חברות UI: המקצוענים שמרימים את המסך

ממשק המשתמש הוא החולייה המקשרת בין האדם למחשב ולטכנולוגיה שמגשימה אותו. איך מגדילים שימושיות והמרות עם כפתור אחד קטן? כיצד מעצבים אפליקציה שלמה רק בעבודה מרחוק? חברות הצמרת שמאחורי פרויקטי ה-UI המורכבים ביותר מספרות על שער הזהב

גיא רונן
תוכן מקודם
חברות UI - אפיון חווית משתמש
חברות UI - אפיון חווית משתמשצילום: NicoElNino - Shutterstock

אומרים שלא נכון להסתכל בקנקן אלא במה שיש בו. אבל בעולם המוצרים והשירותים, אם נרצה או לא נרצה, הכול מתחיל – ולפעמים גם נגמר – בחלון הראווה. הכיסוי, האריזה הבולטת, העיצוב שמייחד את הליין החדש ושונה מכל קודמיו – זה מה שמושך את תשומת הלב, שולח את היד לארנק או מוביל דווקא לחנות או למסעדה הספציפית. ומה שנכון על המדף נכון שבעתיים במרחב הדיגיטלי.

דף הבית, דפי הנחיתה, הלוק-אנד-פיל הכללי וההיררכיה הפנימית, הפשטות והניקיון שמתמצתים לפעמים מורכבות חריגה של דאטה, הפונקציונליות של הפיצ'רים, הפלואו: איך דבר נובע מדבר ומהו המסך הבא שנכון להציג, היעילות וההגיון הפנימי וכן, גם ה"וואו" שנפלט מאיתנו כשאנחנו יושבים מול המסך – כל אלה יחד מרכיבים את ממשק המשתמש. 

בסופו של דבר, עם כל הכבוד לטכנולוגיה המתקדמת, לסביבת העבודה המצטיינת או לתקציבי העתק שהשקענו בפרסום – ממשק המשתמש הוא זה שיכריע אם יהיו לאתר כניסות וחזרות; אם יורידו את האפליקציה וגם יזכרו לעשות בה שימוש ולהפוך אותה לחלק אינטגרלי מחיי היומיום. לכן, למעצבי ה-UI יש תפקיד קריטי כל כך בהפיכה של רעיון טוב למוצר חי. במידה רבה, המפתחות להצלחה נמצאים אצלם בידיים.

מוזמנים להכיר את - פירמהMouse UX, PitangoUX, 5IVE ו- UI, חברות ה-UI הבולטות שאתם יכולים לסמוך עליהן בעיניים עצומות.

PitangoUX: חברת עיצוב UI המובילה בזירת ההיי-טק

מהו סוד הקסם של מוצר דיגיטלי מוצלח? מה יכול להפיל אותו? ולמה כל כך הרבה רעיונות נפלאים נשארים "על הנייר" בלבד? אלו הן כנראה שאלות 2.3 מיליארד הדולר – הסכום שגייס ההיי-טק הישראלי בתוך רבעון אחד ב-2019. בתוך מגוון התהליכים שעושים את המוצר, ברור לחלוטין שעיצוב ממשק המשתמש הוא אחד הקריטיים להצלחה. 

הממשק הוא גם חלון הראווה של המערכת, גם שער הכניסה אליה וגם הדרך של משתמשי הקצה להכניס לתוכה נתונים ולנצל את התכונות והיכולות שלה. "עיצוב שגוי של ה-UI יכול להוריד לטמיון את כל המאמץ ופשוט להכשיל את הפלטפורמה", אומר יובל בר אור, מנכ"ל ומייסד PitangoUX. "עיצוב נכון ומדויק, לעומת זאת, יוצר את אפקט ה'וואו' שאנחנו רוצים לקבל אצל המשתמשים ומחזיר אותם שוב ושוב לאפליקציה".  

זה 15 שנים שמוביל יובל יחד עם אחיו אסף, המשמש גם כ-Head of Products ו-Art Director (וסוג של גורו מבוקש בתחום), את צוותי עיצוב המוצר מהחזקים והחריפים שיש לישראל להציע. "גייסנו חבורה סופר מקצועית עם עקומת למידה מדהימה, שיודעת לקלוט לקוח חדש, ללמוד במהירות שיא את עולם התוכן שלו ולייצר עבורו ממשק שובר שוק", הוא מספר. עם הלקוחות שכבר הספיקו ליהנות מהשירות הזה נמנים מובילי שוק כמוUBER , HERE Mobility ,888, נייק, נמל חיפה, איתוראן, איכילוב והרשימה עוד ארוכה. 

