יעל קנדר
יעל קנדר

התחושה היא שגיימיפיקציה נמצאת בתודעה כבר תקופה ארוכה. לכן השאלה היא האם השימוש בו הגיע למיצוי? על פי מחקר שנעשה על ידי MarketsandMarket, צפוי שוק המשחוק (Gamification) לגדול מ-9.1 מיליארד דולר ב-2020 ל-30.7 מיליארד דולר עד 2025, עם שיעור צמיחה שנתי של 27.4%. משמעות המחקר היא שהתשובה לשאלת המיצוי היא לא. למשחוק יש עוד מה להציע.

איפה הכל התחיל?

גיימיפיקציה היתה קיימת כבר ב-1908. צופים העניקו תגים למי שהפגין בקיאות בנושאים מסוימים, אבל את המונח עצמו טבע ב-2002 ניק פלינג, מתכנת מבריטניה. ב-2009 נהפך המונח לשכיח בזכות פורסקוור (Foursquare), רשת חברתית מבוססת מיקום. ניק הגדיר את המושג כ"עיצוב ממשק משתמש כדמוי משחק כדי להפוך עסקות אלקטרוניות למהנות".

למה זה ממכר?

גיימיפיקציה מהווה פתרון לאחד האתגרים הכואבים ביותר בימינו – יצירת Retention (יכולת לשמור משהו בזיכרון). במלים אחרות, מתן תמריצים למשתמשים יכול להגביר באופן מיידי את מעורבותם בשירות או במוצר שלכם. ככל שמשתמשים משקיעים זמן רב יותר באינטראקציה עם מותג או מוצר, כך ה- Lifetime value (הערך שלהם עבור הלקוח) יהיה ארוך יותר.

גיימיפיקציה לוקחת את החלקים הטובים ביותר במשחקים ומחילה אותם על היבטים אחרים כדי לעודד אותנו לבצע התנהגויות מסוימות. התהליך הזה ממנף את הרצונות הטבעיים ביותר שלנו, ובהם חברות, למידה, שליטה, הישגיות ומעמד. התגמולים שאנחנו מקבלים בעקבות הגיימיפיקציה גורמים לשחרור דופמין. יחד עם אנדורפינים, הוא אחראי על תחושות ההנאה שלנו.

דברים שכדאי לקחת בחשבון על מנת לפתח אסטרטגיית משחק מוצלחת

הכר את השחקן

הכרת הקהל של המותג היא המטרה החשובה ביותר. יש לאסוף את כל המידע שקשור לדמוגרפיה של משתמשים באתר או באפליקציה, בין השאר מה שהם קנו, מה הם מחפשים, גיל, מקום מגורים ותחומי עניין. אחרי שיש מושג ברור לגבי כל הגורמים הללו, כמו מה הם קנו רק אז ניתן לפתח את המשחק שיתאים ללקוחות המותג. בנוסף, צריך לבחון חלקים שונים של משחקים ולראות מה הם המשחקים הנפוצים ביותר. הדבר לא רק עוזר למשוך לקוחות, אלא נותן יתרון יחסי על פני המתחרים.

אפליקציית פורסקוור
אפליקציית פורסקוור

תתפור בהתאם למידות המותג והלקוח

המותג שלכם והגיימיפיקציה שאתם מפתחים צריכים ללכת יד ביד. לדוגמה, אם מדובר בעסק לממכר משקפיים ועדשות, תפתחו משחק או אפליקציה שמאפשרת למשתמשים למדוד מסגרות. זה יחסוך את זמן הביקור של הלקוחות ויגדיל את ההכנסות. בנוסף, מומלץ לוודא שללקוחות יש אפשרויות בחירה משמעותיות ודרך להביא ליידי ביטוי את הסגנון שלהם. תקחו בחשבון שאם יש רק דרך אחת לנצח במשחק, אין למשתמש את האפשרות לבטא את היצירתיות שלו. כתוצאה, תירשם לירידה בכמות השחקנים שלוקחים חלק במשחק.

זמנך עבר

אלמנט שעון החול הוא חשוב מאוד. הוספת מועד סיום למשימות במשחק יגביר את התחרות ויוביל לתוצאות מהירות יותר. הדבר יגרום למשתתפים לבלות זמן רב יותר במשחק. ווט (Woot), לדוגמה, היא אפליקציה שמציעה כל יום כמות מוגבלת של מוצרים במחיר מיוחד. מכיוון שכמות המוצרים מוגבלת, המשתמשים ממהרים לעבור בין עמודי המוצר על מנת לרכוש אותו. לאחר מכן הם מחכים בשקיקה למוצר הבא – שנחשף בחצות.

דבר חשוב נוסף הוא שהיעדים יהיו ידועים – גם עבור העסק וגם עבור המשתמש. שיווק באמצעות גיימיפיקציה צריך להיות שקוף לחלוטין. ספרו ללקוח מה עליו לעשות ומה הוא יקבל בתמורה. לדוגמה, כמה משחקי אנדרואיד מספקים בונוסים של "מטבעות" עבור צפייה במודעות. העובדה שהשחקן יודע מה עומד לקרות עוזרת בבניית אמון. בתוך כך, כדאי להימנע מרשימת כללים ארוכה ומייגעת.

הצורך בשליטה

שליטה נובעת ממערכת כללים ומיומנות שדרושים לביצוע משימה ספציפית. שיטת משחק צריכה להיות מבוססת על מיומנות והתמדה - ולא רק על מזל אקראי. אנו רוצים להרגיש בשליטה בסיטואציה כאשר אנו מתקדמים במשחק. המוח שלנו רוצה שיאתגרו אותו והקושי של המשחק צריך להיות רב יותר ככל שאנחנו נמצאים בשלב גבוה יותר.

הטריגרים הנכונים

טריגרים טובים הם חלק מכריע באסטרטגיית משחק מוצלחת. לעתים קרובות, לאנשים יש מוטיווציה אבל משהו עוצר אותם. הדעת שלהם למשל עשויה להיות מוסחת או שהם עשויים לפקפק ביכולת שלהם. טריגרים טובים נועדו לפתור את הבעיות האלה.

פרופסור בי.ג'יי פוג זיהה שלושה סוגי טריגרים. טריגר שקיים כאשר ללקוח יש מוטיווציה נמוכה ויכולת גובהה (Spark as a trigger), טריגר שקיים כאשר ללקוח יש מוטיווציה גבוהה ויכולת נמוכה (Facilitator as a trigger) וטריגר שקיים כאשר ללקוח יש יכולת ומוטיווציה גבוהים וכל מה שצריך לעשות זה להזכיר לו את זה (Signal as a trigger).

אפליקציית סופר-בטר (SuperBetter) עוזרת לאנשים להיפטר מהרגלים רעים כמו עישון ואכילת ג'אנק פוד, באמצעות פרסים עבור השלמת משימות שעוזרות לוותר בסופו של דבר על ההרגל. האפליקציה עוזרת לחזק את החוסן הפיזי והנפשי.

גיימיפיקציה היא אחת הדרכים הטובות והמרתקות לשווק מותגים. השיטה הזו עובדת גם כמהלך חד פעמי של מותג וגם כמהלך שעושים אותו בטווח הארוך או כמשהו קבוע. בעולם של היום לקוחות רוצים יותר מהשורה התחתונה, גיימיפיקציה עוזרת לספק את הרצון הזה.

יעל קנדר

יעל קנדר | Digital Coffee Time

מנהלת את יחידת BDO Digital, המספקת שירותי ייעוץ לארגונים בגיבוש ופיתוח יכולות דיגיטליות. שגרירה של שינוי, מונעת על ידי חדשנות ובמצב למידה תמידי. מאמינה גדולה בטכנולוגיה כאמצעי להשיג דברים מדהימים.

שימשה בעבר מנהלת השיווק ברשת האופנה דלתא, ניהלה את הדאטה וה-CRM בחברת קימברלי קלארק ובתפקידה האחרון בצד לקוח, הובילה את תוכנית השיווק לפתרונות טרנספורמציה דיגיטלית במיקרוסופט MEA. בעלת ניסיון עשיר של יותר מ-15 שנה בעולם השיווק והדיגיטל, מתוכן 10 שנים בהקמה וניהול פלטפורמות דאטה, תוכניות נאמנות ואתרי סחר אלקטרוני בעולמות ה-B2C וה-B2B.

אפשר גם לבוא לשמוע אותה מרצה על דיגיטל, דאטה וחוויית לקוח בבצלאל, בדיגיטאלנט ובאיגוד השיווק.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר TheMarker