צילומי אדריכלות ועיצוב פנים – לעוף לחלל

למצוא בכל חלל את מה שייחודי רק לו, עם כל הזוויות והקווים הייחודים, ולהעביר את כל זה בצילום, זה כשרון המצריך מצד אחד יכולת טכנית גבוהה ומצד שני המון מעוף ויצירתיות. אלה צלמי האדריכלות ועיצוב הפנים שעושים את זה הכי טוב

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מלון אורבאני בבניין הדואר ההיסטורי בירושלים
צילומי אדריכלות ועיצוב פניםצילום: צילום: יעל הרמן
שרית שיר, תוכן מקודם
תוכן מקודם
שרית שיר, תוכן מקודם
תוכן מקודם

מחוז ירושלים

יעל הרמן

יעל הרמן עוסק מזה שנים ארוכות בצילומי אדריכלות ועיצוב פנים. בתיק העבודות שלו שוכנים יחדיו תצלומים של אלפי לוקיישנים: בתי מלון, דירות יוקרה, וילות, צימרים, דירות להשכרה לטווח קצר ועוד.

צילום אדריכלות ועיצוב פנים מתאפיין ברמות מורכבות וביצוע שונות:

  • צילום נדל"ן לשם מכירת נכס - בצילום כזה כל שנדרש מהתמונה הוא להראות את הנכס על הצד הטוב שלו, כשהוא נקי ומסודר. הצילום ייעשה בשילוב תאורה לאיזון צללים עמוקים בלבד, אך עם הקפדה על בחירת הזויות הנכונות ואיזון הצבע.
  • צילום לשם פרסום צימרים, בתי מלון והשכרות לטווח קצר  – מיועד לשימוש ארוך טווח, ולכן ההשקעה בו גדולה יותר, הן בצילום והן בעיבוד שאחרי. בצילומים כאלו תהיה הקפדה על סידור החללים והתאמת עוצמת וצבע התאורה המלאכותית לצרכי המקום. בעיבוד ייעשו איזוני כהות וצבע וניקוי קל של אלמנטים מפריעים בפריים. עם זאת, מאחר שהצילום מיועד לייצג את הנכס באופן אמיתי (אך אופטימי) – ההגינות מחייבת שלא להשתמש בעדשות רחבות מדי המקנות תחושה לא ריאלית של מרחב או להחליף בפוטושופ את צבע הקירות.
  • צילומי אדריכלות למעצבי פנים וצילום דירות לדוגמא  –  בצילום שכזה נדרשת הקפדה רבה יותר בתכנון ובהפקה: הוספת אביזרים לסט, הזזת רהיטים כך שיתאימו לפריים והדגשת אלמנטים באמצעות תאורה. צילומי חוץ מצריכים לעיתים שימוש בתאורת סטודיו חזקה תוך התחשבות בשעות היום ובמזג האוויר.

עניין של פרספקטיבה

תכנון מוקדם ודיוק נקודת המבט מהווה את הבסיס לכל עבודת צילום, על אחת כמה בצילומי אדריכלות. זאת הסיבה שבפרויקטים שלו משתמש יעל בעדשות לתיקון פרספקטיבה. עדשות ייחודיות אלה מאפשרות שמירה על קווים אנכיים ישרים ומישורי פוקוס לא מקבילים מכל נקודת מבט, והתאמת הקומפוזיציה לנקודת המבט הרצויה.  עבור הפקות יקרות או הפקות לדפוס, יעל משתמש במצלמה טכנית בפורמט בינוני דיגיטלי המאפשרת רזולוציה, הפרדה ועומק צבע שלא מתקבלים במצלמות ‘סטנדרטיות’. בחירת הציוד הנכון - הייעודי בדרך כלל - לאופי העבודה ולסגנון הצלם, מהווה מרכיב חיוני בהשגת האיכות הנכספת באופן מדויק וזריז.

