מועצת הכבלים: ריכוזיות בתחום הפקות המקור בישראל

המועצה שוקלת להטיל חובה על HOT ו-yes להקצות 10% מהפקות הבית שלהן למפיקים חדשים ■ עם זאת, ההוראה קובעת רף מינימלי שבו ככל הנראה החברות עומדות כבר כיום

נתי טוקר
נתי טוקר

72% מהפקות הבית של HOT ו-yes מופנות ל-10 המפיקים הגדולים בישראל – כך עולה מנתונים שחשפה היום (ב') מועצת הכבלים והלוויין בראשות ד"ר יפעת בן חי-שגב. המועצה מתכוונת לצאת בשימוע לקביעת כללים שנועדו להגביר את התחרות בשוק.

חברות הטלוויזיה הרב ערוצית מחויבות להשקיע 8% מהכנסותיהן בתוכן מקורי ישראלי. ב-2015 הגיע סכום זה ל-320 מיליון שקל ב-HOT ו-yes יחד. מחצית מסכום זה מופק באמצעות ערוצים חיצוניים בפלטפורמות (למשל ערוץ הילדים או ערוץ 8 ב-HOT), ומחצית בערוצי הבית של החברות (למשל yes דוקו או HOT 3). רוב סדרות המקור של הפלטפורמות, כמו "זגורי אימפירה", "פאודה", "שטיסל" או "צל של אמת" בוצעו באמצעות ערוצי הבית של הפלטפורמות.

ד"ר יפעת בן חי שגב
ד"ר יפעת בן חי שגבצילום: תומר רוטנברג

ואולם, המועצה גילתה כי בתחום ערוצי הבית של החברות יש ריכוזיות. 72% מההפקות בתחום זה – כלומר כ-115 מיליון שקל – מופנים לאותם עשרה בתי הפקה גדולים בישראל. במועצה מסרו כי "דבר זה מעיד לדעת המועצה על ריכוזיות בשוק, שיכולה גם לפגוע במגוון התוכן על המסך".

במועצה סירבו למסור פרטים לגבי זהות בתי ההפקה שזוכים ברוב ההפקות. בישראל יש כ-100 בתי הפקה, ובמועצה סבורים כי יש להגדיל את מגוון בתי ההפקה שנהנים מתקציבי HOT ו-yes. במועצה אומרים כי בכל הקשור להפקות של הערוצים החיצוניים אין בעיית ריכוזיות, אלא רק בהפקות הפנימיות של החברות.

במועצה מגבשים כעת הנחיה לעידוד התחרות. לפי ההנחיה החדשה, שיוצאת כעת לשימוע, 5% מההפקות העצמאיות בכל חברה (בסך הכל 10%) יופנו בכל שנה לחברות הפקה חדשות, כלומר כאלה שלא הפיקו בשנה קודמת לאותה פלטפורמה. בן חי-שגב מסרה כי "בתוך מספר שנים נזכה למסך מגוון יותר. על אף התהליך המשמעותי שעבר מסך הטלוויזיה בעשור האחרון, יש עוד דרך רבה להשגת שיוויון מלא על המסך".

עם זאת, ספק אם ההוראה החדשה אכן תצליח ליצור שינוי של ממש. גם כיום, כ-28% (כ-44 מיליון שקל) מהפקות הבית של שתי הפלטפורמות מופנים למפיקים קטנים. ההוראה ל-5% בכל חברה שיופנו למפיקים חדשים תקבע אמנם רף מינימלי, אבל זהו רף שבו ככל הנראה החברות עומדות בו גם כיום.

בנוסף, הנוסחה שקבעה המועצה לפיה ההפקות האלה יופנו רק למפיקים שלא הפיקו בשנה קודמת לאותה פלטפורמה, שנויה במחלוקת. בחלק מהמקרים מפיקים קטנים עשויים לקבל פרויקט קטן מפלטפורמה אחת ובשל ההוראה החדשה יהיו מנועים מלקבל פרויקט נוסף בשנה שלאחר מכן בשל המגבלה שנשקלת כעת.

במועצה אומרים כי ההמלצות הכלכליות "מהוות את הנדבך האחרון במסגרת פרויקט מיקוד רגולציה של המועצה, במסגרתו נבחנו מחדש כל כללי הרגולציה, בוטלו ותוקנו רבים מהם ונקבעה אסדרה מודרנית לכלל שוק הטלוויזיה הרב ערוצית".

בן חי שגב מסרה: "זיהינו כי מדובר בשוק עם ריכוזיות ענפית גבוהה, ופעלנו לפזרו. המועצה רואה חשיבות עליונה במתן ביטוי לכלל האוכלוסיות בישראל על מסך הטלוויזיה הרב ערוצית. המועצה רואה גם חשיבות במתן הזדמנות לבתי הפקה חדשים ובכך לתרום לפלורליזם על המסך.

"אנו מאמינים כי לצורך גיוון ופלורליזם על גבי המסך יש צורך להגדיל את מספר 'שערי הכניסה' להפקות מקור, וזאת באמצעות הכנסת מפיקים חדשים, כמובן מבלי להפחית בחשיבות ובאיכות היצירות בכבלים ובלוויין שהופקו עד היום. אני רואה חובה מיוחדת לשמור ולפתח את שוק הפקות המקור, ואני קוראת למחוקק, שוב, לחייב תחת הרגולציה גם את המשדרים החדשים על גבי האינטרנט להפיק הפקות מקור לטובת השפה והתרבות העברית".

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