מופע העצמאות של מירי רגב נחשף: פטור ממכרז בתקציב מנופח ומינוי מקורבים - חדשות - דה מרקר TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

מופע העצמאות של מירי רגב נחשף: פטור ממכרז בתקציב מנופח ומינוי מקורבים

משרד התרבות מינה חברת הפקות לטקס יום העצמאות בפטור ממכרז, אף שתקציבו היה 21 מיליון שקל - פי שלושה מזה של טקסים קודמים ■ שרת התרבות בחרה מקורבים לארגון חגיגות ה-70 והקיפה את עצמה במהלך הטקס בפעילי ליכוד

241תגובות
שרה נתניהו (מימין) ומירי רגב בטקס. רגב ביקשה שהמצלמות יתמקדו בה ובנתניהו?
צילום מסך מתוך ערוץ היוטיוב של תאגיד השידור

"מי נתן את ההוראה?" השאלה הכל כך הישראלית הזאת עולה מצפייה בטקס יום העצמאות שהתקיים בשבוע שעבר, וצילומי הקלוז־אפ הרבים של שרת התרבות מירי רגב ואשת ראש הממשלה שרה נתניהו במהלכו. שאלנו השבוע את רגב אם היא נתנה את ההוראות לצלם אותה ואת נתניהו, באופן ישיר או עקיף, או הנחיות בנוגע לאופן שבו יצולמו אח"מים באירוע, אך רגב בחרה שלא להשיב על השאלה.

מי שהיה אמון על בימוי צילומי הטלוויזיה של הטקס היה במאי פרילאנס, שכפוף למפיק האירוע יגאל בן דוד, המכונה "בנדה", מחברת בנדה הפקות. בשיחה עמו התחמק בנדה מהשאלה. "היה כאן שילוב מורכב, קשה, עם כל הסמטוכות שקורות לפני שידור, כל מיני התרגשויות. מה זה מישהו הנחה פה, הנחה שם?", הוא אמר ל–TheMarker.

על השאלה כיצד הוא מסביר את הקלוז־אפים הרבים על רגב ונתניהו במהלך השידור, ענה בנדה: "אין דבר כזה. אני לא נכנס לספירה של כמה היא היתה, וכמה היא היתה. אני יכול להגיד לך שמירי רגב לא הנחתה אותי לגבי הדברים האלה".

בנדה, שבשיחה עמו שופע מחמאות לרגב ומעורבותה הרבה בטקס, הוא אישיות מוכרת בענף ההפקות, בעיקר באזור ירושלים. במשך שנים הוא עבד כמפיק ברשות השידור, עד לסמוך למועד סגירתה של הרשות בשנה שעברה. כמה בוגרי רשות השידור שעמם שוחחנו טענו שלפחות בתקופות המאוחרות שלו ברשות, בנדה לא ממש עבד בה, והקדיש יותר זמן לחברת ההפקות שלו — עוד דוגמה לתרבות הבעייתית שאיפיינה את הרשות בתקופה שלפני סגירתה.

חברת בנדה הפקות, אגב, רשומה על שם אשתו של בן דוד. כך הוא יכול היה להציג את מעורבותו בחברת ההפקות בתקופה שבה עבד ברשות השידור כסיוע לאשתו. בנוסף, בן דוד קיבל אישור מרשות השידור לעסוק בעבודה חיצונית.

התקציב שהועמד לרשות בנדה תמורת הפקת הטקס היה 21 מיליון שקל, ובחירתו נעשתה בפטור ממכרז. בנדה הפקות נבחרה להפיק את טקס המשואות בשנה שעברה במכרז, עם אופציה לעוד שלוש שנים, שמתחדשת בכל שנה. הפטור השנה היה נחוץ לכאורה מכיוון שהטקס לא היה טקס משואות רגיל. הדבר בא לידי ביטוי גם במספרים — תקציב של 21 מיליון שקל השנה לעומת כ-7.5 מיליון שקל בשנה שעברה.

טקס יום העצמאות ה–70 שנערך בשבוע שעבר. חברי מרכז הליכוד שהוזמנו לטקס קיבלו כיס אחורי לטלפון הסלולרי עם לוגו של חגיגות ה–70
אמיל סלמן

"האופן שבו תוכנן המכרז הזה הוא אבסורד גמור", אומר מפיק בכיר. "בשנה שעברה לא ידעו שתהיה חגיגה גדולה לשנת ה–70? לכן, לא היו צריכים לבנות את זה מראש כאופציה לעוד שלוש שנים, אלא לתכנן את הדברים כך שלשנת ה–70 יהיה מכרז נפרד, וכך תהיה תחרות שווה בין המפיקים".

הפטור שניתן לבנדה מטריד מסיבה נוספת. בזמן שוועדת הפטור קיבלה את החלטתה, בינואר 2018, ניהלה מבקרת עיריית ירושלים, מלכה דרור, בדיקה בעניין אי־סדרים ביריד שהפיק בנדה עבור העירייה, בדיקה שעדיין מתנהלת. חומרים בנושא אף הועברו למשטרה. במשרד האוצר כלל לא ידעו על כך, אף שפרטי הפרשה פורסמו בכתבה במקומון "ירושלים" בינואר האחרון. האי־סדרים לכאורה נוגעים להפקת יריד בצלאל שנערך במרכז העיר, שאותו מפיק בנדה מאז 2010.

לפי הפרסום במקומון, בחשבוניות מסוימות שהגישה ההפקה היו סימני מחיקה בטיפקס ובאחרות נרשמו הוצאות שכלל לא היו קשורות להפקת היריד. דרור מסרה ל–TheMarker כי "בלשכת מבקרת העירייה התקבלו תלונות בנוגע לאי־סדרים כספיים לכאורה, בהתחשבנות בין עיריית ירושלים לבין המינהל הקהילתי לב העיר ומפיק יריד בצלאל. בעקבות ממצאי הבדיקה שערכה הביקורת, המליץ היועץ המשפטי לעירייה על הגשת תלונה למשטרת ישראל בנושא, וכך נעשה. בכפוף למיצוי ההליכים המשפטיים, תחליט הביקורת על המשך הטיפול בתלונות".

רוח המפקדת

רבות דובר בשבוע האחרון על הפוליטיקה של טקס המשואות, בעיקר סביב המשולש רגב, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. אבל הפוליטיקה גלשה למחוזות נוספים. ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני) צייץ בטוויטר כי "מדובר בטקס מושחת שנוהל כעסק פרטי על ידי נתניהו, ושליחתו ועושת דברו מירי רגב. זה מתחיל בחלוקה מושחתת של כרטיסים, ממשיך בהושבה מושחתת תוך העדפת מקורבים, ונגמר בנאום שהוא תעמולה מושחתת וניצול עמדה שלטונית למען מטרות אישיות".

מירי רגב במהלך הטקס
צילום מסך מתוך ערוץ היוטיוב של תאגיד השידור

בטקס נדחקו שרים בכירים לשורות אחוריות (שר החינוך נפתלי בנט, למשל, ישב בשורה 24), בעוד בשורה 6 ישבו ישבו זו לצד זו שרה נתניהו ורגב. מי שישבה לא רחוק מהן היא חני בליוויס, עובדת הליכוד ומנהלת לשכת נתניהו במצודת זאב, הידועה בקרבתה לשרה נתניהו. לא מעט חברי כנסת ישבו בשני היציעים הצדדיים. "זיהיתי באירוע חברי מרכז ליכוד", אומר גורם פוליטי שנכח באירוע. "הסתכלתי על המקומות שבהם ישבו שרה נתניהו ורגב, שהיו המקומות הכי טובים, ולא זיהיתי שום אישיות רמת דרג. היו שם כל מיני אנשים שלא ידעתי מי הם בדיוק".

דבריו מעלים את התהייה אם רגב דאגה לחלק כרטיסים למקורבים פוליטיים. רגב סירבה להשיב על השאלה אם הזמינה מקורבים פוליטיים ופעילי ליכוד לטקס. לדברי מקור בליכוד, רגב השתדלה להזמין לאירוע ראשי רשויות או סגנים שלהם. ההזמנות הצטרפו לצ'ופר נוסף של רגב עבור חברי הליכוד — כיסיים אחוריים לטלפון סלולרי שחולקו לחברי מרכז ופעילים, עם לוגו של חגיגות ה–70.

שאלה נוספת שעולה היא מדוע רגב היתה צריכה להיות כה מעורבת בטקס, עד הפרטים הכי קטנים. בחזרה הגנרלית ביקשה רגב להוסיף למיצג ההיסטורי קולות של רכבות, שיסמלו את שילוחי היהודים למחנות הריכוז במלחמת העולם השנייה, ובקשתה נענתה. באותה חזרה העירה רגב על הלבוש של מנחת הטקס, יעל אבקסיס, כפי שפורסם אתמול ב"ידיעות אחרונות". לפי הדיווח, לאבקסיס היה קר והיא החליטה לעטות על שמלתה כיסוי בד במהלך החזרה הגנרלית. מירי רגב דרשה שתוריד את הכיסוי, ואבקסיס זעמה ואיימה לפרוש מהטקס, אך בסוף נמצאה פשרה.

שני השרים הקודמים שהיו אחראים על הטקס היו אדלשטיין כשהיה שר ההסברה (2009–2012) ולימור לבנת כשהיתה שרת התרבות (2013–2015). לדברי מקורבים לנושא, אדלשטיין כלל לא התערב בזמנו בתכנים בטקס, ואילו לבנת, אם התערבה, הרי זה היה בנושאים כלליים, ובוודאי שלא ירדה לפרטי פרטים כמו שרגב עשתה. לבנת, ובמיוחד אדלשטיין, סמכו על הדרג המקצועי שינהל את הטקס.

"בחודש האחרון ראיתי פרצופים של אנשים יקרים, שריחמתי עליהם, כי הם יודעים שהם עשו דברים שפיהם ולבם לא היו שווים לגביהם, אבל היו לפי רוח המפקדת רגב", אומר אדם שהשתתף בטקס השנה.

הפרויקטורית ויועץ התקשורת המקורב

המעורבות של רגב באה לידי ביטוי גם בחגיגות ה"אפטר פארטי" של חגיגות ה–70, שנערכו ביום שישי. בינואר 2018 גייסה רגב לצוות הלשכה שלה את לירון דניאלי, שהיתה יועצת שלה ב–2015. רגב שכרה את שירותיה כדי שתהיה "פרויקטורית" מטעמה לחגיגות במהלך כל השנה, שתקציבן היה 100 מיליון שקל, כולל הטקס שנערך בשבוע שעבר. כמה מהחגיגות האלה התקיימו בסוף השבוע האחרון, כדוגמת אירוע "הפסקול של המדינה", שנערך בבאר שבע בהשתתפות 200 אמנים; או שחזור של חגיגות הכרזת העצמאות, שלכבודן נכתב שיר שלצליליו רקדו עשרות אלפים ב–15 מוקדים שונים ברחבי הארץ.

לירון דניאלי
תומר אפלבאום

רגב שכרה את דניאלי אף שחברה אחרת, טרגט הפקות, היא זו שנבחרה להיות אחראית על החגיגות, הנערכות במשך כל השנה. בהקשר זה נשאלת השאלה מדוע הועסק מקורבה של רגב, מאיר סוויסה, על ידי חברת בנדה הפקות. סוויסה, כפי שפורסם בערוץ עשר, הועסק כיועץ תוכן בהפקה תמורת 20 אלף שקל.

סוויסה הוא יועץ תקשורת שהיה בעבר כתב ב"מעריב". הוא מקורב לרגב ומייעץ לה כבר כמה שנים. סוויסה סירב להעביר פרטים מדויקים לגבי העסקתו בעבר מול רגב או משרד התרבות, אך אישר שבשנים האחרונות עבד כיועץ חיצוני לרגב, וקיבל שכר ממשרד התרבות.

מאיר סוויסה
אפרת אור

מה לסוויסה ולהפקת אירועים? לא ברור. סוויסה מכחיש שבייעוץ התוכן שנתן התערב בדברים הקשורים לרגב בטקס, וטוען כי בשנים האחרונות הוא עוסק בין היתר בייעוץ תוכן להפקות שונות. עניין סוויסה הוסיף עוד טעם מר לחגיגות, מכיוון שרגב הסתבכה בגרסאות סותרות בעניין. ביום שישי בערב טענה שלא ידעה כי סוויסה הועסק על ידי בנדה הפקות באירוע המשואות, ואולם יום למחרת פירסם ערוץ עשר שיחה עם במאי האירוע, רן צחור, שבה אמר צחור שסוויסה הצליח לשנות דברים בטקס, לאחר ששוחח עם רגב. בתגובה לכך, רגב כבר הודתה שסוויסה היה נוכח בצמתים שונים של ההפקה.

"לא היה זמן לצאת למכרז חדש"

רגב ומשרד התרבות מסרו בתגובה: "השנה הוחלט על איחוד שני טקסים - טקס המשואות וטקס מיוחד לציון שנת ה-70. זאת בניגוד לעשורים שעברו, אז התקיימו שני אירועים נפרדים. לו היו מתקיימים שני אירועים נפרדים, העלות הכוללת של הפקתם היתה גבוהה מ-35 מיליון שקל.

"השרה רגב פעלה מאז ומתמיד וממשיכה לפעול במקצועיות וביסודיות בכל הנוגע להובלת אירועים המתקיימים תחת משרד התרבות והספורט, ובהם גם טקס המשואות. מתוקף אחריותה המיניסטריאלית, השרה מדקדקת בפרטים כדי לוודא שהאירוע יתקיים במקצועיות על פי כללי הבטיחות המחמירים.

"בנוגע לסוויסה — השרה לא שינתה את גרסתה כלל. עם זאת, נדרשנו לחידוד ודיוק לאור חוסר ההבנה והפרשנות המוטעית שניתנה לתשובתנו. המשרד והשרה חוזרים ואומרים, השרה והמנכ"ל לא ידעו שסוויסה מועסק בשכר על ידי המפיק. עם זאת, חברת ההפקה זכאית על פי המכרז שבו זכתה להעסיק יועצים על פי מיטב שיקול דעתה.

"בנוגע לדניאלי: בשל ניסיונה המקצועי, לירון מונתה על ידי השרה לרכז את נושא אירועי ה–70 בלשכתה. היא מועסקת במסגרת משרות האמון של השרה רגב, כפי שאושרו על ידי נציבות שירות המדינה.

חיבוקים לרגב. תשואות קלושות ורק שלוש תודות מדורי בן זאב
אילן אסייג

"חלוקת הכרטיסים נעשתה לקבוצות וארגונים על פי המסורת של השנים האחרונות. בנוסף, חולקו אלפי כרטיסים לציבור באמצעות אתר האינטרנט של חברת בימות, שנבחרה למשימה. לגוש א' קיבלו כרטיסים כל סגל א' באמצעות מרכז ההסברה. כל המקומות בגוש א' הם טובים ומאפשרים חוויית צפייה.

"באשר לשאלה מדוע שרים אחרים לא היו מעורבים בטקס כמו רגב, יש לזקוף זאת לזכותה. והלוואי ושרים אחרים היו מבינים שסמכות ואחריות הולכים יחדיו, ועל כן היסודיות והדקדקנות של השרה.

"לגבי המזכרות (הכיס לטלפון הסלולרי), כבכל שנה, השרה שלחה מזכרת לחברי התנועה, מתוך תקציב הקשר עם הציבור, שיש לכל נבחר ציבור. לוגו ה–70 שייך לכולם, כמו כל סמל ודגל אחר".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "חגיגות שנות ה–70 תוכננו כשני אירועים ממלכתיים נפרדים, ובעקבות החלטת ממשלה מסוף 2017, הוחלט על קיום אירוע ממלכתי מאוחד, שהיה רחב יותר מן התכנון המקורי. חברת בנדה הפקות זכתה במכרז להפקת הטקס ב–2017, בהתקשרות לשנה, עם אפשרות להרחבת ההתקשרות הקיימת לשלוש שנים נוספות. לאור זאת, ועדת המכרזים של משרד התרבות החליטה להרחיב את ההתקשרות עם בנדה הפקות, כך שתפיק את הטקס המאוחד בתנאים זהים או מיטיבים להתקשרות המקורית שבה זכתה במכרז.

"בהמשך לכך, משרד התרבות העביר את ההחלטה לאישור ועדת הפטור של משרד התרבות. גורמי המקצוע במשרד נימקו בפני ועדת הפטור כי אין לצאת למכרז חדש, הן מפאת לוחות הזמנים והן מטעמי יעילות וחיסכון. כמו כן, נטען כי קיים קושי אמיתי בביצוע התקשרויות חדשות לטובת האירוע לאור סוגיית הבטיחות המורכבת באירוע מסוג זה. לגבי הטענות בעניין הבדיקה של מבקרת עיריית ירושלים — הדברים אינם מוכרים לנו, ואף לא הובאו בפני ועדת הפטור".

מירי רגב בהכנות לטקס
אמיל סלמן

בן דוד מסר: "היתה לי זכות להיות אחד מהאנשים שהתעסקו בחגיגה בלתי־נשכחת, שהביאה גאווה, אחווה ופלא לכל שכבות האוכלוסייה. זכיתי במכרז לארבע שנים, כשבכל שנה יש אופציה להארכה. הפטור השנה ניתן לעצם הגדלת הטקס.

"הבדיקה של מבקרת העירייה לא קשורה אלי, כי אני לא קיבלתי שקל מעיריית ירושלים (בן דוד קיבל כספים דרך המינהל הקהילתי; ש"ש). פעם אחת שאלו אותי שאלות, ותו לא. החשבוניות שהוצאתי היו לספקים, ולא היו קשורות לעירייה.

"לגבי רשות השידור — הבעלים של בנדה הפקות היא אשתי, חווה. כשהייתי ברשות השידור סייעתי לאשתי, והיה לי אישור לעבוד. נכון שייעצתי לה, אבל לא הייתי בעסק מבוקר ועד ערב כי לא היה זמן לזה".

סוויסה מסר בתגובה: "אני לא מייעץ בשכר למשרד התרבות זה תקופה ארוכה. משרדי עוסק כבר שנים בייעוץ וכתיבה תוכן ותסריט לגופים רבים. הדבר שעמד לנגד עיניהם של המפיק והבמאי של הטקסט הוא כישורי המקצועיים. זוהי עבודה מאומצת בלוחות זמנים לא פשוטים. התשלום ניתן בגין הוצאות ודמי רצינות, והמחויבות שלי לאירוע. תרומתי היתה לתוכן בלבד. כמו כן, הדבר היה גלוי וחשוף — לרבות הופעת השם שלי ברולר הקרדיטים בסוף המשדר. עבודת הייעוץ שלי היתה עבור הבמאי רן צחור ובנדה הפקות, וכלל לא נגע בעניינה של השרה".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#