העיתונאי אטילה שומפלבי דרש מלשכת עוה"ד לא לחשוף כמה שילמה לו

המגיש והפרשן של אתר ynet ביקש מהלשכה לא לחשוף כמה כסף שולם לו עבור הנחיית פאנלים ואירועים בשנים האחרונות ■ יו"ר הלשכה הקודם, אפי נוה, נהג להזמין עיתונאים לעבודות הנחיה בסכומים שהגיעו לכדי אלפי שקלים לשעה

גור מגידו
גור מגידו
אטילה שומפלבי
אטילה שומפלביצילום: אביב חופי
גור מגידו
גור מגידו

אטילה שומפלבי, המגיש והפרשן של אתר החדשות ynet, ביקש מלשכת עורכי הדין להימנע מלחשוף את סכומי הכסף ששילמה לו בעבור הנחיית פאנלים ואירועים עבורה בשנים האחרונות. זאת, בתגובה לבקשת חופש מידע שהגישו ללשכה עוה"ד שחר בן-מאיר ו-TheMarker.

מפרסומים גלויים של לשכת עורכי הדין עולה כי שומפלבי הגיש מספר דו-ספרתי של פאנלים עבור הלשכה בשנים האחרונות. בהתבסס על השכר שידוע ששולם לעיתונאים אחרים בנסיבות דומות, ניתן להעריך כי שומפלבי קיבל עשרות אלפי שקלים מלשכת עורכי הדין בעבור האירועים השונים שהנחה, במצטבר.

שומפלבי סבור ככל הנראה כי הכספים הרבים שקיבל מהלשכה אינם מייצרים ניגוד עניינים מקצועי מבחינתו. גם לאחר קבלת הכספים הוא המשיך לסקר את לשכת עורכי הדין וענייניה הן בשידורים ישירים שהעביר מאירועים של הלשכה באתר ynet, והן בראיונות שעסקו במצב הלשכה, ואפילו בפרשת ההסתבכות של אפי נוה, בשידורים באולפן ynet.

שומפלבי סירב להגיב לפרסום.

177 אלף שקל לאתר פוסטה

העיסוק בעיתונאים המקבלים סכומי כסף לא מבוטלים בעבור הנחיית כנסים התעורר בעקבות הסתבכותו של יו"ר לשכת עורכי הדין הקודם, אפי נוה בשתי פרשות פליליות. נוה נהג להזמין עיתונאים רבים להנחות פאנלים בכנסים של הלשכה, בסכומים שעלו לכדי אלפי שקלים לשעת הנחיה בודדת - דבר שלא הזיק למצבו התדמיתי של נוה וליחס שקיבל מהתקשורת בישראל, שעה שלפי החשד עשה בלשכה ובוועדה למינוי שופטים כבשלו.

יו"ר לשכת עורכי הדין הקודם, אפי נוה
יו"ר לשכת עורכי הדין הקודם, אפי נוהצילום: תומר אפלבאום

בנוסף לסכומי הכסף ששולמו לחלק מהכתבים שסיקרו את הלשכה באופן שוטף, עיתונאים רבים זכו ל"טיפול מיוחד" במסגרת הכנס השנתי של הלשכה שנערך מדי שנה באילת. כל עיתונאי שהוזמן לכנס, זכה ללון על חשבון הלשכה בתמורה להשתתפות בפאנל מקצועי. קומץ עיתונאים שנוה חפץ ביקרם אף הולן בסוויטות יקרות. לפי עדויות של פעילים בלשכה, לכמה מהעיתונאים שהיו בקשרים עם נוה חיכה נהג פרטי מטעם הלשכה בשדה התעופה באילת, ושלט נושא את שמם בידו, כדי להסיעם למלון. ככל הידוע, הנכבדים שבמוזמני הכנס - כולל שרים ושופטי בית המשפט העליון - לא זכו ליחס דומה.

בינואר האחרון הסכימה הלשכה לחשוף באמצעות הדוברות שלה את שמותיהם של שלושה עיתונאים בכירים שהנחו כנסים בתמורה ל-5,000 שקל לפאנל בן שעה וחצי - רינה מצליח, ניסים משעל וגדי סוקניק. באופן נוח למדי, מדובר בשלושה שמות של מגישים שאינם מסקרים באופן ספציפי את תחום המשפט. עם זאת, מצליח אכן עסקה בפרשיותיו הפליליות של אפי נוה בתכנית "פגוש את העיתונות" בהגשתה.

עוד מסרה דוברות הלשכה בינואר, בעקבות פרסום ב-TheMarker, כי אתר החדשות העצמאי "פוסטה", שבבעלות העיתונאי אמיר זוהר, קיבל מלשכת עורכי הדין 177 אלף שקל בעבור סיקור עניינים הקשורים ללשכה. זוהר, עורך האתר, יצא להגנתו של נוה בעקבות הסתבכותו בפרשת החשד לשוחד מיני בוועדה למינוי שופטים וטען כי חקירת הפרשה היא סגירת חשבון בין פרקליט המדינה שי ניצן לבין נוה, בעקבות דברים שאמר נוה על ניצן בתוכנית עובדה. ההסתבכויות של נוה "נפלו לניצן משמיים", טען בטור שפירסם בעקבות מעצרו של ראש הלשכה הקודם.

"קושי לאתר את העיתונאים בין אלפי ספקים"

לשכת עורכי הדין ממשיכה להימנע מפתיחות תקשורתית ומשקיפות גם בעידן אבי חימי כיו"ר הלשכה הזמני. הסבריה משתנים, אך היא ממשיכה לסרב למסור את הפרטים אודות רשימת העיתונאים המלאה שזכתה להשלמת הכנסה לא מבוטלת מכיסו של ציבור עורכי הדין.

שומפלבי מראיין את הח"כית לשעבר שולי מועלם בכנס של הלשכה

באפריל האחרון טען עו"ד עמית פרלמן, הממונה על חופש המידע בלשכה, במכתב ששלח לעו"ד בן-מאיר כי "מערכת ניהול החשבונות של הלשכה כוללת אלפי ספקים ואין במסגרתה סיווג לספקים שהם עיתונאים... לפיכך, אין באפשרותנו לבצע בדיקה ואיתור כפי שביקשת ללא הקצאת משאבים רחבת היקף".

בעקבות הטענה, הועברה ללשכה רשימה שמית של עיתונאים שייתכן וקיבלו כספים מהלשכה, שעה שסיקרו את ענייניה. ברשימה נכללו כתבי המשפט, המשטרה והכלכלה בכלי התקשורת השונים בישראל וכן עיתונאים שהיה ידוע כי הנחו כנסים, דוגמת שומפלבי. כמו כן הועברו שמותיהם של מספר יועצי תקשורת שהתקשרו עם הלשכה.

במכתב שהעבירה הלשכה לבן-מאיר הבוקר צוין כי נמצאו התקשרויות עם שומפלבי וכן עם יועץ התקשורת דדי סוויסה, אך נמסר כי "שומפלבי וסוויסה הודיעו על התנגדותם למסירת המידע מהטעמים שחשיפת המידע תהווה פגיעה בפרטיותם ובחופש עיסוקם". הלשכה, נמסר, קיבלה את ההתנגדות ועל כן דוחה את בקשת חופש המידע בנוגע לשניים.

באשר ליתר העיתונאים מסרה הלשכה כי "ייתכן כי עיתונאי מסוים קיבל תשלום מהלשכה אך הוא מאוגד כחברה בעלת שם אחר – כך שמבחינת רישומי הנהלת החשבונות של הלשכה, קשה עד בלתי אפשרי לאתר את התשלום שניתן לו".

תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