עם בגט טרי ביד אחת, 3 שמלות זהות בשנייה, פרובאנס לימדה אותנו על צרכנות מינימליסטית

ממרבית הטיולים שלנו בחו"ל, חזרנו עם איזושהי אג'נדה חברתית או כלכלית שלמדנו מהמקומיים. פרובאנס לא היתה שונה, וגם ממנה לקחנו תובנה שליוותה אותנו אחרי הטיול

איריס עוזיהו
אופה מכניס בגט לשקית נייר
בגטצילום: RossHelen / Shutterstock

בטורים הקודמים סיפרתי על הטיול בחבל פרובאנס שבדרום צרפת, שהוא בגדר חלום ישן עבורי, ועל המשימה שנקראת לעבוד עבור טיול בחו"ל. לאחר הלינה במרסיי עברנו לבית הנופש של זוג שווייצי שעבר לפרובאנס בעקבות מזג האוויר הים תיכוני והשמשי.

היתרון של לינה בבית כזה, ולא במלון, מלבד חדרים נאים וארוחת בוקר עשירה מעשה ידי הזוג, הוא המפגש האינטימי והנגיש יותר עם התרבות המאפיינת את האזור. ובהערת שוליים אוסיף כי יש יתרון נוסף ללינה בתוך בית, בדמות היעדר תשלום של מס עירוני, כפי שגובה מלון במעמד העזיבה, שכן מדובר בהוצאה נוספת שכדאי לקחת בחשבון בעלות הכוללת של הטיול.

ממרבית הטיולים שלנו בחו"ל, חזרנו עם איזושהי אג'נדה חברתית או כלכלית שלמדנו מהמקומיים. ובפרובאנס נהגנו להתבונן כל בוקר ברחוב בעוברים ושבים המקומיים, כשהם נושאים בגט או שניים בזרועותיהם. אט אט למדנו שמדובר בצרכנים מינימליסטים. הם קונים מזון טרי כל יום עבור אותו יום. הם לא מבצעים קנייה בומבסטית עבור ימים או שבועות טובים או שחונים כאחד.

זו היתה עבורנו תובנה כלכלית/צרכנית חדשה שאותה החלטנו לאמץ. הרי אנו הישראלים נוהגים לעשות קניות מרוכזות ולהעמיס על העגלות מכל טוב, במטרה לאגור לתקופה קדימה ולקטסטרופה שתבוא. אבל אני תמיד הייתי מודעת לכך שמדובר בצרכנות לא נבונה, ולעתים תכופות אף מצאנו את עצמנו מעבירים את זמננו בלמיין ולזרוק מוצרים פגי תוקף למיניהם בכמויות כמעט מסחריות, דבר שיש לו משמעות כלכלית, אקולוגית ומוסרית.

כשחזרנו ארצה מפרובאנס מצאנו את שביל הביניים בין הליכה לקניות ברמה יומית, דבר שהצריך זמן שקשה למצוא בלו"ז הישראלי, לבין קניות עמוסות לעייפה. רשימת הקניות הצטמצמה פלאים, ובן זוגי, המבצע את המטלה בפועל, הפנים את שיטת הקניות החדשה והמבוקרת "סטייל פרובאנס".

דבר נוסף שאימצנו לאחרונה, הוא להתכנס על תפריט (אוכל או קינוח) המנצל חומר גלם משמעותי (המצוי בבית) שאין בו שימוש בשוטף, בטרם יפוג תוקפו – דרך נוספת לצמצום זריקת מוצרי מזון.

פרובאנס

אספר עוד אנקדוטה קטנה בנוגע לבעלת הבית שבו שהינו. היינו מופתעים ואולי טיפה מאוכזבים, כשמצאנו אותה לובשת במשך שלושה ימים אותם בגדים - ג'ינס וחולצה שחורה זהים לחלוטין ליום האתמול וליום שלפניו, על אף שממבט ראשון, היא עשתה עלינו רושם של אישה מסוגננת ואופנתית.

אפשרות לפתרון התעלומה הגיעה עם חזרתנו, כששמענו על בחורה שקנתה 3 שמלות זהות לחלוטין ובחרה ללבוש את אותו דגם של שמלה (לא אותה שמלה) כל השבוע מטעמי חיסכון כספי, חיסכון בזמן ואידאולוגיה. כך או כך, לאג'נדה הזו לא הצלחתי להתחבר.

המשכנו בטיול בפרובאנס. חודש אוקטובר נחשב כבר מחוץ לעונה, והיתרונות היו שהאזור לא היה עמוס, מזג האוויר היה נפלא והתמזל מזלנו (וגם התכנון המוקדם עזר) להגיע למקומות בדיוק בימים שבהם השווקים פעלו. אך מצד שני, האתרים, המוזיאונים והמסעדות נסגרו מוקדם מדי ולא תמיד הספקנו להגיע בזמן ולמצות.

חתמנו את פרובאנס באגם סנט קרואה ועיירה בשם מוסטייה סנט מארי בקניון ורדון, שגרמו לי להחסיר פעימה (מלבה של אורבנית שכמותי) מהטבע ומהנוף עוצרי הנשימה.

על רשמים מטורינו ופיימונטה ועל תקלות כספיות נוספות - בטור הבא.

איריס עוזיהו

איריס עוזיהו | |איריס עוזיהו

רואת חשבון העוסקת במתן שירותי ניהול כספים וייעוץ פיננסי לגופים עסקיים, וכן במתן שרותי בקורת לרשויות מקומיות ותאגידים עירוניים.

הרעיון לכתיבת בלוג נולד במהלכו של מסע אישי לחיסכון בהוצאות המשפחתיות, תוך הקפדה על עמידה בהבטחה שנתתי לבן זוגי ולילדיי - לא לפגוע ברמת החיים שלנו כתוצאה מהתהליך.

בנוסף, אני מקווה להקנות לקורא, באמצעות הבלוג, כלים ובעיקר מוטיבציה ליישם את הדרך שעברתי או לפחות חלקים ממנה. אני יודעת בוודאות שההתעסקות בנושאים אלו מרתיעה. פעמים רבות, כשנושאים אלו עולים במסגרת מפגש חברתי, אחת מחברותיי הטובות מצטנפת לה לשמע הדברים, מוחה על המושגים שלא מבינה וזועקת בקול שבר בלתי מתפשר לדפדוף נושא. אז הבלוג מוקדש לה ולעוד רבים כמותה, כשהמסר הוא "לא לפחד, להעז, להתיידד עם הדברים כי זה פשוט מחויב המציאות!"

אנסה גם לתת הצצה נוספת להתנהגויות פיננסיות של המשפחה שהתקבעו עם השנים ונהפכו להיות נורמות עבורנו. כמו כן, אשתף במאבקים שלי לתיקון טעויות/עוולות של גופים גדולים שגרמו נזקים כספיים לאנשים שהשתמשו בשירותיהם.

גילוי נאות: הכתוב בבלוג זה מבוסס על חוויות אישיות בלבד של הכותבת ואין בו כדי להוות המלצה או ייעוץ פנסיוני המתחשב בצרכיו ובנתוניו של כל אדם.