למה שידר ערוץ 1 בפריים טיים סרט תעמולה ימני בן 9 דקות? - מדיה ושיווק - TheMarker
תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

למה שידר ערוץ 1 בפריים טיים סרט תעמולה ימני בן 9 דקות?

כיצד הגיע סרט תעמולה באורך 9 דקות, שהופק על ידי עמותת ימין פרטית ולא נעשה על פי כללים עיתונאיים, לשידור בתוכנית חדשות מרכזית בפריים טיים של ערוץ 1 - וזאת ללא כל מעורבות עיתונאית של הערוץ?

20תגובות

בתוכנית "רואים עולם" אמש שודר כבר מהדקה החמישית סרט שנוצר על ידי גורם בעל אינטרס, המרכז לחקר המדיניות במזרח תיכון, שמזוהה עם הימין. את הסרט ערך דוד בדין, תושב ההתנחלות אפרת ופעיל ימין, שחוקר את התנהלות אונר"א (סוכנות הסעד והתעסוקה לפליטים של האו"ם). בסרט נטען כי אונר"א תומכת ומסייעת לקייטנות החמאס, שבהן מתאמנים ילדים לבצע פעולות טרור נגד ישראל.

הסרט, שזמין גם לצפייה חופשית באמצעות אתר המרכז וביוטיוב, הוצג כמעט במלואו בתוכנית. מגיש "רואים עולם", יעקב אחימאיר, הציג את הסרט ואמר כי הוא הוקרן באחרונה בפני ועדה של האו"ם בז'נבה. הסרט הוצג ללא מעורבות עריכתית של ערוץ 1, ואפילו הקריינות וכתוביות התרגום היו מהסרט המקורי.

ב"רואים עולם" נוהגים לשלב כתבות רבות מהעולם, אך אלה נרכשות על ידי גופים עיתונאיים ידועים – דוגמת CNN או גופים אחרים. הפעם בחרו ב"רואים עולם" להביא סרטון תעמולה של גוף פרטי בעל אינטרס, שלא נעשה על פי כללים עיתונאיים. "מה קורה בקרב המשמרת הצעירה של חמאס בעזה", שאל חתן פרס ישראל לעיתונות, אחימאיר, תוך גילוי נאות על זהות מפיקי הסרט.

מצפייה שטחית בסרט, וגם מחוות דעת של גורמי מקצוע שצפו בו, עולה כי אמנם מוצגים בו מראות קשים של אימוני ילדים, אך לא מוצגת הוכחה חד משמעית לקשר ישיר בין אונר"א לבין קייטנות החמאס. חלק גדול מהסרט מבוסס על שידורים מהטלוויזיה בערבית, וחלק על ראיונות שקיים צוות טלוויזיה עם בכירי חמאס בעזה. נציגי חמאס משבחים בראיונות, במלים כלליות, את הקשר עם אונר"א. בשום שלב בסרט לא מוצגת עמדה נגדית של אונר"א ולא מרואיינים אנשי הארגון.

בתגובה שביקש ערוץ 1 עצמו מאונר"א, עם סיום שידור הסרט, תקף גם כריס גאנס, דובר אונר"א, את ההחלטה לשדר את סרט התעמולה. "ההאשמות שהוצגו בכתבה ללא כל הוכחה, זאת מפני שאין לכך שום הוכחה. אני מופתע שדיווח מוטה כזה משודר. דיווח שבו האשמות לא מבוססות. מביש הדבר כי עורך תוכנית זו לא מעניק לצופיו דיווח הוגן ומאוזן על הפעילות החינוכית של אונר"א בקרב מיליון ילדים בעזה. אונר"א מחזיקה כיתות שבהן נלמדות זכויות אדם בעלות ערך אוניברסלי. דיווח כזה היה אחראי ומאוזן יותר".

בתשובה על שאלה אם שולם כסף תמורת הסרט, השיבו בערוץ 1 בשלילה. עוד נמסר: "אחימאיר לא התייחס לנטייה הפוליטית, אלא הביא את עמדתם של בכירים בחמאס שמשבחים את הקשר ושיתוף הפעולה בין אונר"א והפעילות של הנערים שהוצגה בסרטון. אנו מציגים גם סרטונים של ארגונים כמו בצל"ם וארגונים נוספים, אשר יש בהם חשיבות עיתונאית, למרות נטייתם הפוליטית הברורה".

בערוץ 1 לא השיבו לשאלה האם הפרקטיקה של שידור חומרים של גורמים בעלי אינטרס נעשה בעבר, והאם שודר סרט של בצלם, ורק השיבו כי כל נושא ייבחן על פי הערך העיתונאי.

הרשמה לניוזלטר

הירשמו עכשיו: עשרת הסיפורים החמים של היום ישירות למייל

ברצוני לקבל ניוזלטרים, מידע שיווקי והטבות


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם