המחאות החברתיות בארץ נועדו לכישלון, והסיבה לכך מסתתרת בדו"ח העוני

השורה "שאינן ממזרח ירושלים או מהאוכלוסייה הבדואית בדרום" שמופיעה בדו"ח העוני עשויה להסביר שהנתונים שהציג משרד הפנים אינם מדויקים ואינם מסבירים את מציאות העוני במידה סבירה

יאסר ואקד
יאסר ואקד
המחאה החברתית בתל אביב, אוגוסט 2011
המחאה החברתית בתל אביב, אוגוסט 2011צילום: דניאל בר־און

כשצפיתי לראשונה במחאת האפודים הזוהרים בצרפת לא היה לי ספק שהמטרה שלשמה קמה המחאה תושג. וזה נובע מהסיבה שצרפת אוחזת במורשת היסטורית מיוחדת הקיימת כבר 220 שנה: המהפכה הצרפתית, שנולדה בעקבות עידן הנאורות.

מדובר במהפכה תרבותית שביטלה את רוב הערכים, העקרונות והמשמעויות של ממלכת צרפת, והיא ביססה את הלגיטימציה הפוליטית שלה על ערכי התרבות המתחדשים - על שוויון בין המינים ולא אפליה מגדרית או חברתית; על שוויון אזרחי ולא אפליה גזעית או דתית. ולכן המאבק על הלגיטימציה של המשטר היה בנוסף מאבק על ערכי התרבות שתקעו יתד בחברה כמאתיים שנה לפני המהפכה הפוליטית.

עמנול  מקרון, נשיא צרפת הצעיר, ידע היטב שעמו אוחז במורשת הזו, וידע בין היתר שהוא זה שעלול לשלם את המחיר הכבד של ההפגנה, ובסוף החליט להתקפל.

אותו נרטיב אפף את הפגנת האפודים הזוהרים שאורגנה בישראל, ותחת הסיסמה "הון, שלטון, עולם תחתון", הסתתר מאבק קיומי של כ-466 אלף משפחות בחברה הערבית, ובהן כ-1.7 מיליון נפשות שחיות מתחת לקו העוני, במדינה שבה ראש הפירמידה חשוד בסדרה של פרשות שוחד. דו"ח העוני שפירסם הביטוח הלאומי לאחרונה לא מעודד במיוחד, ואמור לשמש קטליזטור לתסיסה כלל חברתית בעקבות יוקר המחיה בישראל.

בדואית
בדואיתצילום: מיכל פתאל

לפי הממצאים של דו"ח העוני עולה בין היתר כי "תחולת העוני של משפחות ערביות ירדה באופן ניכר מ-49.2% לפני שנתיים ל-47.1% אשתקד. ירידה זו נובעת מהצניחה החדה (כ-9%) בתחולת העוני של משפחות ערביות שאינן ממזרח ירושלים או מהאוכלוסייה הבדואית בדרום. לצד הירידה בתחולת העוני עלו באוכלוסייה הערבית המדדים לעומק העוני (ב-10%) ולחומרתו (ב-22%)", כפי שדווח ב"הארץ", ערב ראש השנה האזרחית.

בנוסף, הדו"ח הראה כי יותר ממחצית האוכלוסייה משתייכת למעמד הביניים, ויותר משליש האוכלוסייה נמצאים בסיכון לעוני (מעמד ביניים נמוך).

לפי ניתוח שפורסם על ידי המכללה החברתית כלכלית, עולה כי "גביית המסים והעברת הקצבאות מצמצמת את מצב העוני בכל המדינות, כך לדוגמה בישראל יורד אחוז העניים מ-23% ל-17.9%. אבל בניגוד למדינות אחרות, ההשפעה של המסים והקצבאות בישראל קטנה במיוחד. המדיניות הקמצנית והקפוצה של ממשלת ישראל גורמת לכך שמהמקום השלושים במדד העוני של OECD קופצת ישראל היישר למקום הראשון והלא מכובד והופכת להיות המדינה עם מספר העניין הכי גבוה ב-OECD".

בישראל, בניגוד לצרפת, חסר מהלך מקדים שבהיעדרו הפגנת האפודים הזוהרים תתקשה לחולל שינוי פוליטי רדיקלי. גם למהפכות האביב הערבי האלימות שהובילו בדיעבד להפלת רודנים ושלטון של עשרות שנים, היה חסר תנאי מקדים, תנאי שלדעת רבים הכתיר את המהפכות ככישלון חרוץ.

