כך זרמו כספים בחשאי מחברות פרסום - לבכיר בערוץ 2 - מדיה ושיווק - TheMarker
תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן
חשיפת TheMarker

כך זרמו כספים בחשאי מחברות פרסום - לבכיר בערוץ 2

אילן טוביהו, בכיר בענף הפרסום, כיהן במשך יותר מעשור כמשנה למנכ"ל רשת והיה אחראי על כל מכירות הפרסום בזכיינית ■ רשת: "לא היתה השפעה על הלקוחות" ■ טוביהו: "חברות המדיה המונופוליסטיות מנסות לפגוע בי"

42תגובות
אילן טוביהו
עופר וקנין

המשנה למנכ"ל זכיינית ערוץ 2 רשת, אילן טוביהו, שניהל את תחום הפרסום בחברה ופרש מתפקידו בנובמבר 2015, החזיק במקביל לתפקידו בזכיינית גם חברה פרטית, הרשומה בביתו הפרטי ביישוב סביון. לחברה הוזרמו בחשאי סכומי כסף גדולים מחברות בתחום הפרסום והמדיה, שהיו בקשרים עסקיים עם רשת. בהנהלת הזכיינית לא ידעו על העסקות הללו.

הכספים הועברו מחברות פרטיות, חלקן רכשו מדיה מרשת במישרין או בעקיפין, לעתים באופן בלעדי, או שהיו ספקיות של הזכיינית. במקביל לפעילות מול רשת, העבירו החברות כספים לחברה הפרטית אראל אפיקי השקעות, שבבעלות טוביהו. תיעוד שהגיע לידי TheMarker מראה כי מאז 2008 הועברו לפחות 3 מיליון שקל לחברה הפרטית של טוביהו. טוביהו והחברות סירבו למסור פרטים על אופי העסקות בין הצדדים.

טוביהו הוא איש פרסום ותיק ובכיר בענף. מאז הקמת ערוץ 2 הוא שימש בתפקידים בכירים בזכיינית טלעד, ובהן משנה למנכ"ל החברה לשיווק ומכירות, ואף ניהל את טלעד לאחר שהפסידה במכרז ערוץ 2 ופורקה ב–2005. לאחר מכן מונה טוביהו ליו"ר ערוץ 9, וב-2006 מונה למשנה למנכ"ל רשת ולאחראי על מכירות ופרסום בחברה. מתוקף תפקידו, ניהל טוביהו את כל מערך מכירות הפרסום בימי השידור של רשת.

בנובמבר 2015 הודיעה רשת במפתיע כי טוביהו יעזוב את תפקידו. סיבת העזיבה לא נמסרה. עם זאת, טוביהו ממשיך לשמש כיועץ לרשת. ל-TheMarker נודע כי רשת חתמה עמו על חוזה חריג, שלפיו הוא ימשיך לשמש יועץ במשך שלוש שנים לאחר עזיבתו. ברשת אומרים כי טוביהו אכן מגיע בחודשים האחרונים לפגישות ייעוץ עם מנכ"ל רשת, אבי צבי.

לפני כמה חודשים הקים טוביהו חברת רכש מדיה בשם אול מדיה, שמנסה לזכות במכרזים של מפרסמים מול חברות רכש מדיה אחרות. חברת המדיה החדשה שלו כבר גייסה כמה לקוחות, והיא משווקת את הפרסום בחברת שידורי הספורט צ'רלטון, בבעלות אלי עזור.

הכספים - מחברות שעבדו עם רשת

חלק מהחברות שהעבירו כספים לחברה הפרטית של טוביהו קיימו עסקות פרסום עם רשת. יורם בן יאיר, בעלים של חברה להפקת פרסומות בשם יורםY, העביר בין 2010–2012 כ-140 אלף שקל לחברה של טוביהו.

בעקבות פניית TheMarker, השיב בן יאיר כי העביר כספים לחברה הפרטית של טוביהו ללא קשר לעסקים עם רשת. "זה לא קשור למדיה", אמר בן יאיר. "זה ייעוץ כלכלי במשרד. אני עובד עם טוביהו יותר מ–20 שנה. אני לא רוכש מדיה בשום צורה".

עם זאת, בן יאיר סיפר כי אכן היה לו קשר עם טוביהו בנוגע לרכש מדיה. "אני לא קונה פרסומות, אבל אם הייתי צריך, תמיד הייתי מטפל בזה דרך אילן טוביהו, ברשת. הייתי מתקשר אליו וסוגר עסקה ספציפית ברשת".

חברה נוספת שהעבירה כספים לאראל אפיקי השקעות היא חברת מדיה פולס, שבבעלות תומר עובדיה. מדיה פולס העבירה בין 2008–2015 כ–180 אלף שקל לחברה של טוביהו, באמצעות שתי חברות. "זה לא משהו שאני יודע עליו, זה נשמע לי מוזר", אמר עובדיה בתגובה, אך לא פירט ולא מסר תגובה.

ינאי יחיאל

"לא יודע, לא מכיר את החברה הזאת"

הסכומים הגדולים ביותר שהועברו לחברה של טוביהו הגיעו ממשרד הפרסום ברוקנר נטע יער (כיום ברוקנר יער לוי; נ"ט). ב-2008 העביר המשרד 300 אלף שקל, ב-2009 הועברו 400 אלף שקל, וב–2010 זינק הסכום שהועבר מברוקנר ל-1.1 מיליון שקל. ב-2011 הועברו לאראל אפיקי השקעות 325 אלף שקל ממשרד הפרסום.

המשרד, בעל נפח פעילות משמעותי, רכש מדיה לפרסום בזכיינית רשת באמצעות חברת רכש המדיה יוניברסל של מקאן אריקסון. במקביל, בשנים אלה שימש ברוקנר נטע יער גם 
ספק של רשת והעניק לחברה שירותי פרסום.

הפרסומאי טל ברוקנר לא הכחיש את הנתונים על העברות הכספים, אך לא מסר תגובה שתבהיר את אופי העסקות בינו לבין טוביהו.

לחברה של טוביהו הועברו סכומי כסף גדולים מחברות נוספות בתחום הפרסום. ביניהן, חברה בבעלות איש הפרסום הוותיק ישראל דיאמנט, מנכ"ל חברת רכש המדיה מרקיורי המשותפת לדיאמנט ולמשרד הפרסום ראובני פרידן IPG, ובעלים של חברת חוצות זהב. דיאמנט העביר לחברה הפרטית של טוביהו 145 אלף שקל ב-2009.

"אני לא יודע במה מדובר. לא היו כאלה עסקות, לא מכיר את החברה הזאת, אין לי מושג מה זה", אמר דיאמנט בשיחה ראשונית עם TheMarker. לאחר שנמסרו לו פרטים נוספים, סירב דיאמנט למסור תגובה רשמית.

חברה נוספת, בבעלות גדי שבדרון, יזם אינטרנט וממייסדי אתר אולג'ובס, העבירה לטוביהו 250 אלף שקל ב–2012. שבדרון סירב להשיב מה היה אופי העסקה בין הצדדים. שבדרון הוא שותפו של ברוקנר במיזם אחר.

העברות כספים שנתיות התקבלו גם מחברת גיל־עד מדיה גרופ, חברה בתחום הפרסום ורכש המדיה מקבוצת החברות של ג. יפית. בין 2010–2014 העבירה החברה מדי שנה לטוביהו סכום שנע בין 120–196 אלף שקל. לפי גיל־עד מדיה גרופ, התשלום הועבר לצורכי משכורת לכנרת טוביהו - אשתו של אילן טוביהו - ששימשה מנהלת מחלקת הבלוגים בגיל־עד מדיה ועזבה באחרונה את תפקידה.

במקביל, בשנים אלה קיימה גיל־עד מדיה עסקות מדיה ישירות ובלעדיות דווקא עם רשת - ולא עם קשת, לדוגמה - בטענה כי קשת לא איפשרה לפרסם בתעריפים סבירים. בקשת דוחים טענה זו.

מגיל־עד נמסר: "כנרת טוביהו עבדה בחברתנו 6 שנים. היא הקימה וניהלה את מחלקת הבלוגרים שלנו בחברת היח"צ והייעוץ. היא קיבלה את משכורתה אל מול חשבונית שהגישה מדי חודש להנהלת החשבונות. טוביהו עשתה לילות כימים בעבודתה אצלנו וניהלה מאות מהלכים מוצלחים לטובת לקוחותינו. לא־ראוי להציג את השכר שקיבלה, בעבור עבודתה ובזכות עצמה, כתשלום הקשור בדרך כלשהי לבעלה. ביצענו עסקות בלעדיות עם גופי תקשורת רבים בהתאם לאופי הלקוח, לתקציבו וליעדיו השיווקיים".

השאלות הובילו לבדיקת רו"ח חיצוני

ברשת נהנה טוביהו ממעמד בכיר ביותר. בספטמבר 2015, חודשיים לפני ההודעה על עזיבתו, היה טוביהו נואם מרכזי בכנס שערכה רשת למפרסמים, להצגת לוח השידורים החדש.

"לפני כארבע שנים לקחנו, ההנהלה והעובדים, החלטה לבצע שינויים בלוח השידורים בישראל, עם היצמדות לערכים הברורים שלנו. לשמחתנו, הצלחנו להשיג את המטרה שהצבנו לעצמנו: לקחת את ההובלה בשוק הטלוויזיה בישראל", אמר טוביהו בנאומו. הוא הצהיר על כוונותיה של רשת ל–2016, שלפיהן תקיים הזכיינית קבוצות מיקוד ומפגשים עם המפרסמים. סימנים לפרישתו הקרבה לא נראו באופק.

בהנהלת רשת אומרים כי לא היו מודעים כלל להתנהלות העסקית של טוביהו מול ספקים וחברות מדיה שהיו בקשרים עסקיים מול הזכיינית, וכי התנהלות מעין זו מנוגדת להסכם ההעסקה של טוביהו. בשנים האחרונות צפו שאלות בהנהלת רשת לגבי התנהלותו של טוביהו, ואף התקיימה פגישה בנושא בינו לבין מנכ"ל הזכיינית, אבי צבי - אך בירורים בנושא וכן בדיקה של חברת רו"ח חיצוני בספרי החברה לא העלו דבר.

לפני כשנה ספגה רשת מכה כאשר נחשפו פגמים אחרים בהתנהלותה בתחום הפרסום: במשך שנים ניהלה מחלקת הכספים של הזכיינית את כרטיסיות החיוב של משרדי הפרסום השונים באופן לקוי - דבר שהוביל לפער של יותר מ–70 מיליון שקל בין דו"חות רשת לבין החובות שהיו לה בפועל. בהמשך נאלצה רשת להגיע להסכמים מול משרדי הפרסום כדי להסדיר את הנושא.

"טענות חדשות שאינן מוכרות לנו"

מרשת נמסר בתגובה: "רשת אינה מכירה את הטענות המועלות בכתבה והן חדשות לה. בשנים האחרונות פועלת רשת בהצלחה להידוק ביקורת הפנים והחוץ שלה, לרבות ועדת ביקורת פנים של הדירקטוריון. לפיכך, ככל שיש אמת בטענות, הרי שיש להן השפעה על רשת כחברה אך בשום צורה לא על לקוחות רשת (ובהם רוכשי המדיה ומשרדי הפרסום), ולא על תנאיהם המסחריים".

אילן טוביהו מסר בתגובה: "החברה הוקמה לפני כתשע שנים ומספקת שירותי ייעוץ. הכספים שנתקבלו היו בגין שירותים שניתנו ודווחו כחוק, ופעולות ייעוץ אלו לא גרמו בשום מקרה להעדפה או הנחה כלשהי ברשת, לא פגעו ולא השפיעו על עבודתי ועל ההתקשרויות של רשת, ולא הפרו את הסכם העסקתי ברשת.

"לפני כארבעה חודשים הקמתי את חברת טוביהו אול מדיה שחוללה מהפך בשוק המדיה. לקוחות למדו שאפשר לעבוד בשקיפות מלאה, בעמלות נמוכות ובמחירים נמוכים. כאשר החלטתי על הקמת החברה, הוזהרתי כי חלק מחברות המדיה המונופוליסטיות לא ישמחו לשחקן נוסף, אך לא האמנתיכי הניסיונות לפגוע בי ובתחרות חופשית והגונה יגיעו לרמה של מעשים פליליים. הוצאתו של דו״ח תקבולים של החברה מהווה עבירה על החוק מכל ההיבטים ועל ידי כל הנוגעים בדבר.

"האינפורמציה המוצגת בכתבה היא אישית ואינני רואה שום סיבה לחשוף עניינים אישיים שלי או של המוזכרים בה. בכל מקרה אין כל קשר לרשת, ללקוחותיה של רשת או לתפקידי ברשת".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם