רהיטים ישראליים מקוריים שירעננו לכם את הסלון - צרכנות - TheMarker
תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן
ההפך מאיקאה

רהיטים ישראליים מקוריים שירעננו לכם את הסלון

מעצבים ישראלים מציעים כיום רהיטים ייחודיים במראה מקומי ■ המחירים אמנם לא נמוכים, אבל הלוק מקורי ■ שש סדנאות של מעצבים ישראלים צעירים שירעננו לכם את הבית

8תגובות

קריסת הרשתות קיקה, מטבחי דו-איט וחמישה נגרים היא עדות לקושי הגדול שבו נמצא כיום ענף הרהיטים, ולפי בכירים בתחום המגמה לא עומדת להשתנות בקרוב.

אמנם לפי נתוני חברת המידע העסקי BDI, ביולי ובאוגוסט יש לרוב עלייה של 25% ברכישת רהיטים מאחר שמשפחות רבות עוברות דירה בקיץ, אך השנה קרוב לוודאי שבענף לא יצליחו להגיע לאותם נתוני מכירות משנים קודמות. בכירים בתחום מספרים כי בחודשים האחרונים הרבה יותר קשה לסגור עסקות, וגם כשהן נסגרות - סכום העסקה נמוך יותר עקב הליך התמקחות ארוך מצד הלקוחות.

המצב הקשה בשוק אינו רק תוצאה של ריבוי מתחרים והיצע שגובר על הביקוש - שמביא לירידות מחירים ופגיעה ברווחיות, אלא כולל בתוכו גם את ההאטה בענף הנדל"ן, עלויות הייצור הגבוהות, המחאה החברתית שהפכה את הצרכנים למחושבים יותר ואי הנכונות של הבנקים לתת אשראי.

נמרוד גליקמן

כשחברות גדולות או ותיקות לא מצליחות לשרוד בענף, גם מעצבי רהיטים ישראלים נתקלים בלא מעט קשיים, ולרוב הם צריכים למצוא מקורות פרנסה אחרים כדי להצליח להתקיים. איתי לניאדו, מעצב רהיטים ואחד מתשעת הבעלים של הסטודיו "ארבע וחמישה", טוען כי יש גורמים רבים המקשים על התפתחות תחום עיצוב הרהיטים המקומי, כאשר הקריטי שבהם הוא שאין בישראל יצרנים.

"באיטליה, למשל, יש מפעלים רבים ומסורת של ייצור רהיטים הפועלת כבר מאות שנים. בעלי מקצוע שסבא ואבא שלהם עשו כיסאות. בישראל זה כמעט לא קיים. יש כאן נגרות, אבל גם היא מתבססת על עבודה עם פלטות ודברים גדולים ובסיסיים. אין כמעט בעלי מלאכה שעובדים בסטנדרטים עולמיים גבוהים".

לדברי לניאדו, רוב הרהיטים הטובים מגיעים מחו"ל או שפשוט עושים להם העתקות בישראל, והתוצאה היא יבוא של תרבות אחרת, ללא ייחוד מקומי ואישי. עם זאת, הוא אומר, "בשנים האחרונות יש כאן התעוררות. העיצוב הישראלי מתחיל לקבל הכרה ברמה האקדמית ובתערוכות בעולם".

לדברי אורי בן צבי, מעצב רהיטים ומרצה במכון הטכנולוגי בחולון, יש חשיבות לעיצוב הישראלי, אך הקשיים שעומדים בפניו בדרך הם משמעותיים. "כולנו רוצים זהות. הרעיון הוא לא להראות בתים שנראים בדיוק כמו ניו יורק, מלבורן או איטליה, אלא לאפשר יצירה מקומית שיש לה מאפיינים ייחודיים.

"אני אוהב מאוד את מה שאני עושה ויש כאן יוצרים מדהימים, אבל מאחר שאין בישראל יצרני ריהוט גלובליים, משהו צריך להשתנות ברמה הארצית, ולעזור לקשר את הישראלים הפועלים בתחום לתעשייה העולמית וליצרנים בחו"ל. כיום אין תקציבים שמממנים תערוכות, כאשר בחו"ל מקובל מאוד לקבל תמיכה, במיוחד באיחוד האירופי. בישראל, מי שמפתח עושה זאת מהכסף הפרטי שלו, ואין עזרה לאנשים שמוכיחים את מקצועיותם או עשייה מתמשכת בתחום".

