סרט האימה של הקולנוע הישראלי: "תוך חצי שנה כולם יפשטו רגל"

בתי הקולנוע בישראל סגורים מאז מארס, והכנסותיהם ב-2020 צנחו ביותר מ-80% לעומת 2019 ■ גלי ההדף יפגעו אנושות במתחמי הבילוי והקולנוע שקמו בשנים האחרונות - ש-50% ממכירות העסקים בהם מגיעות מצופי הסרטים

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
עובד מחטא אולם קולנוע במקסיקו סיטי
עובד מחטא אולם קולנוע (אילוסטרציה)צילום: AFP

בתי הקולנוע בישראל סגורים באופן רציף מאז מחצית מארס. בעליהם מזהירים כי אם המצב לא ישתנה, אפילו הרשתות הגדולות ביותר בענף יפשטו רגל בתוך כמה חודשים. האזהרה מגיעה אחרי שהחודש דיווחו גם רשתות בתי הקולנוע הגדולות בעולם כי הן מצמצמות פעילות ומוכרות נכסים — בעוד בתי קולנוע קטנים יותר כבר נסגרים.

אבי אדרי, מנכ"ל קבוצת סינמה סיטי, אומר: "שתי רשתות בתי קולנוע ענקיות בינלאומיות (AMC וסינוורלד; עד"מ ור"ד) נמצאות במצב שלא קרה מעולם — האחת לפני צ'פטר 11 (הגנה מפני בקשות פירוק מצד נושים) והשנייה מצטמצמת. המצב בישראל לא שונה, אם הקורונה תימשך עוד חצי שנה — כולם יפשטו רגל, אנחנו והרשתות האחרות. אין לרשתות מאגר כסף בלתי נגמר".

אבי אדרי, מנכ"ל קבוצת סינמה סיטי
אבי אדרי, מנכ"ל קבוצת סינמה סיטיצילום: סינמה סיטי

גם הקשר לנתניהו לא עוזר

"העסק היחיד במדינה שסגור כבר שבעה חודשים ברציפות הוא בתי הקולנוע", אומר אדרי. "עד כה קיבלנו מהמדינה רק חצי מיליון שקל. לאורך השנים השקענו מאות מיליוני שקלים בהקמת המתחמים, כאשר רק בשנתיים האחרונות השקענו כ–200 מיליון שקל במתחמים בבאר שבע ובחדרה שלא הספיקו לעבוד.

מהתאוששות

"כל הנכסים שלנו פועלים בשכירות, ואף אחד מבעלי הנכסים לא ויתר לי על דמי השכירות. חלקם דחו לנו את התשלומים אבל מועד פירעונם יגיע ומדובר ביותר מ–7 מיליון שקל בחודש. בנוסף, אני עדיין מעסיק עשרות עובדים, ויש גם הוצאות חשמל — ביחד זה יותר ממיליון שקל בחודש. במקביל, המחזור שלנו ירד מכ–400 מיליון שקל לאפס".

אדרי סירב למסור מה היקף החובות של החברה, אך אמר כי "כדי לבנות את המתחמים לקחנו הלוואות מהבנקים. בתקופת הקורונה לקחנו הלוואה בערבות מדינה בגובה עשרות מיליוני שקלים והזרמנו כסף מבעלי המניות שלנו, ומהשוטף. גם חברת ההפקות שלנו תלויה בפעילות בתי הקולנוע וסובלת מהמצב. הממשלה העבירה 200 מיליון שקל לתיאטראות, שהם בלאו הכי גוף נתמך. ואילו בענף בתי הקולנוע — שהוא מוסד תרבות ובית לתעשיית הקולנוע הישראלית — היא לא תומכת".

מוקי גרדינגר, בעלי סינוורלד
מוקי גרדינגר, בעלי סינוורלדצילום: איליה מלניקוב

משפחת אדרי, שמחזיקה בחברה, נחשבת למקורבת לראש הממשלה, בנימין נתניהו. למרות הקשרים, אבי אדרי טוען כי לא פנה ישירות לנתניהו בעניין: "נניח שאני חבר של נתניהו, אז הוא יכול לחתום לי על צ'ק? אנחנו רוצים שיהיה 'תיק 10,000"? אנחנו אנשים רציניים שחיים במדינה מסודרת וכשאנחנו צריכים עזרה, אנחנו הולכים לרשות הרלוונטית — במקרה הזה, משרד האוצר. לפני כשבועיים התאחדות בתי הקולנוע כתבה לשר האוצר וביקשה לקבוע עמו פגישה, אך עדיין לא קבעו אתנו. לדעתי, זה בגלל שהתחיל הבלגן של הסגר השני. למרות זאת, אני מאמין שהממשלה כן תעזור לענף בסוף".

