"אנשים יודעים שאם רכשת עבודה של לאה ניקל, למשל, כנראה שיש לך חוסן פיננסי לא מבוטל" - צרכנות - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

"אנשים יודעים שאם רכשת עבודה של לאה ניקל, למשל, כנראה שיש לך חוסן פיננסי לא מבוטל"

יותר ויותר אנשים פרטיים שעייפו מפוסטרים של דאלי או מאטיס מחפשים אמנות מקורית, כדי שיוכלו לקשט בה את ביתם או כהשקעה לטווח הרחוק ■ איפה אפשר לרכוש אמנות ישראלית, מה חשוב לבדוק לפני הרכישה וכמה זה יעלה לכם?

מה שמאפיין את התאווה לרכוש יצירה מקורית זו הנדירות שלה והידיעה שיש פריט אחד מסוגו, והוא בידיך. הנדירות מייצרת אישור למחיר הגבוה, וגם יש לה אפקט חברתי: "אנשים יודעים שאם רכשת עבודה של לאה ניקל, למשל, כנראה שיש לך חוסן פיננסי לא מבוטל, טעם מאוד מסוים ויכולת להשיג משהו נדיר", מסביר עו"ד גיל ברנדס, שותף במשרד נשיץ ברנדס.

ברנדס, שאוסף אמנות כבר 20 שנה, אינו היחיד שהחליט להשקיע בתחום. גם דורון סבג, בעלי חברת כוח האדם ORS, והיחצ"ן רני רהב הם אספני אמנות מוכרים, אבל הם לא לבד. יותר ויותר אנשים פרטיים שעייפו מפוסטרים של דאלי או מאטיס מחפשים אמנות מקורית, כדי שיוכלו לקשט בה את ביתם או כהשקעה לטווח הרחוק.

שמעון לאומי, המנהל המקצועי של שורשים, בית הספר לאספנות ומכירות פומביות, טוען כי למרות שאמנים ישראלים עכשוויים זוכים כיום ליותר הכרה בינלאומית מבעבר, עדיין מדובר בשוק קטן יחסית: יצירותיהם של כ-100-120 אמנים ישראלים נמכרות על בסיס קבוע. מיכאל בן-עמי, מנכ"ל בית המכירות הפומביות המקוון המרסייט, מעריך כי מחזור המכירות של אמנות ישראלית בבתי מכירות פומביות הוא 30-40 מיליון דולר בשנה.

לרוב, משתתפים במכירות אלה אספני אמנות חובבנים, שבסך הכל רוצים לרכוש תמונה ייחודית לאחד החדרים בביתם, ואספנים מקצועיים יותר שרוכשים תמונות גם למטרות השקעה.

כמו להשקיע בבורסה

למי שמתעניין ברכישת עבודות אמנות, מומלץ קודם כל ללמוד את הנושא לעומק ולא להחליט החלטות חפוזות. אמון יריב, בעלי גלריית גורדון בתל אביב, מסביר כי בדרך כלל לוקח זמן רב עד שהטעם האישי מתעצב: "אספנות ורכישת אמנות הן סוג של ביטוי עצמי, וכדי לבצע רכישה מושכלת חשוב ללכת לתערוכות רבות, לרכוש ספרים וקטלוגים ולהתוודע לעבודתם של מגוון אמנים ישראלים בני תקופות שונות".

עו"ד ברנדס מחזק את דבריו: "אספנות התחילה אצלי בתור טוויסט לקריירה, שבתחילת הדרך נראתה לי די שבלונית. התחלתי מאמנים ישראלים צעירים, ובמשך שנתיים עשיתי חריש עמוק במגוון גלריות לפני שהתחלתי לאסוף אמנות ברצינות. במקביל ללמידת התחום, התחלתי לבקר את האמנים בסטודיו שלהם. המפגשים הללו היו חשובים לי כאספן מתחיל. הם סיפקו לי הכרה מעמיקה יותר עם האמנים ויצירתם ואפישרו לי לקבל מבט היסטורי רחב יותר, שקשה להשיג מדפדוף בקטלוג", הוא מסביר, ומוסיף כי "בשנים הראשונות לא היה באספנות שלי שום ממד של השקעה פיננסית. נשענתי רק על האינטואיציה והחיבה לאמן ויצירותיו. רק מאוחר יותר, כעבור עשור בערך, שאלת הפוטנציאל הפיננסי של היצירות קיבלה יותר משקל. באותו עשור פיתחתי טביעת עין לשווי היצירות באמצעות ניסוי וטעייה".

