האם HOT מנסה לממן ערוץ ילדים באמצעות תקציב של הפקות מקור? - מדיה ושיווק - TheMarker

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

האם HOT מנסה לממן ערוץ ילדים באמצעות תקציב של הפקות מקור?

סעיף במסמכי המכרז להפעלת ערוץ ילדים חדש העלה את חשדה של יו"ר מועצת הכבלים הלוויין, שפתחה בבדיקה ■ יפעת בן חי־שגב: "המכרז מעלה חשש שהפקות מקור הופנו לערוצים עצמאיים בתמורה ל'הנחה' בעלות הערוץ" ■ HOT: "ההליך תקין"

תגובות

סעיף קטן באנגלית, שהסתתר בחוזה שהוצג למתעניינים במכרז להפעלתו של ערוץ ילדים חדש ב-HOT, יוצר גלי הדף בענף הטלוויזיה, שמגיעים עד מועצת הכבלים והלוויין. הסעיף עורר את חשדם של אנשי המועצה שאולי משהו לא פועל כשורה, בעבר ובהווה, בתחום הפקות המקור בישראל.

בסעיף החבוי נכתב שהחברה תיתן עדיפות במכרז להפעלת ערוצי ילדים לחברות שיעניקו הנחה בתשלום עבור הפעלת הערוץ - בתמורה לכך ש-HOT תעביר לאותן חברות הפקות מקור. החשד של מועצת הכבלים והלוויין הוא שהמשמעות של סעיף כזה עשויה להיות, לכאורה, ש–HOT מממנת את פעילות ערוץ הילדים שלה באמצעות כספי הדרישות הרגולטוריות שמושתות עליה בחוק, שנועדו להשקעה בהפקות מקור.

HOT

במלים אחרות, נבדקת אפשרות ש-HOT מבצעת סבסוד צולב: שימוש בתקציבי הפקות המקור שלה למימון פעילות נוספת שאינה כלולה בדרישות הרגולטוריות - תשלום למפיק ערוץ.

הסעיף הופיע בחוזה שנכלל במכרז שעורכת בימים אלה HOT להפעלת ערוץ ילדים חדש. בסוף השנה מסתיימים החוזים של החברה עם ערוצי הילדים שמשדרים בפלטפורמות שלה, בהם גם ערוץ הילדים הוותיק של נגה תקשורת, והחברה בוחנת שינוי משמעותי בתחום זה.

החשד עלה אצל יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, יפעת בן חי־שגב. מבחינתה, המשמעות של סעיף כזה, אם הוא אכן קיים בחוזים אחרים של החברה עם מפיקי ערוצים, היא פגיעה באינטרס הציבורי להשקיע בתחום הפקות המקור בחברת הכבלים. בשל כך, בן חי־שגב העבירה דרישה ל-HOT לחשוף בפניה את כל החוזים שלה עם מפיקי הערוצים, כדי ללמוד אם הנוהג הזה של מתן הנחה תמורת העברת הפקות מקור קיים במקומות אחרים.

"המועצה מברכת על קיומו של מכרז לערוצי הילדים, ואנו מכירים בחשיבות ההליך", אמרה ל-TheMarker בן חי־שגב. "עם זאת, עיון במסמכי המכרז שפירסמה HOT העלה חשש לכאורה שהתבסס נוהג של הפניית הפקות מקור לערוצים עצמאיים בתמורה ל'דמי הנחה' בעלות הערוץ. ככל שהדבר נכון, הוא חמור ויש בו הפרה גסה של חוק התקשורת ותכליתו בכל הנוגע להקצאת 8% מההכנסות הכוללות של הזכיינים להפקות מקור.

ד"ר יפעת בן חי שגב, יו"ר המועצה לכבלים ולווין
תומר רוטנברג

"החובה הזאת מקיימת שוק פורח ומשגשג של יוצרים, תסריטאים וגופי שידור, וכל גריעה מסכום ההשקעה בהפקות מקור תפגע קשות בשוק. אנחנו לומדים את הנושא לעומק", הוסיפה יו"ר המועצה.

כתוצאה מהדרישה הזאת של מועצת הכבלים והלוויין, החליטו ב-HOT לדחות את המועד האחרון להגשת המסמכים למכרז. הדחייה הזאת באה בהמשך לדחייה קודמת במכרז, שהגיעה לאחר שהמועצה גילתה כי החברה דורשת מהמציעים במכרז לחשוף בפניהם את כל רשימת הלקוחות והספקים באופן המנוגד לכללי ההגבלים העסקיים.

מ-HOT נמסר בתגובה: "HOT גאה להוביל את שוק היצירה המקומית, ולהוביל את התוכן בעולם הילדים. חברת HOT עומדת בכל מחויבויותיה בתחום הפקות המקור בכלל והפקות הילדים בפרט. המועצה ביקשה הבהרות ביחס להליך התקין המתנהל על ידי החברה, והיא תקבל מענה לדברים".

HOT מעדיפה
 הפקות חיצוניות

חברות הכבלים והלוויין מחויבות להשקיע 8% מהכנסותיהן בהפקות מקור הנרכשות בשוק המקומי. מנתונים שהגיעו ל–TheMarker עולה כי ב-2013, השנה האחרונה שלגביה יש למועצה נתונים עדכניים, השקיעו שתי החברות יחד כ-320 מיליון שקל בהפקות מקור מקומיות. באותה שנה השקיעו שתי החברות בהפקות מקור סכומים מעט גבוהים יותר מאלה שבהם הן מחויבות על פי חוק.

HOT, המחזיקה בנתח שוק גדול יותר, הזרימה באותה שנה 191 מיליון שקל, לעומת yes עם 130 מיליון שקל. אצל שתי החברות הביא הגידול בשוק להגדלה גם בסכומי ההשקעה בהפקות מקור. כך, ב-2009 השקיעו שתי החברות 276 מיליון שקל בהפקות מקור - כלומר, בתוך חמש שנים נרשם גידול של 20% בהשקעה בהפקות מקור בטלוויזיה הרב־ערוצית. סכום זה אינו כולל את ההשקעה שבהם מחויבים הערוצים הייעודיים (24, 20, 9 וערוץ הַלָא טיוי בערבית) להשקיע בהפקות מקור, שמגיעה לכמה עשרות מיליוני שקלים.

מודל הרגולציה של חברות הכבלים והלוויין מאפשר להן להשקיע בהפקות מקור בשני אפיקים: בערוצי הבית שלהם, כלומר ערוצים שבבעלות הפלטפורמות עצמן (כמו HOT 3 או yes דוקו), או בערוצים של מפיקים חיצוניים (כמו ערוצי הבריאות או הילדים).

מפילוח נתוני HOT ו–yes בחמש השנים האחרונות עולה שב-HOT יש נטייה להשקיע יותר בהפקות מקור ממפיקים חיצוניים, וב–yes שיעור גדול יותר מהכסף נשאר בערוצי הבית. באחרונה יזמה בן חי־שגב דיון במועצת הכבלים בשאלה אם להגדיל את חובת ההשקעה בהפקות מקור עד ל-9% - אבל עדיין לא התקבלה החלטה בעניין.

חברות הכבלים והלוויין משלמות פעמיים עבור תוכן. אנשי התוכן של החברות רוכשים ממפיקי ערוצים - חברות כמו RGE, דורי מדיה וענני תקשורת - ערוצים ארוזים וממותגים שעולים על הפלטפורמות. במקביל, אנשי התוכן הם גם אלה שמחליטים כמה כסף ילך להפקות מקור שיעלו באותם ערוצים עצמאיים. הסמכות להכריע למי ייועדו הפקות המקור נמצאת בידיים של מנהלי התוכן בפלטפורמות הרב־ערוציות.

אמיל סלמן

הן ב-HOT והן ב-yes צומצמו בשנים האחרונות באופן דרסטי הסכומים ששולמו למפיקי הערוצים, ורבים מהמפיקים טוענים שכעת אין מודל להפעיל ערוץ שאמור לכלול תוכן מקורי. היכולת היחידה לממן הפעלה של ערוץ, אומר בכיר בענף, היא רק באמצעות הזרמה של הפקות מקור לערוץ העצמאי מטעם הפלטפורמה. ברוב המקרים, לדבריו, אותה חברה שאורזת את הערוץ היא גם זו שמפיקה את התוכן עבורו.

"משלמים לך סכום מינימלי על הערוץ, ואז אתה תלוי לחלוטין בסמנכ"ל התוכן, שמחליט כל שנה אם לתת לך חמצן ולהזרים לך הפקות מקור או לא", מוסיף הבכיר. "הוא מחזיק אותם בני ערובה. כך הפלטפורמות חוסכות כסף, ובעצם מממנות פעילות של הערוץ באמצעות הפקות מקור. זה בעצם לעבור על הרגולציה. הכסף הציבורי מממן את הערוצים".

בחברות הכבלים והלוויין רואים את הדברים אחרת. שם סבורים כי הסכום שהועבר למפיקי הערוצים אכן קוצץ, בהתאם לשינויים בשוק, אבל הוא עדיין סביר למימון פעילויות הערוץ - ובהתאם לכללי הרגולציה, הפלטפורמות הן שצריכות להחליט לאן יופנו הפקות המקור בלא קשר לתשלום על הערוץ.

מאזן האימה 
מופר לרעת RGE

היחסים בין הפלטפורמות הרב־ערוציות למפיקים הם כבר מזמן לא רק על בסיס כלכלי - מעורבים ביחסים האלה מאבקים פוליטיים רבים, מאבקי כוח, שנאות, בריתות אסטרטגיות וגם עסקים משפחתיים. הזירה המרכזית היא הקרב בין HOT, בגיבוי של yes, לבין קבוצת RGE, שמחזיקה בערוצי הספורט וערוץ הילדים.

הקרב הזה כבר כלל העברה של ערוץ 8 מידי RGE למפיק חיים סלוצקי ב–2013, תמיכה של שתי הפלטפורמות ב-2014 בהקמת ערוץ ZOOM לילדים שבשליטת אבי בר, וכעת המכרז המדובר של HOT לערוצי הילדים - שעשוי לפגוע בערוץ הילדים הוותיק.

ההתפתחות האחרונה בפרשה היתה מכה כואבת שניחתה על RGE בחודש האחרון - הרכישה המפתיעה שביצע ערוץ ONE, עד עתה ערוץ שולי ללא תוכן אטרקטיבי וללא זכויות שידור, של זכויות השידור של ליגה הספרדית. עד עתה הזכויות היו בידי ערוץ הספורט, ושימשו עוגן משמעותי בשידוריו, וגם בכוח של ערוץ הספורט מול הפלטפורמות, בשל התוכן האטרקטיבי שבידיו. כעת מופר מאזן האימה שנטה לטובת RGE, כש–ONE מקבל לראשונה תוכן אטרקטיבי.

אלא שהצעד הזה מעורר תמיהות רבות שכבר עלו על שולחנו של הרגולטור - מועצת הכבלים והלוויין. תקציב ערוץ ONE הסתכם עד עתה ב–2.5 מיליון שקל בלבד בשנה, שזרמו אליו מ–HOT ו–yes. עם תקציב זעום כזה אין היתכנות לרכישת זכויות הליגה הספרדית בסכום של כ-3 מיליון יורו לעונה, וזה עוד לפני ההוצאות ההפקה הגבוהות שנאמדות במיליון יורו נוספים.

העניין מונח כעת על שולחנו של הרגולטור, שיבדוק מה המודל העסקי של הערוץ וכיצד בכוונתו לכסות את העלויות האלה. השאלה הקשה יותר, שבענף טוענים כי היא צריכה להיבדק ברשות ההגבלים, היא אם ערוץ ONE הסתמך על כך שבאופן מקרי שתי הפלטפורמות הסכימו להגדיל משמעותית את תקציבו.

מאחורי הקלעים של העסקה הזאת נמצא גם מו"ל "ידיעות אחרונות", נוני מוזס, שמחזיק ב–50% מ–ONE. מוזס שהיה שותף ב–HOT ועד היום הוא נהנה מברית אסטרטגית עם פטריק דרהי, בעל השליטה ב–HOT. בתו וחתנו של מוזס, בעלי חברת ההפקות ADD, נהנים משפע של הפקות מקור שזורמות לחברה שבבעלותם, ומקורבו של מוזס, חיים סלוצקי - מפיק ותיק בזכות עצמו - נהנה גם הוא מיחס חיובי במיוחד מצד HOT.

לצד רעידת האדמה בתחום הספורט, בשוק התקשורת אומרים שגם רכישת ערוץ 10 על ידי RGE היא כלי נשק במאבק בין RGE ל–HOT, המושפעת מיחסיה הקרובים עם מוזס. השליטה של RGE כעת בגוף חדשות מרכזי כמו חדשות 10 עשויה לגרום לה תחרות חזיתית מול מוזס בעתיד, אם וכאשר האחרון יממש את השאיפה הוותיקה שלו להיכנס לתחום החדשות בטלוויזיה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#