עבודה עם ארגונים גדולים תופסת נתח משמעותי בחיי החברה. אולם מתברר שיצירה ופריצות דרך משמעותיות מתרחשות דווקא בעבודה עם מאות סטארט-אפים מדי שנה. ״בדרך כלל הם מגיעים אלינו אחרי שייצרו פרוטוטייפ שעובד בצורה סבירה ועכשיו מוכנים לקפיצת מדרגה, כך שבסוף התהליך המשותף שלנו הם Silicon Valley Ready – ומוכנים לצאת לעולם הגדול".  

"אנחנו יודעים לעשות אקסלרציה ולסייע ללקוח עוד משלב אפיון ה-UX ברמת wireframes של המוצר", אומר אסף בר אור. "תחילה אנחנו מאפיינים את המשתמשים, את הפרסונות השונות, את היררכיית המידע, סוגי הדפים והמסכים. מגדירים כיצד 'רוכשים יוזרים' - Top Funnel, איך נכנסים למערכת, איך נרשמים, איך מסיירים בתפריטי הליבה, מהו המסך הבא שנכון להציג בכל שלב ושלב. אנחנו מנסים לזקק ולהגדיר את הערך המוסף שהם מקבלים. רק אחרי שכל התרשימים מושלמים אפשר לעבור לעיצוב חווית המשתמש ולבסוף לעיצוב UI של כלל המערכת". 

הבוסים של פיטנגו
"עיצוב שגוי של ה-UI יכול להוריד לטמיון את כל המאמץ ופשוט להכשיל את הפלטפורמה"צילום: צילום: PitangoUX

בנקודה זו אסף עוצר ומדגיש שעיצוב ממשק המשתמש הוא תהליך מורכב למדי, שממש לא מתחיל ב-wireframe: "העיצוב הסכמתי חייב להתבסס על לוגיקה ברורה. יש תרשים זרימה מדויק להפעלת המערכת, דבר נובע מדבר. על אחת כמה וכמה כשמדובר במערכת מורכבת עם תתי קטגוריות, מסלולי ניווט ומסעות משתמש שונים". 

בסופו של דבר, תוצר עיצוב ה-UI שהלקוחות מקבלים הוא מוקאפים מלאים של כלל האפליקציה או הפלטפורמה. עיצובים נעשים על ידי שימוש ב-Sketch, הם מועברים ל-Zeplin ומשם אל צוות הפיתוח. אחד היתרונות המובהקים של pitangoUX הוא היותה חברה בת של בית תוכנה A&Y – חברת פיתוח גדולה, שיכולה לפיכך להציע שירות משלים של פיתוח front-end ואף לקחת חלק בפיתוח חלקים שלמים במוצר.

קרדיט: Meda Conferences

בשנים האחרונות, נוכח המוניטין שיצא לטכנולוגיה הישראלית בעולם, נדמה שבכל רגע נתון נפתחת בארץ סוכנות UX-UI נוספת. אבל מתברר שאסור להתפשר: גם אם הצלחנו לחסוך כמה שקלים בשלבי האפיון והעיצוב, לתיקונים ולשינויים בשלב הפיתוח עלול להיות תג מחיר כבד. הבחירה בחברה מובילה כמו pitangoUX מעניקה סיכוי גבוה במיוחד להצלחת המיזם, כשהוא מתבסס על חווית משתמש ייחודית ועיצוב UI מדויק ומהודק.  

PitangoUX

טלפון: 073-7443322

לאתר של PitangoUX >>>

לתיק עבודות של PitangoUX >>>

--------------------------------------------

5IVE: מורכבות, פשטות ומה שביניהן 

איך מחברים בין מערכות מורכבות, מבוססות ביג דאטה, אלגוריתמים ולמידת מכונה, לבין משתמשי קצה שכל זה נשמע להם כמו ג'יבריש? "זה לא קשה", צוחק יורם רוזנר, מנכ"ל חברת 5IVE, "צריך רק Common sense. הבעיה היא שכמו שהפילוסוף הצרפתי וולטר כבר היטיב לנסח, Common sense is not so common". 

5IVE
"הפתרונות שאנחנו יודעים לייצר, כבודדים וכצוות, הם פשוט אחרים". צילום: 5IVE

מתברר שזה עד כדי כך לא common, של-5IVE מתקבל רק 1 מתוך 500 מועמדים. "פיתחנו שיטת סינון מטורפת, מועמדים אומרים לי שקורס טיס זה כלום לעומתנו". המדובר בסדרה ארוכה של מבחנים שבודקת את רמת האינטליגנציה, את החשיבה האנליטית, את החשיבה הלוגית, את היצירתיות ואת האישיות. 

"יש כאן מוחות שהם אנליטיים מצד אחד וקריאייטיביים מצד שני, שמסוגלים ללמוד תחום במהירות שיא ולמצוא פתרונות שאף אחד לא חשב עליהם קודם", אומר רוזנר. "אנחנו לא קמים בבוקר כדי לבוא עם פתרון שדומה למשהו שאחרים כבר עשו, זה פשוט לא מדליק לנו את הניצוץ בעיניים. מה שמצית את הדמיון זה להגות וליצור פתרונות שתפורים כמו כפפה ליד לאתגרים הספציפיים של כל מוצר, פתרונות ייחודיים, אינטליגנטיים". מבט זריז בפורטפוליו של החברה מבהיר שהם גם מרהיבים למראה. 

5IVE מאפיינת ומעצבת פרויקטים מורכבים של חווית משתמש כבר יותר מ-20 שנה, מה שהופך אותה לאחת הוותיקות והמנוסות בתחום בישראל ובעולם. עם לקוחותיה נמנות ענקיות כמו China Telecom, פייפאל, HP, אינטל, MSNBC ו-Western Digital, אבל בהחלט גם סטארט-אפים. הגיוון הוא עצום, כפי שרוזנר מסביר: "Product Designer שלנו יכול בבוקר לתכנן מערכת ביטחונית להשתלטות על רחפני נפץ, בצהריים לעצב מכשיר שמאפשר לרופא להתבונן בצנתור ממש מתוך הלב, ובערב לאפיין ללקוח בארה"ב פתרון לעורכי דין שיאפשר להם – וזה באמת מדהים – לחזות תוצאה של משפט באמצעות בינה מלאכותית". 

מנכ"ל 5IVE ממשיך ומספר על הגיוון: "הארכיטקטים והמעצבים שלנו עשויים לטוס לארה"ב ולסייר עם שוטרים אמריקאים כדי לאפיין עבורם את עמדת המגע שבניידת – פרויקט עבור Motorola. או לראיין עובדים ב-NBC כדי לתפור לצרכיהם המדויקים מערכת לתכנון זמני הפרסומות. לצפות באנשי Broadcast משדרים live משחקי NBA כדי לאפיין ולעצב להם כלי עבודה עיקרי. ויש גם פיתוחים רפואיים, למשל: לצפות מקרוב בניתוח בבלגיה כדי לתכנן מערכת לניתוחי לייזר". ומה לגבי סטארט-אפים קטנים? "ב-Moovit לדוגמה אפיינו את ה-UX כשהצוות שם מנה עדיין שלושה אנשים. אומנם זו אפליקציית B2C, אבל היא כרוכה באתגרים לא פשוטים כלל. צריך היה לגרום למשתמשים להבין ולעכל קונספט חדש לגמרי, ונדמה לי שהצלחנו בזה מאוד".

לפעמים החברה נקראת לפרויקט שנמשך מספר חודשים, לעיתים ל-Design Sprint מהיר שבסופו Prototype עובד, ולא אחת מדובר בשירות ללקוח על פני שנים. כאמור, תחומי העיסוק רבים ומגוונים ובהם סייבר, רפואה, Fintech, InsureTech, טלקום, רחפנים, שידורי וידאו, BI, ביג דאטה, מודיעין, ביטחון, ועוד ועוד. "בכל יום אנחנו לומדים תחומים חדשים, זה חלק מהאתגר ומהכיף", אומרים בחברה.

5ive
"מה שמצית את הדמיון זה להגות וליצור פתרונות שתפורים כמו כפפה ליד לאתגרים הספציפיים של כל מוצר, פתרונות ייחודיים, אינטליגנטיים"צילום: 5IVE

אז מה מייחד את 5IVE והופך אותה למבוקשת כל כך בקרב חברות בחזית הטכנולוגיה? הארכיטקטית הראשית בחברה לינה חנין מחייכת: "הפתרונות שאנחנו יודעים לייצר, כבודדים וכצוות, הם פשוט אחרים". מבט על יותר מאלף פרויקטים שייצרה 5IVE לאורך השנים עבור יותר מ-200 לקוחות אסטרטגיים, ממלא את הצוות גאווה. גם אחרי 20 שנה הם ממשיכים להתרגש מכל פרויקט כמו בפעם הראשונה. יש כמה מוצרים שנמצאים בקנה, הם מבטיחים, שכולנו נוכל בקרוב להתרגש מהם. 


5ive

טלפון: 03-6355580

לאתר של 5ive >>>

לפייסבוק של 5ive >>>

--------------------------------------------

Mouse UX: הממשק שבין הטכנולוגיה לפסיכולוגיה

איך הופכים מערכות כבדות, מורכבות ואפילו פה ושם יבשות למוצר נגיש ואינטואיטיבי? איך מיישמים אפיון טוב – כזה שנשען על ארכיטקטורה נכונה, לוגיקה מסודרת ופלואו רציף והגיוני – לכדי ממשק משתמש יעיל שממצה את אפשרויות המערכת? ואיך בנוסף לכל גם נותנים ליוזרים ערך והופכים את חייהם לפשוטים יותר? אלו בדיוק הסוגיות שמעסיקות מדי יום את אנשי Mouse UX, שמגבשים פתרונות מוצר מקצה לקצה – אפיון, עיצוב ופיתוח Front-End – בעולמות התוכן המורכבים ולעיתים גם הרגישים ביותר שיש. 

השירותים הייחודיים שמעניקה Mouse UX מתחיל בתמהיל המיוחד של הצוות – שילוב של אנשי מחשוב, לוגיקה, אנימציה ופסיכולוגיה קוגניטיבית. "זה השילוב המנצח כי זה מה שבונה את העולם שלנו, זה הבסיס לחדשנות", אומר המנכ"ל והמייסד משה שחם, בעצמו בעל רקע טכנולוגי-פסיכולוגי. הוא נזכר כיצד לפני 10 ו-12 שנים, כשעבד במפא"ת של משרד הביטחון, שקד על פיתוח ממשקים עתידניים שרק עכשיו מתחילים להיראות בשטח. 

MouseUX showreelקרדיט: MOUSE UX

כיאה למי שהתחיל בעולם התעשיות הביטחוניות, שחם ממשיך להביא לקוחות ופרויקטים רבים מהתחום: מערכות שליטה ובקרה, מודיעין אווירי, פיצ'רים מוטסים ותת ימיים, פרויקטים מורכבים לאלביט, התעשייה האווירית ומשרד הביטחון ועוד. אלא שבמערכות הללו הוא משתדל להכניס טוויסט: לשלב בהן אלמנטים מעולם הגיימינג וסרטי האקשן, המוכר כל-כך לדור המילניאלס. 

מכמה מטכניקות העיצוב הייחודיות של Mouse אפשר להתרשם כבר באתר החברה. "אנחנו חסידים גדולים של motion", אומר שחם, אבל באותה נשימה מדגיש כי אין תנועה לשם תנועה: "לכל תזוזה במסך יש סיבה. זאת הדרך שלנו להבליט פריטי תוכן וליצור חווית משתמש חדשנית וייחודית, תוך שימוש בידע ובטכניקות שאנחנו מביאים מהעולם הקוגניטיבי לעולם ה-Vision Design". 

"זו לא סתם אנימציה לקישוט", ממשיך שחם, "אלא התנהגות של ממשק שמנחה את המשתמש. היא נותנת אופי וקצב למערכת. זה משנה אם היא רכה, אם היא רספונסיבית, אם היא מהירה – כל אלו פונקציות של אנימציה למיתוגים שונים. אם משהו נפתח בצורה מסוימת, אני מצפה שגם ייסגר בצורה מסוימת. אם אני רוצה למשוך את הקשב של היוזר באופן מעניין, אני אדאג ל-motion מעניין. את כל זה אי אפשר לראות בשקפים או במצגות סטטיות". כדי לשדרג את המוצר מבחינת התנועתיות כולל הצוות אפטריסט (מומחה After Effects), שמסייע הן בעיצוב והן בחשיבה דינמית יותר על ממשקי המשתמש. 

עולמות התוכן ש-Mouse UX עוסקת בהם, בצד הנושא הביטחוני, הם רבים ומגוונים: מניהול בית חכם ועד מערכת מבוססת AI בתחום התיירות; מבניית מערכת ניהול השכר המוכרת חילנט ועד ממשק אונליין פשוט ויעיל לתחום הביורוקרטי והאפרפר של ביטוחים לסטודנטים בארה"ב. הממשק הזה, מעיד שחם, העביר את ליבת הפעילות של הלקוח ממוקדי שירות הלקוחות הקורסים אל הרשת, ובמקביל העלה את נפח הפעילות הכללי בעשרות אם לא במאות אחוזים. הנתון הזה לא הפתיע אותו: "למעשה, כל עסק שאנחנו מקדמים באונליין חווה צמיחה של 30 אחוזים לפחות, הן מבחינת productivity והן ב-conversion".   

שחם שומר את הצוות שלו מצומצם, בדרך כלל עם לא יותר משישה-שבעה פרויקטים במקביל. "מעבר לטאץ' האישי", הוא אומר, "זה ההבדל שבין גדוד לסיירת, או בין בית חרושת לקוטור. אנחנו מגייסים אנשים סופר מקצועיים, כולם בוגרי תארים ובעלי ניסיון מוכח, עם תוצרים באמת בליגה אחרת – ואת זה לא אני אומר: את זה שמעתי מצוותי ה-UX-UI של ענקיות שעובדות איתנו כמו אי-ביי, שכבר ראו דבר או שניים בתחום". 

Mouth
חשיבה מחוץ לקופסא ופתרונות קריאייטיביים - Mouse UXצילום: Mouth

Mouse UX

טלפון: 054-6999-209

לאתר של Mouse UX >>>\

--------------------------------------------

UI: החברה שפיתחה מתודולוגיית ספרינט גם לקביעת קו גרפי

האצת פיתוח הייתה ותישאר המפתח להצלחה בעולם ההיי-טק. בתקופה הנוכחית, שמי יודע כמה זמן תלווה איתנו, נוסף לכך רובד חדש: הכל מרחוק, ועם הילדים ברקע. כשמדובר בתהליכי עיצוב מוצר מורכבים עם לא מעט בעלי עניין (Stakeholders) בדרך, אלו אתגרים משמעותיים.

המתודולוגיה של Design Sprint חוללה מהפכה בעולם האפיון – מציאת פתרונות פורצי דרך תוך שבוע אחד. חברת UI שיפרה את המתודולוגיה כך שתתאים לשוק הישראלי, לחברות גדולות ולעבודה בשילוב עם מומחי UX. הבעיה הייתה שתהליך קביעת הקו הגרפי של המוצר (Look & Feel) נותר ארוך יחסית: 100-70 שעות עבודה שנמשכות כמעט חודש ומחייבות לפחות שתיים-שלוש פגישות פנים אל פנים. כדי לעמוד באתגר פיתחו ב-UI תהליך מקביל ל-Design Sprint עבור העיצוב הגרפי. הם קוראים לו Look-and-Feel Sprint.

אז איך הם עושים את זה? "הצלחנו לשבור את עבודת ה-UI לאבני דרך קטנות", מספרת אורטל הרוש שיכמן, ה-Art Director של החברה. "פירקנו את תהליך עיצוב ה-L&F לסדרת שלבים קטנים כמו הגדרת מבנה המסך, בחירת פונט ובחירת צבעים. בכל שלב המעצב עובד שעתיים-שלוש לבדו ואז מציג בשיחת וידאו את התוצר, לפעמים עם יותר מאפשרות אחת, ללקוח ולכל בעל עניין שזה מבקש להביא. יחד הם דנים בכיוונים השונים, בדרך כלל לא יותר מ-30 דקות, ובוחרים את המתאים ביותר. מכאן אפשר להמשיך לשלב הבא באותו האופן. התהליך הזה לא גוזל זמן רב מהלקוח וגם מחבר אותו לעיצוב. ברגע שהוא שותף להחלטה, ולא רואה רק סקיצה מוגמרת, הוא מבין טוב יותר את סל האילוצים ויכול גם להורות על שינוי כיוון בזמן".

UI תמונה 2
"התרבות הארגונית והמתודולוגיה הייחודית מחייבות אותנו להשקיע מאות שעות אדם מדי שנה בפיתוח וליטוש צורת העבודה והחשיבה שלנו"צילום: חברת UI

בסיום התהליך הזריז הזה נוצר קו גרפי, בין אם זה למערכת חדשה לגמרי או שינוי קו של מערכת קיימת (Face Lift). כך, המסך הראשון כבר עוצב, ומרגע זה ואילך יכול הפיתוח להתחיל לעבוד. לא אחת, חברת UI עצמה מבצעת גם את פיתוח ה-Front-End, כלומר ממש כותבת את הקוד לממשק המשתמש.    

הפתרונות ש-UI מציעה כוללים שירותי אאוטסורסינג לחברות וארגונים, אם כתגבור והכוונה לצוותי האפיון והעיצוב שלהם ואם כחלופה מלאה. היקף כוח האדם שלה, כ-50 מומחים מהשורה הראשונה, מאפשר לה להציב אצל הלקוחות אנשי UX ו-UI מטעמה לתקופות ממושכות. אלה הופכים לחלק אינטגרלי מצוות המוצר, חיים איתו ונושמים את עולם התוכן שלו, אך ממשיכים להישען על הגב המקצועי של בסיס האם. לתקופה הנוכחית המודל הזה, שמציע גם חלקיות משרה, יכול לתת מענה מיטבי. העבודה מרחוק אפילו מקלה על הדילוג שבין אינטראקציה עם המפתחים לאינטראקציה עם שאר צוות UI.

אבל הגמישות הזאת, יחד עם הזריזות ואווירת הסטארט-אפ שכוללת עבודה בצוותים קטנים והצגת פתרונות מעכשיו לעכשיו (ולא רק בימי קורונה), עשויות להטעות: UI היא עתירת ניסיון ועד היום ביצעה יותר מ-3,000 פרויקטים, מפיצ'רים קטנים של 30-20 שעות עבודה ועד פרויקטי ענק שהצריכו כמה שנות אדם רק לאפיון. למעשה, אין כמעט עולם תוכן שלא התמחתה בו לאורך השנים, ובכלל זה בנקאות, חקלאות, ביטוח, מסחר אלקטרוני, צבא, סייבר, אנליזה של רשתות ואתרים לשיפור היוזביליטי ועוד.

UI
שם דבר בעולם אפיון המוצריםצילום: חברת UI

עם הפרויקטים הבולטים והמעניינים שביצעה UI ניתן למנות Design Sprint מלא, ולאחריו אפיון ועיצוב, עבור הסטארט-אפ Neurolief המפתח מכשיר לטיפול ביתי במיגרנות; Design Sprint מצומצם ואחריו Look & Feel גרפי לחברת Pixellot המפיקה שידורי ספורט ברמה מקצועית באופן אוטומטי, ללא מגע יד אדם; תהליך דומה למערכת העתידית של השופטים בישראל (נט המשפט); אב טיפוס מהיר לחברת MMTech עבור מחשב-שולחן במטבח (אותו אפשר למצוא בבית "האח הגדול"); Design Sprint וירטואלי מלא עבור Antelliq מקבוצת ענקית הפארמה האמריקאית Merck / MSD; וכן Design Sprint ואחריו עיצוב ואפיון מלאים עבור המערכת של רשות האכיפה, הן לאזרחים והן לעורכי הדין.

כפי שניתן להתרשם, פרויקטי הדגל של UI כוללים שכבת משתמש שלמה – מהאפיון, דרך העיצוב ועד לפיתוח הממשק עצמו. המהירות שבה היא הצליחה לשנות הרגלי עבודה ודפוסי חשיבה ברוח התקופה הנוכחית לא הגיעה משום מקום: "אנחנו משקיעים אינספור שעות אדם מדי שנה כדי לעדכן ולשפר את המתודולוגיה שלנו", אומרים מנהלי החברה. "זה מוכיח את עצמו כל הזמן, אבל עכשיו – על אחת כמה וכמה".

UI
לאתר של UI >>>

--------------------------------------------

פירמה: השראה עולמית של עיצובים פונקציונליים

תל אביב היא עיר שבימים כתיקונים מסומנת כמוקד עלייה לרגל של תיירים מכל העולם. גם בתקופות של שמים סגורים וסגר, תושבי ערים אחרות ואנשים מעבר לים כמהים ליום שבו יוכלו שוב ליהנות מכל השפע שיש לה להציע. מלבד המאפיינים האובייקטיביים שנובעים מאופייה הייחודי, היותה מתחרה ראויה לערים מבוקשות אחרות ברחבי העולם מתאפשרת לא מעט בזכות אתר התיירות של עיריית תל אביב, דוגמה ומופת לחוויית משתמש מועילה ונעימה, שמלווה את התייר, מהארץ או מחו"ל, עוד משלב תכנון החופשה בבית ודרך השהות עצמה בעיר ללא הפסקה.

חברת פירמה (Firma - Global Business Design), בית העיצוב הדיגיטלי שמעניקה מאז שנת 2004 שירותי Experience Design מותאמי מותג, היא זו שחתומה על אתר האינטרנט הסואן של עיריית תל אביב שנחשב לתחנת חובה לפני ובעת הביקור בעיר. צוות המעצבים של פירמה לקחו את האתר צעד נוסף קדימה: לא רק תכנים המותאמים לחוויית גלישה באתר שהיא שונה בהכרח כשהיא נעשית דרך המחשב או דרך הטלפון הנייד – אלא בנוסף גם עיצוב פונקציונלי שמשרת את המטרות השונות.

משרד
פירמהצילום: פירמה

ככה זה כשכל הצוות, כ-50 אנשי ונשות עיצוב, מהבעלים והמנהלים ודרך כל הצוות – מתמחים כולם גם באפיון (UX) וגם בעיצוב חוויית המשתמש (UI), ושואפים ל-Fine Detail. הם מגיעים מדיסציפלינות שונות ומגוונות כמו מיתוג, אסטרטגיה, קריאייטיב, עיצוב ממשקים וחוויית משתמש, ומשלבים בעבודתם את התחומים בחוכמה, ברגישות, בהתלהבות בוערת תמיד וביצירתיות בלתי נדלית. כל אלה יוצרים את ה-DNA העיצובי המובהק של פירמה.

הנה כמה מהסודות שלהם.

כשה-DNA הוא עיצוב ואפיון גם יחד – התוצאות מטורפות      

פירמה הוקמה לפני 16 שנה על ידי דורון גולדברג ואלעד משען כחברת מיתוג שהתפתחה במהירות והפכה לחברת Business Design הפועלת בשוק המקומי והגלובלי. החברה עוזרת לעסקים ולארגונים לפתור אתגרים עסקיים דרך חשיבה אסטרטגית וחשיבה עיצובית באמצעות איתור נקודות המגע של המשתמש ושילוב עולמות תוכן שונים וצרכים משתנים, כשהאתר של עיריית תל אביב הוא דוגמה אחת מיני רבות.

"כשאנשי ונשות העיצוב שלנו ניגשים לפרויקט הם מבינים שהם לא מעצבים פוסטר לתחרות עיצוב אלא מוצר פונקציונלי", מסביר נתנאל קוסובסקי, סמנכ"ל הדיגיטל של פירמה שאחראי על צוותי האפיון והעיצוב. "זו הסיבה שקיים הבדל משמעותי בעיצוב האתר שאני נכנס אליו דרך המחשב לפני החופשה, עוד בשלב התכנון, מה שאמור לשכנע אותי – בוא לתל אביב, זו העיר הכי מגניבה בעולם. שם צריך הקפדה על ויזואליזציה מגניבה וחשיבה על אנימציות ומעברים של החלקים השונים בעמוד מתוך מחשבה שכשאדם מול המחשב, מתרווח, מתכנן את החופשה – יש לו זמן".

וכיצד מופיע האתר במובייל לעומת גרסת המחשב?

"האדפטציה של האתר הזה למובייל היא מוצר אחר לגמרי – יותר פונקציונלי, תכלס, שנותן מענה לאיך מזמינים מונית, איפה האוטובוס, הסופר הקרוב. במובייל שמים דגש על מאפיינים כמו האם הכפתור בולט מספיק, נגיש מספיק, איך מתחשבים באנשים עם לקויות ראייה, או מה עושים עם השמש של תל אביב ביולי-אוגוסט שמכה במכשיר שלך – איך אתה עושה את האלמנטים שיהיו מספיק מובחנים, ברורים, נניח צבעים כהים יותר. השיקולים העיצוביים מתחשבים בבחירה של הפונטים והצבעים כשמדובר באנשים לקויי ראייה, אנשים מבוגרים שקשה להם לקרוא טקסטים קטנים, שצריך להנגיש להם את המידע הזה".

לדבריו, "אלה החלטות עיצוביות אמנם, אך יש בהן חשיבה של מאפיין, חשיבה מוצרית. הכל נקשר זה בזה, ואם אין את החשיבה של האפיון בתוך העיצוב זה לא נועד להצליח. אין טעם במשהו יפה ולא פונקציונלי בעליל, או משהו חסר נשמה שאין בו ייחוד וקונספט".

נתנאל קוסובסקי
נתנאל קוסובסקיצילום: פירמה

לקוחותיה של פירמה כוללים בין השאר, מלבד עיריית תל אביב, לקוחות רבים נוספים בארץ ובעולם כמו yes, כאן - תאגיד השידור הישראלי, בנק לאומי, מכבי דנט, כאל, החברה המרכזית למשקאות קלים, am:pm וגופים גדולים נוספים לצד חברות בינוניות וקטנות יותר שמקבלות מפירמה מעטפת של שירותי עיצוב חכמים – מבניית אסטרטגיה מותגית ומוצרית, פיתוח שפה מותגית והטמעה בכל נקודות המגע בדיגיטל ובפיזיקל, דרך אתר אינטרנט, אפליקציות, פלטפורמות דיגיטליות, מערכות ניהול והפעלה, מוצרי פרסום דיגיטליים בפלטפורמות שונות, עיצוב חומרים עסקיים ושיווקיים, סביבות עבודה ומכירה וכמובן קמפיינים מקיפים שכוללים שילוב נכון של התוצרים הדיגיטליים והפיזיים גם יחד, המעוגנים באסטרטגיה המותגית.

מה שעושה את פירמה בית עיצוב מבוקש הוא ה-DNA שלה המורכב מחשיבה עיצובית פורצת גבולות. בחברה כמעט אין הפרדה בין אנשי ונשות UX שמתמחים באפיון מוצר לבין מעצבי ה-UI – כולם אנשי מקצוע מבריקים ובעיקר שונים זה מזה אשר גויסו בתהליך ייחודי ומביאים נקודות מבט מגוונות וכיווני חשיבה ייחודיים.

חברי הצוות, שחלקו מעצבים מארצות שונות מעבר לים וחלקו ישראלים בוגרי בתי ספר לעיצוב כמו בצלאל, ויצו חיפה, שנקר וחולון, אינם נרתעים מלנסות רעיונות חדשים וללכת בדרכים שלא הלכו בהן – הכל לטובת המוצר, מטרתו והמסר שלו שמשולבים בעיצוב נכון בקשר שלא ניתן להתירו.

"בפירמה אנו מיישמים מתודולוגיות ושיטות עבודה שונות, כשבראש ובראשונה אנו מקפידים לשמור על ראש פתוח ולנסות כיוונים חדשים שיכולים להתאים לפרויקט זה או אחר", מספר קוסובסקי. "כך גם בתהליך גיוס אנשי הצוות – אנחנו לא נוהגים לבחון מועמד לעבודה באמצעות תרגיל בית, שבעינינו הוא זלזול במועמד. לאחר שהמועמד שלח לנו תיק עבודות אנחנו קובעים איתו בסטודיו, שם אנחנו מספרים לו מי אנחנו ומה אנחנו מחפשים ושומעים ממנו מה הוא מחפש. התהליך הוא של תיאום ציפיות שבו אנחנו רואים את האדם מולנו. לאחר מכן המועמד נכנס לסשן של כשעתיים אצלנו בסטודיו שבמסגרתו הוא מתמודד עם בעיה קונספטואלית כלשהי. הוא לא מייצר מוצר – המטרה היא לראות איך הוא חושב. בד בבד הוא גם בא לבחון אותנו, יושב בקרבנו ומרגיש את הווייבים של האנשים ושל המקום".

לדבריו, "כחברת עיצוב ותיקה שחרטה על דגלה את החשיבה האסטרטגית, הקונספטואלית – אנחנו מייחסים לכל אספקט של המוצר, השירות או המותג משמעות מתוך חשיבה על תהליך ה-Service Design כדי שהמוצר הסופי ישרת במדויק את המטרה. את זה יש בפירמה – כל זה עובד ביחד, והתוצאות מדהימות. ועובדה, פונים אלינו מעצבים מכל העולם כדי להשתמש בעיצובים שלנו ומספרים שפירמה הוא מקום שנותן להם השראה. אתה משפיע, וזה סיפוק אדיר".

פירמה: Firma. Global Business Design
טלפון: 03-6448482
מייל
כתובת: תושיה 9, תל אביב
אתר
פייסבוק
אינסטגרם
לינק לפרויקט של עיריית תל אביב
לינק לפרויקט של "לנגורו" – ממשק ללימוד מקוון של השפה האנגלית המותאם לילדים