גל גדות - כשהתקשורת השמאלנית מתגייסת לטובת וונדרוומן - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

כשהתקשורת השמאלנית מתגייסת לטובת וונדרוומן

הוליווד והתקשורת האמריקאית נאחזים בוונדרוומן כאילו היא תציל אותם מהרוע, הפלגנות, הסקסיזם והגזענות של טראמפ ■ בעולם של פייק ניוז - פלצור האמת שלה יחשוף את השקרים שלו

20תגובות
גל גדות ב"וונדר וומן"
Clay Enos/אי־פי

כדי לסלק הצידה את כל השאלות, נתחיל מהשורה התחתונה: וונדרוומן זה סרט מצוין. שובר קופות קלאסי מז'אנר גיבורי העל. אקשן מרהיב, עלילה מגוונת, מותח במידה, מצחיק במינון הנכון, קודר בהתאם למסורת של תת-הז'אנר הרלוונטי (היקום הקולנועי של דיסי קומיקס), אבל גם נוטע תקווה שלא הכל רע בעולם הזה.

כן, וכמובן יש גם את גל גדות (שלנו), שנולדה השבוע אחרי הריון קצר יחסית ככוכבת הוליוודית. מעבר למשחק המשובח שלה (במגבלות הז'אנר), משעשע בתור ישראלים להאזין לדיאלוגים שלה עם חיתוך דיבור כמו של מישהי מהחבר׳ה שמסבירה לתייר איך להגיע לחוף גורדון, או ממה עשוי פלאפל. הדמות של וונדר וומן יושבת עליה יפה: האמזונה המסתורית והתמימה שבאה לאזן טיפה את הרוע ששוטף את העולם.

כבר כמה שבועות שהתקשורת האמריקאית לא מפסיקה לחגוג את הסרט וסוף השבוע האחרון הוא רק שיאה של החגיגה שכמותה לא נראתה הרבה זמן. מה קרה בחודשים האחרונים שהפך את ״וונדרוומן״ לתופעה חריגה שכזאת? ממה נובעת האופוריה סביב הסרט? מה גורם למבקרים האמריקאים לצאת מגדרם ולהעתיר שבחים חסרי פרופורציה לעוד סרט - אחד מעשרות כמותו שהופקו בעשור החולף? איזו אג׳נדה נסתרת מקופלת לתוך ההיסטריה ההיסטורית הזאת.

האינטרס הכלכלי די ברור: לא רק אולפני וורנר ברדרס תולים תקוות-על בגיבורת העל החדשה שלהם, הוליווד כולה עומדת מהצד דרוכה, בניסיון להבין אם יש כאן סוג של פיצוח פורמט. האם שילוב של תקציבי עתק לבמאית בסרט על גיבורת על, שבו הדמויות הנשיות במרכז - יפיק את המקסימום מפלח שוק שעד היום לא מיצה את עצמו.

פטי ג׳נקינס, במאית מוערכת, זכתה לקבל 150 מיליון דולר - תקציב ההפקה הגדול ביותר שהוליווד הפקידה בידי במאית. אם היא תצליח להניב את הרווחים הנדרשים - היא תפרוץ את תקרת הזכוכית עבור במאיות נוספות של שוברי קופות והתעשייה תיכנס (אולי) לעידן חדש וטוב יותר.

פטי ג׳נקינס
MARIO ANZUONI/רויטרס

בינתיים, הנתונים שזורמים במשך סוף השבוע מאשרים כי מעבר לביקורות החיוביות, הסרט מסתמן גם כהצלחה מסחררת בקופות. עם הכנסות צפויות של מעל 100 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון להקרנה, וונדר וומן שבר לפחות שיא אחד - בקטגוריה של סרט שביימה אשה (חלף בקלילות על פני "50 גוונים של אפור"). 

גם גדות משתלבת יפה בנראטיב הפמיניסטי הזה ומשרתת אותו בכבוד: כוכבת חדשה ורעננה, סימפתית, שלא חוששת לדבר על הציצי שלה בתוכניות אירוח ולהגיד "פאק" בפריים-טיים. זה עובד מצוין על הקהל, כי היא פרובוקטיבית במידה שלא מאיימת על הכללים של הפוריטניות האמריקאית הצבועה. ובכלל, היא הרי שירתה שנתיים כמדריכת כושר קרבי בצבא ההגנה לישראל.

אבל גם ההיתלות בסיפור הפמיניסטי לא מסבירה את העוצמה שבה התעשייה, המבקרים והמדיה מחבקים את וונדרוומן. נראה שמעבר לסרט עצמו, למפעל הכלכלי שסביבו ולטון שבו התקשורת מסקרת אותו - גם למצב הנפשי שבו נתונה ארצות הברית ב-2017 יש משקל עצום. נראה כאילו כולם משוועים לאיזה גיבור על שיציל אותם מנבל העל שמאכיל אותם מרורים כבר קרוב לשנה.

ולא סתם גיבור-על, אלא הקונטרה המושלמת לנשיא דונלד טראמפ: גם אישה, גם תמימה ולבבית וגם לא אמריקאית. הפיצוי המושלם על המפלה של הילרי קלינטון ועל גסות הרוח, הגזענות, השוביניזם והטירוף של טראמפ. נראה שעלילת הסרט והנראטיב השיווקי התלבשו יפה על המצב הנפשי-הפוליטי המעורער של החברה האמריקאית. הוליווד, בתמיכתה הגורפת של התקשורת הדמוקרטית והליברלית, מציבים בפני הקהל סוג של תקווה כנגד הפסיכוזות של טראמפ.

וונדרוומן באה בדיוק בזמן כדי להציל את האנושות מהרוע, הפלגנות, הטפשות, האפליה, הסקסיזם והגזענות שהפכו למציאות עבור העם האמריקאי בחצי שנה האחרונה. בעולם של פייק ניוז - פלצור האמת של וונדרוומן יחשוף את השקרים. ואם על הדרך נרוויח עוד כמה דולרים ממרצ׳נדייזינג - אז בכלל התקרבנו עוד צעד לעתיד מושלם.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#