בין מזרח למערב מפרידה כוס בירה: הסיפור של המסעדה התרבותית-פלסטינית הראשונה בחיפה - יאסר ואקד - הבלוג של יאסר ואקד - TheMarker
תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

בין מזרח למערב מפרידה כוס בירה: הסיפור של המסעדה התרבותית-פלסטינית הראשונה בחיפה

פתוש הוא לא רק עוד בר או עוד מסעדה. זהו מקום מפגש עבור אמנים שבו הם יכולים לארגן הופעות ותערוכות. רבבות של מאמינים במוצר האמנותי הפרוגרוסיבי נמשכים אליו, המונים שזהותם האישית מצטלבת עם התנופה שפתוש מנסה לקדם כבר שנים

פתוש בר גלרי
יאסר ואקד

חלל ענק שמדמה מחסן נטוש, יצירות אמנות בכל פינה, שלל חפצים מוזרים שנאספו מכל רחבי העולם, גרפיטי שמכסה קירות, במה עם מערכת סאונד מושקעת ויותר מכל תאורה שמזמינה צלמים ובעלי חשבונות אינסטגרם ליעד פוטוגני. אלה היו חלק מהתיאורים שנשמעו ביום שבת - יום לאחר אירוע פתיחת 'בר-גלרי פתוש' בקצהו המזרחי של נמל חיפה.

כשבוע לפני יום ההשקה, איוונט "פתיחת בר וגלרי פתוש" שהופץ בפייסבוק ספר יותר מ-550 אישורי הגעה ויותר מ-1,200 מתעניינים. אלא שהמספרים הללו היו בעיקר כמויות הסקרנים שנדחפו ליד הדלת והמתינו בתור לכניסה, "ביום הפתיחה נכנסו ויצאו מהמקום כ-3,000 אנשים", אומרת אסמאא עזאיזה, המנהלת האמנותית של 'פתוש'.

הסיבה לנהירה ההמונית ליום הפתיחה טמונה, לדבריה, בהיכרות מוקדמת עם פתוש וגם בשיווק שלא דרש הרבה מאמץ. "פתוש הוא מותג מוכר ויש לו קהל מעריצים רב. בין אם מדובר על אמנים, חברים או אנשים שמבקרים מדי פעם במסעדה; כולם המתינו להשקה״.

אבולוציה תרבותית

בעיצומם של עבודות שיקום מקדש הבהאים ושדרות בן גוריון, נולדה ב-1998 מסעדת פתוש. זו היתה מסעדה חלוצית - בית הקפה הערבי הראשון והמסעדה התרבותית הראשונה שהוקמה בחיפה עם דגש על הזהות הערבית פלסטינית. הרעיון היה להשמיע מוזיקה ולייצר בית-תרבות על כל צורותיו השונות, בדיעבד, לפתוש היה חלק מאוד משמעותי בהיווצרותה של תרבות פרוגרוסיבית שצוברת תאוצה לאחרונה.

פתוש בר גלרי
יאסר ואקד

לצד תפריט המטבח הערבי, בפתוש הקדישו מאמץ לא מבוטל בהקמת סדנאות תרבות. לצד פסטיבל מספרי הסיפורים שפעל במשך שלוש שנים, הוחלט לאחרונה על הקמת יריד שחבק ספרים מכל העולם הערבי, המשך אובולוציית המיתוג כללה את 'מתג'ר פתוש', חנות שהוקמה לאחרונה במתחם המסעדה ובה מוצגות למכירה עבודות ויצירות של אומנים מקומיים.

בפתוש רואים את תרומתם למהפכה התרבותית הפלסטינית בחיפה ביצירת נקודת מפגש שמחברת אמנים ורעיונות בהתהוות. "להצלחת מיצגים אמנתיים לא מפותחים, כמו שירה קולנוע או מוזיקה, נדרש להפגיש את האמנים", אומרת עזאיזה, ״רשתות אנושיים ופיזיים הם נדבכים חשובים במוצר האומנותי, האמנים רצו מקום להיפגש בו, האופציה הטבעית שעמדה לרשותם היתה תמיד מסעדת פתוש".

השלב העדכני ביותר בתהליך ההתפתחות של פתוש נוצר מחוסר ונועד לתת תוקף מיוחד לאמנות הוויזאולית, שמצבה לא מעודד במיוחד. "המיצג הוויזואלי של חיפה אומלל מאוד", אומרת עזאיזה, ומשווה את חיפה לערים מרכזיות באירופה. "היה לנו דחף להקים מרחב שיאכלס את כל הקישורים האמנותיים שצומחים בחברה הערבית". מכאן נבע הרעיון לבנות מקום מפגש גדול יותר בעל אפשרות למופעים גדולים יותר ותערוכות בסדר גודל משמעותי.

לאחר ניסיון לא מוצלח לאתר חלל במושבה הגרמנית, בפתוש מצאו מחסן נטוש בנמל חיפה בקרבת פסי הרכבת. במזל או שלא, היעד שנבחר נגיש במיוחד בקצהו המזרחי של נמל חיפה ליד קמפוס הנמל של אוניברסיטת חיפה, אם כבר תרבות אז למה לא באווירה אקדמית?

הופעה בפתוש - דלג

המבנה עוצב בהשראת עולמות רבים, ועל קירותיו תלויים ציורים ותמונות, מעין אשנבים חובקי עולם, בכל אחד מהם נתלתה פיסת תרבות בגוון היסטורי בעלת שני מוטיבים מרכזיים - זמן ומרחב. הכל ישן! החלונות במבנה בני מאה שנים, מתחתם חפצים מתקופת מלחמת העולם הראשונה, מהצד השני יצירות אומנות ישנות, קצת מהעולם ההיפי. מדובר על אוסף עולמות בעלות דעות רדיקליים שחברו לקירות בניין אחד ובין מזרח למערב מפרידה כוס בירה או שתייה מהבר הרחב שעומד לרשות לציבור הבליינים.

בחלק השני של המבנה נמצאת הגלריה, שם בכל שבוע מתקיימת תערוכה או ערבי דיון. האחרון שבהם היה ערב השקה של בית הוצאה לאור ׳נול׳, הערב התקיים בנוכחות אנשי ציבור וחברי כנסת.

ג'נטריפיקציה בהסתייגות

קל מאוד לאתר דפוסי בורגנות במיזם; השינויים שנולדים עם תוספת הצבע לסביבה הטכנית מדי יש לומר שנמצאת מזרחית לנמל מורגשים היטב. החזות העירונית זוכה לשדרוג משמעותי בעקבות התנופה שמתרחשת במקביל להקמתו של מקדש התרבות האלטרנטיבי של חיפה. רבבות של מאמינים במוצר האמנותי הפרוגרוסיבי נמשכים אליו, המונים שזהותם האישית מצטלבת עם התנופה שפתוש מנסה לקדם כבר שנים.

על אף המגמה המהפכנית שמשדרגת את המוצר האומנותי הערבי, בפתוש נוטים להסתייג מהשינויים שמתרחשים בגללם, והמושג ג'נטריפיקציה מתקבל בהסתייגות רבה. "לא באנו לכאן במטרה לחולל את התהליך", אומרת עזאיזה. "מדובר על מיזם פרטי. חיפשנו מקום גם במושבה הגרמנית ולשמחתנו מצאנו את המקום והמיקום הזה. אבל אם אנחנו חלק מזה אז בכיף".

פתוש בר גלרי
יאסר ואקד

יום ההשקה של הבר-גלריה היה אירוע יוצא דופן. החל מהשעה שמונה, ערב יום שישי, 28 בספטמבר, פיד הפייסבוק והסטורי של אינסטגרם היה עמוס בתמונות וסרטונים מאירוע הפתיחה. "בשלב מסוים יכלתי לדעת מי חבר למי באירוע וליד מי הוא עמד מרוב תמונות וזוויות צילום שראיתי", אמר לי חבר שפיספס את אירוע ההשקה ובילה את הלילה באירוע משפחתי. הציפייה לאירוע היתה חריגה, השיווק לא הותיר מקום לספק: מדובר על מיזם שונה מאירוע השקה של עוד מסעדה בנאלית.

על הבמה של הבר עלו כבר ביום העבודה הראשון חמישה אמנים שונים ברוטציה שמילאה את חלל הערב עד השעות הקטנות של הלילה. עברו מאז חמישה חודשים, ועל במת פתוש הספיקו לעלות לא פחות מ-43 אמנים שונים עד כה: מוזיקאים, ראפרים, מעצבי אופנה, DJs ולהקות שונות. בכלל, האירועים מושכים אליהם קהל מגוון, ההיצע שמועמד לרשות הבליינים הוא רחב ובכל אירוע המקום גדוש עד אפס מקום. רבים מגדירים את המקום כקונספט שלא נראה כמותו במרחב הפלסטיני.

בינתיים, עבודה רבה ממתינה לצוות, ובפתוש מודעים שעל מנת לייצר שלמות נדרש להשלים חוסרים רבים, בין היתר בבניית צוותים שיוכלו לייצר מוצר אומנותי מושלם. "אנחנו עוד לומדים", אומרת עזאיזה. "חשוב לנו לשמוע הערות או רעיונות שעשויים לעזור לנו, חשוב שנשמע גם מאנשים מה הם רוצים לראות ומה יש להם להציע".

עם זאת, הפידבקים מעודדים. "אנחנו מודעים לכך שהדרך רק התחילה והניסיון בעבודת גלריות וניהול תערוכות נצבר עם הזמן, יש דיאלוג עם ציבור המבקרים ועם האמנים והוא חשוב לא פחות".

אירוע בפתוש - דלג

הרשמה לניוזלטר

כל הסקירות בזירת הניתוחים של TheMarker - בתיבת המייל שלכם

ברצוני לקבל ניוזלטרים, מידע שיווקי והטבות


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

עוד פוסטים מזירת הניתוחים

מסך המציג ירידות במדד S&P 500

על היום שבו לא יהיה מחיר לכסף: ממשבר למשבר הריבית לטווח ארוך יורדת

בעידן של ריביות נמוכות ואף שליליות, גובר האינטרס להנפיק אג"ח לתקופות ממושכות של 50 ו-100 שנה ■ העובדה שעקום התשואה התהפך משמעותה כי בשוקי ההון צופים להאטה, וכי הכלכלה עשויה לגלוש למיתון בסבירות גבוהה למדי על בסיס סקר אירועים של יותר מ-50 שנה

כתבות שאולי פיספסתם

*#