מנכ"ל ביג: "איראן זה כאן. מי הם שיקבעו לנו איזה יום צריך להיות יום המנוחה שלנו?" - מדיה ושיווק - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן
הקרב על השבת

מנכ"ל ביג: "איראן זה כאן. מי הם שיקבעו לנו איזה יום צריך להיות יום המנוחה שלנו?"

הצעת החוק לסגירת מרכזים מסחריים בשבת מציתה מחדש את המאבק בענף ■ מנכ"ל ביג: 
"מי שאומר שהחוק לא דתי משקר" ■ יוזם החוק, ח"כ מיקי זוהר: "למה מה, נייצר מצב שכולם יילכו לקנות אצל הערבים?"

110תגובות
אילן אסייג

האם הצעת החוק הקוראת לסגור מרכזי מסחר בשבת, שאושרה ביום ראשון על ידי ועדת השרים לחקיקה, נובעת ממניע דתי או סוציאלי? וכיצד היא תשפיע על בעלי עסקים ומרכזים מסחריים?

מרבית אנשי העסקים שעמם שוחחנו אתמול לא סבורים כי להצעת החוק של ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) תהיה השפעה מהותית מבחינה עסקית — למעט בעלי עסקים שעסקיהם מושתתים על קניות בשבת, כמו סופרמרקטים שפועלים בשבת וחנויות "עשה זאת בעצמך". עם זאת, הסוגיה הדתית הטרידה את חלקם, שלא האמינו להסברים של זוהר כי המניע להצעת החוק הוא קודם כל סוציאלי, במטרה לאפשר יום מנוחה. לראיה, טענו חלקם, יום החופשה שכופה החוק הוא שבת, ויתאים עצמו לשעות הכניסה והיציאה של השבת באותו שבוע.

"הצעד הזה הוא 'איראן זה כאן'. מי הם שיקבעו לי ולכולנו איזה יום צריך להיות יום המנוחה שלנו?", אמר איתן בר זאב, מנכ"ל ביג מרכזי קניות, המפעילה 16 מרכזים מסחריים וחמישה קניונים, שמרביתם מאפשרים לשוכרים שלהם להפעיל חנויות בשבת. לדבריו, "אם הם רוצים להיות סוציאליים כמו שהם אומרים, אז שיחוקקו חוק שלפיו כל חנות צריכה להיות סגורה יום אחד בשבוע, ולא יקבעו באיזה יום מדובר ושזה בשבת. ואם אני רוצה להיות סגור בשלישי?"

"זה חוק דתי, זה לא חוק סוציאלי ושוויוני וכל הבולשיט הזה שהם מנסים למכור", הוסיף בר זאב. "אתם רוצים לחוקק חוק סוציאלי? תחוקקו חוק ליום מנוחה. אם אתם רוצים להפוך את המדינה לאיראן, אז תגידו את זה ואל תספרו סיפורים. זה חוק דתי, וכל מי שמספר סיפור אחר הוא שקרן".

בר זאב טוען כי דעתו הנחרצת נגד החוק לא קשורה לעובדה שמרבית המרכזים של ביג פתוחים בשבת. לדבריו, "אני בכלל חושב שהחוק הזה פחות רלוונטי מבחינה עסקית, כי ההוצאות המאקרו־כלכליות לצריכה לא ישתנו מהותית כתוצאה מהחוק — אנשים ימשיכו לקנות בימים ובאמצעים אחרים. החוק לא מאוד ישפיע על רשתות אופנה, למשל, אלא יותר על עסקים כמו רשתות 'עשה זאת בעצמך'.

אלון רון

"אני לא חושש משום דבר ברמה המסחרית־כלכלית של ביג והעסקים, אני פשוט לא מבין מה זה הקשקוש הזה, וחושש מאוד מהתהליכים הבלתי הגיוניים והכפייתיים שקורים במדינת ישראל, שגורמים לכך שלאט לאט החבל מתהדק על הצוואר שלנו". לדברי בר זאב, מי שייהנו מהחוק הם עסקים שיפעילו מכירות מקוונות, שכן החוק, אם יעבור, יחזק את המכירות באינטרנט.

ייפגעו בעיקר מרכזי קניות בפריפריה

רק 70 מרכזים מסחריים, פחות מ–20% ממרכזי המסחר בישראל, פעילים בימי שבתון (משעות הבוקר ועד צאת השבת). בישראל פעילים 387 מרכזי מסחר, בשטח כולל של 3.6 מיליון מ"ר ברוטו — כך לפי נתונים שמסרה חברת הייעוץ צ'מנסקי בן שחר. לדברי בעלי החברה, תמיר בן שחר, נתח הפדיונות הממוצע בשבת (מהבוקר ועד צאת השבת) מסך הפדיון השבועי מוערך ב–15% (לא כולל פעילות בתי קפה ומסעדות, שפועלים בהכרח גם בשישי בערב). סך היקף הפדיונות בשעות ש"ייסגרו" הוא 150–175 מיליון שקל בחודש, או כ–2 מיליארד שקל בשנה.

בצ'מנסקי בן שחר מעריכים כי אם הצעת החוק תעבור, במהלך הזמן, עם שינוי הרגלי הצריכה ומעבר לימי חול בלבד, צפוי כי הפגיעה בעסקים תהיה מינמלית, ותתמקד בעיקר בתחומי ההסעדה והקפה. לדברי בן שחר, אף שבתי קפה ומסעדות הפועלות בקניונים לא נכללות בהצעת החוק, סביר להניח שמנהלי הקניונים לא יפתחו את הקניון במיוחד בשביל בית קפה. בנוסף, בעוד שלעסקים אחרים סביר שהלקוחות יגיעו באמצע השבוע בכדי לערוך את הקנייה שלא ערכו בסוף השבוע, עבור בתי הקפה והמסעדות מדובר בהכנסה אבודה לגמרי.

"לחלק מבעלי העסקים הרווח לא יקטן, ואולי אף יגדל — עם הקיטון בהוצאות החריגות בשבת על כוח אדם", אומר בן שחר. לדבריו, "חלק מהעובדים שנאמר כי יפוטרו יוכלו לעבוד במקומות אחרים, שאולי יגדל הביקוש אליהם עם התחליף שייווצר ל'הליכה לקניון ביום שבת בבוקר' אל פעילויות אחרות של ספורט, תרבות ופנאי. מי שייפגעו יותר הם מרכזים בפריפריה, ביישובים קטנים המתבססים על תנועה עוברת של תיירים בשבת, שלולא אותן הכנסות אין להם זכות קיום. לדעתי צריך להחריג בחוק אזורים מתויירים".

יח"צ

בכיר ברשת מתנות גדולה, שחלק מסניפיה פתוחים בשבת, תומך בסגירת עסקים בשבת. לדבריו, "אני יודע שזאת לא הדעה המקובלת להגיד בקרב אנשי עסקים, אבל אני בעד לסגור בשבת, כי זה עושה לנו מלא בעיות — אסור לנו להעסיק יהודים ויש קשיים הכרוכים בהעסקת ערבים בתקופות של טרור. אנחנו צריכים לשלם שכר מוגדל של 150% בשבת ולארגן הסעות מכפרים ערביים, כל זה עולה לנו כסף. רוב החנויות שלנו סגורות בשבת, ולא יקרה אסון אם כולן ייסגרו, כי רוב האנשים יקנו במקום באמצע השבוע. הכי טוב היה ללכת על ההצעה של סילבן שלום, של חופש בשבת־ראשון. מגיע לאנשים יום מנוחה".

"בדיוק כמו המאבק 
של בעלי המכולות"

קובי כהן, מנכ"ל רשת הסופרמרקטים סופר־יודה, הפתוחה בשבתות, טוען כי מדובר בחוק הנובע ממניעים דתיים. לדבריו, "אי אפשר להתעלם מזה שהצעת החוק של זוהר היא אחד לאחד המצע של ההתארגנות שקוראת לעצמה 'הקואליציה לשבת שוויון'. הוא גם עשה את ההפרדה בין מסחר לפנאי, וגם הודיע שבעלי עסקים יוכלו לפתוח בדין נזיקי נגד בעל עסק אחר שפתוח בשבת. זה בדיוק מה שרצו בזמנו לעשות החבר'ה של המכולות שנאבקו למען סגירת העסקים בשבת, ולימים נכנסו לקואליציה למען השבת. זה חוק דתי לחלוטין. ח"כ זוהר הוא לא דתי, אבל זה בדיוק העניין".

הקואליציה למען השבת היא התארגנות שהקימו אנשי עסקים דתיים, במטרה לכפות סגירת עסקי מסחר בשבתות. המטרה של ההתארגנות היתה ליצור מאבק ציבורי, לחוקק חוקים שיחייבו סגירה בשבת של עסקים כמו סופרמרקטים, חנויות אופנה, חנויות רהיטים, קיוסקים ועוד, תוך שמירת עסקי בילוי פתוחים. כמתבקש, חלק מחברי הקואליציה נמנים על המגזר הדתי והחרדי. אחד ממייסדיה הוא אבי כץ, מייסד קופיקס וסופר קופיקס, שהיה גם בין התורמים למאבק סגירת המכולות בשבת בתל אביב וייסד את חברת שבת מנוחה לסגירת עסקים בשבת. כץ פרש מההתארגנות ולא פעיל בה כיום. גם יהודה לניאדו, מנכ"ל רשת סופרמרקטים אושר עד, הפונה בעיקר למגזר החרדי, חבר בקואליציה. בנוסף, חברים בה גם שמות מפתיעים יותר, כמו צביקה אורן, נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר. אדם שנטל חלק במאבק לסגירת המכולות בשבת ופעיל גם הפעם הוא יאיר קורח, יו"ר התאחדות הסוחרים.

הדובר של הקואליציה לשבת שוויון הודה בפני TheMarker בדמיון הרב מאוד בין הצעת החוק של זוהר למצע של הקואליציה, וכי הם נפגשו עם זוהר — אך טען כי הם לא העומדים מאחורי ההצעה. "יאיר קורח נפגש עם זוהר לפני שהוא הגיש את הצעת החוק, וכמובן שהתאחדות הסוחרים והקואליציה לשבת שוויון מברכים על החוק. בנוסף, הצעת החוק מדברת בדיוק על מה שהצענו, שזה לעשות הפרדה בין פנאי למסחר. עם זאת, זוהר בוודאי דיבר עם עוד אנשים, והיינו רק חלק מהאנשים שעמם הוא דיבר. לא נעשו פה דברים במחשכים או משהו כזה".

ח"כ מיקי זוהר
דוברות הכנסת

ח"כ זוהר מתנגד נחרצות לטענות. לדבריו, "זה שקר שמדובר בחוק הנובע ממניעים דתיים. זהו חוק ממניעים יהודיים סוציאליים. יש הבדל בין דת יהודית ללאום יהודי. אני יכול להיות יהודי מבלי להיות דתי, כך רוח הליכוד וז'בוטינסקי קבעו", אמר זוהר בראיון ל–TheMarker. “חוק יהודי־סוציאלי קובע שבמדינת ישראל מעצם יהדותה יום המנוחה שלה נקבע ביום שבת. אם אני בעל מכולת או סוחר קטן, אני לא יכול ללכת עם המשפחה שלי לים בשבת. אני לא חייתי באשליה שזה חוק פשוט, והצריך ממני מאמצים כבירים להעביר אותו בוועדת השרים".

