תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

"הצלחה זו היכולת להעביר מסרים טובים"

הזמרת ריף כהן היא סיפור הצלחה בישראל כמו גם במדינות כגון צרפת וטורקיה, הודות למוזיקה הייחודית שהיא יוצרת. אלא שהסיפור מאחורי הקלעים הוא כמובן מורכב יותר

רק כאשר היא החלה בלימודי מוזיקה בתיכון, הבינה הזמרת ריף כהן שהיכולת שלה לכתוב שירים ולהלחין אותם היא איננה מובנת מאליה. "באתי ללימודים בתמימות מוחלטת. פעם חשבתי שכולם יודעים, אבל אז אמרו לי 'זה נדיר, לא כולם יודעים לכתוב או להלחין שירים'. אז הבנתי שזה לא רגיל".

הזמרת ריף כהן
יונתן טריכטר

הביטוי 'לא רגיל' מתאר הרבה מההוויה המוזיקלית שלה ומהדרך אותה היא עושה. היא החלה ללמוד לנגן על פסנתר בגיל ארבע והמשיכה במשך עשר שנים. "החלפתי לא מעט מורים, בכל פעם שהתחלתי להשתעמם, וזה מה שהשאיר אותי בלימודים". במקביל היא למדה מחול ובחטיבת הביניים היא העדיפה להתמקד בלימודי דרמה. רק בתיכון היא בחרה בלימודי מוזיקה, התחום בו היא עוסקת מאז ועד היום.

כאשר היא נכנסה לתודעה המוזיקלית שלנו, זה קרה בדרך יוצאת דופן עם שיר בצרפתית שנקרא A Paris, שהיה חלק מהאלבום הראשון שנשא את אותו השם ויצא לאור בשנת 2012. ריף שרה בצרפתית, והיא משלבת במוזיקה שלה פופ מערבי עם מוזיקה צפון אפריקנית. ההצלחה שלה הפכה במהרה לבינלאומית, כאשר היא הוחתמה בחברה בת של יוניברסל העולמית. בעקבות זאת יצא האלבום שלה בשנת 2013 גם באירופה, וריף העבירה חלק ניכר מהזמן שלה בהופעות במדינות שונות. באחרונה יצא האלבום השני שלה, A LA MENTHE, שיצא במקביל גם בטורקיה.

הסיפור מאחורי כל זה אינו קל. "אחרי שסיימתי את לימודי המוזיקה בכל המסגרות השונות מצאתי את עצמי בדירה בתל אביב, צריכה איכשהו להניע את עצמי בתחום ולהתפרנס. היה לי מאוד קשה - לא היה לי חדר מוזיקה, בדירה לא בהכרח יכולתי לנגן ולהתאמן, וזה היה נראה לי מסובך. כתבתי המון חומרים, בעיקר לעצמי, ובשלב מסוים אמרתי לעצמי 'הכל טוב ויפה אבל זה נשאר בין ארבעת הקירות ואני לא מצליחה להוציא את זה לעולם'.

"באותו רגע נכנסתי לחמש שנים של הרפתקה כדי להבין את עולם המוזיקה, שלא הבנתי בו שום דבר. הייתי כל כך בתוך המוזיקה עצמה, שלא חשבתי שזה דורש עבודה של שיווק ויחסי ציבור, ושזה ביזנס לכל דבר. זה אפילו ביזנס מאוד מורכב וקשה, הדורש הרבה יצירתיות. צריך בכל פעם להחליף תוכניות עסקיות, כי מה שהיה רלבנטי לפני חמש שנים לא רלבנטי היום. גם אם אפגוש מנהל שהיה גדול אז, אולי הוא לא יודע לעשות את העבודה היום כי כל המערכת השתנתה. כל אנשי התעשייה ששורדים הם כאלה שהולכים קדימה עם הדבר החדש, ומהר מאוד משתחררים מהישן.

"החינוך שקיבלתי בתור מוזיקאית לא הכין אותי מספיק למצב בעשור הזה, שבו מוזיקאי הוא בהכרח עצמאי ובהכרח ינהל את הקריירה של עצמו. זה דורש משאבים ואנרגיות שלא היה לי מושג שאני אצטרך אי פעם. אבל זה מה שאני חייבת, כנראה, אחרת לא נראה לי שמישהו היה שומע את המוזיקה שלי".

מה היה הכי מאתגר בתהליך?

"התקשורת מול אנשים. במיוחד בצרפת, בה דפוסי התקשורת מאוד שונים מישראל. גיליתי עד כמה אני מזרח תיכונית שנוהגת לשים דברים על השולחן, בצורה נעימה אמנם אבל זו עדיין לא השפה ולא הדרך של הצרפתים. למרות שאני מדברת צרפתית, זה בשבילי אתגר תרבותי מאוד גדול. בטורקיה דברים קורים יותר מהר ובקלות".

קהל בהופעה
Dreamstime

להצליח בטורקיה זה מפתיע?

"גם אותי זה מפתיע אותי לראות שאנשים אוהבים את החומרים. הם עוקבים אחרי מה שאני עושה באינסטגרם ובפייסבוק, וההופעות שם היו סולד אאוט והוספנו עוד הופעות שגם הן היו סולד אאוט. בקיץ האחרון זמרת טורקיה ביקשה ממני אישור להשתמש בשיר אחד שלי מהאלבום הראשון, והיום יש לקליפ הזה יותר מ-100 מיליון צפיות ביו טיוב. זה היה להיט השנה בטורקיה, ואחד השירים שלי גם נכנס לפלייליסט מבלי שאפילו הוצאתי סינגל. מה שמשמח בעניין הזה הוא שדברים לפעמים קורים מבלי לדחוף".

את חווה את עצמך כמצליחה?

"הרף שלי הוא קצת יותר גבוה; הייתי מאוד שמחה להוציא עוד אלבומים בקצב יותר מהיר, ולמצוא מסגרת שתהיה לי יותר נוחה לעשות את הדברים יותר מהר. להוציא כל שנתיים שלוש להוציא אלבום זו הצלחה מדהימה".

אין לך חוויה של הצלחה?

"כשאני רואה את האימפקט של המוזיקה שלי על אנשים זה מיליון הצלחה מבחינתי. הצלחה זו היכולת להעביר מסרים טובים ולאפשר לאדם לחוות חוויה בהופעה, כשהוא רואה קליפ או שומע דיסק, שעוזרת לו ותומכת בו בחיים. אין ספק שמוזיקה זה משהו שעוזר לנו לאזן רגשות שאנו עוברים בחיים. אבל לצערי זה לא לגמרי מספיק; צריך לעשות עוד עבודה שלא בהכרח קשורה באומנות. אבל זה לא רע בעיניי; אני רוצה שהמוזיקה שלי תגיע ליותר אנשים, לא הייתי רוצה להישאר בבית ולכתוב חומרים".

הכתבה הופקה ע"י המחלקה המסחרית של מגזין TheMarker  

למידע נוסף >> 

כתבות שאולי פיספסתם

*#