תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

לא רק ביטקוין: איך להתחיל לאסוף אמנות ולצאת עם רווח?

אספני אמנות דוגמת ליאונרדו די קפריו ו- Jay Z שפוקדים את ירידי האמנות ברחבי העולם, יודעים שלצד ההנאה שבדבר, אמנות הפכה לאפיק השקעה יציב שיכול להחזיר תשואות של עשרות אחוזים. גם בשוק המקומי ניתן לקנות אמנות שתפאר את קירות הבית ותניב החזרים יפים לאחר כמה שנים. כדאי לשים לב לכמה מהשמות הבולטים שיימכרו במכירה הקרובה של תירוש, שנאצרה לכבוד שנת ה-70 למדינת ישראל.

כמו במטבע הווירטואלי, גם מחיריהן של עבודות אמנות מגיעים לערכים שאיש לא שיער מעולם. רק בחודש שעבר נמכרה יצירה נדירה של לאונרדו דה וינצ'י ב-450 מיליון דולר וכבר מדברים בשוק האמנות על היום שבו יחצו המכירות את רף המיליארד דולר ליצירה בודדת. איך זה קורה, מהם הכוחותהמסתוריים המניעיםאת השוק ומי הם רוכשי האמנות הפוטנציאליים? בתירוש, בית המכירות הפומביות המוביל בישראל, יודעים להצביעעל התרחבות משמעותית של שוק האמנות בעשור האחרון, ולהסביר את שורשי המגמה.

יצירת אמנות של ראובן רובין

המחיר האסטרונומי של יצירתו האבודה של לאונרדו מגיע כמובן מהתיאבון של נסיכויות המפרץ (הקונה הוא מוזיאון הלובר באבו דאבי) אבל אספני אמנות דוגמת ליאונרדו די קפריו ו- Jay Z שפוקדים את ירידי האמנות ברחבי העולם, יודעים שלצד ההנאה שבדבר, אמנות הפכה לאפיק השקעה יציב שיכול להחזיר תשואות של עשרות אחוזים. לעומת הסכומים מרקיעי השחקים בחו"ל בשוק האמנות הישראלי אמנות נמכרת במחירים הרבה יותר נגישים.

"יותר ויותר אנשים מבינים כיום שלאמנות יש ערך כפול – אנחנו נהנים ממנה גם הנאה אסתטית, וגם כהשקעה כלכלית משתלמת. אם בעבר רק מביני דבר ועשירים גדולים היו אספני אמנות, כיום היא נגישה יותר לכל בית, והקנייה של אמנות הביתה הפכה לנגישה יותר. בישראל, כמו בעולם, יצירות אמנות נכנסו הביתה כחלק מתרבות המגורים והלייפסטייל", אומר אמיתי חזן, מבעלי בית המכירות תירוש – דור שלישי למשפחת המומחים לאמנות ולמכירות פומביות.

"ערכה של אמנות מתחיל בחיים איתה בבית ועובר מדור לדור, כשהיצירה צוברת ערך כלכלי ככל שהיא חשובה, נדירה וטובה יותר. כבר בתחילת שנות האלפיים התחילו מעגלי האספנות להתרחב. רמת החיים בארץ עלתה ובהתאם לעלייה בהכנסות עלתה גם החשיפה לאמנות בארץ ובעולם. בשנות האלפיים נכנסו לשוק צעירים משכילים, אנשי הייטק שהתבססו והתחילו להשקיע יותר בלייפסטייל ובעיצוב הבית, וכבר לא הסתפקו בפוסטרים ואמנות דקורטיבית. כמו שמשקיעים במטבח מעולה וברהיטים מעוצבים, כך גם באמנות הטעם משתבח והדרישות עולות".

ובהיבט של ההשקעה הכלכלית, מסביר חזן: "בעשור שעבר מאז המשבר הכלכלי הגדול של 2008 עלו מספר ערוצי השקעה חלופיים. ממש כמו עלייתו של הביטקוין – שבא בתגובה לאי-אמון בשוק ההשקעות המסורתי ולחשיפה של הבנקים לסיכונים ומינוף יתר – כך גם האמנות נתפסת כשוק מבטיח ומתגמל". מצד אחד מדובר בהשקעה סולידית, כי לכל דולר (או שקל) שתוציאו על אמנות יש כתובת ומוצר בעל ערך שניצב ממולה, מצד שני, בתחום המחירים השמים הם הגבול. יש אמנם  יצירות אמנות שלא ניתן לעשות עליהן רווח גדול – הן נשארות בסביבת המחיר הנתונה ומי שרוכש אותן נהנה לחיות איתן על הקירות ויכול גם  להתגאות בהן, כי באמנות מדובר בפריטים נדירים, מיוחדים, בסדרות מוגבלות או אף יחידים במינם.

מנגנים על המרפסת ביפו, נחום גוטמן

אך יש גם עבודות אמנות שערכן עולה ככל שעובר הזמן, אלו הן יצירות מופת, יוצאות דופן בגודלן, באיכותן או בתכונות שונות, ואלה הוכיחו עצמן כהשקעה שמניבה יותר מהשקעות בנדל"ן או בשוק המניות.

במכירה הקרובה של בית המכירות תירוש, שתתקיים ב-20 בינואר 2018, בולט במיוחד חלקן של היצירות הקלאסיות ארץ-ישראליות. כמו בכל אזור בעולם, גם בארץ יש נטייה להעריך ולאסוף יותר אמנות "משלנו", וכמו ליאונרדו – גם יצירותיהם של המאסטרים הגדולים של אמנות ישראלית מוערכות כיקרות והיוקרתיות ביותר.

"במכירה הקרובה נציג מספר ציורים חשובים ונדירים של מיטב האמנים המבוקשים ביותר", מדגיש חזן, ומצביע על עבודות נדירות של נחום גוטמן, מרסל ינקו, יוסל ברגנר, ראובן רובין, משה קסטל ומרדכי ארדון – שמחזיק בשיא המחיר ליצירה ישראלית בעולם", אומר חזן.

יוסל ברגנר, בלה

ציורו של ראובן רובין "הדייג" יוצא דופן בגודלו יחסית לציוריו האחרים של ראובן והוא מביא לידי ביטוי מרשים את רוחב היריעה וריבוי המקורות של הצייר העברי המוערך. הציור שמשתרע על 2X2.7 מ' שימש במקור כדגם האב לשטיח שעיצב ראובן ב-1966. הן בנושאו והן בסגנונו משחק הציור בין מיתוסים יהודיים ונוצריים, ומרמז על נס הלחם והדגים באמונה הנוצרית. המדקדקים ישימו לב כי הציור מגיע מאוסף רותי עופר, אלמנתו של איל ההון המנוח יולי עופר.

בארץ לא עוסקים בכך כמעט, אך זהות האספנים שמהם מגיעות היצירות למכירה היא אחד הקריטריונים ליוקרה ולאמינות המקור בעולם אמנות. במכירה זו של תירוש מוצגות יצירות מאוספיהם של גבי ועמי בראון, מאוסף פירון ואחרים.

אחד מההיילייטס במכירה הוא ציור שמן נדיר של גוטמן משנת 1925 "מנגנים על המרפסת ביפו", המוערך ב-100-150 אלף דולר. בציור נראית חבורה של צעירים ערביים לבושים בהידור, מנגנים ומבלים על מרפסת יפואית מול הים. חוקר האמנות גדעון עפרת מציין, כי מרבית הציירים הישראליים בשנות ה-20 נהגו לתאר את דמות הערבים שכניהם באופן אידאליסטי – והציגו אותם כידידותיים, העוסקים בתרבות ובבילוי, ולא כדמות זר או אוייב מטיל מורא. יתכן כי מדובר ברוח האוריינטליזם האירופי, אסכולה שעליה נמנו חלק מהאמנים הארצישראליים או בביטוי רומנטי ואף אידאולוגי, לרעיון שההתיישבות היהודית בארץ שוחרת שלום.

"עץ הדעת" הוא ציור מרתק ויוצא דופן של יוסל ברגנר. בציור מוקדם זה, משנות ה-40, ברגנר עדיין מחפש את קולו וסגנונו, וכאן הוא נותן ביטוי לקרבתו למארק שאגאל ולמאסטרים היהודים של אסכולת פריז. לעומתו, ביצירה "בלה" משנת 1969, ניכרת השפעתו של מגריט ונטייתו של ברגנר באותה עת לסוריאליזם, המשולב במוטיב החוזר של עיניהן הגדולות של הדמויות המוכרות והאהובות שלו.

עוד בגזרת המאסטרים הישראליים, עבודתו של מרדכי ארדון "מגדל דוד" משנת 1944, המוערכת במחיר שבין 30 ל-50 אלף דולר. "זהו ארדון שלימי הנופים הירושלמיים, שבאמצעותם נאבק בעקשנות עם האור המקומי, הבהיר והבוהק", כתב עליו מיכאל וישני. בעשור הראשון שלו בישראל עבר ארדון שינויים רבים, הוא שינה את שמו ממקס ברונשטיין לארדון, התגורר בירושלים והחל ללמד בבצלאל שנפתח מחדש ב-1935. הרגישות לאור, הנוף הירושלמי וההיבטים הרוחניים שייחס לו – הניעו את ציוריו מהפורמליסטי אל המופשט. "לעובדה שהכין את צבעיו בעצמו, כמו אלכימאי הרוקח את התמיסה שתאציל על מתכת פשוטה את הברקה אציל של הזהב, יש בוודאי השפעה רבה על אופיין המסתורי של עבודותיו", כותב עליו וישני.

יצירה של מרדכי ארדון

ציורו של מרסל ינקו "פליטים" הוא אבן דרך דרמטית בחייו ויצירתו של האמן.  הציור מיוחס לשנת עלייתו של ינקו ארצה ב-1941, לאחר שחווה זעזוע עמוק בעקבות רצח גיסו בבוקרשט הפוגרומים והגירוש שסבלה הקהילה היהודית ברומניה. ינקו עצמו הודר בשנות ה-30 המאוחרות מכל פעילות ציבורית-אמנותית בעוון יהדותו. "ציורי הגירוש" שלו מתקופתו הרומנית יותר משהיו ביטוי לזהותו היהודית, היוו ביטוי להומניזם האוניברסאלי שלו, שספג פגיעה קשה בעקבות הרדיפות.

מרסל ינקו

בפרק המודרני של המכירה בולטות עבודותיהם של לאה ניקל ויוסף זריצקי, אורי ריזמן ויגאל תומרקין; רפי לביא, אביבה אורי, אגם ושלום סבא. היצירה "ציור עם ציפור" של זריצקי משנת 1952 היא דוגמה קלאסית לעבודותיו מסדרת ציורי יחיעם, בהם ניתן לעקוב אחר המעבר של האמן מציור נוף לציור מופשט המתרחק מכל פרשנות קונקרטית. גם לאה ניקלעשתה דרך אמנותית שנעה מהדימוי הריאליסטי אל הקומפוזיציה של המופשט המוחלט. במכירה מוצגות מספר עבודות של ניקל מתקופת שהותה בפריז בראשית שנות ה-50.

יצירה של יוסף זריצקי

שתי עבודות מרשימות במיוחד של אורי ריזמן מוערכות במחירים שבין 30 ל-50 אלף דולר. לצידןבולטת במכירה אסופה נאה של עבודות האמן מאיר פיצ'חדזה, של משה קופפרמן, של שלום סבא ושל משה גרשוני שהלך לעולמו בתחילת השנה שעברה.

איך נכנסו המכוניות למוזיאון

בלב המכירה הפומבית, לצד יצירות האמנות המובהקות, מוצע למכירה אוסף המכוניות העתיקות של רני והילה רהב. האוסף כולל דגמים נדירים משנות ה-40 וה-50 של קרייזלר – דגם דה סוטו ודגם וינדזור (שמחירם מוערך החל מ-50 אלף דולר); מכונית המרקורי שקיבל דוד בן גוריון בשנת 1956 מתורם אמריקאי (מוערכת ב-90-100 אלף דולר) והיהלום בכתר - רולס רויס סילבר קלאוד, מסמלי המעמד הבולטים של רכבי המאה ה-20, שמחירה מוערך ב-200-250 אלף דולר. בני הזוג רהב ובית המכירות תירוש מתחייבים להעביר 10% מפדיון המכירה של רכבי האספנות לתרומה לעמותות על"ם, אלו"ט, בית החולים שיבא ועמותות נוספות.

מכונית רולס רויס לבנה

הצגת דגמי אספנות של מכוניות לצד יצירות אמנות משכה תשומת לב ולא מעט ביקורת לפני כעשור, בעת שהוצגו דגמי ב.מ.ו נדירים במבואה הראשית של מוזיאון תל אביב, בתקופתו של המנכ"ל והאוצר הראשי המנוח ד"ר מרדכי עומר. עומר, שהיה מנהל צנטרליסט ורב עוצמה, ראה בהכנסת המכוניות העתיקות למוזיאון הזדמנות לפנות לקהל חדש, שאינו מגיע למוזיאונים בדרך כלל. עומר היה ידוע כצייד של הזדמנויות להשגת תמיכה ומימון למוזיאון, והצגת דגמי המכוניות הייתה רק אחד מהאירועים השנויים במחלוקת, לצד אירועים פרטיים כמו חתונות, שהניבו הכנסה למוזיאון אך לאור הביקורת הציבורית הוחלט לאסור על קיומם במוסד הציבורי.

יצירה של מיכן נאמן

בחלקה העכשווי של המכירה נמצאות בין היתר עבודות משובחות של מיכל רובנר, ערן רשף, דוד ניפו, מיכל נאמן ועדי נס – שצילומיו זכו להצלחה מסחררת בשוק הבינלאומי, והוא מחזיק בשיא מחיר לצילום ישראלי – 377אלף דולר ליצירתו "הסעודה האחרונה" (ללא כותרת) מסדרת החיילים. במכירה זו מוצגת העבודה "שאול ושמואל" מסדרת סיפורי התנ"ך (שנת 2007) והיא מוערכת ב-20-30 אלף דולר.

לאספנים חדשים, יש גם חסמי כניסה נמוכים יותר ובעיקר בתחום האמנות העכשווית ניתן למצוא יצירות של אמנים ידועים כמו מיכל נאמן, ציבי גבע, מיכל רובנר ואפילו יגאל תומרקין, בטווח שבין 5,000-10,000$, ויצירות של אמנים צעירים ומבטיחים במחירים התחלתיים נמוכים עוד יותר.

פורטרט עדי נס

עבודתו של ניר הוד "מלאכים" משנת 2002 היא יצירה גדולת מידות המתייחסת לאסון מגדלי התאומים בניו יורק. הוד עבר להתגורר בניו יורק ב-1999 והחוויה המטלטלת של פיגועי ה-11 בספטמבר השפיעה עליו עמוקות. היצירה מוערכת במחיר 10-15 אלף דולר. בגזרה העכשווית והצעירה של המכירה ניתן למצוא גם עבודות של שי קון, רועי נחום, חן שיש ועמית כבסה, במחירים המתחילים באלפי דולרים בודדים.

התערוכה, שכוללת את 100 האמנים המובילים בישראל, תימשך 8 ימים בלבד החל מה- 12/1/18 ועד יום שבת ה- 20/1/18.

כתבות שאולי פיספסתם

*#