ילדות עם משחקים ורודים לא ילכו ללמוד מדעי המחשב - אלה אלקלעי - הבלוג של אלה אלקלעי - TheMarker
תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

ילדות עם משחקים ורודים לא ילכו ללמוד מדעי המחשב

רק 18% מבוגרי תואר ראשון במדעי המחשב בארה"ב הן בוגרות ויש לא מעט עדויות לכך שבכל אשמים המשחקים, לא סתם משחקים כי אם משחקי המחשב.

31תגובות
בובת בארבי
רויטרס

ישנן בנות, אבל רק מעט בנות, שבוחרות ללמוד מדעי המחשב. על אף שבממוצע, על פני כל המקצועות, 57% מבוגרי תואר ראשון בארה"ב הן נשים - רק18%  מבוגרי תואר ראשון במדעי המחשב בארה"ב הן נשים. אין מגבלות בקבלה ללימודים, אין מגבלות ואולי אפילו יש העדפה מתקנת בשוק התעסוקה. יש משרות מאוד נוחות ובעיקר כבר הרבה שנים ברור שבהי-טק הביקוש לעובדים רק גדל. ובכל זאת, ישנן בנות - אבל רק מעט.

יש לא מעט עדויות לכך שבכל אשמים המשחקים. לא סתם משחקים, כי אם משחקי המחשב. משחקים הם מרכיב משמעותי בסוציאליזציה שלנו כאנשים וברכישת כישורי חיים בסיסיים שכישורי המחשב מהווים נדבך משמעותי בהם. משחקים מפתחים אצלנו יצירתיות, דימיון, חוזק רגשי וקוגניטיבי, אימון וחיקוי מבוגרים, עבודה בקבוצות, משא ומתן, פתרון קונפליקטים, אסטרטגיה, תחרותיות ועוד.

תעשיית משחקי המחשב מגלגלת כ-100 מיליארד דולר בשנה. היא נשלטת ומנוהלת בעיקר על ידי גברים. אם מי שמשחק במשחקי מחשב אלה בנים, אז גם מי שמפתח משחקי מחשב הוא כנראה בן. אבל גם אם מדובר במפתחת, בנים זה קהל היעד שהיא רואה לנגד עיניה. אנשים מפתחים משחקים שבנים אוהבים לשחק, כי בעיקר בנים משחקים. ומי שכל חייו משחק במחשב אך טבעי לו שימשיך ויתפתח בתחום גם כחלק מהלימודים ובחירת מקצוע. ומי שלא? פחות.

זה לא שאין משחקי מחשב לבנות אבל מי שפיתח אותם הסתכל בעיקר במדפים הוורודים בחנויות הצעצועים, הסיק מה מעניין בנות ופיתח משחקים בהתאם. הסוציאליזציה הקיימת משמרת את עצמה במלוא העוצמה. בלי משחקי אסטרטגיה, בלי הרפתקאות, בלי כישורי מחשב. יופי, אופנה, יצירה, ורוד. זה אולי נוצץ אבל לא מפתח כישורים נדרשים לשוק העבודה.

מה שהיה לא חייב להיות

אחת ההפתעות של התעשייה היו שלא רק ש-67% מהשחקנים במשחק הרשת  FarmVilleשל חברת זינגה הן נשים, אלא שהן נשים בנות 40-30, הגיל שבו לכאורה נשים הן נטולות זמן אישי. כשהמגדור הוא לא מובהק, דהיינו ככל שהמשחק פחות אלים פחות עוסק בחיילים, שוטרים, זומבים וחבורות רחוב - כך נמצא בו יותר ילדות ונשים. רמת המגדור עולה ככל שהמשחק הוא פחות קליל ויותר מיועד לגיימרים המבלים חלק ניכר מיומם סביב המסך הרלוונטי. אבל, במרבית המשחקים בטלפון הנייד שמאפשרים גיחות קצרות לעולם המשחק וחזרה מהירה ליום-יום, הנוכחות הנשית משמעותית.

פארמוויל

גם בנות אוהבות לגו, בייחוד אם הוא וירטואלי

ז'אנר משחקים חדש יחסית, שמייצר שינוי משמעותי ומפרק סטריאוטיפים ישנים, הוא משחקים הנקראים "ארגז חול". אלו אמנם משחקי מחשב ולכן לא מתלכלכים בהם, אבל בדומה לארגז חול או לערבוביה של קוביות לגו השחקנים/יות יכולים לבנות ולשחק באיזו זירה דמיונית שמתאימה להם.

כללי המגדור הבסיסיים לא חלים על הסביבה הזו והיא מושכת בנות במספרים די דומים למספרים שהיא מושכת בנים. מיינקרפט הוא אחד המשחקים המובילים בז'אנר הזה שתופס תאוצה - ובעידן הדיגיטלי תאוצה משמעה מאות מליוני שחקנים. אפשר ליצר במיינקרפט משחקי מלחמה, אבל אפשר גם לברוא עולמות עם גיבורות ועם הרפתקאות שמושכות בנות לפחות כמו שהן מושכות בנים.

כך לדוגמה, המשחק הראשון של חברת Toya מישראל, לוקח את הילדות והילדים למסע בעקבות דיאן פוסי כדי לחקור גורילות ביערות אוגנדה. לא הורגים אף אחד, אבל זו עדיין הרפתקה. עדיין צריך לעמוד בשורת משימות, לתכנן אסטרטגיה ולהצליח להתקרב לגורילות בלי להיפגע. אפשר לבד, אפשר בקבוצה, אפשר להתחרות ואפשר לשתף פעולה.

הגיבורות שלנו

פעם הילדים היו רואים טלוויזיה, אבל כיום המדיום עם הכי הרבה שעות צפייה יוטיוב. יש שצופים שם בסרטים, יש שצופים בזמרים וזמרות ויש שצופים בשחקנים של משחקי מחשב. לשמחתנו, בין הגיימרים הנצפים יש לא רק גיבורים, כי אם גם לא מעט גיבורות. אם תיכנסו לערוץ של ג'ן או קלי הצפיות נספרות במאות מיליונים ומיליארדים, סקאלות אחרות מאלו שרובנו רגילים לחשוב עליהן. לפי סקר מ-2014 היו 47 מיליארד צפיות במשחקי מיינקרפט ביוטיוב ו-50% מהצופים היו צופות. הבנות המככבות בפלטפורמה הן: iHasCupquake, Little Kelly Minecraft, Popuar MMOs - Jen's Channel .

להצטרף להתנגדות

Toya היא אחד הניצנים הראשונים לחברות המכוונות לשוק שצפוי להיות גדול ומשמעותי, אבל שיש לו השלכות גם על ההזדמנויות והאפשרויות של הילדות והילדים שלנו בבגרותן/ם. הערך של לצאת מהסטריאוטיפים הפטרנליסטים שמרבית המשחקים מנציחים ובתוך כך לפתח את הדימיון, להכיר עולמות שונים, ללמוד איך לבנות עולמות או איך לפתח אסטרטגיה שתוביל להצלחה בהרפתקה, לשחק לבד או עם חברים, אלו ערכים חוצי מגדר שערכם החברתי ברור לכולם. לא סתם מיקרוסופט השקיעה במיינקרפט ולא סתם מאות מליוני אנשים רוכשים לילדיהם את המשחק הזה.   



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

עוד פוסטים מזירת הניתוחים

כתבות שאולי פיספסתם