומר במבנה רשתי, המתאים עצמו לצורת הגוף בכל פעם מחדש, ומאפשר אוורור תמידי של שטחי המגע של הגוף בכיסא. מסעדי הידיים Arms Leaf הגמישים רשומים אף הם כפטנט, ומשתנים בהתאם למנח המרפק עליהם. הכיסאות מגיעים במבחר דגמים וגוונים, ובהרמן מילר מעידים כי היושבים בהם חשים כאילו הם מרחפים באוויר.

הרשמה לניוזלטר

הירשמו עכשיו: הסיפורים החשובים של מגזין TheMarker ישירות למייל

ברצוני לקבל ניוזלטרים, מידע שיווקי והטבות


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות