בשל ביקושים גבוהים בענף: חשש לתיאום מחירים של עובדי הפקה בטלוויזיה - מדיה ושיווק - TheMarker
תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

בשל ביקושים גבוהים בענף: חשש לתיאום מחירים של עובדי הפקה בטלוויזיה

פעילות תאגיד השידור והפיצול המתקרב של ערוץ 2 גרמו לעובדי הפקה בתחום הטלוויזיה לייקר את דרישותיהם הכספיות בעד 40% ■ בכיר בענף: "יש פה בעיה של הגבלים עסקיים. העובדים מתאמים ביניהם מחירים ומי שלא משתף פעולה - מאוים וסופג עלבונות"

20תגובות
מתוך צילומי הסדרה "עבודה ערבית"
אמיל סלמן

שוק הפקות הטלוויזיה סוער בחודשים האחרונים עקב ביקושים גבוהים להפקות, אלא שמאחורי הקלעים עולה חשש להתנהלות בעייתית: עקב הביקוש הגבוה, עובדי ההפקות הטלוויזיוניות הקפיצו את המחירים בצורה משמעותית, ועולות טענות בשוק כי הם עושים זאת בצורה מתואמת, באופן שעשוי להיחשב כהסדר כובל.

בכירים בשוק הטלוויזיה אומרים כי עובדי במה, או צלמים המאוגדים באיגודי עובדים יישרו בשבועות האחרונים קו בכל הקשור למחיר שאותו הם דורשים עבור ימי צילומים. לטענתם, העובדים מנהלים את הדיונים ביניהם באמצעות קבוצות ווטסאפ, קובעים את רף המחיר הדרוש באופן מתואם — וגורם שאינו מיישר קו סובל מאיומים מצד חבריו.

מהלך כזה עשוי להיות מנוגד לחוק ההגבלים העסקיים, לפיו לעובדים מקצועיים נאסר לתאם מחירון. לפני שנה הרשיע בית המשפט המחוזי בירושלים את ארגון הרופאים הווטרינרים בהסדר כובל, לאחר שהודה בהפצת מחירים מומלצים בניגוד לחוק. האיגוד הורשע בהמלצה על קו פעולה של איגוד עסקי, משום שהפיץ מחירונים מומלצים — פעולה שעלולה לפגוע בתחרות בעסקים בין וטרינרים.

השאלה אם מדובר בעבירה על חוק ההגבלים תלויה בהגדרתם של עובדי הבמה כפרלינסרים. אם מדובר בעובדים מהמניין הרי שמותר להם להתאגד לגבי רמת השכר. ואולם אם מדובר בספקי שירותים, לכאורה נאסר עליהם לקבוע יחד מחירים. בעבר היו מקרים שהוכרו לפרילנסרים יחסי עובד־מעביד.

שוק הפקות הטלוויזיה חווה בחודשים האחרונים ביקושים גבוהים. הגורם הראשון לביקושים הגבוהים היה פעילות תאגיד השידור הציבורי, שהזרים לשוק עשרות מיליוני שקלים לרכש הפקות ובכך הגביר את הביקוש לעובדים בתחום הטלוויזיה. כמו כן, הביקוש זינק לשיא שלא זכור כמותו זמן רב לקראת הפיצול של ערוץ 2 בנובמבר. זכייניות ערוץ 2, קשת ורשת, יעזבו את ערוץ 2 ויעברו לשדר, כל אחת מהן, באפיק חדש שבעה ימים בשבוע. המשמעות היא שכל אחת מהן צריכה להגדיל את התוכן הטלוויזיוני בכ-50%, והביקושים לעובדים בתחום הטלוויזיה גדלו בהתאם.

"נוצר מצב אבסורדי שבו הביקוש להפקות יותר גבוה מכל ענף ההפקות יחד, בשל פיצול ערוץ 2 והשקת התאגיד", אומר בכיר בתחום הטלוויזיה. "זה מצב קטטוני. מפעילות מאוד נמוכה עברנו לייצר המון שעות טלוויזיה".

מנגד, שוק העובדים המקצועיים בתחום הטלוויזיה מצומצם מאוד. "אין כוח אדם מקצועי לסוגיו —אנשי תוכן והפקה בכל התחומים. במקרה כזה, כל מי שלמד פרק א' בכלכלה מבין מהי המשמעות — המחירים העולים", מוסיף הבכיר.

מחירי ההפקות בטלוויזיה עולים בעוד שבפועל גופי השידור רוצים להוריד את המחירים. לגופי השידור אין כסף לממן את הגידול ב–50% בהפקות, והם מנסים לקצץ עלויות. הם גם חוששים מהפסדים עם המעבר לשידור של שבעה ימים בשבוע, משום ששוק הפרסום אינו יכול לפרנס שלושה ערוצים המשדרים באופן רצוף כל השבוע.

רוב העובדים בשוק הטלוויזיה, כולל צלמים או עובדי במה, אינם עובדים קבועים — אלא ספקי שירותים שעובדים כפרילנסרים המשתכרים לפי יום צילומים. שכר העובדים מהווה מרכיב מרכזי בהוצאות של כל הפקה טלוויזיונית.

גורמים בשוק הטלוויזיה אומרים כי בימים האחרונים הודיעו עובדים בתחום הטלוויזיה כי הם מייקרים את המחיר ליום צילומים בעוד 40%. כך למשל, מפקחי קול היו מקבלים בעבר כ–900 שקל ליום צילום, אך כעת המחיר זינק ל–1,300 שקל. עובדי גריפ (טכנאי ראשי) דורשים כיום 1,400 שקל ליום צילום, לעומת 800 שקל בעבר. גם צלמים העלו את דרישותיהם באופן משמעתי.

לרוב העובדים האלה אין יציבות תעסוקתית, וכשיש להם הזדמנות לגבות יותר כסף הם מנצלים זאת, ובצדק. אך החשש הוא כי הפעולה של עובדים אלה נעשית באופן מתואם. בשוק אומרים כי העובדים בתחום מיישרים קו ומנהלים ביניהם דיונים לגבי גובה המחיר. גורם שאינו מוכן לאמץ את המחיר החדש מוצא עצמו מאוים בחרם על ידי כל העובדים בתחום.

העובדים מאוגדים באמצעות איגוד מקצועי, אך בעיקר באמצעות קבוצות ווטסאפ לא רשמיות. בקבוצות אלה מעדכנים חברי הקבוצה זה את זה במחירים שעליהם לדרוש כעת לאור השינויים בשוק. "מי שלא משתף פעולה, למשל מי שיש לו עבודה קבועה איפשהו, סופג שלל עלבונות", אומר מקור בשוק הטלוויזיה. לדבריו, "יש פה בעיה הגבלית. הם מתאמים את המחירים מול גורמי ההפקה".

"זה גרושים בהשוואה לעלייה ביוקר המחיה"

מקור נוסף בשוק הטלוויזיה סיפר אתמול כיצד נחשף לחזית אחידה בכל הקשור להעלאת מחירים בתחומים מסוימים של עובדי האולפן. לדברי המקור, "איני יודע איך מתאמים — אך גם אני נחשפתי לתיאום מצד עובדים מסוימים".

אבי סתת, מנכ"ל ארגון אקט, המייצג את עובדי הבמה בישראל, אומר כי העלייה בתמחור היא מינורית. "יש עלייה בכמות העבודה, זה נכון. אולם אין עלייה במחירים, כי גם במצב הזה השכר עדיין לא מוצדק. ואני יודע את זה כי גם אני עבדתי במקצועות הבמה. לפני 25 שנה, כשבני נולד, עבדתי כתאורן. כיום, השכר בתחום עלה מ–1,200 ל–1,400 שקל ליום. זה גרושים בהשוואה לעלייה ביוקר המחיה".

לדברי סתת, "עד עכשיו העובדים גבו מחירים נמוכים. כרגע יש הרבה עבודה והביקוש לעובדים עלה — אך זה לא מגיע לעלייה של 40%, אולי 10%. אולי יש יותר קשיחות במשא ומתן על התמחור".

יש טענה בשוק שאתם מתאמים מחירים באמצעות קבוצות ווטסאפ ומיישרים קו. זה נכון?

סתת: "לא שמעתי על משהו בסגנון כזה בוטה. אולם ווטסאפ חושף אותנו כחברה וכאנשים זה לזה. אנשים לאו דווקא מתארגנים, אלא חולקים חוויות מקצועיות, או תחושות לגבי המחירים. אני יכול להגיד בצורה גורפת: לא הייתי עד לאיום כלשהו. גם כשזיהיתי נימה של איום או שיימינג לא נתתי לזה להמשיך".

אקט הוא ארגון ששייך להסתדרות, אף שהחברים בו אינם שכירים. לדברי סתת, בשונה מאיגודי עובדים אחרים, פעילות אקט אמנם לא אושרה על ידי רשות ההגבלים, אך הם נסמכים על חוות דעת של עורך דין המייעץ להם כיצד מותר לפעול. כך, הארגון מוציא המלצות לגבי תנאי עבודה או תשלום. לדברי סתת, "נפרסם גם מחירים. מותר לנו לעדכן את מחירי המינימום לימים רעים יותר".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם