הצד האפל של התחרות בטלוויזיה: 20 מיליון שקל פחות להפקות ישראליות - מדיה ושיווק - TheMarker
תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

הצד האפל של התחרות בטלוויזיה: 20 מיליון שקל פחות להפקות ישראליות

צופי הטלוויזיה הרב־ערוצית חוגגים באחרונה, עם התגברות התחרות מצד סלקום, פרטנר ונטפליקס ■ הבעיה היא שהשחקנים החדשים אינם מחויבים להפקות מקור, ובארגוני היצירה הישראלית חוששים מקיצוץ שיוביל לפחות סדרות כמו "פאודה" או "משפחת זגורי"

9תגובות
פאודה עונה ראשונה
Haim Yafim / yes

מסיבת ההשקה החגיגית של פרטנר TV לפני כחודש בתל אביב, בהשתתפות ראשי החברה, היתה אמורה להיות מיועדת לעיתונאים בלבד. אבל בין המוזמנים הסתובבו גם אורחים שכלל לא הוזמנו לאירוע - היו אלה אנשי היצירה הישראלית, במאים ותסריטאים. בדרך לא דרך הם גילו את המיקום שבו אמורה להתקיים החגיגה - והחליטו להפגין נוכחות כדי למחות על חוסר הייצוג של היצירה הישראלית במיזם החדש של פרטנר.

האורחים הלא קרואים, בראשם יו"ר איגוד הבמאים יריב הורוביץ, לא עוררו מהומות כפי שהם נוהגים בהפגנות אחרות - בעיקר בשל השיחה שקיים עמם סמנכ"ל פרטנר, לירן דן. אך השתחלותם לאירוע העבירה מסר ברור לנציגי פרטנר.

נתונים בכתבה

ארגוני היוצרים יצאו לשטח על רקע השינויים המדאיגים מבחינתם בשוק הטלוויזיה. לכאורה, שוק ההפקות הטלוויזיוניות נמצא בנקודת שיא שלא זכורה זה שנים. הביקוש לעובדי הפקה, לאולפני צילום או לפורמטים חדשים גובר והולך. תאגיד השידור הציבורי כאן כבר הוציא לדרך הפקות בעלות של 220 מיליון שקל, ואף ההיערכות לקראת פיצול ערוץ 2 הביאה לפעילות מואצת בשוק הטלוויזיה.

אבל חגיגה זו מתרחשת במקביל לתהליך הפוך. הכניסה של שחקניות חדשות לזירת הטלוויזיה הרב־ערוצית, והפעילויות החדשות של השחקניות הוותיקות בתחום - שמחויבות להשקיע בהפקות מקור על פי כללי הרגולציה - חותכות אט־אט בתקציבי הפקות המקור לטלוויזיה. במלים פשוטות: בקרוב יהיו פחות ופחות סדרות כמו "שטיסל" או "שומרי הסף".

בשנים האחרונות נכנסה לשוק הטלוויזיה הרב־ערוצית השחקנית השלישית, סלקום TV. לפי הדיווח האחרון שלה, היא הגיעה ליותר מ–120 אלף לקוחות; גם פרטנר נכנסה לשוק הטלוויזיה, והשבוע תתחיל להתקין אצל לקוחותיה את השירותים שלה.

לצד השחקניות הישראליות, נטפליקס מגדילה את נוכחותה בשוק הישראלי. בשבוע שעבר השיקה החברה פעילות המותאמת לשוק הישראלי, הכוללת ממשק בעברית; וגם אמזון פריים פעילה בישראל.

הכניסה של חברות אלה לשוק הטלוויזיה בישראל גורמת לירידה משמעותית בהשקעה בהפקות ישראליות. לפי כללי הרגולציה, HOT ו-yes מחויבויות להשקיע 8% מההכנסות שלהן בהפקה מקומית, וחצי מתוך ההשקעה הזאת אמורה להיות בסוגה עילית - למשל דרמה או סרטי דוקו. היקף ההשקעות של שתי החברות בהפקה מקומית הגיעו לכ-320 מיליון שקל בשנה.

ואולם חברות כמו סלקום או נטפליקס פועלות על גבי תשתית האינטרנט (OTT) - והמחוקק הישראלי כלל אינו מכיר בטכנולוגיה זו. חברות אלה אינן מוכרות על ידי הרגולציה ואינן מפוקחות בהתאם לכלליה - ולכן אינן חייבות להשקיע בהפקות מקור ישראליות.

לחברות החדשות האלה מצטרפות הפעילויות החדשות של השחקניות הוותיקות. HOT השיקה בחודשים האחרונים את אפליקציית NEXT TV, המאפשרת לצפות בתוכני החברה, המקומיים והזרים, על גבי האינטרנט. במקביל, yes פתחה בהשקה שקטה של שירות sting.tv, שאף הוא מציג את תוכני הטלוויזיה על גבי האינטרנט.

בשני המקרים הפעילויות אינן נכללות במערך השידורים הרגיל של החברה - כלומר אינן משודרות דרך תשתית הלוויין או הכבלים. בחברות סבורים כי פעילויות אלה אינן מפוקחות ואינן צריכות להיות מחויבות בהשקעה בהפקות מקור. כלומר, נתח מפעילויות החברות הוותיקות יתחיל גם הוא להיות משוחרר ממחויבויות רגוטלוריות.

הנתונים היבשים ברורים: על כל שקל שיורד מחברות הטלוויזיה הרב־ערוצית הוותיקות, HOT ו-yes, נחתכות כ-6.5 אגורות (לאחר הורדת מע"מ) שהיו אמורות להיות מועברות לשוק ההפקה המקומית לפי כללי הרגולציה. ככל שיותר כסף ייגרע מהחברות הוותיקות לחברות החדשות - פחות כסף יועבר לטובת ההפקה המקומית.

בחינת ההכנסות של שוק הטלוויזיה שאינו מוסדר מעלה את המסקנה כי במצבת הלקוחות הנוכחית, היצירה הישראלית עשויה להפסיד כ-10 מיליון שקל בשנה. אם מצרפים לכך את ההכנסות שעברו לחברות החדשות בשנים קודמות, שוק הטלוויזיה המקומי הפסיד עד כה לפחות 20 מיליון שקל - וחישוב זה אינו כולל את ההשפעה של הורדת המחירים של HOT ו-yes.

קצב איבוד הלקוחות של HOT ו-yes מחריף, ולפי ההערכות, השחקניות החדשות - או הפעילויות החדשות של החברות הוותיקות - יתפסו נתח רחב הרבה יותר משוק הטלוויזיה הרב־ערוצי. המשמעות היא שבשנים הקרובות ההכנסות של היצירה המקומית בטלוויזיה הרב־ערוצית יפחתו וילכו.

סלקום ופרטנר אומרות שישקיעו בתוכן ישראלי

אף ששתי החברות החדשות בשוק הטלוויזיה, סלקום ופרטנר, אינן מחויבות להשקיע ולו שקל אחד בהפקות מקור, הן מצהירות זה זמן רב כי בכוונתן להשקיע לעשות זאת. סלקום כבר הזרימה בשנה האחרונה כ-120 אלף שקל לטובת פיתוח תוכן מקורי לפלטפורמת החברה. ואולם בחברה לא היו מרוצים מהתוצאה, וסברו כי עליהם "לפצח את הנוסחה" ולמצוא תוכן מקורי בסטנדרטים גבוהים - ולכן לא הוציאו עוד הפקות מקומיות רבות.

פרטנר, לעומת זאת, ככל הנראה מעוניינת להתמקד בתוכן מקורי. בשלב הראשון החברה תשקיע סכומים נמוכים בערוץ בידור שתקים יחד עם טדי הפקות ובערוץ הילדים של RGE. כמו כן, בחברה כבר התחילו להזרים לשוק ההפקה סכומים משמעותיים להפקות עתידיות שיעלו על גבי הפלטפורמה שלה.

נטפליקס מביעה עניין רב בשוק הישראלי, ובאחרונה אף רכשה סדרות מקומיות, שהבולטת בהן היא "פאודה". המודל של נטפליקס הוא רכישה של זכויות השידור של העונה הראשונה והשקעה בהפקת העונה השנייה. ואולם המבחן האמיתי שלה יהיה אם תיקח סיכונים בשוק הישראלי. כלומר, אם היא תשקיע ביצירה המקומית כבר מהשלבים הראשוניים של פיתוח התוכן והפקת הסדרה - או שהיא תסתפק בהזרמת כסף לסדרה שכבר רשמה הצלחה.

