עיתונאי ערוץ 10 - היכונו לבוקר חדש; עוד דריסת רגל של נתניהו בתקשורת

להנהלת ערוץ 10 לא היתה כל סיבה למנות אדם שתחום עיסוקו, לובינג ויחסי ציבור, הוא ההפך המוחלט מעיתונות. לא היתה כל סיבה להושיב על כיסא היו"ר אדם שכיהן כיועץ קרוב של נתניהו ורעייתו שרה. לא היתה כל סיבה להכניס בשערי הערוץ אדם שחבר בעמותה שתמכה בסגירת הערוץ, ואדם שאמר שתחקירי הערוץ על נתניהו הם "רדיפה" ■ או שבעצם, יש סיבה?

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
רה"מ ורעייתו במימונה 2013

בחודשים האחרונים זה קורה שוב ושוב. מלשכת ראש הממשלה מתקשרים לבעלי הבית ולמנהלים בערוץ 10. מהצד השני של הקו נשמע בנימין נתניהו כשהוא מביע תרעומת על אופן הסיקור שלו בערוץ. לא תמיד יש סבלנות להאזין לנתניהו מתלונן ומפעיל לחצים, אבל אי־אפשר לסרב לשיחה 
מראש הממשלה.

על רקע הלחץ הזה אולי אפשר להבין את המהלך המפתיע שאירע אתמול — מינויו של רמי סדן ליו"ר חברת החדשות של ערוץ 10, מינוי שהגיע משום מקום, בניגוד לכל ההערכות המוקדמות. המינוי מעורר סימני שאלה קשים. לאן מועדות פניו של ערוץ 10 תחת בעלי השליטה החדשים?

אם לרגע למישהו היה ספק, הרי שסדן הוא מינוי פוליטי טהור. לא היתה שום הצדקה שבעלי השליטה יחליטו לפתע פה אחד למנות את סדן במקום שני נציגי הציבור האחרים שהגישו מועמדות לתפקיד. לא היתה כל סיבה למנות אדם שתחום עיסוקו, לובינג ויחסי ציבור, הוא ההפך מוחלט של עיתונות, במיוחד זו של חדשות 10. לא היתה כל סיבה להושיב על כיסא היו"ר אדם שכיהן כיועץ קרוב של נתניהו, ובעיקר רעייתו שרה נתניהו, ושמקיים גם כיום קשרים עם סביבתם. לא היתה כל סיבה להכניס בשערי ערוץ 10 אדם שחבר בעמותה שתמכה בסגירת הערוץ, ואדם שאמר בראיון לתקשורת כי תחקירי הערוץ נגד ראש הממשלה הם "רדיפה" ו"פתולוגיה".

מעברם המשותף של ערוץ 10 ונתניהוצילום: צילום מסך

בחודשים האחרונים סדן כלל לא הגיש מועמדות לתפקיד. נוכחותו בישיבות הדירקטוריון היתה דלה, ולעתים כלל לא הגיע. אבל לפתע, משום מקום, החליטה הנהלת RGE לבחור בו ליו"ר. מדוע? מה קרה שם מאחורי הקלעים? איזו שיחת טלפון טרנס־אטלנטית התקיימה לפני המינוי הזה?

שומרי הסף הראשונים שכשלו בתפקידם — שלא במפתיע — הם חברי מועצת הרשות השנייה, שבחרו בסדן לדירקטור על פני מועמדים אחרים, למרות ניגוד העניינים המובנה שלו כיחצן ולוביסט, ולמרות קשריו עם נתניהו. מי שקרא את דו"ח מבקר המדינה האחרון הבין אילו כשלים חמורים יש בהתנהלות המועצה, וכשיש מינהל לא תקין — הדרך ללחצים פוליטיים סלולה.

רמי סדןצילום: מתוך ערוץ היוטיוב

גם אם יכולת ההשפעה של סדן כיו"ר מוגבלת, את המינוי שלו צריך לבחון כחלק ממערך מדאיג הרבה יותר של יחסי הון ושלטון. העיתון הנפוץ בישראל "ישראל היום" מופץ חינם בחסות מקורבו של נתניהו שלדון אדלסון. בעלי ערוץ 2 — משפחות ורטהיים, תשובה, עופר ושרטאוס — מקיימים קשרים קרובים עם נתניהו ותלויים בהחלטותיו. בעלי בזק והאתר וואלה הוא שאול אלוביץ', שמקורב גם הוא לנתניהו. והם 
לא היחידים.

דווקא ערוץ 10, שבמשך שנים ידע משברים שכמעט הכריעו אותו עקב ניהול כושל, הצליח לשמור על הנרטיב העיתונאי הבלתי־מתפשר שלו. לחצים מבחוץ ומבפנים היו תמיד, אבל המנכ"ל יוסי ורשבסקי והנהלת חברת החדשות ידעו כמעט תמיד למנוע מהלחצים לחדור פנימה. זה גרם למשברים קיומיים בערוץ 10, כשלבעל המניות רון לאודר פשוט נמאס — והוא נטש את הערוץ. לכן, כניסת בעלי שליטה החדשים ב–2015 היתה מעודדת במיוחד. הנה, אמרו אנשים בערוץ, סוף־סוף נכנסו לערוץ אנשי עסקים עם כיסים עמוקים במיוחד, שלנגד עיניהם מטרה עסקית — להרוויח משוק התקשורת, ולא לצבור השפעה ולהשתמש בערוץ למטרותיהם העסקיות. התקווה היתה שהם יעניקו חופש עיתונות בלתי־מוגבל לערוץ 10.

התקווה הזאת התבדתה. נתניהו משיג כעת דריסת רגל ראשונה בערוץ 10. עיתונאי ערוץ 10 צריכים להתרגל לעולם חדש.

מטלטלה אחת לאחרת? רביב דרוקר ותמר איש שלוםצילום: חדשות עשר, ארכיון

לחצו על הפעמון לעדכונים בנושא:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר TheMarker