הלוואה של 7 מיליון דולר לגרדינגר

השחקנית הגדולה בענף בישראל — תיאטראות ישראל, מקבוצת סינוורלד, שבשליטת משפחת גרדינגר הישראלית — לא מדברת עם התקשורת. אך על הצרות שלה ניתן ללמוד מדו"חות החברה הציבורית סינוורלד בבורסה בלונדון.

בתחילת החודש הודיעה החברה כי תסגור את כל בתי הקולנוע שלה בארה"ב (תחת השם Regal) ובבריטניה (תחת השם סינוורלד) — יותר מ–8,000 מסכים. זאת לאחר שרשמה הפסד של 1.6 מיליארד דולר במחצית הראשונה של השנה, לעומת רווח לפני מס של 140 מיליון דולר בתקופה המקבילה בשנה הקודמת.

החברה נימקה את הצעד בכך שלתעשיית בתי הקולנוע כבר אין יכולת להתקיים בעקבות החלטת האולפנים הגדולים לדחות את מועד הפצתם של סרטים בעלי פוטנציאל מכירות גדול. תוצאות החברה בישראל לא מצוינות בנפרד בדו"חותיה, אך היא כותבת ש"החברה גם קיבלה הלוואה של 6.9 מיליון דולר מממשלת ישראל לפירעון ב–2026 ללא תנאים פיננסיים".

הבעלים, מוקי גרדינגר, אף שלח החודש מכתב לראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, וביקש ממנו לחדש את תוכנית סבסוד החל"תים שעזרה לעובדי הרשת, בין היתר, וכן "לעזור להציל את תעשיית הקולנוע של בריטניה, כדי למנוע מדור שלם של מבוגרים וילדים לסבול מהחשכה תרבותית ולשמור שהאשראי ימשיך לזרום בתעשייה ששווה מיליארדי ליש"ט". בגלל הקורונה, סינוורלד גם ביטלה ביוני עסקה מתוכננת לרכישת רשת בתי הקולנוע סינפלקס ב–2.1 מיליארד דולר.

יצטרכו לחכות

תיאטראות ישראל, שמפעילה חמישה בתי קולנוע של yes פלאנט וחמישה בתי קולנוע של רב חן, היא הבעלים של מרכז yes פלאנט בראשון לציון, הכולל גם מסעדות. בירושלים היא מפעילה מרכז yes פלאנט נוסף, הכולל מסעדות ובתי קולנוע, עבור בעלת הקרקע עמותת שרובר. בתי הקולנוע האחרים של החברה בישראל, כמו זה שבקניון איילון, דיזנגוף תל אביב, חיפה, באר שבע וזיכרון יעקב, פועלים בשכירות.

הרשת אף סגרה את קולנוע רב חן בקניון שבעת הכוכבים בהרצליה, לאחר שהבעלים לא הסכימו להתאים את דמי השכירות למצב. הדבר עשוי ללמד כי החברה הגיעה להסדרים לשביעות רצונה עם בעלי הנכסים האחרים aבהם היא פועלת. החברה סירבה להתייחס לדברים בכתבה.

ברשת בתי הקולנוע "לב", שבבעלות משפחת שני, מספרים כי אחד היתרונות שפועלים לטובתה בתקופה זו היא העובדה שבתי הקולנוע בדיזנגוף סנטר ובאבן יהודה נמצאים בנכסים שבבעלותה: "אם היינו צריכים לשלם דמי שכירות בסנטר, שזה הקולנוע הכי גדול שלנו, היינו בבעיה", אומר גיא שני, מנכ"ל רשת לב. "יש לנו שישה לוקיישנים בשכירות, חלקם דחו לנו תשלומי שכר דירה — אך גם דחייה משמעותה שצריך לשלם בסופו של דבר. המצב גרוע, אבל לפחות אנחנו חברה יציבה".

"אי אפשר להרוויח מהקרנות דרייב־אין"

ענף בתי הקולנוע בישראל הוא ענף ריכוזי, הנשלט על ידי שלוש קבוצות גדולות שמחזיקות יחד 82% מהשוק: תיאטראות ישראל עם yes פלאנט (26%) ורב חן (6%), סינמה סיטי עם 25% ו–HOT סינמה עם 25% — כך עולה מסקירה של חברת הייעוץ צ'מנסקי בן שחר שנעשתה עבור TheMarker. הקורונה תפסה את הענף אחרי שהראה גידול נאה במכירות בשנים האחרונות, למעט ב–2018, שהתאפיינה בירידה במספר הכרטיסים שנמכרו ובהכנסות הענף.