מזרח ירושלים
מזרח ירושליםצילום: אוליבייה פיטוסי

הבעיה שנצפתה באביב הערבי, היא "שלא קדמה לאביב הערבי מהפכה תרבותית", הסביר סאלח אלסאנוסי, פרופסור למשפט בינלאומי. "הלגיטימציה של המהפכה היא אותה לגיטימציה שנתנה הכרה לרודנים ולמונוקראטיות בזירתם". לדבריו, "למהפכות האביב הערבי לא היתה יכולת להתעלות על הערכים של החברה הערבית, ולכן המהפכה לא חידשה כלום, אלא שההתבססות על אותם ערכים חברתיים (ישנים) הפך את הלגיטימציה של המהפכה למאבק בין הכוחות שהשתתפו בה".

המהלך של ח"כ יאיר לפיד שהתעטף באפוד זוהר המחיש במידה מדויקת את הטענות שהוצגו לעיל, והוא מסביר בעצם את הקושי לייצר בישראל הפגנה ללא ניחוח פוליטי. גם מחאת הקוטג' (2011) שצמחה במקביל לתזוזות החברתיות בעולם הערבי, הסתיימה בגבעת רם במשכן הכנסת. סתיו שפיר, שנמנתה עם הדוברים המרכזיים של המחאה, נאמה בחלק מהעצרות, דיברה בדיונים בנושא בכנסת ובמסיבות העיתונאים שערכה הנהגת המחאה - חברה למפלגת העבודה ולמחנה הציוני וישבה בראש הוועדה המיוחדת ליישום הנגשת המידע הממשלתי ושקיפותו לציבור.

בדו"ח העוני נמצא עוד פרט שחומרתו תתברר מאוחר יותר. אחד הממצאים שנחשפתי אליהם לאחרונה מעוררים בי את החשד שהמשמעות שמסתתרת מאחורי השורה "שאינן ממזרח ירושלים או מהאוכלוסייה הבדואית בדרום" בדו"ח, עשוי להסביר שהנתונים שהציג משרד הפנים אינם מדויקים ואינם מסבירים את מציאות העוני במידה סבירה.

בתוניסיה דווח בשנת 2000 ששיעור העוני, על פי נתונים של המדד כלכלי, חברתי ותרבותי (ESCR) הוא 5.6%. לאחר גלותו של בן עלי ב-2011, הצהיר מוחמד אל-נאסר שר הרווחה ששיעור העוני עמד בשנת 2000 על 24.7%, והדיווחים הקודמים, לדבריו, אינם מדויקים - המדינה עיוותה את הממצאים האמיתיים כדי להציג מציאות אחרת.

אדם נובר בפח אשפה בירוחם
אדם נובר בפח אשפה בירוחםצילום: אליהו הרשקוביץ

בנגב חיים כיום קרוב ל-250 אלף תושבים בדואים שהביטוח הלאומי החליט להתעלם מהם. זהו נתון שבוודאות ישפיע על הממצאים של הדו"ח ויגדיל במידה ניכרת את שיעור המשפחות החיות מתחת לקו העוני בחברה הערבית.

קשה להאמין שבישראל ההפגנה תוכתר כהצלחה מהדהדת. עליית המחירים המדוברת הוקפאה בעקבות אינטרסים פוליטיים ובעקבות פירוק הממשלה והקדמת הבחירות, ולא מן הנמנע להאמין שהאפודים הזוהרים שחסמו את צומת עזריאלי ידהו מהר מהצפוי ויתחלפו בחליפות ועניבות בדרך למשכן הכנסת. בסופו של יום, האפוד הזוהר היחיד שיישאר ללא ייצוג הולם הוא זה של עובדי העיריות שניקו את שלטי הסיסמאות שהושארו ברחובות לאחר שההפגנות הסתיימו.

עובד ניקיון ברחוב
האפוד הזוהר היחיד שיישאר ללא ייצוג הולם הוא זה של עובדי העיריות שניקו את שלטי הסיסמאות שהושארו ברחובות לאחר שההפגנות הסתיימוצילום: יאסר ואקד
יאסר ואקד

יאסר ואקד | |Footnotes

בלוגר מזה 10 שנים, עיתונאי פרילנסר. בוגר תואר ראשון בפילוסופיה ומדעי הרוח מאוניברסיטת ת"א ותואר שני מביה"ס הבינלאומי ומרכז לימודי גרמניה ואירופה של אוניברסיטת חיפה. זוכה מלגת NRW לסטודנטים מישראל (2015).

בעבר שימש יועץ פרלמנטרי בכנסת לתקופה קצרה, היה עוזר מחקר בביה"ס למדעי מדינה באוניברסיטת ת"א והיה עמית מחקר במכון בוצריוס לחקר החברה וההיסטוריה הגרמנית בת זמננו.

Footnotes [הערות שוליים], הוא בלוג העוסק בעיקר בסוגיות חברתיות-כלכליות של החברה הערבית, ונוגע - בין היתר - בסוגיות שוליות מכל העולם.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר TheMarker