פאודה
אודי גורן / באדיבו

אנשי היצירה מודאגים

"כניסת שחקניות חדשות לשוק הטלוויזיה מבורכת, אך לא במחיר פגיעה בתוכן מקורי", אומרים הורוביץ ויו"ר איגוד התסריטאים, עמית ליאור. "חוסר המחויבות של סלקום להשקעה בתוכן מקורי, במקביל לנגיסתה בהכנסות של HOT ו-yes, תפגע קשות ביצירה הישראלית".

באחרונה נערכו פגישות בין נציגים של איגודי היוצרים לגורמים בסלקום TV, אבל היוצרים לא השתכנעו שבחברה מתייחסים ברצינות לחובה להשקיע בהפקות מקור. "כבר נגרעו 20 מיליון שקל מהפקות המקור, והסכום צפוי לגדול עם ההתבססות של סלקום TV וגידול נתח השוק שלה", אומרים הורוביץ וליאור. "זה נזק בלתי הפיך לשוק השידורים וליצירה המקומית".

לגבי פרטנר TV, אומרים השניים כי "הצהרותיה נתונות למבחן, אך ההצהרה על חשיבות התוכן המקורי וההשקעה בו, עוד לפני העלייה לשידור, מעידות על כיוון חיובי".

הרגולטור אינו מכיר בשחקניות החדשות

הבעיה המרכזית היא שהרגולטור הישראלי אינו מכיר בשחקניות החדשות בשוק הטלוויזיה. "לא ייתכן שחצי מהשוק מוסדר - וחצי לא", אומרת ד"ר יפעת בן חי־שגב, יו"ר מועצת הכבלים והלוויין. "זו אוזלת יד מתמשכת של הממשלה והכנסת. יש להסתכל על השוק בצורה הוליסטית ולעקוב אחר השינויים בו". בן חי־שגב מספרת כי שיגרה מכתב נוסף לשר התקשורת החדש, איוב קרא, והאיצה בו להסדיר את העניין.

אלא שגם אם השוק יוסדר בהתאם להמלצות שהגישה הוועדה, בראשות מנכ"ל משרד התקשורת (בהשעיה) שלמה פילבר, השחקניות החדשות לא יחויבו להשקיע כלל בהפקות מקור. הכללים החדשים - שאינם מקודמים בחקיקה או בתקנות - קובעים כי רק חברה שתגיע לנתח של 10% משוק הטלוויזיה הרב־ערוצית תחויב ברגולציה צרה, ורק חברה שתגיע ל–20% נתח שוק, תחויב בהשקעה בהפקות מקור. סלקום אמנם מתקרבת לנתח של 10%, אך עדיין רחוקה מ-20%.

הפגיעה הכוללת בהפקות מקור עלולה להתעצם ב–2018, לאחר פיצול ערוץ 2 - אז יירד משמעותית הסכום שזכייניות ערוץ 2, קשת ורשת, יחויבו להשקיע בסוגה עילית.

עם זאת, בן חי־שגב טוענת כי יש לראות את השוק בכללותו ולהביא בחשבון את ההשקעה של תאגיד השידור הציבורי כאן - שלא היתה בתקופת רשות השידור. עוד היא אומרת, כי ייתכן שלאחר ש-HOT ו-yes יציגו עלייה ברווח התפעולי ב-2018 - היא תוציא הוראה להעלות את חובת ההשקעה של שתי החברות ל-9% מכלל ההכנסות במקום 8%. עלייה כזו עשויה להוסיף לשוק ההפקה המקורית לפחות 30 מיליון שקל בשנה, אך התוצאה החיובית לכאורה תושג בהליך מוזר ובעייתי: HOT ו-yes ייאלצו לשלם יותר רק משום שהן מתמודדות עם מתחרים חדשים שאינם מחוייבים כלל להשקיע בהפקת מקור.

הרשמה לניוזלטר

הירשמו עכשיו: עשרת הסיפורים החמים של היום ישירות למייל

ברצוני לקבל ניוזלטרים, מידע שיווקי והטבות


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם