חדשות 2: ערוץ 20 זכה במכרז להפעלת ערוץ הכנסת ב"תכסיסנות אסורה" - מדיה ושיווק - TheMarker
תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

חדשות 2: ערוץ 20 זכה במכרז להפעלת ערוץ הכנסת ב"תכסיסנות אסורה"

ההכרעה במכרז נעשתה על סמך הצעת התוכן של ערוץ 20 ■ היועצים הכלכליים של ועדת המכרזים קבעו כי הערוץ אינו יכול ליישם הצעה זו, משום שאינו הולם את התוכנית העסקית שלו ■ ערוץ 2, שהיה אחראי להפעלת ערוץ הכנסת ב–14 השנים האחרונות, דורש לבטל את המכרז

18תגובות
סיקור של ערוץ 20
דניאל צ'צ'יק

המכרז להפעלת ערוץ הכנסת ממשיך להסעיר את שוק התקשורת. במאי, זכה ערוץ 20 במכרז הודות לניקוד גבוה שקיבל בסעיף "הצעת התוכן". אולם עיון במסמכי המכרז מגלה כי עמדתם של היועצים הכלכליים היתה כי אין הלימה עסקית בין הצעת התוכן של ערוץ 20 לבין ההצעה העסקית שלו, כך שבפועל הערוץ לא יוכל ליישם את הצעתו. בעקבות כך, חדשות 2 דורשים כעת לפסול את המכרז.

מהמכתב ששיגרה חדשות 2 למועצת הכבלים והלוויין בשבוע שעבר עלו טענות חריפות נגד הליכי המכרז ודרישה לבטלו. בחדשות 2 טוענים גם כי לאור חקירתו באזהרה של יצחק מירישווילי, בעל השליטה בערוץ 20, במסגרת החשדות נגד שר הפנים אריה דרעי, יש להקפיא את המכרז בהתאם לסעיף בחוק המונע אפשרות, שבה בעל השליטה בגוף המפעיל את ערוץ הכנסת יהיה אדם שהורשע בעבירה פלילית.

ערוץ הכנסת מופעל מזה 14 שנה על ידי חדשות 2. בשנה האחרונה ניהלה מועצת הכבלים והלוויין מכרז למפעיל חדש לתקופה של עשר שנים, שבו זכה ערוץ 20 בפער גדול עם 930 נקודות. המתחרים הנוספים היו RGE, בעלת ערוץ 10 (822 נקודות), חדשות 2 (814 נקודות) ומיזם משותף של אולפני הרצליה ושידורי העם של יסמין טי וי (751 נקודות). התשלום שמעבירה הכנסת עבור הפעלת הערוץ מגיע ל–25 מיליון שקל בשנה.

מיד לאחר הודעת הזכייה עלו טענות, בעיקר מהמתחרים, שלפיהן ההחלטה להעניק לערוץ 20 את החוזה להפעלת ערוץ הכנסת נבעה מהטיה פוליטית. ועדת המכרזים של מועצת הכבלים מורכבת מנציגים פוליטיים ומנציגים של משרדי הממשלה. ב–TheMarker נחשף כי חבר המועצה רועי הורוביץ החליט לפרוש מוועדת המכרזים ברגע האחרון ולא להשתתף בחלוקת הניקוד למתחרות במכרז, משום שסבר כי הדיונים בוועדה לא היו עניינים. חברה נוספת במועצת הכבלים, נעמי שחורי, התפטרה מהוועדה לאחר שנטען נגדה כי היא נגועה בניגוד עניינים. כלומר, שניים מחברי מועצת הכבלים והלוויין, שעיסוקם הוא תוכן, לא היו חלק מתהליך הניקוד במכרז.

כעת עולות שאלות נוספות לגבי הצעת המכרז של ערוץ 20. מעיון בהצעה, שהגיעה לידי TheMarker, עולה כי הערוץ אכן הציע יותר מ–30 תוכניות חדשות לערוץ הכנסת — כולל תוכנית ריאליטי בהגשת אראל סג"ל; תוכנית היכרות עם חברי כנסת בהגשת יהורם גאון; תוכנית כלכלית; תוכניות נוער; ותוכניות דוקו־ריאליטי בכיכובם של ח"כים.

