"חוקי 'הזכות לעבוד' הם הונאה": משנתו הכלכלית-חברתית של מרטין לותר קינג

מרטין לותר קינג זכור כיום בעיקר בשל מאבקו למען שוויון זכויות אדם ואזרח לאזרחים האפרו-אמריקאים, אך הוא תפש את הזכויות החברתיות כחלק בלתי נפרד מאותה דרישה ואותו מאבק

מרטין לותר קינג נואם על החלום שלו
מרטין לותר קינג נואם על החלום שלוצילום: AP

"מה שווה הזכות לשבת ליד דלפק ארוחת הצהריים, אם אתה לא יכול להרשות לעצמך לקנות המבורגר?" המשפט הזה, שנאמר על ידי מרטין לותר קינג, מתמצת יפה את משנתו של האדם הענק הזה, לוחם הזכויות והשוויון שיום הזיכרון שלו מצוין בארה"ב השבוע.

קינג, שזכור כיום בעיקר בשל מאבקו למען שוויון זכויות אדם ואזרח לאזרחים האפרו-אמריקאים, תפש את הזכויות החברתיות כחלק בלתי נפרד מאותה דרישה ואותו מאבק. הוא הגדיר את משנתו "סוציאליזם דמוקרטי", ואמר "תקראו לזה דמוקרטיה, או שתקראו לזה סוציאליזם דמוקרטי, אבל חייבת להיות חלוקה טובה יותר של עושר במדינה הזאת לכל ילדי האלוהים".

תפישותיו החברתיות והכלכליות של קינג, שהיה כומר, היו שלובות באופן עמוק בתפישתו הדתית. בדרשה שנשא ב-1956 אמר כי "אלוהים מעולם לא התכוון שקבוצה אחת של אנשים תחיה בעושר מופרז ומיותר, בעוד שאחרים חיים בעוני מחפיר וממית".

בנאום שנשא בעת שקיבל פרס נובל ב-1964, אמר כי "כשם שאי אלימות חשפה את הכיעור של חוסר צדק גזעי, כך חייבים הזיהום והעוני החולני להיחשף ולהירפא, בבסיסם ולא רק בסימפטומים שלהם".

ב-1961 נאם קינג נאום בשיקגו, שעסק בחוקים בעלי השם המטעה "הזכות לעבוד", שמטרתם היתה (ועודנה, גם בישראל) להיאבק באיגודי העובדים: "עלינו להישמר מפני הונאה על ידי סיסמאות כוזבות, כמו 'הזכות לעבוד'. זהו חוק שמטרתו לגזול מאתנו את זכויות האזרח וזכויות העובדים שלנו. מטרתו היא להשמיד את איגודי העובדים ואת חופש המיקוח הקיבוצי שבאמצעותו שיפרו האיגודים את שכרם ותנאי העבודה של כולם... בכל מקום שחוקים אלה התקבלו, השכר נמוך יותר, הזדמנויות התעסוקה פחותות ונעלמו הזכויות האזרחיות. איננו מתכוונים לאפשר להם לעשות זאת לנו. אנו דורשים להפסיק את ההונאה הזו. הנשק שלנו הוא ההצבעה שלנו".

האירוע, שבו נשא את דבריו המפורסמים שנפתחו במלים "יש לי חלום", נקרא "צעדת וושינגטון לתעסוקה ולחירות". שבע שנים מאוחר יותר, פתח קינג בקמפיין נגד העוני ולמען העניים. הוא ותומכיו צעדו לוושינגטון בדרישה ל'מגילת זכויות כלכלית', שתקצה מיליארדי דולרים לעידוד תעסוקה, תמיכה בנכים ודיור: "מגילה כזו תבטיח עבודה לכל האנשים שרוצים לעבוד ומסוגלים לעבוד. היא גם תבטיח הכנסה לכל מי שאינו מסוגל לעבוד. יש אנשים צעירים מדי, אחרים זקנים מדי, חלק מוגבלים גופנית, ובכל זאת כדי לחיות הם זקוקים להכנסה.

"אפשר וצריך לעשות הרבה יותר במציאת פתרונות דיור לאנשים בעלי הכנסה נמוכה. בחזית החינוכית, איכות בתי הספר בשכונות השחורות גרועה. לעתים קרובות, הם נמצאים כל כך רחוק מאחור, שהם זקוקים ליותר תשומת לב ויחס ולחינוך האיכותי ביותר שניתן לתת".

בהרצאה שנשאה את הכותרת "Where Do We Go From Here", הוא קרא לשחרור ושוויון מלא לשחורים ולעניים ודרש הכנסה שנתית מובטחת, תיקונים חוקתיים להבטחת שוויון חברתי וכלכלי והרחבה משמעותית של הדיור הציבורי. לטענתו, אי השוויון הכלכלי מוביל גם לפגיעה בזכויות האדם הבסיסיות: "העשירים נהנים מגישה קלה לעורכי הדין ולבתי המשפט, והעניים, לעומת זאת, נשארים חסרי אונים".

אמריקאים לבנים הצטרפו אליו במאבק על החירות והזכויות הבסיסיות, סיכם קינג, כי זה לא עלה להם דבר וכמעט ולא דרש מהם לוותר על הפריווילגיות שלהם, אבל כשאפריקנים-אמריקנים ביקשו לא רק להתייחס אליהם בכבוד, אלא גם לספק להם דיור וחינוך הולמים, רבים מהלבנים שנטשו את התנועה. "תעסוקה מכבדת קשה יותר ויקר יותר ליצור מאשר הצבעות", אמר.

ב-1968 אמר כי "מאבקיי נגד הגזענות לא עלו עד עתה פני שחוק, אבל עכשיו אנחנו מתמודדים עם סוגיות שלא ניתן לפתור בלי שהאומה תוציא מיליארדי דולרים ותעבור חלוקה מחדש רדיקלית של הכוח הכלכלי". הוא הכריז גם על דרישתו להשקעה של 30 מיליארד דולר בשנה במלחמה נגד העוני, להתחייבות ממשלתית לתעסוקה מלאה, לחקיקת הכנסה בסיסית מובטחת למחוסרי עבודה, ולמימון להקמת 500 אלף יחידות דיור בר השגה בשנה.

זיכרון פועלו חייב להתמקד לא רק במאבקו החשוב וההיסטורי למען זכויות האדם, אלא גם במאבקו למען שוויון, צדק חברתי ושלום, ולהבין שהם כולם שלובים יחדיו: "עלינו להכיר בכך שאיננו יכולים לפתור את הבעיה שלנו עד שתהיה חלוקה מחדש רדיקלית של כוח כלכלי ופוליטי... משמעות הדבר היא מהפכת ערכים ודברים אחרים. אנחנו חייבים להבין כי הרעות החולות של גזענות, ניצול כלכלי ומיליטריזם קשורות יחדיו... אתה לא יכול באמת להיפטר מהאחד מבלי להיפטר מהאחרים. כל המבנה של החיים האמריקאיים חייב להיות שונה" (מתוך דו"ח צוות SCLC, מאי 1967).

אביעד הומינר-רוזנבלום

אביעד הומינר-רוזנבלום | |הסוציאל

עובד בקרן ברל כצנלסון כמנהל תוכן ודיגיטל ומוביל את "פועלי צדק" - חברה וכלכלה בזווית יהודית. למדתי כלכלה ומדעי המדינה באוניברסיטה הפתוחה. אני מתעניין ביחסים שבין חברה וכלכלה, במדיניות הכלכלית של המדינה ובניסיונות והאתגרים של הסוציאל-דמוקרטיה בארץ ובעולם.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר TheMarker