בתשובה לשאלה אם נפגש עם הקואליציה לשבת שוויון ומדוע הצעת החוק דומה למצע של ההתארגנות, אמר זוהר כי "נפגשתי עם המון אנשים. אני לא יודע בדיוק עם מי. אני לא חושב שפגשתי אותם, אבל המסרים שלהם ברורים. הם העבירו לי את האינפורמציה הרלוונטית, והשתמשתי בה כמובן. בבסיס החוק שלי עומד הצורך בהוספת יום מנוחה נוסף, אבל שהוא יהיה חלקי, כדי להתחשב בצרכים של הקהל החילוני במדינה. לכן אמרתי שביום שישי מקומות הבילוי ובתי קפה צריכים להיות פתוחים ושהמסחר ישבות, כדי שכולם ייהנו מסוף השבוע שלהם. אני לא חובש כיפה, ולכן אני לא יכול להיות חשוד בזה שאני מקדם את החוק ממניעים דתיים".

את העובדה שהחוק קובע שיום המנוחה חל דווקא בשבת ולא ביום אחר לבחירת בעל העסק, וכי השעות שבהן הוא יחול יהיו בהתאם לזמני כניסת ויציאת השבת, אמר: "למה בן גוריון השתמש בתנ"ך כקושאן, כדי להוכיח את זכותינו בארץ הזאת? כי הוא טען שבספר הזה יש כתבים שמוכיחים את זכותנו ההיסטורית כמדינה יהודית פה בארץ ישראל. אגב, באותו ספר, במקרה או לא במקרה, יש גם יום מנוחה שנקרא יום השבת. אז מה? כשאנחנו רוצים להצדיק את זכותינו בארץ הזאת אז אנחנו משתמשים בתנ"ך, אבל כשאנחנו רוצים להצדיק את יום המנוחה אנחנו לא יכולים להשתמש בו?

מתחם שרונה ת"א
אייל טואג

"זה לא מניעים דתיים, אלא יהודיים, כמו שבן גוריון לא היה דתי, אלא חילוני, אבל הוא השתמש ביהדות שלו כדי להצדיק דברים. יום השבת הוא יום המנוחה של העם היהודי. אין בעיה שננסה לקעקע את הרעיון היהודי מהמדינה, אבל יש פה רעיון יהודי במדינה, אז בואו ננסה לשמר אותו". לגבי זה שהחוק יהיה לפי זמני כניסת ויציאת השבת אמר זוהר כי "אלה המועדים לפי היהדות, לא לפי הדת. מציגים אותי כחשוך וככופה דתי, אבל אני לא מתרשם, כי אני שלם עם היהדות שלי, כי אני יהודי גאה".

"הערבים יפעלו 
כפי שהרוב עושה"

חלק מבעלי העסקים שעמם שוחחנו מהמגזר הערבי שמחו לשמוע על החוק, מכיוון שחשבו שאינו יחול עליהם. "החוק הזה טוב לי. מכיוון שזהו חוק שחל רק על יהודים הוא לא יחול על העסק שלי וכך יבואו אליי יותר לקוחות בימי שבת", אמר ג'ס כנען, הבעלים של מיי בייבי בכפר הדרוזי ירכא.

ואולם ח"כ זוהר מבהיר כי החוק יחול גם על יישובים ערביים ודרוזיים. לדבריו, "אנחנו מדינה יהודית, ודמוקרטית כמובן. מעצם היותה יהודית ודמוקרטית, הרעיון היהודי הוא הרעיון המנחה. ולכן על פי העיקרון היהודי כולם יצטרכו לחיות פה, וגם הערבים יצטרכו לעשות את אותן הפעולות שהרוב עושה פה". על המחשבה של בעלי עסקים ערביים כי החוק לא יחול עליהם אמר זוהר כי "למה מה? אנחנו נייצר מצב שבאמת במגזר הערבי יילכו לקנות כולם? זה לא הוגן כלכלית כלפי כולם".

עופר וקנין


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#