תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

האיש שמלמד אותנו להיות פוטוגניים

כיום כולנו מצטלמים ומעלים תמונות לרשתות החברתיות, אבל רבים משוכנעים שהמצלמה פשוט "לא אוהבת" אותם. ראובן קופיצ'ינסקי, צלם דיוקנאות ידוע בעל ניסיון של עשרות שנים בארץ ובחו"ל, פיתח כלים להעצמת הפוטוגניות מול המצלמה, על במה מול קהל ובחיים בכלל.

עוד לפני עידן הסלפי, המצלמה הסלולרית והרשתות החברתיות, ואפילו לפני המצאת המצלמות הדיגיטליות, היה הצילום עניין רציני ביותר. אנשים הצטלמו בעיקר באירועים מיוחדים וחגיגיים: ביום הראשון ללימודים בכיתה א', בחגיגות בר מצווה, בחתונות ובאירועים משפחתיים.

לכל תצלום קדמה עבודת הכנה רבה של המצולמים, שלוותה בבחירה קפדנית של הבגדים המתאימים וביקור נרגש בסטודיו של הצלם, שבחר רקע ואביזרים מתאימים, והורה לכל מצולם היכן לעמוד ומה לעשות - עד להשגת הצילום הרצוי.

כיום, אנחנו לא מפסיקים להצטלם - בעבודה ובחיק המשפחה, בחופשות, בבילוי עם חברים, באירועים ועוד - ומעלים את התמונות לרשת כאחת מדרכי התקשורת המרכזיות שלנו עם העולם. הצילום, שלוכד רגע בודד וספונטני, לא תמיד משקף את המהות האמיתית שלנו - שכן העמדת הפנים, המסיכות השונות שאנו עוטים ומנגנוני ההגנה שלנו לא תואמים את ה"אני" האותנטי.

ראובן קופיצ'ינסקי
יח"צ

"פוטוגניות היא ביטוי של היופי הפנימי שלנו"

אפילו התמונה שלנו בעמוד הפייסבוק מייצגת אותנו בפני העולם: מעסיקים אפשריים, לקוחות חדשים ואפילו בני זוג פוטנציאליים. במהלך שנות עבודתו הרבות כצלם אישים, צלם הדיוקנאות ראובן קופיצ'ינסקי נחשף למורכבות המסובכת של הנראות שלנו מול המצלמה, כמייצגת את עינו הבוחנת ולעיתים הביקורתית של הצופה. לדבריו, תוצאות הצילום הן מראה לעולם הספקות הפנימיים שלנו.

קופיצ'ינסקי צבר את נסיונו הרב בעבודה בניו יורק ובישראל, וכיום הוא בעל סטודיו לצילום מסחרי ופרסומי. בין לקוחותיו ניתן למנות את משרדי הפרסום הגדולים בישראל ובניו יורק, חברות הפקה, חברות עסקיות, אנשי ציבור העומדים בחזית השלטון המקומי והארצי וכן מגזינים מובילים בארץ ובחו"ל.

במהלך שנות עבודתו הרבות, קופיצ'ינסקי חקר מדוע יש אנשים שהמצלמה "אוהבת" יותר מאחרים. "גיליתי שככל שהגעתי עם המצולם למקום אמיתי וחשוף יותר באשר לרגשותיו ותפישת העצמי שלו - כך הוא נראה פוטוגני יותר", הוא קובע. "למדתי שפוטוגניות היא האמנות של הנוכחות שלנו, מתוך ביטויו של יופיינו הפנימי".

"מודעות פוטוגנית": כולנו יכולים להיראות במיטבנו

קופיצ'ינסקי, כמו כולנו, נתקל באנשים רבים החוששים מהמצלמה, באופן כמעט לא רציונלי. "בימינו, למרות שמדובר בכלי נגיש מאוד הנמצא בשימושו של כל אדם, המצלמה היא עדיין בעלת כוח אדיר, כמעט מאיים", הוא אומר. "היא מתבוננת בנו כשאנו חשופים, במערומינו הנפשיים, תוך שהיא מעלה על פני השטח את תחושות החרדה ואת קולו של הספק העצמי".

בשילוב של תחומי ידע שונים מעולם הפסיכולוגיה, הפילוסופיה, האמנות ותורות גוף ונפש, יצר קופיצ'ינסקי את מודל "המודעות הפוטוגנית" - וכיום הוא מעביר בארץ ובעולם סדנאות פרטניות וקבוצתיות ללימוד השיטה. "זוהי טכניקה המאפשרת למצולם להקרין את המיטב שבו אל מול המצלמה - וגם מול קהל", הוא מסביר, ומוסיף כי "לכל אדם יש אפשרות ללמד לשפר את יחסו הביקורתי לתמונות שלו, וגם את יכולותיו בתחום".

בשלב הראשון, אומר קופיצ'ינסקי, יש להבין שהמצלמה אינה אויב. "היא בסך הכל מצבור של חלקי זכוכית, מתכת, ברגים ומעגלים מודפסים. אין בה נשמה אנושית, והיא אובייקטיבית מאין כמותה. ביכולתה לשקף את יופיינו החיצוני, כמו גם את יופיינו הפנימי. כאשר אנחנו מבינים זאת, ומאפשרים למעצור שבולם את המהות הפנימית שבנו להיפתח - מתעוררת בנו הפוטוגניות במלוא יופיה".

ביבי, ליברמן, פרץ, ברק
יח"צ

להפוך את התמונה לשגרירה

התהליך שפיתח קופיצ'ינסקי הוא בעיקרו מסע רגשי, המאפשר למצולמים לקלף את המסכות שעל פניהם בדרך לגילוי העצמי האותנטי והפוטוגני. תהליך זה נלמד בסדנאות שמעביר קופיצ'ינסקי בסטודיו, בקבוצות או באופן אישי, והוא מיישם אותו יחד עם לקוחות הסטודיו. "באמצעות הכלים שרוכש המצולם הוא לומד כיצד להיות פוטוגני יותר. כך הוא נהנה מתחושה של רוגע וחיבור עם המצלמה, במקום להרגיש מאוים ממנה".

קופיצ'ינסקי מאמין כי לכל מי שחי בעידן החדש והדיגיטלי כדאי לעבור תהליך דומה - המנטרל את הפחד מהמצלמה, מסייע למצולם ללמוד לאהוב אותה, ודרכה את עצמו. "התמונות שאנחנו מצלמים ומעלים לרשת הן כרטיס הביקור שלנו, ועליהן לייצר את הרושם המשרת את המסר שברצוננו להעביר - אמינות ויציבות, במקרה של עורך דין למשל; או דינמיות וחשיבה יצירתית, במקרה של אנשי קריאייטיב בענף הפרסום. הכנה מתאימה תשיג תוצאות טובות יותר", הוא מסביר.

"אחד הדברים שמנעו ממני עד כה מלהצטלם צילומי סטילס, היה הפחד מהמצלמה", מספרת איריס ברנע, שחקנית שהשתתפה בסדנה למודעות פוטוגנית. "הפחד גרם לי להשתדל יתר על המידה לנסות למצוא חן בעיני המצלמה - השתדלות שהפכה אותי ללא טבעית ומעוותת. למדתי להרפות, להשתחרר, פשוט להיות שם, לנשום וליהנות מקסמו של הרגע. בזכות הסדנה, לראשונה בחיי אני מסתכלת על הצילומים שלי - ומרגישה יפה".

למידע נוסף והרשמה לסדנת מודעות פוטוגנית בהנחיית ראובן קופיצ'ינסקי:

טל' 077-7801-807 / 050-5396-084

או במייל – kphoto@012.net.il

כתבות שאולי פיספסתם

*#