עם זאת, 2020 צפויה להסתיים עם ירידה של יותר מ–80% בהכנסות. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), ב–2018 נמכרו בישראל כ–17.1 מיליון כרטיסי קולנוע — ירידה ראשונה מאז תחילת העשור — לאחר שב–2017 נמכרו כ–18.7 מיליון כרטיסים. הלמ"ס עדיין לא פירסמה את נתוני 2019, אך בצ'מנסקי בן שחר מעריכים כי מספר הכרטיסים שנמכרו חזר לצמוח והסתכם ב–18–18.5 מיליון, וכי ההכנסות הסתכמו ב–518 מיליון שקל.

השחקנים

בשל ההבנה כי לא יחזרו לפעילותם הקבועה בזמן הקרוב, ניסו בעלי הרשתות למצוא פתרונות יצירתיים — אך לטענתם, סרבול וחוסר היענות של המדינה סיכלו את הוצאתם לפועל. לדברי שני, "כבר אירגנו באזור חוף הים בתל אביב אירוע דרייב־אין של כמה ימים. סגרנו שלושה אירועים שונים כאלה, אבל בדקה האחרונה המשטרה לא אישרה את זה.

"זה היה לקראת סוף הגל הראשון, ומאז החלטנו שלא לנסות שוב לתכנן אירועים כאלה, גם כי בכל פעם שאנחנו נערכים לעבודה כלשהי — המדינה בסוף לא מאפשרת את זה, וגם כי הבנו שאי אפשר להרוויח מהקרנות דרייב־אין, כי מדובר בהשקעות גדולות, והחוויה שם לא מיטבית עבור לקוחותינו. כן התחלנו להפעיל VOD של סרטים לפני כשלושה חודשים, אבל כמובן שזה לא מתחיל לפצות על אובדן ההכנסות".

גם בסינמה סיטי מנסים לעבוד בימים אלה, אך ללא הצלחה. לדברי אדרי, "קראנו על רשת בתי קולנוע אמריקאית שסיכמה עם רשויות המשפט על קיום משפטים באולמות קולנוע כדי לשמור על ריחוק. אנחנו פנינו למשרד החינוך ולחלק מהעיריות כדי לארח תלמידי בית ספר במטרה להקטין את הצפיפות בכיתות, ואף שוחחנו עם מכללות — אבל כרגע הכל תקוע ולא יוצא מזה כלום. בסך הכל רצינו שאנשים יישבו בכיסאות".

הסרטים עברו לסטרימינג

בתי הקולנוע סגורים כבר מאז מחצית מארס, כאשר לפי המתווה המסתמן, הם יחזרו לפעילות לא לפני סוף דצמבר או בינואר. ואולם בניגוד לענפים אחרים, גם כשהמדינה תאשר לפתוח את בתי הקולנוע — מרביתם יחליטו לא להיפתח, כי האולפנים הגדולים עצרו את הפעילות ודחו הוצאת סרטים שהיו אמורים להיות שוברי קופות לשנה הבאה, או בחרו להקרינם בפלטפורמות סטרימינג באינטרנט.

בהיעדר להיטים קופתיים, פחות אנשים מגיעים לבתי הקולנוע. האולפנים הגדולים בהוליווד צריכים קהל גדול כדי להצדיק סרטים בתקציב של מאות מיליוני דולרים. כשדיסני הוציאה מוקדם יותר השנה את "מולאן", למשל, יצא הסרט לבתי הקולנוע במדינות שבהן הם כבר היו פתוחים, ובשירות הסטרימינג שלה במדינות אחרות, שם הוצע לצפייה ב–30 דולר.

גיא שני, מנכ"ל רשת בתי קולנוע לב
גיא שני, מנכ"ל רשת בתי קולנוע לב

סרטים אמריקאיים מהווים כ–85% מהסרטים המוקרנים ברשתות בתי הקולנוע הגדולות בישראל, ולכן הן לא צפויות לפתוח לפני תחילת 2021, לכל המוקדם. לדברי אדרי, "המדינה מדברת על פתיחה בינואר, אבל נצטרך לראות שיש מספיק סרטים להקרין. אמנם הזרמנו כסף להאצת סרטים ישראליים שהופקו על ידי חברת ההפקה שלנו ושמנו לנו במאגר חמישה־שישה סרטים כאלה, אך זה לא מספיק".

לדברי בכיר בענף המבקש להישאר בעילום שם, "התרחיש האופטימי הוא שעד דצמבר התחלואה בארה"ב תרד, בתי הקולנוע ייפתחו וחברות ההפצה יוציאו סרטים מתוכננים, כמו וונדר וומן החדש. התרחיש הפחות אופטימי הוא שבתי הקולנוע לא יוכלו לפעול בצורה סבירה בחודשים הקרובים, וחברות הסרטים יחליטו לדחות את הוצאת הסרטים פעם נוספת. זו תהיה בעיה חמורה לענף".

מי שכן צפויה לפתוח את שעריה כשהמדינה תאשר זאת היא רשת לב. לדברי שני, "בניגוד לאחרים, לנו לא תהיה בעיה של מגוון סרטים להציג, כי אנחנו פחות מציגים סרטי סטודיו. יש באמתחתנו מלאי גדול מאוד של סרטים עצמאיים, שהיו בפסטיבלים ומוכנים לצפייה".

ירידה במכירות, עוד לפני הקורונה

על מה שעשוי לחכות לרשתות בתי הקולנוע בישראל אחרי שהמדינה תאשר את פתיחתן ניתן אולי ללמוד גם מהמצב ברשתות במדינות שפעילותן חזרה. AMC, רשת בתי הקולנוע הגדולה בעולם, הודיעה החודש כי המזומנים שלה עומדים לאזול בסוף 2020 או בתחילת 2021, אם מספר הצופים בבתי הקולנוע לא יתאושש.

בית קולנוע AMC בשגרת הקורונה
בית קולנוע AMC בשגרת הקורונהצילום: בלומברג

החברה, שנמצאת בבעלות תאגיד דליאן ונדה הסיני, אמרה כי היא בוחנת אפשרויות שונות להגדלת הנזילות שלה, בהן מכירת נכסים, משא ומתן מחודש על חוזי שכירות ומיזמים משותפים, ומימון באמצעות אג"ח או מניות. סוכנות הידיעות בלומברג דיווחה כי אחת האפשרויות שנשקלת היא פשיטת רגל, אך מנכ"ל החברה, אדם ארון, הכחיש זאת. בבריטניה, רשתות בתי הקולנוע אודאון ו–Vue הודיעו שיצמצמו את זמני הפתיחה למספר ימים בשבוע בלבד, וכמה בתי קולנוע עצמאיים נסגרו.

מגמת הירידה במכירות כרטיסי הקולנוע בכל העולם החלה עוד לפני התפרצות הקורונה. השווקים הגדולים בעולם, למעט סין, היו בעשור האחרון כבר במצב של ירידה. ואולם השנה ספגה התעשייה מכה קשה במיוחד, שעבור חלק מהחברות תהיה מכת מוות. לפי AMC, מספר הצופים בבתי הקולנוע בארה"ב מאז פתיחתם באוגוסט ירד ב–85% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה.

על רקע המצב הקשה, נשמעים קולות לחלץ את התעשייה. באירופה העניקו מדינות כמו גרמניה סיוע לכל תעשיית הקולנוע, ובארה"ב קראו כמה מהשמות הגדולים בהוליווד לקונגרס האמריקאי לספק חבילת סיוע לבתי הקולנוע, שתעזור להם להתמודד עם השלכות המגפה.

לאור המצב, ייתכן שחלק מהרשתות פשוט יציעו את עצמן בלית ברירה למכירה. כפי שאמר ל"פייננשל טיימס" טים ריצ'רדס, מנכ"ל רשת בתי הקולנוע הבריטית Vue, אם אחת מהרשתות הגדולות תוצע למכירה, היא עשויה להירכש על ידי "האמזונים, האפלים וההולואים של העולם".

גם בכירי ענף הקולנוע בישראל לא יודעים כיצד ייראה התחום ביום שאחרי הקורונה. "קשה לי להעריך אם אנשים יפחדו להגיע למקומות סגורים או דווקא ינהרו בהמוניהם אחרי שהיו סגורים תקופה ארוכה", מודה שני. אדרי, לעומת זאת, סבור כי החזרת הציבור לבתי הקולנוע תהיה משימה קשה ויקרה, אך תצליח: "אם למדנו משהו מהקורונה — זה שאנשים צריכים להיות עם אנשים. מה שכן, אנחנו נצטרך להוציא הרבה כסף על שיווק שמטרתו להרגיל את הציבור מחדש לבילוי בבתי הקולנוע.

"ייתכן שנסבול מכך שתהיה פגיעה בהכנסה הפנויה של חלק מהציבור, מה שיגרום לו לצמצם בהוצאות. דאגה נוספת היא שיהיו פחות סרטים בקולנוע. דיסני, למשל, הודיעו לפני כשבוע שהם משלשים את ההשקעה בערוץ הסטרימינג שלהם, 'דיסני פלוס', על חשבון פעילות הפקת הסרטים ופארקי השעשועים".

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר TheMarker