החיים הסודיים של אוהדי הספורט, או: המקום שבו הימין הקיצוני מגייס פעילים

מעורבות במלחמה היא דוגמה קיצונית למעורבות של ארגוני אולטראס במאבקים פוליטיים ולכך שהמעשים שלהם אינם נוגעים רק בספורט. ההתייחסות לאירועים ככאלה שמתחילים ומסתיימים במגרשי הכדורגל עוזרת לפטור אותם כלאחד יד וללא התייחסות רצינית

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
שוטרים ופעיל לה פמיליה בהפגנה בירושלים
שוטרים ופעיל לה פמיליה בהפגנה בירושלים. למצולמים אין קשר לכתבהצילום: אמיל סלמן

במהלך ההיסטוריה ישנם רגעים שמשנים את הגורל של אומה שלמה. אחד כזה התרחש ב-13 במאי 1990, רגע לפני השיא של המתיחות האתנית באזור הבלקן והתפרקותה של יוגוסלביה. 10 דקות לשריקת הפתיחה של ההתמודדות בין דינמו זאגרב המקומית ליריבה המרה שלה הכוכב האדום בלגרד, פרצו למגרש אוהדי דינמו. האולטראס של דינמו (קבוצת האוהדים השרופים של מועדון ספורט), הידועים בכינוי הגברים הרעים בכחול, החליפו עלבונות עם אנשי היריבה, התעמתו עם המשטרה הסרבית ומהומה פרצה במקום.

"את מה שקרה לאחר מכן אני מגדיר: 'מעגל של גיהנום'", אמר עיתונאי הספורט בוריס מוטיץ'. בשיא של המהומות, שגלשו לאחר מכן לרחובות, זבונימיר בובאן, קפטן דינמו זאגרב, בעט בשוטר שניסה לתקוף אוהד של קבוצתו. "הייתי דמות ציבורית שמוכנה לסכן את החיים, הקריירה והתהילה שלה בגלל אידאל אחד, המטרה הקרואטית להשיג עצמאות", אמר בובאן.

מאוחר יותר הוגדר אותו משחק על ידי CNN כאחד מחמשת משחקי הכדורגל ששינו את העולם – ולא סתם. אותו משחק מוגדר כאחד הרגעים שהציתו את הרצון הקרואטי לעצמאות ומלחמת הבלקן. באותה מלחמה לקחו חלק האולטראס של דינמו זגרב, שלחמו בצד הקרואטי, והאולטראס של הכוכב האדום, או בשמם המוכר לא פחות, הנמרים של ארקאן (הכינוי של מנהיג האולטראס ז'לקו רז'נטוביץ'). רז'נטוביץ', אגב, הואשם בפשעי מלחמה על מעשיו והתנקשו בחייו בינואר 2000.

המעורבות במלחמה היא דוגמה קיצונית למעורבות של ארגוני אולטראס במאבקים פוליטיים ולכך שהמעשים שלהם אינם נוגעים רק בספורט. דוגמה נוספת היא מצרים, שבה ארגוני האוהדים של קבוצות הכדורגל המקומיות אל אהלי וזמלאק, שבימים כתיקונם הם חלק מאחת היריבויות הגדולות בכדורגל העולמי, לקחו ב-2011 חלק פעיל ומשמעותי במחאות נגד שלטונו של חוסני מובארכ.

אוהדי מכבי תל אביב
אוהדי מכבי תל אביב בדרבי. הפאנטיקס בפעולהצילום: ניר קידר

בספר שפירסם בנוגע לאהדת ספורט העיתונאי אריק סימונס, "החיים הסודיים של אוהדי הספורט: המדע מאחורי האובססיה לספורט", שהתבסס על אלפי ראיונות ומחקרים בנושא, נטען כי קבוצת כדורגל מבטאת למעשה את תחושת העצמי של האוהד. כלומר, ההערכה העצמית שלו מבוססת על תוצאת המשחק והתדמית של הקבוצה שהוא אוהד. לא סתם ניתן לשמוע לא מעט אוהדים מתייחסים לקבוצה ולעצמם כישות אחת.

אותה תדמית שסימונס מתייחס אליה, והבסיס המשותף שנוצר בעקבות היחס של אוהדים לקבוצות שלהם, מהווה חלק מהותי מהאופי הארגוני של חברי האולטראס. הקהילה שנוצרת סביב קבוצה מסוימת מספקת לארגוני אוהדים יכולת ארגונית גבוהה.

"חלק בעלייה של ממשלות פופליסטיות"

האג'נדה של קבוצות האולטראס השונות באה לידי ביטוי בפעילויות שהן עושות. חלקן תורמות לקהילה, עוזרות במלחמה נגד גזענות ומספקות אווירה נהדרת ביציעים, אבל כמו בכל תופעה – יש גם צדדים שליליים שצריך להתמודד אתם.

