"עובדה": בזק שכרה את בלאק קיוב כדי לקעקע את הרפורמה בשוק הקווי

לפי התחקיר, חברת החקירות בלאק קיוב ניסתה לאסוף מידע על האנליסטים של חברת פרונטיר, שעבדה עבור משרד התקשורת על רפורמות בשוק התקשורת ■ בזק: "חלק מהפרטים המתוארים אינם מוכרים לנו, וחלקם כנראה לא התרחשו מעולם" ■ בלאק קיוב: "מעולם לא נשכרנו במטרה לחבל באף רפורמה"

אמיתי זיו
משרדי בלאק קיוב בלונדון. החברה טוענת כי היא פועלת בגבולות החוק בכל הנוגע לאיסוף מידע שנועד לפסול את הבוררים
משרדי בלאק קיוב בלונדון. החברה טוענת כי היא פועלת בגבולות החוק בכל הנוגע לאיסוף מידע שנועד לפסול את הבורריםצילום: Raphael Satter/אי־פי
אמיתי זיו

העיתונאית אילנה דיין חשפה אמש (שישי) ב"אולפן שישי", כי בזק שכרה בעבר את חברת החקירות בלאק קיוב כדי לקעקע את הרפורמה בתקשורת הקווית.

דיין השלימה פרטים שחשפה שלשום בתוכנית "עובדה" שעסקה בבלאק קיוב ולקוחות שונים של החברה. על פי המידע החדש שמסרה דיין, בלאק קיוב ניסתה לאסוף מידע על האנליסטים של חברת פרונטיר - חברה בריטית שעבדה באותה העת עבור משרד התקשורת, על רפורמות בשוק התקשורת הנייחת, המכונה השוק הסיטוני.

ליבת הרפורמה היא תמחור מחדש של קווי בזק כך שמתחרות החברה יוכלו לרכוש ממנה קווים במחיר מפוקח, דבר שעתיד לפגוע בהכנסות בזק וברווחיות שלה. בזק נלחמה ברפורמה באמצעים רבים, כולל כמה עתירות לבג"ץ ועיצומים שנקט ועד העובדים של החברה בגיבוי ההסתדרות.

בזק גם לקחה לעצמה את החופש לפרש רכיבים שונים ב"תיק השירות" שמגדיר את הכללים של הרפורמה, מה שהוביל לחקירה הגבלית ולקנס חריג שהחליטה רשות התחרות להטיל על החברה ב-2018 בסך 30 מיליון שקל.

כעת מתברר כי בזק נקטה שיטה נוספת כדי לתקוע את התחרות - שכרה את משרד החקירות בלאק קיוב. באוגוסט 2018 חשף TheMarker שני מקרים חשודים לכאורה: האחד, מעקב שהזמין גורם אלמוני, כביכול על אבי ברגר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, וכן על כותב שורות אלה. המקרה השני, שאליו התייחסה דיין, הוא ניסיון להפליל את אנשי פרונטיר, שעבדו באותם ימים על הרפורמה בתקשורת הקווית. כעת "עובדה" חושפת שמי שעמד לכאורה מאחורי הזמנת המעקבים האלה היא חברת בזק.

שאול אלוביץ'
שאול אלוביץ'צילום: אייל טואג

בנוסף לפרשיה זו, על פי החשדות, ראשי בזק נקטו גם צעדים לא חוקיים על מנת לשנות את המדיניות כלפי החברה. בבסיסו של התיק הפלילי המכונה תיק 4000 עומד החשד שבזק לחצה על ראש הממשלה בנימין נתניהו לפעול לטובת רגולציה מקלה בתמורה לסיקור אוהד באתר וואלה. מדובר בעבירת שוחד לכאורה.

בזק לא היתה חברת התקשורת היחידה ששכרה את שירותיה של בלאק קיוב. על פי תחקיר עובדה, גם המתחרה הגדולה HOT השתמשה בשירותיה של החברה מרחוב יהודה הלוי בתל אביב במסגרת קמפיין נגד העיתונאי גיא לרר.

כפי שפורסם ב-TheMarker' על פי תחקיר "עובדה", המיליארדר עידן עופר שכר ב-2014 את בלאק קיוב כדי לטרפד את מסקנות ועדת ששינסקי 2 ולהשפיע על הבוררות סביב התמלוגים מים המלח. על פי התחקיר, חברת המודיעין העסקי פתחה במבצע לאיסוף מידע מכפיש על המעורבים, בהם שר האוצר דאז יאיר לפיד, והחשבת הכללית מיכל עבאדי בויאנג'ו. בתגובה אמר עופר כי  "העבודה נמשכה זמן קצר ואין בה פסול".

מבזק נמסר בתגובה: "חלק מהפרטים המתוארים אינם מוכרים לנו, וחלקם כנראה לא התרחשו מעולם. בכל מקרה, האירועים, שעל פי הכתבה התרחשו לפני שנים, אינם תואמים את מדיניות ותרבות בזק ואת ערכיה".

מבלאק קיוב נמסר בתגובה: "בלאק קיוב פועלת רק במרחב העסקי והמשפטי ופועלת רק על פי חוק. החברה מעולם לא נשכרה במטרה לחבל באף רפורמה. החברה לעולם לא תפנה לשר או נושא משרה מכהן. לעומת זאת, עשרות פרויקטים שתורמים לציבור ולחברה בכללותה, שהובילה בלאק קיוב, בתחום של איתור נכסים והשבתם לציבור כגון מקרה מוטי זיסר ואליעזר פישמן, כל אלו לא ענייננו את מערכת עובדה. נוסיף רק שחברת בלאק קיוב הגישה תביעה נגד התוכנית עובדה, אילנה דיין וגורמים נוספים על סך 15 מיליון לירות שטרלינג בבית המשפט העליון של אנגליה".

דן זורלא
דן זורלא, ממייסדי בלאק קיובצילום: אייל טואג

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