צילמתם תמונות ואתם רוצים להעלות אותן לאינסטוש? עצרו שנייה - לירז מרגלית - הבלוג של לירז מרגלית - TheMarker
תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

צילמתם תמונות ואתם רוצים להעלות אותן לאינסטוש? עצרו שנייה

למרות הטרנד הקרוי "כאן ועכשיו" שיוצא נגד צילום אובססיבי של תמונות, ממצאים חדשים מראים שתיעוד החוויה מוביל לרמות מוגברות של הנאה, מעורבות וזיכרון - אך גם עלול לגרום לחרדה

תגובות
פארק שעשועים במנילה, הפיליפינים
DONDI TAWATAO/רויטרס

על פי ה"טיימס" אנשים ברחבי העולם מצלמים 1.3 טריליון תמונות בשנה. לצילום תמונות יש שתי מטרות עיקריות: תיעוד של רגע בזמן (capture the moment) וניהול רושם. תיעוד רגע מסוים מאפשר לחלוק את החוויה עם אחרים שלא היו נוכחים ובנוסף, מכיוון שאנו לא זוכרים כל רגע ורגע בחוויה, אנו יכולים להשפיע על הרגעים שנרצה לזכור וכך לחזור ולגעת שוב ברגעים מהעבר.

הרעיון של ״לתפוס את הרגע״, מעלה דילמה אצל רוב האנשים. דמיינו שהלכתם לטיול על חוף הים לצפות בשקיעה, אתם עומדים לצפות באותו רגע ייחודי בו השמש שוקעת לים והנה מגיעה הדילמה, האם לשלוף את הנייד ולתעד את הרגע או לנסות לשקוע ברגע עמוק ככל האפשר?

כל מה שצריך לדעת על קריירה בהייטק
כנסו למתחם

על פי טרנד הפסיכולוגיה החיוביות והמיינדפולנס (mindfulness) שצברו תאוצה בשנים האחרונות, האושר טמון בלהיות כאן ועכשיו, נוכחים ברגע. הטענה היא שצילום אותו רגע קסום מסיח את דעתנו ולא מאפשר להיות נוכחים בחוויה. בנוסף, הם טוענים, התבוננות על אירוע מתוך עדשת המצלמה יוצרת חיץ בינינו לבין הסביבה ובכך מנתקים אותנו מהדינאמיקה החברתית.

נער מקומי מצטלם עם מלכת אנגליה במהלך ביקורה בבלפסט, צפון אירלנד
AP

צילום עשוי להגביר הנאה

עם זאת, מספר מחקרים שנעשו לאחרונה מצאו ששתי מטרות אלה, לתפוס את הרגע ולתעד, אינן בהכרח מנוגדות. נמצא שצילום תמונות העלה את מידת המעורבות של האנשים בחוויה, הוביל לרמה מוגברת של הנאה ועזר לאנשים לזכור טוב יותר פרטים מהאירוע גם מבלי שהסתכלו שוב על התמונות שצילמו.

באחד המחקרים, קבוצה אחת של נבדקים נתבקשה לצלם באופן חופשי במהלך סיור מודרך במוזיאון בעוד קבוצה שנייה נתבקשה להשאיר את הנייד מחוץ למוזיאון. לאחר מכן כאשר נשאלו אודות המוצגים שאליהם נחשפו במהלך הסיור. נמצא כי אלו שצילמו תמונות זכרו פי 2 טוב יותר את המוצגים שראו במוזיאון בהשוואה לאלו שלא צילמו.

הופעה של מאלומה, ראשון לציון
דודו בכר

המיקוד בגירויים ויזואליים, בחינת הזווית המיטבית לצילום וכן הניסיון להעביר את החוויה לאנשים שלא נוכחים באירוע, מובילה לקשב מוגבר לפרטים ולדומיננטיות של חוש הראייה על פני חושים אחרים.

במחקר נוסף, נתבקשה קבוצת נבדקים לתעד את החוויה הקולינרית בזמן אכילה במסעדת יוקרה בעוד שהקבוצה השנייה נתבקשה להשאיר את הניידים מחוץ למסעדה. נמצא שהנבדקים שצילמו, נהנו יותר מהחוויה, הפגינו רמות מעורבות גבוהות יותר ודירגו את האוכל כטעים יותר בהשוואה לאלו שלא צילמו. הקשב שהוקדש לתיעוד האירוע הוביל לשימת לב מוגברת לפרטים והפך אכילה שגרתית במסעדה לחוויה אסתטית.

הצד השלילי של התיעוד

צעירים בערב הסעודית
MOHAMED AL HWAITY/רויטרס

עם זאת, למרות שצילום עשוי לשפר את ההנאה מחוויה חיובית, הוא עשוי להעצים חוויות שליליות כתוצאה ממעורבות גבוהה יותר וגיבוש יעיל יותר של זיכרונות, מה שמקשה להניח זיכרונות אלו מאחור. בנוסף, כאשר המטרה של התיעוד היא ניהול רושם באמצעות שיתוף ברשתות חברתיות, נעלמת ההשפעה החיובית של התיעוד.

ניהול רושם הוא התהליך שבו אנשים מנסים להשפיע על האופן שבו אחרים תופסים אותם, ולייצר לעצמם מוניטין חיובי באמצעות מניפולציה על המידע שהם מספקים לאחר באינטראקציה. כך למשל, אומרים דברים שיציגו אותם באור חיובי ונמנעים להציג דברים שעשויים לעשות רושם שלילי.

ניהול רושם עונה על צורך אנושי בסיסי, שייכות לקבוצה חברתית, החשוב להישרדות באותה מידה של צרכים ביולוגיים אחרים כמו מזון ומין. בעידן הנוכחי, אחת הפלטפורמות העיקריות לניהול רושם הן הרשתות החברתיות, כאשר שיתוף תמונות הוא אמצעי מרכזי בתרומה לכך.

הלן מירן
AXEL SCHMIDT/רויטרס

"אני אספר לך משהו אבל לא לציטוט, תבטיחי שלא תזכירי את השם שלי" אמרה לי דנה (שם בדוי) בת 24, סטודנטית לתקשורת בתגובה לשאלה מה מניע אותה להעלות תמונות לרשת החברתית. "לפני יומיים התקשרה אליי חברה שלומדת איתי והציעה שנצא לשבת איפשהו, האינסטינקט הראשוני היה לומר לה לא, הייתי עייפה והתחשק לי להיכנס למיטה ולראות טלוויזיה - אבל אז פתאום עבר לי בראש שנוכל אח"כ להעלות תמונות שלנו מבלות לאינסטוש (אינסטגרם - ל"מ) והאקס שלי יראה את זה ויבין שהתגברתי עליו".

מסתבר שכאשר המטרה העיקרית של הצילום היא ניהול רושם, זה יכול להוביל לעיסוק אובססיבי בצילום התמונה המושלמת שתקנה תגובות ולייקים - ועשוי אף להעלות את רמות החרדה כתוצאה מהניסיון לצפות את התגובות לתמונה.

התבוננות על העולם מבעד לעדשת המצלמה מובילה לחוויה שונה של העולם. נראה כי תהליך הבחירה של הרגעים שנרצה לחזור אליהם, מוביל לקידוד אפקטיבי יותר של תוכן ויזואלי ולאחסונו בזיכרון, מה שמאתגר את ההנחה שצילום תמונות מסיח את דעתנו מ׳הכאן ועכשיו׳. עם זאת כאשר הצילום נעשה לצורך שיתוף ברשתות, נעלמת ההשפעה החיובית של התיעוד, המחשבות ממוקדות סביב הניסיון לצפות את התגובות לתמונה וכל החוויה הופכת שטחית וחסרת משמעות.

הורס סלפיז - דלג


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

עוד פוסטים מזירת הניתוחים

גילי גולנדר

המיזם שהחל כקטלוג אופנה והפך לעורך תמונות במובייל

גילי גולנדר שילבה את אהבתה לאופנה ולמחשבים - ובנתה, יחד עם שותפיה בבזארט, כלי לעריכת תמונות במובייל ■ הצמיחה המהירה של המיזם, היא הסיבה שגילי גולנדר, אחת משתי המראיינות ב"סטארטאפיסטיות", עוזבת לטובת הפרק הבא בסיפור ההצלחה של המיזם שלה

שנגחאי, סין

למכור את המערב ולקנות את המזרח: חברות האינטרנט בסין מעולם לא היו זולות יותר

ב-2020 צפוי התוצר הסיני לעבור את רף ה-17 טריליון דולר. על פי הערכות, ב-2032 יעבור התוצר של סין את התוצר של ארה"ב לראשונה בהיסטוריה. הכיוון הכללי ברור – הצמיחה המטאורית בסין תימשך, והרבה תודות לטכנולוגיה הסינית

כתבות שאולי פיספסתם

*#