העיתונאי ג'יימס מונטיגיו, שחקר את תרבות האולטראס וכתב את הספר 1312: Among the Ultras: A journey with the world's most extreme fans, אמר בראיון למגזין GQ כי "לאולטראס יש חלק משמעותי בעלייה של ממשלות פופוליסטיות, במיוחד במזרח אירופה ובבלקן. חשוב לזכור שמדובר בקבוצות מאורגנות היטב של אנשים צעירים שלא מפחדים להגיד את מה שהם חושבים. במשך שנים הם נחשבו לאאוטסיידרים, אבל כשהממשלות במדינות כמו פולין, הונגריה וסרביה התחלפו, השקפת העולם של הקבוצות האלה כבר לא נראו קיצוניות יותר". 

שחקני דינמו זאגרב
שחקני דינמו זאגרבצילום: אי־פי

כתב אישום שהוגש ב-2016 נגד 21 חברים בארגון האולטראס של אוהדי בית"ר ירושלים, לה פמיליה, חשף את דרכי הפעולה בהן שפעל הארגון הקיצוני. הארגון תואר בכתב האישום של פרקליטות מחוז ת"א כבעל "אידאולוגיה אנרכיסטית" ומפורט שם כיצד מנהיגיו התארגנו בקבוצות וואטסאפ סודיות, שאחת מהן כללה רק אותם והשנייה כללה כחמישים אנשי ביצוע שזכו לכינוי "הקומץ". אלה אספו מידע על מיקומם של אוהדי קבוצות יריבות על מנת לארגן מארבים לתקוף אותם.

ב-28 ביולי נכתב בין השאר בעמוד הפייסבוק של הארגון כי "אחים יקרים. כמו שידוע לכולכם עוכרי ושונאי ישראל ממשיכים עדיין לבזות כל סממן יהודי ולפגוע בכל מושג יהודי שקיים. מעולם לא חלמנו שזה מה שיקרה במדינת ישראל. בנוסף, הם ממשיכים להעלות לאתרים בזויים עוד ועוד תמונות וסרטונים שמבזים אותנו ואת הדת היהודית. לכן אנחנו לא מתכוונים להישאר אדישים ולשבת בשקט. ביום חמישי, ערב צאת צום ט' באב, כולנו נפגשים במתחם התחנה שבירושלים בשעה 21:30".

דברים אלה נכתבו ברקע למחאות שמתקיימות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בבלפור ובמקומות שונים ברחבי ישראל. בדומה לארגוני אולטראס אחרים, ניתן להבין ממלים אלו שהבסיס שמאחד את חברי לה פמיליה הוא לא רק כדורגל, אלא אידיאולוגיה קיצונית. בתוך כך, לאחר הודעת הארגון כי חבריו יגיעו להפגנות נגד ראש הממשלה ובעקבות התקפתם של מפגינים במקום – תוגברו כוחות המשטרה באזור.

"דרך לגייס אנשים"

לא רק חברי לה פמיליה הביעו עמדה בנוגע להפגנות נגד ראש הממשלה, אלא גם חברי האולטראס של ארגון פאנטיקס, הנמנים עם אוהדי מכבי תל אביב. להפגנה בתל אביב שנערכה בסוף יולי, הגיעו האוהדים עם דגלים שחורים כדי להסתוות כמפגינים, וברגע אחד תקפו מפגינים מאחור עם בקבוקים, אלות, מקלות, וכסאות רחוב.

זאת לא היתה הפעם הראשונה בתקופה האחרונה שניתנה דוגמה לקיצוניות האידיאולוגית של חלק מאוהדי מכבי תל אביב. ב-20 ביולי מאות אוהדים של מכבי תל אביב הגיעו ליפו אחרי הדרבי מול הפועל תל אביב, צעקו קריאות גזעניות נגד ערבים, גרמו לנזק ברכוש ותקפו עוברים ושבים.

מונטיגיו מסביר כי "הימין הקיצוני תמיד התעניין בכדורגל כדרך לגייס אנשים, וכיום יש תחושה שזה הוביל לכך שדעות מסוימות שנחשבו פעם קיצוניות – חודרות למיינסטרים". כעת אנחנו רואים דוגמה חיה של הגיוס הזה בישראל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ובנו יאיר הגדירו את האירועים שבהם היו מעורבים הפאנטיקס כקטטה בין אוהדים, אבל האמירה הזאת רחוקה מהאמת. ההתייחסות לאירועים ככאלה שמתחילים ומסתיימים במגרשי הכדורגל עוזרת לפטור אותם כלאחד יד וללא התייחסות רצינית. 

על מנת להתמודד עם קבוצות האולטראס השונות נדרשת גם עזרה של מועדוני הכדורגל, אבל רק התערבות אמיתית של רשויות החוק ומבט רחב יותר על התופעה – יוכל למנוע אותה. אם היחס כלפי קבוצות אולטראס ימשיך להיות כפי שהוא היה עד היום, אנחנו נמשיך לראות אירועים כגון אלה שהתרחשו בתל אביב ובירושלים גם בעתיד.

יואב כהן

יואב כהן | יציע הכסף

איש תקשורת מ-2010, כותב על ספורט בשבע השנים האחרונות. אוהב כדורגל וכדורגל אנגלי

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר TheMarker