למה דווקא שבת? - קריירה - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

למה דווקא שבת?

לאחרונה סוערות הרוחות סביב החלטתו של אולמרט להקפיא את עבודת פקחי השבת והתנגדותה של המפד"ל לצעד זה. כל השאלות והתשובות על חוק שעות העבודה והמנוחה וסתירתו לחוק יסוד: חופש העיסוק

תגובות

לאחרונה סוערות הרוחות סביב החלטתו של שר התמ"ס אהוד אולמרט להקפיא עבודת פקחי השבת והתנגדותה של המפד"ל לצעד זה. החוק שמכוחו פועלים פקחיו של השר אולמרט הוא חוק שעות עבודה ומנוחה, שהוא אחד מחוקי המגן הנכללים במשפט העבודה, חוק שמטרתו להגן על העובד ולא על השבת.

לא אטמון את ראשי בחול, ברור לי שטובת העובד לא עמדה לנגד עיניו של אולמרט כאשר החליט להקפיא את עבודת הפקחים, ולא לנגד עיניהם של שרי המפד"ל שיצאו כנגד צעד זה. ואף על פי כן, דומני שאין לתת לסטייתם של השרים להכתיב את תוכן הדיון בסוגיה חשובה זו. האיסור על העבדת יהודי בשבת נכלל בחוק שעות עבודה ומנוחה, והדיון בו צריך להיעשות במסגרת ראיית החוק כחלק ממשפט העבודה. כדי להחזיר את הדיון למסלול הרצוי, הנה צרור שאלות ותשובות בנושא זה, תשובות שניתנו על ידי גדולים וטובים ממני.


למה צריך לתת לעובד מנוחה שבועית בשבת?
נשיא בית המשפט העליון, מאיר שמגר: "בקביעת העיקרון של קיום יום מנוחה שבועי והועדתו בשבת חתר המחוקק להגשים שתי מטרות משולבות: ראשית, מטרה חברתית, לפיה ראוי לייחד יום מנוחה שבועי לכל אדם כדי שיוכל לנוח בו ממלאכתו, לשהות עם משפחתו או בחברת ידידים ולהתפנות לנופש ולבידור לפי בחירתו והעדפותיו. כן נועד יום המנוחה להגן על בריאותו של העובד ולהבטיח תנאי עבודה הוגנים. שנית, הועדת המנוחה בשבת נעשתה על רקע ציווי ההלכה ומסורת ישראל" .


למה דווקא בשבת? ואם אני רוצה לנוח ביום שלישי?
שופטת בית המשפט העליון, דליה דורנר: תכליתו של חוק המנוחה היא, איפוא, כפולה. ראשית, הוא מקיים את הזכות הסוציאלית ליום מנוחה שבועי, שלאכיפתה אף נדרשת יצירת פרהסיה של מנוחה. כך גם עולה מהאמנה בדבר מנוחה שבועית במסחר ובמשרדים, 1957. באמנה זו, שאושרה על ידי ישראל בשנת 1961, נקבע בסעיף 6(2) כי 'כל מקום שהדבר אפשרי, תוענק תקופת המנוחה השבועית בעת ובעונה אחת לכל בני האדם'. בחירת יום השבת כיום מנוחה אחיד אף מתבקשת מסעיף 6(3) לאמנה, שבו נקבע, כי 'כל מקום שהדבר אפשרי, תחול תקופת המנוחה השבועית ביום השבוע שנקבע כיום מנוחה על ידי המסורת'" .


האם האיסור על העבדת יהודי בשבת עומד בסתירה לחוק יסוד: חופש העיסוק?
דורנר: "אכן, איסור העבודה בשבת פוגע בחופש העיסוק, כפי שהוא מוגדר בסעיף 3 לחוק יסוד: חופש העיסוק, שבו נקבע שכל אזרח או תושב של המדינה חופשי לעסוק בכל עיסוק, מקצוע או משלח יד. ברם, חוק יסוד - ב"פסקת ההגבלה" שבסעיף 4 - מתיר פגיעה בחופש העיסוק, בחוק ההולם את ערכיה של המדינה, שנועד לתכלית ראויה ובמידה שאינה עולה על הנדרש, או לפי חוק כאמור מכוח הסמכה מפורשת בו. בענייננו, חוק המנוחה מקיים את כל התנאים המנויים בפסקת ההגבלה. קביעת יום המנוחה ליהודים בשבת מגשימה את ערכיה של המדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית. שני ערכים אלה משתלבים בהרמוניה מלאה בחוק הנדון. ליום מנוחה לעובדים מטרה סוציאלית וחברתית, ואילו היהדות, שהנחילה לאנושות את הקונספציה של יום המנוחה השבועי, קידשה את יום השבת כיום המנוחה של בני העם היהודי. יום השבת הוא ערך לאומי לא פחות מאשר ערך דתי. 'השבת היא היצירה הגאונית ביותר של הרוח העברי' כתב חיים נחמן ביאליק (מאזניים י'-י"א, תרצ"ד). ואחד העם אמר: "מי שמרגיש בלבו קשר אמתי עם חיי האומה בכל הדורות, הוא לא יוכל בשום אופן לצייר לו מציאות עם ישראל בלי 'שבת מלכתא'" (על פרשת דרכים, ח"ג, ל')" .


אז הפקח רושם דו"ח, זו סיבה למשבר קואליציוני?
שופט בית הדין הארצי לעבודה, שמואל צור, בדיון בערעור על קנס שהוטל על מעסיק שהעביד יהודים בשבת: "משעה שמורשע אדם בעבירות המיוחסות לו בכתב האישום, כלל הוא שיש לגזור עליו עונש ההולם את נסיבות העניין ואין להסתפק בענישה סמלית. בענייננו, בית הדין קמא הטיל על המערערת קנס בשיעור של 55,000 שקל. אנו סבורים כי בהתחשב בעובדה שמדובר בהרשעה המתייחסת להעסקה של 12 עובדים, בהתחשב בגובה המרבי של הקנס (115,000 שקל), בהתחשב בעובדה שזו לה למערערת הרשעתה הראשונה, העונש שנגזר על המערערת הוא מאוזן וראוי ואין מקום להתערב בו" .


נוצר הרושם שמכל חוקי העבודה אוכף משרד העבודה רק את חוק שעות עבודה ומנוחה, ומכל סעיפיו של חוק זה נאכף רק הסעיף האוסר העבדת יהודי בשבת. האם זה משפט צדק?
סגן השופט הראשי בבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, רמי כהן: "למותר לציין שעל הרשות המבצעת לאכוף את הוראות החוקים באופן ענייני ולא חלילה באופן סלקטיווי ומתוך מניעים הזרים לתכלית המונחת ביסוד החוק" . בהמשך לדברים אלה אמר בית הדין הארצי לעבודה: "טענה בדבר אכיפה סלקטיווית שאינה עניינית או הנעשית ממניעים פסולים זקוקה להוכחה או, למיצער, להוכחה לכאורה. תחושה סובייקטיווית בלבו של נאשם כי נפל קורבן לאכיפה פסולה, אינה מספקת".


נמאס מהכפייה. אני רוצה לעבוד בשבת, למה כופים עלי מנוחה שאיני רוצה בה?
שופט בית הדין הארצי לעבודה, יצחק אליאסוף: "משפט העבודה נותן משקל יתר לסטנדרטים שהחברה רואה בהם ערך מעל לאוטונומיה של הרצון הפרטי. כל כולו של משפט העבודה הוא שינוי האיזון של הרצון הפרטי. כל כולו של משפט העבודה הוא שינוי האיזון ומשקל היתר שניתן לאוטונומיה של הרצון הפרטי, פטרנליזם של השיטה באופן שהשיטה, באמצעות חקיקת מגן, ההלכה הפסוקה והסכמים קיבוציים, נותנת לעובד הגנה על ביטחון בתעסוקה, על מקום העבודה" .

סגנית הנשיא של בית הדין הארצי לעבודה, אלישבע ברק: "יסוד קיומו של משפט העבודה (ה-raison d'etre של משפט העבודה) הוא יצירת מנגנוני הגנה על עובדים בכל אחד משלבי הקשר שלהם עם המעבידים, בעת המשא ומתן, בעת קיום יחסי העבודה ועם סיומם. מתוך נקודת מוצא זו יוצר משפט העבודה איזונים מתאימים בין זכויות המעבידים לנהל את עסקם כראות עינם, זכותם לחופש העיסוק, לזכויות העובדים לעבוד וזכותם לחופש העיסוק. ... משפט העבודה הוא ענף משפטי פטרנליסטי מאד. הוא מתערב באוטונומיה של הרצון הפרטי לשם השגת מטרות סוציאליות".


אני דתי ומתן היתר למקום עבודה לפעול בשבת לא מאפשר לי לעבוד שם. האם איני ראוי להתחשבות?
סעיפים 9ג ו-9ד לחוק שעות עבודה ומנוחה: "לא יסרב הזקוק לעובד לקבל אדם לעבודה בשל כך בלבד שהוא הודיע עם קבלתו לעבודה שאינו מסכים לעבוד בימי המנוחה השבועית על פי איסור שבמצוות דתו שאותן הוא מקיים, ולא ידרוש ממנו ליתן התחייבות לעבוד בימי המנוחה השבועית כתנאי לקבלתו לעבודה. עובד שלא עבד קודם לכן בימי המנוחה השבועית ושמעבידו דרש ממנו לעבוד בימי המנוחה השבועית, או שהודיע לו על כוונתו לדרוש ממנו לעבוד כאמור, רשאי להודיע למעבידו, לא יאוחר משלושה ימים מיום הדרישה או ההודעה כאמור, שהוא אינו מסכים לעבוד בימי המנוחה השבועית על פי איסור שבמצוות דתו שאותן הוא מקיים".


דוד שי הוא ראש מוקד פיתוח יישומים בחברת חילן טק, העוסקת בפיתוח חבילות תוכנה לניהול משאבי אנוש ושכר, ומחבר הספר "שכר: תכנון, ניהול, חשבות" בהוצאת סדן.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#