"800 אלף שקל בשנה לטאלנטים": למה בוטלה התוכנית "קלמן וסג"ל"?

המהלך של מנכ"ל תאגיד השידור הציבורי, אלדד קובלנץ, גרר גינויים ממועצת רשות השידור: "שידור ציבורי מחויב לגיוון קולות" ■ יו"ר ארגון העיתונאים: "ההורדה מעלה חשש של מחטף" ■ בתאגיד טוענים כי אחת הסיבות להורדת התוכנית היא רצון לקדם טאלנטים משלהם

נתי טוקר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
קלמן ליבסקינד ואראל סג"ל, ערוץ כאן 11
קלמן ליבסקינד ואראל סג"ל, ערוץ כאן 11צילום: צילום מסך מתוך ער

בעיתוי חריג, אתמול (שני) בשעה 21:00, שיגר תאגיד השידור הציבורי כאן הודעה לעיתונות על הורדת תוכנית בעלת רגישות פוליטית גבוהה - קלמן וסג"ל בהגשת קלמן ליבסקינד ואראל סג"ל. השניים, חובשי כיפה ואנשי ימין. סג"ל משמש באופן מוצהר כתיבת התהודה של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואף השתתף בקמפיין הבחירות שלו.

התוכנית עלתה לאוויר לפני כשנה וחצי לרצועת הערב ואמורה היתה ליצור גיוון בשיח ולאפשר למגישים בעלי דעות שונות ייצג נרחב. אלא שבתאגיד, בעיקר בהובלתו של המנכ"ל, אלדד קובלנץ, החליטו בשבועות האחרונים להוריד אותה מהאוויר. הורדת התוכנית טעונה מאוד פוליטית וכבר החלה לספוג גינויים מהצד הימני של המפה הפוליטית.

עיתוי ההודעה לא היה מקרי. קובלנץ מתפקד כיום ללא מועצה מעליו, לאחר שזו פוזרה לפני כחודשיים. אתמול הודיע שר התקשורת יועז הנדל על מינוי מועצה חדשה, שבראשה ימשיך לעמוד גיל עומר. בין עומר לקובלנץ יש מערכת יחסים מתוחה מאוד, ועומר התנגד גם להארכת הכהונה של קובלנץ כמנכ"ל. המועצה החדשה אמורה להיכנס לתפקידה בימים הקרובים.

המהלך של קובלנץ גרר גינויים גם מהמועצה עצמה. בהודעה של עומר נכתב כי חברי המועצה מוחים על כך שהמהלך נעשה ללא התייעצות עם נציגי הציבור, וכי "שידור ציבורי מחויב לגיוון קולות". גם יו"ר ארגון העיתונאים, יאיר טרצ'יצקי, שיגר לקובלנץ מכתב שבו ציין כי "ההורדה מעלה חשש של מחטף". קובלנץ הגיב למכתב זה וטען כי אין זה תחום עיסוקו של הארגון להתערב בתוכן ובסוגיות שאינן קשורות לזכויות עובדים.

אלדד קובלנץ, מנכ"ל תאגיד השידור הציבורי
אלדד קובלנץ, מנכ"ל תאגיד השידור הציבוריצילום: אבישג שאר-ישוב

מדוע הורדה התוכנית? גרסת התאגיד 

בתאגיד מציינים כמה סיבות. ראשית, עלות התוכנית היא הגבוהה ביותר מבין רצועות השידור האקטואליות. עלות השכר של המגישים בתוכנית מסתכמת יחד בכ-800 אלף שקל בשנה, וזאת לאחר קיצוץ חלקי. הסכום כולל מע"מ והפרשות מעביד שונות של המגישים, ורובו המכריע מופנה לליבסקינד וסג"ל והשאר למגישים מחליפים.

מנגד, בתאגיד סברו כי אף שהם מעריכים את יכולותיהם של המגישים, בפורמט הנוכחי התוכנית לא הצליחה לעמוד בפרמטרים מקצועיים ו"זה לא עבד". במדדי הרייטינג רצועת השידור הזו נותרה ללא שינוי עם נתוני צפייה נמוכים של כ-30 אלף צופים בכל ערב, וגם ברשתות החברתיות התוכנית לא הצליחה לייצר שיח נרחב באופן יחסי לתוכניות אחרות בתאגיד. 

בתאגיד גם סבורים כי יהיה זה נכון להעניק במה לקולות נוספים מהימין ומהמגזר הדתי לאומי, ולא "להעניק מונופול בכל התקשורת לכמה קולות בודדים על הקול של הימין", כך לפי גורמים בתאגיד.

צילום: יוסי אלוני

בתאגיד מציינים את העובדה שליבסקינד - כותב במקביל גם בעיתון מעריב, וסג"ל - משדר במקביל ברדיו 103 וכותב בעיתון ישראל היום. לדברי גורמים בתאגיד, "התאגיד הגיע לזמן שבו הוא צריך ליצור זהות משלו עם טאלנטים שלו. התפקיד שלנו עכשיו הוא לבנות דמויות חדשות המזוהות עמנו". תהליך דומה מתכוונים לבצע בתאגיד בנוגע למגישים בולטים אחרים המשויכים לכלי תקשורת מתחרים. 

במקום התוכנית של ליבסקינד וסג"ל, תעלה לאוויר תוכנית יומית חדשה של גאולה אבן. בעבר הגישה אבן את מהדורת החדשות המרכזית בערוץ אך פרשה מהתפקיד עם חזרתו של בן זוגה, ח"כ גדעון סער (הליכוד) לזירה הפוליטית. כעת תגיש אבן תוכנית יומית שתעסוק בתרבות, מדע, טכנולוגיה ובריאות. 

מעורבתו הגבוהה של קובלנץ עצמו בזהות המגישים והורדת התוכניות היא בעייתית. לפי חוק התאגיד, חטיבת החדשות אמורה להתנהל באופן עצמאי בניהולו של ברוך שי וללא השפעות של הנהלת התאגיד. עם זאת, בענייני כוח אדם יש למנכ"ל התאגיד סמכות להתערב גם בפעילות חטיבת החדשות, וזו ההצדקה של קובלנץ לעסוק גם בזהות מגישי התוכניות תחת חטיבת החדשות. 

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר TheMarker