אחרי שמתמקדים בקו אמנותי מסוים ומתעצב טעם אישי, צריך להחליט על תקציב. אפשר למצוא עבודות של אמנים צעירים או עבודות שוליות של אמנים בעלי מוניטין, שמחירם 1,000-2,000 דולר. מחירי עבודות של אמנים ישראלים נחשבים יכולים להגיע למאות אלפי דולרים. החשיבות של ניסיון וצבירת ידע בתחום היא הרבה יותר משמעותית למי שעבורו הרכישה אינה למטרות דקורציה בלבד אלא גם לשם השקעה פיננסית. "השקעה באמנות אינה כל כך שונה מהשקעה בשוק ההון", מסביר בן-עמי. "בהשקעה באמנות עכשווית, בדומה להשקעה במניות חברת סטארט-אפ למשל, אפשר להתייעץ עם מומחים, לחקור על רקע היוצר ולנסות לנבא בדרכים שונות את פוטנציאל השווי העתידי שלו, אך אין ערובות לכך שעבודותיו יהיו מניבות בעתיד".

בתי מכירות פומביות וגלריות לאמנות

הדרך הנפוצה לרכישת יצירות של יוצרים מבטיחים או אמנים בעלי שם היא דרך בתי מכירות פומביות וגלריות. הגלריות המייצגות אמנים מתחלקות עימם ברווחים, ופועלות לקדמם בדרכים שונות, כמו תערוכות יחיד והפקת קטלוגים. רוב הגלריות ממוקמות בתל אביב, ובדרך כלל הן מייצגות אמנות ישראלית עכשווית.

חמשת בתי המכירות הגדולים - סותביס, כריסטיס, תירוש, מונטיפיורי ומצא - מקיימים פעם או פעמיים בשנה מכירת אמנות ישראלית מכל הזמנים (מלבד סותביס, המקיימת זה ארבע שנים את המכירה בניו יורק). המרסייט הוא אחד האתרים המובילים באינטרנט למכירות פומביות של אמנות ישראלית, אך הוא עורך גם מכירות פומביות חיות (הקרובה תיערך ביוני באוניברסיטת תל אביב). בכל בתי המכירות הגדולים ניתן לראות בדיעבד כמה שווה היתה יצירה במכירות קודמות, ולקבל רושם פיננסי על מגוון רחב של אמנים מוכרים ויצירותיהם. פעם בשנה מוציא בית הספר שורשים מחירון המרכז תוצאות של ארבעה בתי המכירות הפומביות המובילים.

רוב המומחים מסכימים כי לפני שמחליטים מה לרכוש, מומלץ להתרשם מעבודות בבתי מכירות פומביות ובמקביל גם בגלריות מובילות. "מכירות פומביות הן המדד לשווי יצירה של אמן כיוון שהן משקפות ביקוש והיצע נטו בזמן נתון", אומר יריב. "מצד שני, במכירה פומבית המפגש הוא עם עבודות ספציפיות ללא הקשר, ולכן נדרש ידע מוקדם על האמן ועל מיקומה של היצירה הספציפית במכלול העבודה שלו. התרשמות בגלריות משלימה את זו שבבתי המכירות, כיוון שהיא מציגה רפרטואר רחב יותר של עבודות ומאפשרת להבין לעומק את הקשרן".

לצד נתוני המכירות של האמן, ובעיקר ברכישת עבודות של אמנים פחות מוכרים, מומלץ לברר פרטים נוספים בגלריה המייצגת אותו, או אצל האמן עצמו. בן-עמי ממליץ לברר את רזומה התערוכות של האמן: אם היו לו תערוכות יחיד ואם כן באיזה גלריות; באילו אוספים פרטיים ניתן למצוא את עבודותיו; איזו גלריה מייצגת אותו וכיצד היא מתכוונת לקדמו.

אם זו גלריה גדולה ונחשבת, הדבר מעלה את סיכוייו לצבור מוניטין טובים. חשוב גם לברר בן כמה האמן, שכן גם אם הוא בן 80 ועדיין לא צבר שם ומוניטין, כנראה שהוא מיצה את הפוטנציאל שלו - סיפורי ואן גוך על אמנים שהצליחו רק אחרי מותם נדירים מאוד. כל אלה עשויים ללמד על הפוטנציאל הכלכלי העתידי של עבודות האמן, והם הופכים את הרכישה לנבונה ומושכלת יותר.

לרכוש אמנות דרך האינטרנט

מלבד גלריות ובתי מכירות פומביות, ניתן למצוא אמנות מקורית של אמנים בעלי שם גם דרך מקורות שונים באינטרנט. אספנים מומחים המחפשים מציאות, מחפשים באינטרנט אנשים פרטיים המוכרים את מרכולתם ב-eBay מבלי לדעת את השווי האמיתי של היצירה שבידם. אך מדובר במקרים נדירים, שכן רוב הצרכנים אינם מומחים מספיק כדי לצאת למסעות רכש שכאלה.

עם זאת, מי שמבקש לרכוש אמנות לצרכים דקורטיוויים ולא כהשקעה פיננסית, יוכל למצוא מגוון עצום של עבודות וסגנונות. שכן רוב פרטי האמנות שניתן למצוא דרך eBay, אתרי תדמית למיניהם ופורטלים המרכזים תחת קורת גג אחת כמה אמנים, הם של אמנים חובבים או מקצועיים שעדיין לא צברו לעצמם שם. שחר פאר, מנהל פורטל "בשביל האמנים" (www.arthree.com), מסביר כי בדומה לגלריות גם הפורטלים מקדמים את האמנים שלהם באמצעות תערוכות, רישום לפורטלים בינלאומיים נחשבים והפצת ניוזלטר ללקוחות מעוניינים. אך לרוב, בשונה מגלריות, הפורטלים לא לוקחים אחוזים על הרווח ממכירות היצירות והאמנים חופשיים להיות מיוצגים גם באתרים אחרים. מכיוון שההיצע באינטרנט עצום, פאר ממליץ לעשות שימוש בפורטלים שכבר צברו מספיק מוניטין וכבר עשו בשבילכם סינון כלשהו של האמנים.

החיסרון הבולט ברכישה דרך הרשת הוא שהקונה לא יכול לראות בעין את המוצר. קשה להעריך את ממדי העבודה רק לפי הנתונים שמצוינים באתר, ולא ניתן לאמוד את המצב הפיסי שלה. לכן, מומלץ תמיד לבקש לראות את היצירה עצמה לפני הקנייה. כדאי בכל מקרה לבדוק מי עומד מאחורי האתר, ולוודא שקיימת אפשרות להחזיר את היצירה ולקבל את הכסף בחזרה. כשמדובר בהשקעה כספית גבוהה, בהיעדר אפשרות לראות את העבודה עצמה, מומלץ לבקש שישלחו לכם את תמונותיה מכל צדדיה ברזולוציה גבוהה. חשוב גם לוודא שהיצירה נשלחת ארוזה היטב, ולברר גם אם היא מגיע מגולגלת בתוך גליל קרטון או ממוסגרת בפרספקס. לעתים המסגור יעלה כמו היצירה עצמה.

לאן לפנות?

בתי מכירות פומביות

* סותביס: www.sothebys.com

* כריסטיס: www.christies.com

* תירוש: www.tiroche.co.il

* מונטיפיורי: www.montefiore.co.il

* מצא: www.matsa.co.il

* המרסייט (מכירות פומביות באינטרנט): www.hammersite.com

גלריות

* גורדון: בן יהודה 95 תל אביב, www.gordongallery.co.il.

* גבעון: גורדון 35 תל אביב, www.givonartgallery.com.

* דביר: נחום 11 תל אביב, www.dvirgallery.com.

* זומר: שדרות רוטשילד 13 תל אביב, www.sommercontemporaryart.com.

* בינט: פרישמן 15 תל אביב, www.binethgallery.com.

* אלון שגב: שדרות שאול המלך 23 תל אביב, www.alonsegevgallery.com.

* נוגה שלוש: אחד העם 60 תל אביב, 5660123-03.

* שלוש: חיסין 5 תל אביב, www.chelouchegallery.com.

* ברוורמן: השרון 12 תל אביב, www.byartprojects.com.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#