אולם בחוות הדעת הכלכלית של המועצה, שהגיעה לידי TheMarker, נכתב כי "אין התאמה בין התוכנית העסקית לפרק התוכן, גם לאחר שאלות ההבהרה". בין השאר צוין כי ערוץ 20 לא תימחר בתוכנית העסקית את כל מערך השידורים ממליאת הכנסת ומהוועדות, וגם לא כלל את העלות של צוותי הצילום של תוכניות הדוקו החדשות או את התוכנית הכלכלית שלו. עוד נכתב כי "למרות ההצהרות על הרחבת הפעילות בניו מדיה, משובץ אחראי ניו מדיה אחד בלבד. יועצי התוכן קבעו כי אין אפשרות להפיק את מלוא השידורים המוצעים בהיקף כוח האדם המוצע, ולכן הניקוד בפרק נמוך".

מתיחת פנים לערוץ הכנסת התוכניות הבולטות בהצעת ערוץ 20

הורדת הניקוד לא השפיעה על התוצאה

ערוץ 20 ניצח במכרז להפעלת ערוץ הכנסת בפער משמעותי, בעיקר בזכות הצעת התוכן שלו — וזאת משום ש–500 נקודות מתוך 1,000 הנקודות הניתנות לחלוקה במכרז חולקו עבור הצעת התוכן. עם זאת, בחדשות 2 טוענים כי לאור האי־הלימה העסקית שהתגלתה, יש לבטל את המכרז. בחדשות 2, באמצעות עורכי הדין ישגב נקדימון ודקלה בירן, מעלים חשש כי ההצעה של ערוץ 20 "נגועה בתכסיסנות אסורה". כלומר, ערוץ 20 הציג הצעת תוכן רחבה כדי לזכות בציון המקסימלי בסעיף המרכזי של הצעת התוכן, אף שידע כי יקבל ציון נמוך בכל הקשור ליכולת הביצוע של ההצעה.

בפועל, ערוץ 20 גרף בסעיף ההלימה 25 נקודות מתוך 40. מנגד, בכל הנוגע לסעיפי התוכן, ההצעה של ערוץ 20 זיכתה אותו בניקוד גבוה במיוחד לעומת המתחרים.

בדיון בוועדת המכרזים עלתה התהיה לגבי יכולת היישום של תוכנית ערוץ 20 לערוץ הכנסת. בפרוטוקול של ועדת המכרזים, המצוטט במכתב של חדשות 2, הביעו שלושה מיועציה המקצועיים של הוועדה חשש לגבי יכולת זאת. היועצת הכלכלית לוועדת המכרזים, אלינור כליפזאדה, אמרה: "הם (ערוץ 20; נ"ט) רשמו דברים מאוד יפים, אך צריך לקחת בחשבון שאם הם לא תיקצבו אותם — אין יכולת לממשם. מצאנו בעיה גם בסבירות של כמות התקנים. אין אפשרות להפיק את מלוא השידורים שהובטחו". היועץ דני רייכר אמר בדיונים כי ערוץ 20 כשל לתקצב בהצעתו "רצועת שידור מהותית שנפרשת על פני כמה שעות ביום".

במכתב חדשות 2 נטען כי "חרף הצגת דברים חמורים אלה, המשיכה ועדת המכרזים בבחינת ההצעה ובניקודה. זאת, תוך התעלמות מעמדתם של היועצים המקצועיים, ובלי לערוך כל בירור בקשר לחשש חמור זה. הימנעותה של ועדת המכרזים מלתת דעתה לכשל מהותי זה בהצעת ערוץ 20 היא פגם מהותי בהפעלת שיקול דעתה, שהדרך היחידה לתקנו היא החזרת העניין לדיון חוזר בפני ועדת המכרזים".

המטרה: קידום תדמיתה של הכנסת

הצעתו של ערוץ 20 לערוץ הכנסת כוללת מגוון תוכניות, מיצוב חדש לערוץ, התמקדות בתכנים לפריפריה ולבני נוער וערוצי הפצה חדשים. לצד זאת, בערוץ השקיעו מאמצים בשינוי פניו של ערוץ הכנסת, באמצעות העברת הדגש מעיתונות ביקורתית לקידום תדמיתה של הכנסת. בהצעה של ערוץ 20 נכתב: "לא ניגרר אחרי גופי תקשורת המחפשים את השוליים שבכנסת ישראל ומציגים אותם כחזות הכנסת כולה". בערוץ גם מתחו ביקורת על כלי התקשורת בישראל: "פעילויותיה של הכנסת אינן זוכות להשתקף בתקשורת באופן ראוי. ומכאן, הדרך לפגיעה אפשרית בדימוי הציבורי של הכנסת, נבחריה ועובדיה. התקשורת, למרבה הצער, נוטה להבליט את השלילי ולהצניע את החיובי".

בערוץ 20 הציעו תוכניות שיקדמו באופן אישי את חברי הכנסת — למשל תוכניות שיתעדו את חייהם או את נקודות המפגש בינם לבין האזרחים, סרטי דוקו על יושבי ראש הכנסת, תוכנית "ח"כ על הבר" וח"כים מתנדבים בקהילה. "נפעל לחיזוק הזיקה האישית בין חברי הכנסת לצופי הערוץ. נקפיד על שיבוץ תוכניות המביאות את הפן האישי בחייהם של חברי הכנסת, ולא נציג רק את חברי הכנסת הזוכים לחשיפה תקשורתית שלילית כתוצאה מפרובוקציות", כתבו בערוץ 20.

בשלב זה לא ניתן להשוות את הצעת ערוץ 20 עם ההצעות המתחרות, שכן חדשות 2 ו–10 סירבו לבקשת יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, ד"ר יפעת בן חי־שגב, לאפשר לה לחשוף את הצעותיהם.

ערוץ 20 הציג הצעה, שלפיה עלות לוח השידורים והתוכן יסתכמו ב–2018 (שנת הפעילות המלאה הראשונה) ב–18.6 מיליון שקל; הוצאות ההנהלה והוצאות כלליות ב–1.9 מיליון שקל; והוצאות שיווק ב–730 אלף שקל. בעלי הערוץ יזרימו 2.6 מיליון שקל בהלוואת בעלים בשנת הפעילות הראשונה מול ערבויות הערוץ. ערוץ 20 אינו מתכוון למשוך דיווידנד עד 2020, אז ימשוך 342 אלף שקל — סכום שיטפס עד סיום ההתקשרות ב–2028. בסך הכל, ימשוך ערוץ 20 דיווידנדים בסך 8.5 מיליון שקל במשך כל התקופה. עם זאת, הפעלת הערוץ עשויה להיות רווחית יותר, בעיקר כתוצאה מסינרגיה בין פעילויות ערוץ 20 וערוץ הכנסת.

שיאן השכר בערוץ הכנסת העתידי לא יהיה המנכ"ל או טאלנט בכיר, אלא דווקא המפיקה הראשית. עלות השכר של המפיקה הראשית המיועדת של ערוץ הכנסת, טרי דיקר לוי, המשמשת כיום כמפיקה הראשית של ערוץ 20, אמור להיות 44 אלף שקל בחודש. העורך הראשי המיועד חגי גולן, אמור להשתכר עם 38 אלף שקל בחודש. מנהל האקטואליה צ'יקו מנשה היה אמור להרוויח 33 אלף שקל בחודש, אך מונה בינתיים לתפקיד בכיר בתאגיד כאן. עלות השכר של המנכ"ל המיועד מוטי שקלאר נמוך משכרם של עובדיו — 30 אלף שקל בחודש, בדומה לזה של סמנכ"ל הכספים המיועד.

הערוץ מפרט הוצאות שכר נוספות של התוכניות השונות. כך, שכרה של שרונה מן, המגישה המיועדת בתוכנית בוקר ישראלי, יגיע ל–15 אלף שקל בחודש, אך שכרו של העורך יהיה 18 אלף שקל בחודש. עורך התוכנית הכלכלית יזכה לשכר של 6,000 שקל בחודש בלבד. שכרו של אראל סג"ל, המגיש המיועד של תוכנית הריאליטי חוק נולד, יהיה 15 אלף שקל בחודש (גילוי נאות: בהצעת ערוץ 20 נכלל גם שמו של קרוב משפחתו של הכותב כמנחה מיועד באחת מהתוכניות המוצעות).

ממועצת הכבלים והלוויין נמסר: "המכרז לווה על ידי שני יועצים בעלי ניסיון רב ונדון בישיבות במקצועיות ובאחריות. התוכנית העסקית של הזוכה נבדקה על ידי המחלקה הכלכלית של המועצה ונקבע כי היא עומדת בתנאי הסף של המכרז. עיקר פניית חדשות 2 למועצה נוגעת לסעיף התאמת התוכן לתוכנית העסקית, סעיף שכל משקלו במכרז הוא 40 נקודות מתוך 1,000. נגד מירילשוילי כלל לא הוגש כתב אישום ובוודאי שהוא לא הורשע, לכן אין סיבה להקפיא את המכרז. נדגיש כי החברה הזוכה תהיה מחויבת לעמוד בהוראות הרישיון, ואם לא תעשה כן, המועצה מוסמכת לטפל בכך על פי כל דין עד כדי ביטול הרישיון".

מערוץ 20 נמסר: "אנו עסוקים בהכנות להשקת ערוץ הכנסת החדש ולא ברכילות".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם