חסימת הסלולר בפני הורדת מוסיקה - צונאמי לתעשייה - מדיה ופרסום - TheMarker
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

חסימת הסלולר בפני הורדת מוסיקה - צונאמי לתעשייה

האמנים שותקים למרות חסימת מקור חשוב להורדה חוקית

6תגובות

>> לא רבים מהמעורבים בתעשיית המוסיקה הישראלית יודעים זאת, אבל בקרוב ישטוף אותם גל צונאמי ענק שיטביע מקור הכנסה עיקרי של התעשייה.

אין זה סוד שתעשיית המוסיקה סובלת מבעיה עצומה של הורדות באינטרנט. גם תעשיות אחרות (כמו הטלוויזיה והתוכנה) סובלות מהעניין, אבל תעשיית המוסיקה סובלת במיוחד, שכן מקור הכנסה עיקרי שלה - מכירות תקליטים - כמעט חוסל. חנויות תקליטים נסגרות בזו אחר זו, ואת מקום רכישת התקליטים מחליפות הורדות באינטרנט.

ואולם עד היום היתה נקודת אור אחת - להבדיל מהאינטרנט, שם רוב הצרכנים לא חושבים פעמיים לפני שהם מורידים עותק לא חוקי של שיר - בסלולר, מאז ימי הרינגטון המונופוני, צרכנים מוכנים לשלם עבור התוכן שהם מורידים. כבר לפני כמה שנים עברו הכנסות האמנים מהורדות סלולריות את ההכנסות ממכירות תקליטים - ומאז הפער רק התרחב.

היקף שוק המוסיקה הסלולרי מוערך כיום ב-120 מיליון שקל בשנה. כסף זה מפרנס אלפי זמרים, מלחינים, כותבים ומפיקים ישראלים, ואף שחלק מההכנסות מועבר לחו"ל, הכסף שנשאר במדינה מניע את תעשיית המוסיקה הישראלית, ויוצרים רבים תלויים בו.

אך כל זה הולך בקרוב להיעלם. מדוע? בגלל הנחיה שפירסם משרד התקשורת, שלפיה מכשירי סלולר יהיו חסומים כברירת מחדל לשירותים שונים, כולל שירות של הורדת תכני מוסיקה חוקיים. ניסיון העבר מלמד כי בכל פעם שמשרד התקשורת הפך את ברירת המחדל מ"פתוח" ל"סגור" - חוסל לחלוטין העסק שהתבסס על אותו שירות. גורל דומה מצפה לשירות הורדות המוסיקה, ואת מקום שירות ההורדות החוקיות יתפוס השירות המתחרה והמפתה - הורדות לא חוקיות.

במבט ראשון, אותו ההיגיון שבגללו נחסמו שירותי ההורוסקופ צריך לחול גם על שירותי מוסיקה. אלא שחסימת שירות הורוסקופ, למשל, כלל לא דומה לחסימת שירות הורדות חוקי. למוסיקה תפקיד חברתי עצום (בהבדל מהורוסקופ יומי, למשל). חסימת המקור היחיד כמעט להורדות חוקיות יכולה לפצוע פציעה אנושה את תעשיית המוסיקה הישראלית. מוסיקה מקומית היא מה שהורוסקופ לעולם לא יהיה - חלק מהזהות התרבותית, הלשונית והלאומית של ישראל. בהיעדר הכנסות, תיעלם היצירה המקומית ואת מקומה תתפוס מוסיקה זרה, שאת הפקתה מפרנס מנגנון עולמי משומן.

הבעיה לא מוגבלת לתעשיית המוסיקה. ההורדות הסלולריות מפרנסות עוד שתי תעשיות חשובות - תעשיית התוכנה (כולל סטארט-אפים רבים) ותעשיית הטלוויזיה. במקרה של תעשייה התוכנה, השוק הסלולרי המקומי הוא מקור חשוב להתנסות בפיתוח שירותים חדשים לפני פריצה עולמית. במקרה של תעשיית הטלוויזיה מדובר במקור הכנסה שמאפשר להשקיע יותר בהפקות מקור.

אי אפשר גם להתעלם מהאלמנט החינוכי - חסימת שירותי ההורדות החוקיים שולחת את הדור הצעיר להוריד (מלה מכובסת ל"לגנוב") תכנים במקום לרכוש אותם. נכון, עקרונית יכול הורה להפוך את ברירת המחדל ולפתוח את המכשיר של ילדו להורדות חוקיות. אבל ניסיון העבר מראה שמעטים בלבד יעשו זאת, עד שלא יהיה כל טעם לקיים שירותים מסוג זה (שהם יקרים ומסובכים להפעלה). הניסיון מראה כי אין בישראל תחליף לחיוב עבור תכנים באמצעות הסלולר; צרכנים כמעט שלא מוכנים לשלם על תכנים בדרך אחרת.

חוץ מחסימת שירותי הורדות חוקיים, משרד התקשורת והרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו שוקלים גם להטיל מגבלות על תכנים אודיו ויזואליים באינטרנט, צעד שעלולות להיות לו השלכות עגומות על עתיד הפקות המקור בישראל. הכוונות של המשרד אולי טובות, אבל הדרך לגיהנום רצופה בהן.

באופן מפתיע, תגובת אמני ישראל (והארגונים המופקדים על הכנסותיהם) למהלך הדרמטי היתה שתיקה רועמת. כדאי שיתעוררו לפני שגורל חנויות המוסיקה הווירטואליות יהיה כגורל חנויות התקליטים.

הכותב הוא שותף במשרד עורכי הדין עמר רייטר ז'אן שגיא כהן ושות' ומייצג גורמים שונים הפועלים בתעשיית המוסיקה



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#