כבעל עסק לצילום מסחרי יעל מאמין שיש להתאים את רמת הצילום לסגנון ולצרכיו האמיתיים של הלקוחצילום: צילום: יעל הרמן

בחירה נכונה – זאת הנקודה

בצילומי פרויקטים של אדריכלות ועיצוב פנים, מסביר יעל, תמיד מתחילים בבחירת הנקודות הנכונות לצילום, שיציגו האת החלל במיטבו ויספרו את הסיפור שלו. צלם אדריכלות טוב צריך לדעת לתאר נכס ממוצע בארבעה עד חמישה פריימים. דיוק נקודת המבט הוא קריטי, ולעיתים מילימטרים ספורים בלבד מפרידים בין צילום נקי ונכון המפגיש בצורה אסתטית קווים ואלמנטים לבין כאוס בעין ובראש. בנוסף, יעל יעדיף תמיד להשתמש באור טבעי ולהעניק לצילום תחושה אנלוגית.

צילום טוב מקדם את הנכס

כבעל עסק לצילום מסחרי יעל מאמין שיש להתאים את רמת הצילום לסגנון ולצרכיו האמיתיים של הלקוח:  ‘אני תמיד נדהם מכך שאנשים ישקיעו 500 שקלים בטסט לרכב בשווי 50,000 שקלים, אבל נרתעים מהוצאת סכום דומה עבור צילום נכס למכירה ששוויו חמישה מיליון. גם כשמדובר בצימרים והשכרות לטווח קצר, ההבדל בין צילום מקצועי לחובבני מסתכם בלילה או שניים של השכרה. בסופו של דבר, מה שמוכר את הנכס, זה הצילום', מסכם יעל.

יעל הרמן – צילומי תדמית ופורטרטים

טלפון: 052-5070220

כתובת: חוצות היוצר – סטודיו 23 ירושלים

לאתר האינטרנט >>

---------------------------------------------

מחוז תל אביב

ערן תורג'מן: צילום אדריכלות ועיצוב פנים

ערן תורג׳מן (43), צלם קונספט מתל אביב, מציע ללקוחותיו שרותי צילום מקצועיים ויצירתיים ההופכים כל תמונה ליצירת אמנות המכבדת את האווירה והחזון של האדריכל או המעצב.
"לנגד עיניי", אומר ערן, "עומדת תמיד העובדה כי מאחורי כל חלל מצולם ישנו אדריכל או מעצב שהשקיע מאמצים ניכרים על מנת ליצור מראה ואווירה מסוימת שאותם ראה בעיני רוחו, כזו שתשקף ללא מילים את כוונותיו ויכולתו של המעצב. אני מקדיש את כל הזמן הנדרש עם הרבה סבלנות ואהבה בכל פרוייט קטן כגדול״.

תורג'מן, בוגר תואר ראשון במחשבים הלך בעקבות התשוקה אשר ניטעה בו כבר בהיותו בן 16 עת קיבל מאביו במתנה את מצלמת הניקון הראשונה. ״אני משתמש בציוד המתקדם והחדיש ביותר בשוק הצילום מותאם לצילום פנים וחוץ כגון פלאשים, עדשות ייעודיות לצילום אדריכלי, פילטרים שונים ועוד".

צולם עבור המעצב אורון מילשטיין צילום: ערן תורג'מן

האיזון והפרופורציות בחלל ניכרים מאוד באופן הצילום של ערן, מוטיב המבליט את המקצועיות והאווירה שהאדריכל רוצה לשדר בפרויקט. "תיאום הצפיות הנעשה בשיחה מקדימה עם המעצב או האדריכל", מסביר תורג'מן, "והדגשים על אלמנטים, חומרים וטקסטורות הם נר לרגלי, זאת כדי למקסם את התוצאות לשביעות רצונו של הלקוח".

