חגי לוי על מכירת הסדרה "בטיפול" ל-HBO האמריקאית: "הכיף היה שלא הייתי צריך למכור, הם רצו לקנות" - מדיה ופרסום - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

חגי לוי על מכירת הסדרה "בטיפול" ל-HBO האמריקאית: "הכיף היה שלא הייתי צריך למכור, הם רצו לקנות"

על עלות ההפקה:"יש פה פיצוח הפקתי, פטנט שמאפשר לעשות הפקה מאוד זולה. אם משום מה הפורמט הזה היה מאוד יקר - זה לא היה קורה"; ועל החזון: "לא דמיינתי לעשות משהו שיימכר בעולם. היה לי ניסיון לא טוב בעולם עם מכירת פרויקטים דוקמנטריים ואחרים, וגם יש לי חרדת טיסה"

תגובות

בניגוד למצופה, הסדרה "בטיפול" נולדה דווקא בחדר כושר: חורף 2002, חגי לוי צועד על ההליכון, ופתאום מדלג למוחו רעיון - סדרה על אנשים, שכולם מטופלים אצל אותו פסיכולוג, כל אחד מהם ביום אחר. ביום האחרון של השבוע הפסיכולוג עצמו הולך לייעוץ.

חורף 2006. העונה הראשונה של "בטיפול" כבר קצרה שבחים כששודרה ב-HOT ובערוץ 2 במסגרת שידורי קשת. על המדף של לוי ניצבים שישה פרסים מרכזיים, שהוענקו לסדרה בחודש שעבר בטקס האקדמיה לטלוויזיה - כולל פרס הסדרה הטובה ביותר. אך נדמה כי הפרס הגדול ביותר שהוענק ל"בטיפול" אינו פסלון, אלא הישג: לוי - ההוגה, היוצר (עם אורי סיון וניר ברגמן), הבמאי והמפיק של הסדרה - מכר אותה לרשת הכבלים האמריקאית הנחשבת In Treatment" .HBO" יקראו לה בניכר.

הפיילוט האמריקאי אמור להצטלם בתחילת נובמבר. מי שיביים אותו הוא רודריגו גרסייה, בנו של הסופר גבריאל גרסיה מרקס, שביים בין היתר פרקים של "עמוק באדמה" ו"הסופרנוס". ראובן דגן, כלומר אסי דיין המקומי, יהיה גבריאל ביירן ("צומת מילר", החשוד המיידי"); מאיה מרון תהיה מיה ווסיקווסקה האוסטרלית והאנונימית; ואמבת' דווידץ תהיה עלמה זק האמריקאית. ליאור אשכנזי, כלומר ידין הטייס, יהיה שחקן שחור.

יצא בזול

הערוצים בישראל דווקא הגיבו בפחות התלהבות כשהוצעה להם הסדרה. "חיפשתי אופציה שיש לה רצועת שידור יומית", מספר לוי. "המקום הראשון שפניתי אליו היה ערוץ 8, אבל הם לא יכלו לחרוג מהתחום התיעודי. הצעתי גם לערוץ 10 אבל הם לא היו מסוגלים להתחייב להשקעה לטווח ארוך. מי יודע איפה נהיה בעוד שנה, אמרו שם. פניתי גם לערוץ 1, לכאורה הערוץ הכי מתבקש לכזה פרויקט, הראיתי ליוסי משולם את הפיילוט, ולא קיבלתי תשובה מעולם. ב-yesהתלבטו הרבה זמן ובסוף ירדו מזה.

"בינתיים התחילו להתעניין ב-HOT, ואני מצדי ניסיתי גם בקשת. מאחר שהיו לה אז שני ימי שידור ביקשו ממני פורמט של פרק בשבוע, וניסיתי לפצח אחד כזה, אבל בלי הצלחה. בדיעבד אני יכול להגיד שזאת היתה החלטה מאוד נועזת מצד HOT: אי אפשר היה לדמיין שזה יצליח. עכשיו, אגב, עכשיו אני עובר את זה שוב באירופה, וצריך להסביר למתעניינים באופציות איך לשכנע ערוץ משדר להסכים לרצועה יומית ולהתחייב על 50 פרקים".

כמה זול זה היה?

"פחות או יותר חמישה פרקים בתקציב של פרק אחד בסדרת דרמה רגילה. גם ב-HBO העלות תהיה באותו יחס - אמנם יותר ממיליון דולר לשבוע שידורים של חמישה פרקים, אבל פחות מעלות של פרק אחד בסדרה שבועית קטנה".

אז זה בעצם אחד הדברים ששבו את לבם?

"ברור, יש פה פיצוח הפקתי, פטנט שמאפשר לעשות הפקה מאוד זולה. אם משום מה הפורמט הזה היה מאוד יקר - זה לא היה קורה, כי מבחינת גוף משדר זו התחייבות לכ-50 פרקים בעונה - פי ארבעה מבסדרה רגילה".

העבודה על "בטיפול" התחילה בקיץ 2004. באוגוסט 2005 היא עלתה לאוויר ב-HOT, ונהפכה בתוך שתי דקות לסדרה הכי מדוברת. מבקרי הטלוויזיה התחרו ביניהם על הסופרלטיווים, העיתונים הקדישו לתופעה עשרות אלפי מלים, פסיכולוגים נהפכו לדבר הכי חם בשוק (ויש אפילו טענה שהקפיצו את מחירי הטיפול). אנשים שלא העלו בדעתם להושיב את עצמם על הספה התחילו לחפש לעצמם פסיכולוג.

את מה שלא עשו ד"ר מלפי וטוני סופרנו או אלי מקביל והפסיכולוגים שלה, עשו דיין כראובן הפסיכולוג, והמטופלים המעולים שלו - נעמה (זורר), ידין ירושלמי (אשכנזי), איילה (מרון), ואורנה ומיכאל (הויברגר וזק) - וגילה אבולפיה (אלמגור) כיועצת של ראובן.

עונה שנייה נהפכה למתבקשת, ואכן, 40 פרקי העונה השנייה של "בטיפול" יעלו ב-HOT בקיץ הבא (ראו מסגרת). "חודש אחרי שהסדרה עלתה ב-HOT התחילו להגיע טלפונים מהעולם", מספר לוי. "בכל מקום שהיה ישראלי או יהודי ששמע על הסדרה, אפילו לא ראה, הגיע טלפון, וכך קיבלתי מיילים או טלפונים ממפיקים, יוצרים, במאים, שרצו לרכוש אופציה.

"פנו אלי מארה"ב, טורקיה, בלגיה, צרפת, קנדה, גרמניה, איטליה, בריטניה וארגנטינה. ואז הייתי צריך להחליט מה אני עושה עם זה, עם מי אני נפגש ולאן מתקדמים.

"אגב, אף אחד לא חשב לתרגם את הסדרה או לדבב אותה, כי טלוויזיה בפריים טיים בערוצים המרכזיים בכל מקום היא מקומית. אם כבר קונים, זה מארה"ב או מבריטניה".

על פי מה החלטת עם מי לשתף פעולה?

"בעיקר אינטואיציות. אני מקפיד לפגוש את האנשים אישית ולהתרשם מהם, להעריך אם הם יוכלו להרים את זה. הרי הייתי מנהל הדרמה בקשת ואני יודע איך זה עובד. בא אליך מפיק אחד ואתה אומר לו כן, ובא שני עם אותו רעיון ואתה אומר לו לא. אתה בודק את הרקורד של המפיק, את ההתמחות שלו, אם אתה רואה שחברה מסוימת מתמחה בקולנוע או בטלוויזיית ילדים, אתה יודע שכשיבואו עם 'בטיפול' לגוף משדר יהיה להם פחות סיכוי.

"אני מנסה להקפיד לא לסחור במכירת אופציות. גם אם מפיק מוכן לשלם לא מעט כסף כדי לקבל בלעדיות לתקופה במדינה מסוימת, לא שווה לי בשביל זה לאבד את הסיכוי לכך שהסדרה תתממש. אני חותם עם בעלי האופציות לתקופות של לא יותר מחצי שנה, שזה להערכתי פרק הזמן שלוקח למפיק לעבור את גופי השידור השונים ולקבל תגובות. אתה יכול למכור את האופציות בכל העולם ואז יהיו לך כמה עשרות אלפי דולרים, אבל הסדרה לא תתממש".

כשפיתחת את הסדרה שאפת למכור אותה בחוץ?

"העולם מבחינתי היה תמיד רחוק וגדול, לא דמיינתי לעשות משהו שיימכר בעולם. היה לי ניסיון לא טוב בעולם עם מכירת פרויקטים דוקמנטריים ואחרים, וגם יש לי חרדת טיסה, כך שהכל נראה לי נורא רחוק".

כסף לא יכול לקנות סדרה

הדרך של "בטיפול" ל-HBO התחילה במפתיע בשחקנית הגולה נועה תשבי. "עוד לפני שהיא אפילו ראתה אותה, היא ביקשה ממני להציג אותה לחברה שמייצגת אותה בלוס אנג'לס שהיא גם חברת הפקה, לבארג', שהפיקה את 'הפמליה'", מספר לוי. "היא הציגה להם את הפרויקט, הם התעניינו בו, ומשם דברים התחילו להתגלגל מאוד מהר.

"לאותה חברה יש סוכנות, אנדבור, שמייצגת גם את קשת כמו גם את מייקל מור, לארי דייויד וקונאן אובריאן. הבעלים של אנדבור הוא ארי עמנואל, יהודי כמובן, שהמשפחה שלו חיה פעם בישראל. הוא הלך לכמה גופי שידור והציע להם את הרעיון".

האמריקאים, מסתבר, קלטו את הפוטנציאל. בפברואר קיבל לוי זימון לפגישות בלוס אנג'לס עם שלושה גופים רציניים: USA ("מונק"), FX ערוץ הכבלים של פוקס ("ניפ/טאק"), ו-HBO.

"כולם ראו קודם את השבוע הראשון של הסדרה, כלומר חמישה פרקים ראשונים מתורגמים לאנגלית", אומר לוי. "הכיף היה שלא הייתי צריך למכור, הם רצו לקנות, וזאת לא היתה התלבטות פשוטה".

למה?

"FX הציעו הרבה יותר כסף להפקה ולי, הם גם הציעו לי לביים, לא שרציתי, והיו מאוד נלהבים. HBO היו מאוד סימפטים, אפילו מימנו את הטיסה והשהות שלי, אבל היו הרבה פחות נלהבים כלפי חוץ.

"בכניסה לבניין שלהם יש שלט שכתוב עליו 'It's not TV - It's HBO', כלומר הם יודעים שהם הכי טובים. הגישה שלהם היתה כל הזמן 'אם לא אז לא, לך עם מישהו אחר'".

למה לא רצית לביים?

"כי עשיתי את זה כבר פעם אחת, אז מה, לחזור על זה? וחוץ מזה יש את עניין השפה. מדובר בסדרה שבה ניואנסים של דיבור הם קריטיים, וזה לא משהו שחשבתי שנכון למישהו זר לעשות".

כל אחת מהשלוש ידעה שאתה במגעים עם האחרת?

"כן. כולם ידעו שיש לי כמה הצעות. בסוף אותו שבוע ישבתי עם עורך דין ועם הסוכן - והחלטתי".

אז למה HBO בסוף?

"כי זה מכה של הטלוויזיה, כי את הסדרות שלהם אני הכי אוהב, כי חשבתי שהם יטפלו בזה הכי טוב, כי חשבתי שתהיה להם אפשרות למצוא שחקנים יותר טובים. אנשים מוכנים לעבוד בשבילם בחצי חינם. וגם כי זה חלום כזה".

וסליחה על השאלה, אבל מה בעניין הכסף?

"אמנם בהתחלה הם הציעו רק חצי מהתקציב של FX, אבל בסוף זה התאזן. HBO הגדילו את התקציב".

מסע בין יבשות

ב-HBO התכוונו ללהק ל"In Treatment" שחקנים אנונימיים, לוי לחץ שיבחרו בשמות ידועים. "לא סתם כוכב הוא כוכב", הוא מסביר. "ב'בטיפול' אתה נדרש להסתכל על בן-אדם במשך חצי שעה, ואחר כך לרצות עוד כי יש לו כריזמה של כוכב. אבל ב-HBO אמרו 'תסתכל על עמוק באדמה ועל הסופרנוס', אף אחד שם לא היה כוכב קודם'. מעבר לזה, יש גם עניין של תקציב".

מה יקרה אם הפיילוט לא ייהפך לסדרה?

"מצלמים חמישה פרקים ואז מראים אותם למנהלים של HBO ואולי לקבוצות מיקוד. ואז מחליטים - כן או לא. אם לא, אני יכול ללכת למישהו אחר אחרי תקופת צינון קצרה. הגענו לזה רק אחרי מאבק של עורכי דין. עוד דבר מאוד חשוב שהשגנו זה שהזכויות למכור את הסדרה במקומות אחרים בעולם נשארו בידי. אבל יש פה טריק - נגיד שהסדרה האמריקאית תהיה מוכנה בעוד שנה, HBO יכולים למכור אותה לכל העולם. זאת אומרת שאם אני רוצה לממש את הזכות שלי למכור אותה למקומות אחרים בעולם, צריך יהיה להפיק אותה במהלך השנה הקרובה".

מתי תדע אם זה קורה?

"לפי החוזה יש להם שנה להחליט, אבל אני מניח שתוך כמה חודשים".

אם תהיה סדרה, תהיה עשיר?

"זה לא המון כסף. אם הסדרה תצא, לא מדובר במיליוני דולרים - למרות מה שחושבים על התעשייה שם. בינתיים גם השקעתי עשרות אלפי דולרים בהפצה, בתרגום לאנגלית, ביריד הטלוויזיה במיפ שנגמר עכשיו, בייעוץ משפטי, בנסיעות. גם ל-HOT יש אחוזים גדולים בהכנסות, שמתחלקים גם בין התסריטאים, העורך דין והסוכן.

"מה שיכול לשנות לגמרי את התמונה זו הזמנה של עונות נוספות. תמיד מזכירים לי שם שאת העונה הראשונה של 'תרגיע', למשל, לארי דיוויד עשה בלירה, ורק כשהעונה הראשונה הצליחה הסכר נפתח. הרי כשמספרים שג'יימס גנדולפיני מבקש מיליון דולר לפרק של 'הסופרנוס' צריך לזכור שזה קורה רק מהעונה השלישית".

ומה קורה בשאר היבשות?

"הדיל עם HBO נתן פוש לכל המכירות האחרות. יש הצעה קונקרטית לגבי דרום אמריקה, יש גם מו"מ מתקדם בצרפת, שבה יש ארבע הצעות לקנות אופצייה. בגרמניה זה התקדם, נתקע, והתחיל שוב. יש הצעה מעניינת מהולנד-בלגיה, עם חברת הפקה דו-לאומית. יש הצעה מסרביה. יש גם הצעה מדנמרק, באיטליה היו שלוש הצעות, וכבר חתמנו עם אחת מהן על אופציה".

שקלת לעבור ללוס אנג'לס?

"הבנתי שאני צריך לכאורה, זה מה שהציעו לי וציפו ממני שם, והטיימינג לזה היה מצוין. אבל לא התכוונתי ולא רציתי. לא, אפילו לא שקלתי את זה. ברור שזו החלטה עם משמעויות כלכליות וקרייריסטיות, אבל אני לא חושב שאני יכול לחיות שם. זו עיר מפלסטיק ממש, בלי תרבות ומהות, וכמובן שיש לי פה גם ילד ומשפחה, וחברים, ועבודה וקהילה שאני אוהב. זה אף פעם לא היה חלום שלי לעשות את זה באמריקה. בסט החלומות שלי היה מקסימום לקבל את האוסקר הישראלי, לא האמריקאי".

אולי תזכה באמי.

"הלוואי. זאת תעלומה בעיני אם הסדרה הזו תצליח שם, אם בכלל תתממש. יש ב'בטיפול' משהו הרבה יותר אירופאי במהותו מאמריקאי, במינימליזם הקיצוני, באינטלקטואליות, בחשיבות של הטקסט. אבל הסדרה הזו כבר הפתיעה אותי כל כך הרבה פעמים, כך שבאמת אי אפשר לדעת".

חגי לוי

גיל: 43

מצב משפחתי: גרוש + 1

מגורים: תל אביב

תפקידים קודמים: מבקר קולנוע ("חדשות", "זמן תל אביב", "העיר"), במאי קולנוע וטלוויזיה ("שלג באוגוסט", "בכורה", "101"), תסריטאי ("שלג", "שבתות וחגים") מפיק ("סיפורים קצרים על אהבה", "תומר והשרוטים", "אביב"), עורך ("לגעת באושר", "לחיי האהבה", "אהבה מעבר לפינה"), מרצה לבימוי ולתסריטאות בקמרה אובסקורה, באוניברסיטת תל אביב ובסם שפיגל

עוד משהו: לכבוד הנסיעות והפגישות בעולם תפר אצל חייט לונדוני ג'קט בעבודת יד. התפירה נמשכה כמה חודשים ועלתה 600 פאונד



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#