קפיטליזם, בנות צלפחד וצדק חברתי - ארז צדוק - הבלוג של ארז צדוק - TheMarker
תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

קפיטליזם, בנות צלפחד וצדק חברתי

7תגובות

(פוסט מיוחד לדתיים, מסורתיים וחובבי תנ"ך למיניהם. תקציר רקע – לצלופחד, איש משבט מנשה, היו חמש בנות. כאשר הגיעו בני ישראל לארץ המובטחת, לאחר 40 שנים במדבר, חולקה הארץ לנחלות לפי השבטים. הבנים היו יורשים את ההורים, והבנות היו עוברות לנחלה שירש האיש שאיתן התחתנו. בנות צלופחד, לאחר מותו, טענו שבהיעדר בנים יורשים, הן צריכות לרשת את נחלת אביהן ואכן כך היה.)

אם תבקשו לתאר את הקפיטליזם במשפט אחד, אגיד לכם שהקפיטליזם הוא "הזכות של כל פרט לבעלות על הון, וקיומה של מערכת משפט חזקה ועצמאית שתגן על הזכות הזאת." מעבר לכך כמובן יש הרחבות ופרשנויות, אבל המשפט הזה מתאר בתמצית את מהות הקפיטליזם.

בנות צלופחד דורשות את זכותן לבעלות על ההון המשפחתי. משה עומד בראש מערכת משפט חזקה ועצמאית שמגנה על זכותן לבעלות על ההון. לכאורה ניתן לומר על פי פרשת בנות צלפחד, שהשיטה המקובלת על היהדות היא קפיטליזם.

לאחר הפסיקה שנותנת לבנות צלפחד את הבעלות על הנחלה המשפחתית, באים אל משה ראשי האבות מבני גלעד, ממנהיגי שבט מנשה אליו היה שייך גם צלפחד, והטקסט שלהם לכאורה מבולבל, חוזר על עצמו ואף לא הגיוני בחלקו. להלן דבריהם:

א וַיִּקְרְבוּ רָאשֵׁי הָאָבוֹת, לְמִשְׁפַּחַת בְּנֵי-גִלְעָד בֶּן-מָכִיר בֶּן-מְנַשֶּׁה--מִמִּשְׁפְּחֹת, בְּנֵי יוֹסֵף; וַיְדַבְּרוּ לִפְנֵי מֹשֶׁה, וְלִפְנֵי הַנְּשִׂאִים--רָאשֵׁי אָבוֹת, לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל.  ב וַיֹּאמְרוּ, אֶת-אֲדֹנִי צִוָּה יְהוָה, לָתֵת אֶת-הָאָרֶץ בְּנַחֲלָה בְּגוֹרָל, לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל; וַאדֹנִי, צֻוָּה בַיהוָה, לָתֵת אֶת-נַחֲלַת צְלָפְחָד אָחִינוּ, לִבְנֹתָיו.  ג וְהָיוּ לְאֶחָד מִבְּנֵי שִׁבְטֵי בְנֵי-יִשְׂרָאֵל, לְנָשִׁים, וְנִגְרְעָה נַחֲלָתָן מִנַּחֲלַת אֲבֹתֵינוּ, וְנוֹסַף עַל נַחֲלַת הַמַּטֶּה אֲשֶׁר תִּהְיֶינָה לָהֶם; וּמִגֹּרַל נַחֲלָתֵנוּ, יִגָּרֵעַ.  ד וְאִם-יִהְיֶה הַיֹּבֵל, לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל, וְנוֹסְפָה נַחֲלָתָן, עַל נַחֲלַת הַמַּטֶּה אֲשֶׁר תִּהְיֶינָה לָהֶם; וּמִנַּחֲלַת מַטֵּה אֲבֹתֵינוּ, יִגָּרַע נַחֲלָתָן.  ה וַיְצַו מֹשֶׁה אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, עַל-פִּי יְהוָה לֵאמֹר:  כֵּן מַטֵּה בְנֵי-יוֹסֵף, דֹּבְרִים. (במדבר פרק לו)

חמש שאלות או תמיהות עולות מהדברים של ראשי האבות:

מדוע הם מתחילים את הנאום עם חלוקת הארץ? אם באו לדבר על בנות צלפחד, היו צריכים להתחיל את הנאום עם טענתם לגבי בנות צלפחד.
ראשי האבות טוענים שבמידה ובנות צלפחד יתחתנו עם בני שבטים אחרים, אז הבנים שייוולדו להן ויירשו אותן, שייכים לשבט אחר, וכך הנחלה שלהן תעבור לשבט אחר ומשבט מנשה תיגרע נחלה. והשאלה היא מה פשר הקנאה הנדל"נית הזאת. הרי בני ישראל נהיו לעם אחד. מה אכפת להם אם נחלות עוברות משבט לשבט, כל עוד האדמה של כל אחד ואחד מהם נשארת בבעלותו?
בפסוק ג' יש חזרה לכאורה מיותרת על הטענות.
בפסוק ד' ראשי האבות אומרים "ואם יהיה היובל." המילה 'אם' לכאורה לא שייכת לכאן. היובל, שמחזיר את הקרקעות לבעליהן, מגיע אחת לחמישים שנה. אין פה עניין של 'אם' הוא יגיע או לא.
כל עניין היובל לא רלוונטי לכאן. בת צלפחד יורשת את הקרקע. מגיע היובל, הקרקע נשארת שלה. כשבניה יורשים אותה, מגיע היובל, הקרקע נשארת שלהם. היובל לא משנה כלום ולא ברור מדוע הוא מוזכר כאן על ידי ראשי האבות.

אכן כשקוראים את הטקסט באופן רדוד, עולות שאלות רבות, אבל אם נקרא את הטקסט באופן עמוק יותר, נגלה שמדובר בטקסט כלכלי מדויק, חכם וחשוב ביותר.

ראשי המשפחות מתחילים את טענתם בחלוקת הארץ ומציינים את המילים "בנחלה, בגורל." חלוקת הארץ נעשתה על פי שני עקרונות. עקרון אחד הוא נד לָרַב, תַּרְבֶּה נַחֲלָתוֹ, וְלַמְעַט, תַּמְעִיט נַחֲלָתוֹ:  אִישׁ לְפִי פְקֻדָיו, יֻתַּן נַחֲלָתוֹ. (במדבר פרק כו), כלומר שוויון חלוקתי. העקרון השני הוא אַךְ-בְּגוֹרָל, יֵחָלֵק אֶת-הָאָרֶץ. (שם), כלומר, שוויון הזדמנויות. שני העקרונות על פיהם חולקה הארץ הם: שוויון חלוקתי ושוויון הזדמנויות, ואת זה מדגישים ראשי המשפחות בפתח דבריהם.

כדי להבין את הטענה המרכזית שלהם, ניתן דוגמה. שבט מנשה קיבל קרקעות ממזרח לירדן וגם ממערב לירדן עד לים התיכון, צפונה מגוש דן. לצורך הדוגמה נניח שנחלת צלופחד היתה באזור חדרה. תרצה בת צלפחד מתחתנת עם בן לשבט ראובן. הנחלות של שבט ראובן נמצאות בדרום מזרח ים המלח. תרצה עוברת להתגורר עם בעלה הטרי ומשפחתו בנחלתו, שממוקמת באזור שהיום הוא הצד הירדני של ים המלח. מה הזוג הצעיר הזה יכול לעשות עם קרקע באזור חדרה? הרי גם היום עם התחבורה והכבישים בלתי אפשרי לגור בדרום מזרח ים המלח ולעבוד או לעבד אדמה באזור חדרה, אז בימים ההם? למעשה כל בת צלפחד שמתחתנת עם בן שבט אחר וגרה רחוק מהנחלה שירשה, אין לה מה לעשות עם הנחלה, אלא להשכיר או למכור אותה.

בניין שכל דייריו הם בעלי הדירות, יש לו שווי מסוים. אם רוב דייריו שוכרים, שווי הבניין עלול לרדת, שכן שוכרים לא משקיעים מכספם בשימור ופיתוח הנכס ומטבע הדברים, פחות מטפחים אותו מאשר בעלי הבית. טוענים ראשי המשפחות לבני גלעד משבט המנשה, שאם בנות צלפחד ישכירו את הקרקעות, יהיו באזור שלהם חמש נחלות עם שוכרים שלא יטפחו את המקום, לא ישתתפו אתם בפיתוח הסביבתי, ולכן ערך האזור עלול לרדת. חלוקת הארץ בוצע לפי שוויון חלוקתי, ועדיין שבט דן, שקיבל לפי דעות מסוימות את אזור גוש דן, היה שבט גדול יחסית, כ-64 אלף איש, ועדיין קיבל שטח קטן. אחת האפשרויות היא שהחלוקה בוצעה לפי שווי קרקע, כיוון שבכל מקרה החלוקה לא בוצעה לפי קמ"ר לראש. מכיוון וכך, ירידה אפשרית של ערך קרקע של שבט מנשה בעקבות השכרת חמש נחלות, קרוב יחסית לתקופה בה חולקה הארץ, היא פגיעה בשוויון החלוקתי.

כפי שאמרנו, בנות צלפחד יכולות גם למכור את הקרקעות. במצב הדברים כפי שהיה אז, כל אחד קיבל קרקע עליה יכול היה לבנות את ביתו, לעבוד את האדמה, קצת מרעה, אולי להקים עסק קטן. ברגע שמוכרים חמש נחלות שלמות, מגיעים בעלי ההון. אלו לא צריכים את הקרקעות למגורים, ומנצלים אותם לפתוח עסקים גדולים שיתחרו בעסקים הקטנים שכל אחד מנסה להקים ולפתח. במקרה כזה, שוויון ההזדמנויות עלול להיפגע. לכן החזרה על הדברים של ראשי המשפחות. פעם אחת הם אומרים "וְנִגְרְעָה נַחֲלָתָן מִנַּחֲלַת אֲבֹתֵינוּ," זוהי הפגיעה בשוויון החלוקתי ופעם נוספת הם אומרים "וּמִגֹּרַל נַחֲלָתֵנוּ, יִגָּרֵעַ," זוהי הפגיעה בשוויון ההזדמנויות.

הטענות האלה, צריך להודות, קצת חלשות. אפילו תמוהות. הרי אמרנו בתחילת דברנו שמדובר בקפיטליזם, ובקפיטליזם כמובן מותר לקנות ולמכור ולשכור ולהשכיר קרקעות באין מפריע, אז מדוע ראשי האבות מלינים על כך?

גם ראשי האבות מבינים שטענותיהם בעייתיות. במסגרת הכנותיהם לפגישה עם משה, הם מניחים שמשה יגיד להם: "חברים, מותר לקנות ולמכור קרקעות וגם מותר לשכור ולהשכיר. אנחנו קפיטליסטים. לכל אחד זכות לבעלות על הון. יש לכם בעיה? אתם חושבים שתיפגעו ממכירת הקרקעות? תאספו כסף ותקנו אתם את הקרקע. אתם חושבים שתיפגעו מכך שהקרקעות יושכרו לאחרים? תציעו לבנות צלפחד הצעה שהן לא יוכלו לסרב לה, כך שבמידה ויגורו רחוק, הן ימכרו לכם את הנחלות."

ראשי האבות מבינים שאפשר שישמעו טענה כזו מצדו של משה, והם מקדימים תשובה לטענה. הם אומרים למשה – ואם... אם נעשה את זה, אם נקנה את הקרקע, יהיה היובל, ואז הקרקע תחזור לבעליה המקוריים, שאלו בנות צלפחד או יורשיהן, ושוב חזרנו לאותה הבעיה. היובל, שאחת לחמישים שנה מחזיר את הקרקעות לבעליהן המקוריים, הוא מנגנון צמצום פערים. אפשר לראות בו גם מנגנון שמשיב את שוויון ההזדמנויות. אותו יובל שאמור להגן על החלשים, פועל כאן הפוך ומונע מהחלשים להגן על עצמם, או למעשה מאפשר להם אבל הופך את ההגנה לזמנית בלבד.

לסיכום, ראשי המשפחות משבט המנשה אומרים למשה, בשפה שלנו ובמונחים שלנו, את הדברים הבאים:

קפיטליזם זה בסדר, קפיטליזם זו שיטה שמביאה לצמיחה, לשגשוג כלכלי, לתעסוקה, לרווחה ועוד. לכל פרט מגיעה הזכות לבעלות על הון, אבל חשוב לזכור שקפיטליזם חייב לבוא כשהוא שמור על ידי שלושה עקרונות: שוויון חלוקתי (חלוקת אדמה אז או חלוקת העוגה/התקציב/המשאבים היום), שוויון הזדמנויות וצמצום פערים. הפסיקה הראשונה בפרשת בנות צלפחד יצרה שיבוש בשיטה הכלכלית. היא שחררה את הקפיטליזם מחבלי השוויון החלוקתי, שוויון ההזדמנויות וצמצום הפערים או אם תרצו, מחבלי הצדק החברתי. קפיטליזם שמשוחרר מהעקרונות האלה, הוא קפיטליזם שעלול להשתולל ולהוביל אותנו למקומות שאנחנו לא רוצים להיות בהם. לכן לפעמים נדרשת פסיקה, התערבות של הרגולטור, כדי שהשוויון החלוקתי, שוויון ההזדמנויות וצמצום הפערים יישארו חזקים ומשמעותיים וישמרו על הקפיטליזם צודק והוגן כפי שקפיטליזם חייב להיות. 

הרשמה לניוזלטר

כל הסקירות בזירת הניתוחים של TheMarker - בתיבת המייל שלכם

ברצוני לקבל ניוזלטרים, מידע שיווקי והטבות


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

עוד פוסטים מזירת הניתוחים

שטרות אירו בטוקיו

מי רוכש אג"ח בשווי 17 טריליון דולר בתשואה שלילית?

לא יעלה על הדעת שמחיר הכסף יהיה אפס, ובטח שלא יעלה על הדעת שמחיר הכסף יהיה שלילי - שהרי בתאוריה, מחיר שלילי יזמין ביקוש אין סופי למוצר כסף ■ אולם במציאות של הרחבות מוניטריות ושיעור אינפלציה נמוך, סיטואציה בה הכסף נסחר בריבית שלילית - אינה חלום אלא מציאות

סניף ארומה ת"א במנחם בגין. הבוקר

בזמן שהלקוחה שוכבת בבית החולים: התגובה הגרועה של ארומה תל אביב - ולמה אף פעם לא מאוחר לתקן

גלגול האחריות ללקוחה שמאושפזת בבית החולים נותן אולי מענה למותג לטווח הקצר - אבל הוא מעלה שאלות קשות באשר לרצינות המותג ולמחויבות שלו כלפי הלקוחות. מזל שמישהו בארומה ת"א התעורר

כתבות שאולי פיספסתם

*#