גילי קוצ'יק ורן אמיתי בעלי הסטודיו bakery-design, החלו עם סיום הלימודים לעבוד באופן עצמאי בניסיון למכור את עיצוביהם בחו"ל. "היינו רוצים קשר עם התעשייה המקומית, אבל זה כמעט בלתי אפשרי", הם אומרים.

"מאחר שאנחנו מפתחים שיטות חדשניות יחד עם טכנולוגיה מיוחדת, אף אחד מבעלי המקצוע כאן לא מוכן לדבר אתך על כמויות כאלה קטנות, ולכן זה הופך את ההתעסקות לקשה מאוד. יש לנו כבוד לבעלי המלאכה המקומיים, אבל הם לא מורגלים למעצבים ולעבודה לא סטנדרטית, ולכן הסיכוי להצליח קיים לרוב רק מחברות בחו"ל שמוכנות להתאמץ כדי לפתח את העיצובים".

בשל כל הקשיים בתחום, מספר מעצבי הרהיטים הישראלים נמוך מאוד. לדברי מעצבת הפנים חן שרף שדמי, אלה שכן פועלים בשוק מציעים ייחודיות ועובדים עם חומרים איכותיים יותר מאשר מה שמציאות הרשתות. "אמנם הביקוש לפריטים הייחודיים אינו גדול, אבל בהחלט יש אנשים שלא רוצים שהבית שלהם ייראה כמו תמונה מקטלוג מוכר עם אותה ספרייה, שולחן קפה ומנורה דומה. כיום יש מגמת התעוררות, בעיקר בקרב צעירים, שמבינים את הערך שבקניית פריט ייחודי, כאשר את שאר הפריטים הם כבר יקנו כנראה במקומות זולים יותר", אומרת שרף שדמי.

עם זאת, לדברי שרף שדמי למעצבים הפחות מוכרים אין מספיק חשיפה. "לקוחות מגיעים אליהם דרך מעצבי פנים ומפה לאוזן, אבל בעיקר דרך גלריות שמציעות פריטים למכירה", היא אומרת.

ומה עם המחיר? לניאדו אומר כי "המחיר תמיד חייב לכסות את עלויות העבודה והייצור, ומשם מנסים לעשות אחוז מסוים של רווח, שהוא לרוב לא גדול. אם זה אובייקט שמאוד קשה לייצר, אז הוא מקבל מחיר גבוה, אבל זה הכל עניין של תחושה".

מפגש בין עץ לטקסטיל | שיר אתר

  • המעצב: שיר אתר, בוגר המגמה לעיצוב תעשייתי במכון הטכנולוגי חולון.
  • ותק בתחום: ארבע שנים
  • התמחות: ריהוט עם דגש על כיסאות, שרפרפים וגופי תאורה.
  • סגנון: באחרונה עוסק יותר בטקסטיל ובעץ, ומחפש את יחסי הכוחות בין החומרים.
  • מחירים: כיסאות - 1,000-3,000 שקל; שרפרפים - 800-1,800 שקל.
  • להשיג: shiratar.com
  • סדרת ELEVATION - שרפרפים וכיסאות מחוטים שיועדו במקור להיות שטיחים ונתפרו מחדש. רגלי השרפרפים עשויות מתכת | החל ב-1,000 שקל

חיים חדשים לחפצים ישנים | junktion

יונתן בוסידן
  • המעצבת: גורית מגן, בוגרת החוג לארכיטקטורה באוניברסיטת תל אביב, שפנתה לתחום עיצוב הרהיטים.
  • ותק בתחום: חמש שנים
  • התמחות: ריהוט, גופי תאורה ואקססוריז לבית.
  • סגנון: שימוש חוזר בחפצים שסיימו את תפקידם המקורי וניסיון לתת להם חיים שניים בתור משהו אחר.
  • מחירים: כיסאות - 1,500-9,000 שקל; שולחנות - 2,400-12 אלף שקל.
  • להשיג: נמל יפו; junktion.co.il
  • עריסה לתינוק, עשויה מחבית מתכת ומובייל עגורים מקיפולי נייר | 2,800 שקל

עיצובים אישיים וקבוצתיים | ארבע וחמישה

יגאל פרדו
  • המעצבים: סטודיו של תשעה מעצבים צעירים בוגרי בצלאל, העובדים על עיצובים אישיים וקבוצתיים.
  • ותק בתחום: שש שנים
  • התמחות: גופי תאורה, כיסאות, שידות, שרפרפים, ספסלים ולמעשה כל סוגי הריהוט.
  • סגנון: התעסקות עם חומרי גלם שונים - עץ, מתכת, ופלסטיק.
  • מחירים: גופי תאורה - 2,000-3,000 שקל; כיסאות - 800-2,000 שקל ופריטי עיצוב שונים החל ב-200 שקל.
  • להשיג: נמל יפו; designgroup.co.il
  • Evergreen בעיצוב עדי זפרן - שידה עשויה מפלסטיק וגזם עץ | 4,200 שקל

המגירה נהפכה למדף | Studio ubico

  • המעצב: אורי בן צבי, בעל תואר ראשון בעיצוב תעשייתי מהמכון הטכנולוגי חולון ותואר שני מאוניברסיטת RMIT באוסטרליה, ומלמד במכון הטכנולוגי חולון עיצוב סביבה וחברה.
  • ותק בתחום: 15 שנים
  • התמחות: מיטות, שידות ושולחנות מעץ ומחומרים ממחוזרים.
  • סגנון: אורבני, עם נטיות למינימליזם.
  • מחירים: מיטות החל ב-3,500 שקל; שולחן משרדי החל ב-2,500 שקל; שולחן אוכל - 8,000-16 אלף שקל
  • להשיג: studioubico.com, רחוב צריפין 31, תל אביב
  • מדף מגירות, עשוי מעץ ממוחזר |
  • 2,150 שקל

וריאציה על טכנולוגיות מוכרות | Bakery design

יגאל פרדו
  • המעצבים: גילי קוצ'יק ורן אמיתי, בוגרי המגמה לעיצוב תעשייתי בבצלאל. עם סיום לימודיהם הם הציגו את עיצוביהם בתערוכה במילאנו, ומאז רוב עבודותיהם נמכרים לחברות בחו"ל, והשאר משווקים באופן אישי דרך הסטודיו.
  • ותק בתחום: ארבע שנים
  • התמחות: כורסאות, מגירות וכיסאות.
  • סגנון: ניסיון לקחת טכנולוגיות מוכרות, לעשות עליהן וריאציה וליצור דבר חדש.
  • מחירים: שולחן - 4,600 שקל; שרפרף - 2,800 שקל; כיסא - 8,100 שקל.
  • להשיג: bakery-design.com
  • bit drawers - 8 מגירות צבעוניות עשויות מעץ סנדוויץ' ליבנה וידיות מאלומיניום | המחיר משתנה בהתאם להזמנה

אקססוריז לבית משנות ה-70 | groupa studio

יואב גורין
  • המעצבים: חן גיטרמן ויפעה לוין, בוגרות המגמה לעיצוב תעשייתי במכון הטכנולוגי חולון. מעצבות רהיטים ומספקות שירותי עיצוב.
  • ותק בתחום: שבע שנים
  • התמחות: כל סוגי הריהוט והתאורה, יחד עם אקססוריז לבית.
  • סגנון: בעיקר שנות ה-70, בקווים נקיים.
  • מחירים: מ-800 שקל לשרפרף ועד 7,000 שקל לספסל (יצירה יחידנית).
  • להשיג: רחוב קומפורט 9, תל אביב; groupastudio.com
  • שידה העשויה מתיבות דואר ישנות מצופות בעץ ורגליים מעץ |
  • 8,500 שקל

איך להפוך פריט של איקאה לרהיט ייחודי

 

מי שרוצה פריטים ייחודיים בסלון במחירים של איקאה, יכול להיעזר בפתרון יצירתי שדורש זמן ומחשבה, אך התוצאה בהחלט שווה את המאמץ.

איקאה hackers היא תופעה מתפתחת בעולם שהתחילה מקבוצת משוגעים לדבר שקנתה רהיטים מאיקאה ושינתה אותם מהיסוד. למשל, שולחן שנהפך לספרייה, פומפייה שנהפכה למנורה וכיסא שנהפך למדף. התוצאות, כמובן, לא משתוות לאותם מעצבים שעוסקים בעיצוב באופן יומי, אך עם מעט יצירתיות ניתן ליצור משהו שונה ולא יקר שאי אפשר למצוא בסלון ממוצע. כדי לקבל רעיונות אפשר להיכנס לבלוג ikeahackers.net, המכיל מאות תמונות של פריטים שיצרו אנשים. בעמוד הפייסבוק של הקבוצה יש כיום יותר מ-40 אלף מעריצים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם