המאזינים עברו לאינטרנט - ובעקבותיהם גם תחנות הרדיו - מדיה ושיווק - TheMarker
תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

המאזינים עברו לאינטרנט - ובעקבותיהם גם תחנות הרדיו

שירותי הסטרימינג נגסו בבלעדיות שהיתה לרדיו בשידור רצוף של מוסיקה ■ כעת מנסות התחנות להציע פורמטים דיגיטליים חינמיים שימשכו את מאזיניהן בחזרה ■ השחקנית החדשה בזירת הדיגיטל: תחנת הרדיו אקו99

2תגובות

אף אמצעי תקשורת לא נעלם, הוא פשוט מתאים את עצמו ומסתגל למדיום החדש שנכנס לזירה ומאיים עליו - כך טוען חוקר התקשורת דן כספי, אשר מציע מודל בן ארבעה שלבים שעל פיו ניתן לתאר את מחזור חייו של כל מדיום בתקשורת.

לפי כספי, השלב הראשוני הוא שלב הפריצה. לאחר מכן מגיעה ההתמסדות, שבה אמצעי התקשורת הופך לנחלת הכלל. בנקודה זו פורץ לתודעה אמצעי תקשורת חדש, קרנו של המדיום הישן יורדת והוא נאלץ להתגונן. השלב הרביעי, לטענת כספי, הוא הסתגלות של המדיום הישן למתחרה החדש, והגדרה מחודשת של תפקידיו.

כיום, נראה כי הרדיו נמצא בשלב ההסתגלות, לאחר מכות חוזרות ונשנות שספג מצד הטלוויזיה והאינטרנט. אלא שההסתגלות של הרדיו אינה אופטימלית - בעיקר משום שהאינטרנט פוגע בדיוק בשירות המרכזי שאותו מספק הרדיו - הזרמת מוזיקה ללא הפסקה.

כעת מנסות תחנות הרדיו לכבוש מחדש את המקום שאיבדו על ידי הצעת שירותים בזירה הדיגיטלית. בשבועיים האחרונים החלה גם תחנת הרדיו הישראלית אקו99 (eco99) להציע שירות של הזרמת מוזיקה באינטרנט למחשב ולמובייל, במנותק מהשידור ב–FM.

המהלך של אקו99 עלול להתפרש ככריתת הענף שעליו יושב הרדיו המסחרי: כל הכנסות הרדיו מגיעות רק מהאזנה לפרסומות, שמשודרות רק בתדר ה–FM ובמקביל באמצעים הדיגיטליים. רצועות המוזיקה של אקו99 באינטרנט מוציאות, לפחות בשלב זה, את המאזין הפוטנציאלי מהזירה המתגמלת לזירה חינמית.

איגוד השיווק

פנדורה לא רווחית, למרות ההצלחה

המתחרים העיקריים של תחנות הרדיו הם שירותי הזרמת מוזיקה, שהפכו לפופולריים מאוד בעולם. החברה המובילה את התחום היא פנדורה (Pandora), שהגיעה ל-250 מיליון משתמשים ברחבי העולם. החברה נסחרת בבורסת ניו יורק בשווי של קרוב ל-7 מיליארד דולר - אך היא עדיין הפסדית וטרם מצאה מודל רווחי. ההפסדים נובעים מעלויות התפעול, לרבות תשלום תמלוגים גבוהים, וכן ממחסור בהכנסות מפרסום - אחוזים בודדים בלבד ממשתמשי פנדורה מוכנים לשלם תמורת מסלול האזנה נטול פרסומות. מסיבות של זכויות יוצרים, ההאזנה לפנדורה מותרת רק לתושבי ארה"ב.

מלבד פנדורה, יש עוד חברות המציעות שירותים דומים — הבולטת שבהן היא ספוטיפיי (Spotify), המאגדת כמה חברות תקליטים. אתר יוטיוב מוביל את שירותי הסטרימינג במוזיקה, אך גוגל רוצה להתרחב גם לתחום האודיו ולכן רכשה את שירות המוזיקה סונגזה (Songza). חברת אפל רכשה את ביטס (Beats) ומתכוונת לבצע מהלך נרחב עם שירותי Itunes Radio, גם במערכת המשולבת ברכב שלה, CarPlay.

גם בלי השירותים הבינלאומיים, המאזין הישראלי מתוחכם מספיק ויודע כיצד ליהנות ממוזיקה באינטרנט. 767 אלף ישראלים, שהם 19% מהאוכלוסייה, מאזינים לרדיו אונליין - כך לפי סקר TGI ל-2014. רובם עושים זאת באמצעות הסמארטפון, והיתר במחשב הנייד או בטאבלט.

התהליך שעובר כעת על הרדיו דומה מאוד לזה שעבר על הטלוויזיה והעיתונות. אלה נאלצו להשלים עם הזירה הדיגיטלית ולייצר שפע של חומרים חינמיים, על אף שאלה פגעו לעתים בליבת הפעילות: היקף הקריאה של הפרינט והצפייה המסורתית בטלוויזיה. גופים אלה נאלצו למצוא מודלים חדשים של רווחיות בזירה הדיגיטלית, באמצעות פרסום ישיר שפונה לקהל מפולח או בשימוש בחומות תשלום וגביית דמי מנוי.

לעומת זאת, בשירותי המוזיקה איבדו תחנות הרדיו - שתיווכו עד כה בין המאזינים ליצרני התוכן - את הבכורה. השוק כולו הלך לשחקנים החדשים. כך הבינו תחנות רדיו ותיקות בכל העולם שעליהן להיות נוכחות בזירה החדשה - אחרת הן ייעלמו.

"אנחנו רוצים לבסס את דריסת הרגל שלנו בעולם המוזיקה בדיגיטל", אומרת חגית קמין, מנכ"לית אקו99. "89% מאזינים לרדיו ברכב. מבחינתי, המתחרים העיקריים הם השחקנים בתחום הסטרימינג, ואני חייבת לשחק את המשחק של הגדולים. הבנות שלי, נערות מתבגרות, מאזינות למוזיקה בעיקר ביוטיוב".

ישנם בישראל גופים אחרים שכבר מציעים שירותי סטרימינג למוזיקה - אתר "וואלה!", למשל, ותחנת הרדיו רדיוס 100FM שמציעה גם כמה ערוצי מוזיקה נפרדים מהתדר המרכזי. גם בגלי צה"ל, שהשיקו באחרונה אפליקציות, משדרים משחקי ספורט באינטרנט ללא קשר לשידורי הרדיו. אבל באקו99 מדובר במהלך אסטרטגי שמטרתו להפוך את התחנה לשחקנית מרכזית בזירה.

"הרדיו קיים כבר 122 שנה - והוא לא השתנה", אומרת קמין. "הפרינט כבר השתנה, והרדיו נמצא כעת לפני הפריצה הבאה. תחנות הרדיו יתווכו את המוזיקה לקהל בזירות הדיגיטליות. המודל העסקי שלהן ישתנה בעתיד הקרוב, עם יותר פעילות בזירת הרכב". לדבריה, היא לא חוששת מפגיעה בהאזנה לתדר ה-FM. "בני נוער שיחפשו מוזיקה באינטרנט יגיעו אלינו דרך הדיגיטל, ובהמשך, כשהם ידליקו רדיו ברכב - הם יאזינו לאקו99". קמין טוענת כי גם במקרה שבו השחקניות הבינלאומיות הגדולות ייכנסו לשוק הסטרימינג בישראל - יהיה לה יתרון מולן. "אנחנו נציע חוויה עם התאמה לטעם הישראלי. אמנם יש רשימת שירים מובילים בשירותי הסטרימינג הבינלאומיים, אך הישראלים רוצים חוויה אחרת. יש לוקליזציה תרבותית, אנחנו למשל לא נאזין לשירי קאנטרי, שבארה"ב מתים עליהם". בשלב זה אומרת קמין שאין בכוונתה לשלב פרסומות בערוצי המוזיקה האינטרנטיים. בהמשך היא לשלב פרסום, בהתבססות על טכנולוגיית פילוח.

מי שמתכנן להרוויח כסף מהמעבר של הרדיו לאינטרנט הוא דרור גנות, מייסד שותף ומנכ"ל ADiO, רשת פרסום ישראלית לפרסומות אודיו דיגיטליות. לחברה יש שורה של שיתופי פעולה עם גופי רדיו אינטרנטיים וביניהם גם אקו99, והיא משלבת פרסומות של מפרסמים ישראלים גדולים בתחילת ההאזנה - ולעתים גם בין השירים. "אנחנו עושים פילוח ראשוני לפי סוג התחנות שבוחר המאזין - אם זו מוזיקה שמתאימה יותר לשנות ה–60, כנראה שהמאזין אינו צעיר", אומר גנות. "לא מזמן העלינו קמפיין לסופרפארם, במטרה לחזק סניפים מסוימים. יצרנו פרסומות ברדיו האינטרנטי שמיועדות רק לקידום הסניף בקניון רחובות, ורק מאזינים באותו אזור שמעו אותן".

בעוד שברדיו רגיל לא ניתן לדעת מי האזין לפרסומת, מתי והיכן - באדיו משווקים "חבילות חשיפה" לפי מחיר של 65 שקל ל-1,000 האזנות, ומפרסמים יכולים לקנות חבילות בעלות שבין 20–25 אלף שקל.

גנות מעודד מהכניסה של אקו99 לתחום הרדיו האינטרנטי בישראל: "המתחרים הבינלאומיים עוד לא נכנסו לשוק, ולכן יש לחברות הזדמנות. הדבר שישנה את כללי המשחק יהיה שילוב של רדיו האינטרנטי בכלי רכב - זה העתיד של התעשייה. כבר כיום שומעים רדיו FM רק ברכב, ובכל שאר המקומות מאזינים בדיגיטל".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם