לסרט יש בעייה? זה הזמן לקרוא לרופא התסריטים - מדיה ושיווק - TheMarker
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

לסרט יש בעייה? זה הזמן לקרוא לרופא התסריטים

את השם שלו לא תראו אף פעם ברשימת הקרדיטים בסוף הסרט, אבל ג'ון טרובי מחזיק בתפקיד מפתח במכונה ההוליוודית: הוא מרפא תסריטים וסותם חורים בעלילה ■ ויש לו גם תוכנה שמסייעת לאחרים לכתוב תסריט, שאותה הציג השבוע בישראל ■ לכתבה זו מצורפת מחמאה; רמז: יוצרי הסרט "עג'מי" ירצו לקרוא עד הסוף

תגובות

<< רחבת הכניסה ובית הקפה הקטן של סינמטק תל אביב היו עמוסים בתחילת השבוע בעשרות אנשים, רובם צעירים חדורי התלהבות, ששוחחו זה עם זה בקול רם והחליפו רעיונות ופרטים. מעל לכניסה לסינמטק התנוסס שלט לבן שנשא את תמונותיהם של ארבעה אמריקאים בגיל העמידה, כוכביו של סמינר תסריטאות בן יומיים שנערך במקום ונשא את השם "פסגת התסריטאים". הכרטיסים לפסגה נמכרו במחיר של 1,100 שקל לבני המזל שהצליחו להשיג הנחה, או ב-1,300 שקל, אבל למרות מחירם הגבוה, כל הכרטיסים אזלו זמן רב מראש.

הארבעה - סיד פילד, לינדה סיגר, ג'ון טרובי ומייקל הייג, גורואים נודעים לתסריטים - הגיעו יחד לישראל כדי לערוך כאן כיתות לימוד, שבהן פרשו את משנותיהם בפני אנשי התעשייה המקומית. ביום שני בבוקר היה זה ג'ון טרובי שהרצה באולם הגדול, שהיה מלא מפה לפה. טרובי, בן 58, הוא רופא תסריטים ויועץ עלילה (או באנגלית: Script doctor and story consultant), שנולד בסן אנטוניו, טקסס, ומתגורר כיום בלוס אנג'לס. הוא עובד כבר 25 שנה בהוליווד ובאירופה עם האולפנים הגדולים וערוצי טלוויזיה מובילים כגון דיסני, סוני פיקצ'רס, פוקס, HBO ו-BBC, וכן עם גורמים עצמאיים.

למרות זאת, לא תוכלו למצוא את שמו ברשימות הקרדיטים שבסוף הסרטים. מדוע? מהות מקצועו של טרובי היא עבודה מאחורי הקלעים, כעזר לאולפנים, למפיקים ולתסריטאים. תפקידו של רופא התסריט הוא למצוא את החולשות העיקריות של התסריטים ולפתור אותן. תסריטים שנשלחים אליו נמצאים לרוב במשבר יצירתי או מבני, ומנהלי האולפנים הבכירים רוצים להיות משוכנעים בטיבם לפני שכסף רב נשפך על הפקת הסרט ושיווקו. האולפנים אינם מעוניינים לחשוף את עבודתו של רופא התסריטים או להעניק לו קרדיט, כי הדבר עלול להוציא שם רע לסרט כפרויקט בעייתי, ולפגוע בזכויות של התסריטאי הראשי.

השכר של טרובי בנוי כאחוז מתקציב הסרט. טרובי אומר כי הוא גובה עד 1% מהתקציב, כך שעבודה על תסריט של סרט בעל תקציב נמוך במונחים הוליוודיים, 10 מיליון דולר, יכולה להכניס לכיסו כ-100 אלף דולר.

למרות החשאיות הכרוכה בעבודתו, טרובי מוכן לגלות כי באחרונה עבד על תסריט לסרט חדש של אולפני דיסני שייצא בארה"ב באפריל ("אסור לי להגיד מה שמו", הוא מתנצל), וכן על הגרסה הקולנועית של "Earth", פרויקט נוסף של דיסני.

לאחר שסיים תואר בפילוסופיה באוניברסיטת פרינסטון, עבד טרובי בבית הקולנוע קרנגי הול בניו יורק, וצפה במשך שלוש שנים בשני סרטים קלאסיים מדי יום. "הייתי רואה סרטים של הגל החדש הצרפתי, הניאו-ריאליזם האיטלקי וסרטים ישנים מהוליווד", הוא נזכר. "הייתי כותב לעצמי הערות במחברת באולם החשוך. עניין אותי להבין מה הופך סרט לטוב, כיצד בנויים הסרטים שנחשבים למוצלחים, ומה גורם לסרטים אחרים להיכשל".

תסריט מתוכנת

ראלף וינטר, המפיק של טרילוגיית סרטי הפעולה "אקס-מן" ושוברי קופות נוספים, סיפר פעם כי "הקורס של טרובי כל כך טוב שהשתתפתי בו פעמיים". אבל טרובי אינו רק מרצה משובח, אלא גם מפתח של תוכנה, בלוקבסטר שמה, שנועדה לשמש כלי עבור תסריטאים בעבודתם על תסריטים לסרט באורך מלא. כיום נמצאות בשוק תוכנות רבות שמסייעות לכתוב תסריטים, אך מדובר בעיקר בתוכנות עימוד ייעודיות, כמו Final Draft הפופולרית. בישראל פיתח אבי שמש את התוכנה Dialogue, שזוכה להמלצת הקרן לעידוד קולנוע ישראלי, ונחשבת לכלי הרשמי של התסריטאים בישראל.

טרובי מספר כי לפי ההערכה הרווחת בהוליווד, כ-100 אלף תסריטים נכתבים מדי שנה בארה"ב בלבד. מתוכם מופקים רק 300 סרטים בידי האולפנים הגדולים, ועוד 3,000-5,000 סרטים עצמאיים - שרובם כלל אינם זוכים למפיץ, ונותרים ללא קהל. כמעט כל התסריטאים כותבים תסריטים שאינם יודעים אם יופקו (Spec Scripts), ותסריטאים מצליחים מוכרים בממוצע תסריט אחד על כל 20 תסריטים ספקולטיביים שהם כותבים.

"כל התסריטאים נאבקים באופן תמידי על קיומם. מדובר במקצוע קשה שאנשים בכל רחבי העולם רוצים להיות חלק ממנו", אומר טרובי. "הבעיה היא שכמעט שאין דרכים ללמוד אותו, ומדובר במקצוע לא פחות מורכב ממשפטים".

למה לדעתך כל כך הרבה אנשים רוצים להיות תסריטאים?

"לכל אחד יש לפחות סיפור אחד לספר. רבים רוצים גם לדעת איך לעשות זאת באופן מקצועי".

התוכנה שפיתח טרובי, שנמכרה כבר באלפי יחידות, לא נועדה לכתוב את הלהיט ההוליוודי הבא, למרות שמה. היא עולה 179 דולר ונמכרת בעיקר דרך אתר הבית שלו, ומסייעת בתהליך הקריאטיבי של הכותבים. התוכנה לא תהפוך תסריטאים חסרי כישרון או השראה לארון סורקין או צ'רלי קאופמן הבאים, אך היא עוזרת לכותבים לפתח דמויות באופן ממוקד על ידי מילוי נתונים, כגון מהם הערכים של הדמות, מהן התשוקות שלה, מהו השינוי שהיא תעבור ומהו העבר שלה.

האם יש תסריטאים ידועים שעובדים על התוכנה שלך?

"כן, לורנס דוורט כתב על התוכנה את התסריט ל'התפרצות'. גם ג'ף ארץ' ('נדודי שינה בסיאטל') ולארי וילסון ('משפחת אדאמס' ו'ביטלג'וס') כותבים את הסרטים שלהם על בלוקבסטר".

התוכנה שלך לא מעודדת יצירת תסריטי נוסחה?

"לא, התוכנה מעודדת יצירתיות ומאפשרת פיתוח רעיוני. המטרה היא לא לשכפל תבניות אלא להיות מקורי. היא נשענת על לקחים שלמדתי ב-25 שנות עבודה מניתוח תסריטים, והיא אף מאפשרת פיתוח של ז'אנרים שונים".

גם הקהל הישראלי הספקן מצא את התוכנה מעניינת. התסריטאי והבמאי איתן ענר ("סיפור חצי רוסי", "טקסי דרייבר"), שנכח בכל ההרצאות של פסגת התסריטאים, הופתע לשמוע שטרובי עומד להרצות על תוכנת התסריטים שלו. "הרעיון שמישהו המציא תוכנה לכתיבת תסריטים נשמע לי מגוחך", אמר ענר, "אבל ההרצאה של טרובי היתה מרתקת, והתוכנה שלו מאפשרת לרדת לשורשיו של כל ז'אנר ולחקור את יסודותיו". התסריטאית רונית ויס-ברקוביץ' ("מרחק נגיעה") כה התרשמה מהתוכנה של טרובי, שהיא המליצה לאיגוד התסריטאים לרכוש אותה לחבריו והציעה לתרגם אותה לעברית.

"ביזנס אחד גדול"

בעקבות צפייה באלפי סרטים והניסיון הרב שצבר כרופא תסריט, פיתח טרובי דרך אלטרנטיבית לחקירה ובנייה של תסריט. בניגוד לניתוח המקובל, הרואה במבנה של כל תסריט שלוש מערכות, לשיטתו של טרובי כל סיפור טוב מורכב משבעה שלבים דרמטיים.

אתה לא חושב שיותר ויותר סרטים בהוליווד נשענים על תסריטי נוסחה חסרי נשמה, או על אפקטים מיוחדים?

"בעבר היו מנהלי-על בהוליווד שהיו קריאטיביים ובמקביל הבינו את העסק. הם הפיקו סרטים עם ידע רב ומתוך אהבה לתחום. כיום מדובר בביזנס אחד גדול, ורוב המנהלים הם בעלי רקע עסקי. האנשים הקריאטיביים הם רק חלק קטן מאימפריות מדיה אדירות, עם אסטרטגיות כלכליות מובהקות. אולפני דיסני הם המפורסמים ביותר בכך".

צילום: טלי מאייר

טרובי אומר כי כיום מעמדם של התסריטאים בתעשיית הקולנוע הוא חלש. תסריטאי טוב לא זקוק רק לכישרון כתיבה, אלא גם ליכולות שכנוע וקשרים שיגרמו למפיקים, במאים ושחקנים ליטול חלק בסרט שלו. זאת בניגוד לתעשיית הטלוויזיה, שבה הכותבים הם לדבריו בעלי הכוח. "לכותבים בקולנוע אין שליטה במדיום. בטלוויזיה אתה מפיק חצי סרט בכל שבוע, שצריך להיכתב, להצטלם ולהיערך במהירות עצומה. התעשייה תלויה בתסריטאים ששולטים בפרקים, ולכן שביתת התסריטאים בסוף 2007 שיתקה אותה", הוא מסביר.

טרובי מציין את העובדה שתעשיית הטלוויזיה העולמית נמצאת במצב מצוין מבחינה קריאטיבית, אך נאבקת על קיומה הפיננסי. "רואים כל כך הרבה תוכניות ריאליטי כי זול להפיק אותן. צריך כיום להתמודד עם הצעירים שנמצאים על האינטרנט, ועם מורידי הסרטים והסדרות הפיראטיים".

מה חשבת על הקהל הישראלי?

"הם היו מלאי תשוקה ללמוד טכניקות חדשות. יש כאן קהילה גדולה מאוד של כותבים ויוצרים חכמים ומוכשרים".

יש סרט או תסריט ישראלי שמצא חן בעיניך במיוחד?

"'עג'מי' הוא אחד הסרטים הכי מתקדמים מבחינה אמנותית שראיתי, והוא גם מאוד אפקטיבי מבחינה רגשית. אני חושב שהתסריט שלו צריך להילמד בשיעורי תסריטאות, בגלל הטכניקות המתקדמות שבהן הוא מספר סיפורים".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#