"צילום אדריכלי הוא כמו עיצוב גרפי עם מצלמה"

בשונה מצילומי אופנה או ספורט, תחום צילום האדריכלות ועיצוב הפנים ייחודי בהיותו של האובייקט המצולם נייח, מה שמאפשר לתכנן כל צילום בקפידה ולהוציא ממנו את המיטב, החל בסידור הזירה המצולמת ועד הוספת אקססוריז ופריטים חסרים במידת הצורך.

צולם עבור המעצב דניאל חסון צילום: ערן תורג'מן

התכנון מתחיל בשיחה מקדימה עם האדריכל או מעצב הפנים שמטרתה תיאום ציפיות, מתוך אמונה כי תקשורת ישירה עמם יסייעו לאיכות התמונות ויבטיחו כי יודגשו האלמנטים והקווים בחלל המצולם כמו גם השימוש בטקסטורות ובחומרים מגוונים. בהמשך מסייר תורג'מן במקום ומכין תוכנית אופטימלית לצילום, שכוללת בין השאר גם תאורה נכונה וכן סדר וניקיון בלוקיישן. "אני שואף שהחלל אותו אני מצלם יראה במיטבו. העין שלי היא העדשה הכי משוכללת ומתקדמת שאני משתמש בה מלבד הציוד החדשני המשמש לי כעזר", אומר תורג'מן.

עבודת ההכנה המקדימה למועד הצילום מבטיחה כי הצלם לא יתעסק בהפקה אלא יתרכז בצילומים עצמם, באיכותם וביצירתיות שבה ייעשו. תורג'מן נוהג לחפש את הזוויות המחמיאות לחלל המצולם, אותן נקודות מבט שישקפו אותו על יופיו, עיצובו והטקסטורות השונות, פרי שימוש בחומרים אלה ואחרים. צילום של שיש או אבן, למשל, יהיה שונה מצילום של חלל ששולט בו העץ, וכשמדובר בשילוב חומרים שונים, המורכבות אף רבה יותר, אך אינה זרה לצלם בעל ניסיון ועין מיומנת.

"כדי להגיע לזווית הנכונה", הוא מסביר, "יש להקפיד תמיד על ניקיון החלל ועל סידור האלמנטים בסצנה כדי ליצור פרופורציה נכונה, ממש כמו בעיצוב גרפי. בעיני, צילום אדריכלי הוא למעשה עיצוב גרפי עם מצלמה, ואני שואף שהחלל שאני מצלם ייראה באופן המחמיא ביותר האפשרי".

ערן תורג'מןצילום: ענבל מרמרי

לדבריו, צילום אדריכלי טוב מכבד את עיצוב החלל ומעביר נכונה את האווירה שבו. לנגד עיניו תמיד עומדת העובדה כי מאחורי כל חלל מצולם עומד אדריכל או מעצב שהשקיע מאמצים ניכרים על מנת ליצור מראה מסוים ואווירה מסוימת שאותם ראה בעיני רוחו, ולכן תפקידו של הצלם הוא להעביר את התחושה הזו באמצעות התמונה, שתשקף ללא מילים את כוונתו של המעצב. תורג'מן מסכם במשפטו של הנרי ג'יימס: ״אדריכלות היא מוסיקה חצובה באבן.״ 

ערן תורג'מן – צלם אדריכלות ועיצוב פנים

טלפון: 054-4520576

לאתר של ערן תורג'מן >>>

לפייסבוק של ערן תורג'מן >>> 

לאינסטגרם של ערן תורג'מן >>>

---------------------------------------------

מחוז מרכז

חן ברקוביץ'

לאורך כל שנותיו כצלם, חן ברקוביץ' נמצא בחיפוש מתמיד אחרי הקומפוזיציה הנכונה שתציג את האובייקט המצולם באור המחמיא ביותר. כשמדובר בצילומי אדריכלות, הדבר נכון על אחת כמה וכמה. צילום אדריכלות מצריך חשיבה מורכבת, זמן והרבה סבלנות כדי למצוא את הקומפוזיציה הנכונה והמחמיאה ביותר לחלל, כזו שתלכוד את הקווים הישרים ותשרה בעינו של הצופה תחושה נוחה המאפשרת צפייה ממושכת.

בנוסף, לצילום אדריכלות נדרשות אבני יסוד חשובות כמו עין רגישה, מקצועיות, התאמה לצרכי הלקוח ויחס אישי – החל משלבי התכנון ועד לסופו של התהליך.

ככלל, חן רואה חשיבות גדולה בביטוי השפה העיצובית הייחודית של האדריכל, לצד הפניית הזרקור לפונקציונליות שבעיצוב חללים. כדי לממש זאת, הוא מעניק תשומת לב מרבית לשימוש נכון במרחב ובהקשרים הנוצרים בו.

צילום אדריכלות מצריך חשיבה מורכבת, זמן והרבה סבלנות כדי למצוא את הקומפוזיציה הנכונה והמחמיאה ביותר לחללצילום: צילום: חן ברקוביץ'

תמונה שווה אלף מיילים

אנחנו חיים בעידן דיגיטלי. במציאות כזו, עבור אדריכל או מעצב, תמונה מעולה משמעה פניות רבות של לקוחות פוטנציאליים. למעשה, כיום, התמונה היא חזות הכל ותיק עבודות מקצועי עשוי לזקק לכדי תמונה אחת את המסר שהאדריכל מבקש להעביר ואת הסגנון הוויזואלי שמעיד גם על יכולותיו הטכניות והרעיוניות.

כדי להגיע לתוצאות המושלמות הללו, הצלם נדרש, מלבד עין מקצועית, ראייה מרחבית של זוויות הצילום, יצירתיות המאפשרת סטיילינג נכון והצבת תאורה מושלמת – גם חשיבה שיווקית והכרת שדה הפעולה של האדריכל או המעצב.

כדי ליצור תמונה אסטטית של החלל, יש להציג אותו באופן הנקי והמושלם ביותרצילום: צילום: חן ברקוביץ'

עיבוד – כדי שהתמונה לא תלך לאיבוד

הזווית המרשימה והשימוש בתאורה הנכונה הם ללא ספק אלמנטים חשובים מאין כמותם בתמונה, אך המקום בו סגנונו האישי של הצלם בא לידי ביטוי מלא הוא החלק האחרון במסע אל התמונה המושלמת – עיבוד התמונה.

כדי ליצור תמונה אסטטית של החלל, יש להציג אותו באופן הנקי והמושלם ביותר. לאביזרים פונקציונליים כמו מזגן, שקעים ונקודות חשמל, חשיבות בחלל, אך לא בתמונה. לכן, בעיבוד התמונה, חן ינקה את הקירות והתקרה מכל אביזר פונקציונלי שגורע מהאסתטיקה ועיצוב החלל.

בתהליך העיבוד חן עורך מספר תמונות עם חשיפות שונות לכדי צילום אדריכלי אחד. התוצאה: תמונה מאוזנת בה הבהירות והצבעוניות בין הפנים והחוץ מתמזגות ויוצרות שלמות הרמונית

מבחינתו של חן, תהליך העיבוד הוא המשך ישיר ליום הצילום, ולא נופל ממנו בחשיבותו. כדי לספק ללקוחותיו תמונות בעלות ערך אמנותי מחד, ופרסומי מאידך, ובמטרה לייצר תיק עבודות מרשים שהוא הבסיס להמשך עבודה לאדריכל, הוא  מקדיש לשלב העיבוד את מלוא תשומת הלב ורותם לכך גם את הכישרון והמיומנויות הרבות שרכש במשך השנים הארוכות בהן הוא משמש כצלם אדריכלות.

חן ברקוביץ' –צלם אדריכלות ועיצוב פנים

טלפון: 052-6311458

כתובת הסטודיו: גיסין 65, פתח תקווה

לאתר האינטרנט >>

למצגת >>

לעמוד הפייסבוק >>

לאינסטגרם >>