הקרב על הפקות הטלוויזיה: הבמאים, התסריטאים והמפיקים נגד גופי השידור - מדיה ושיווק - TheMarker
תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

הקרב על הפקות הטלוויזיה: הבמאים, התסריטאים והמפיקים נגד גופי השידור

אף ששלושת הגופים הללו מנהלים לעתים מאבקים בינם לבין עצמם, כעת הם החליטו להתאחד למאבק משותף ■ הסיבה: השליטה של גופי השידור על הפקות חיצוניות שנרכשות על ידם ■ יו"ר איגוד הבמאים: "זכותנו להתפרנס בכבוד. הגיע הזמן להיאבק ביחסי הכוחות הבלתי שוויוניים ולדאוג לחלוקה הוגנת בין כל הצדדים"

תגובות

איגודי הבמאים, התסריטאים ומפיקי הטלוויזיה התאחדו והגישו נייר עמדה משותף לוועדת איל, שבוחנת את תחום ההפקות הקנויות בטלוויזיה המסחרית. אף ששלושת הגופים מנהלים לעתים מאבקים בינם לבין עצמם, בסוגיה זו הם התאחדו נגד גופי השידור.

הוועדה בראשות ד"ר עדי איל בוחנת את תחום ההפקות העצמאיות. גופי השידור מחויבים להעביר 65% מההפקות לידי גופים פרטיים, זאת במטרה למנוע שליטה ריכוזית של גופי השידור בתוכן. ואולם, כפי שהוצג בדו"ח הביניים של ועדת איל, בפועל אלה אינן הפקות עצמאיות אלא הפקות חיצוניות שבהן שולטים גופי השידור: אלה מחזיקים ברוב הבעלות המסחרית על הפקות אלה.

עד עתה המפיקים הפרטיים ניהלו את המאבק. ב-TheMarker נחשפו גם טענות של מפיקים על כך שאוימו שלא להגיש את עמדותיהם לוועדת איל. כעת מצטרפים לעמדת המפיקים גם איגודי הבמאים והתסריטאים. על פניו, חיוב גופי השידור להעביר הפקות למפיקים חיצוניים אינו אינטרס ישיר של הבמאים והתסריטאים. עם זאת, הם הביעו את את דעתם על חשיבותה של ההפקה העצמאית ושל העמידה בתנאי החוק לשם קיומה.

האיגודים כתבו, באמצעות עו"ד אמיר רוזנברג, כי יש למנוע מגופי השידור בעלות מלאה על היצירות, אשר צריכה להתחלק בין המפיקים ובין היוצרים. הם פירטו בעמדתם, בין היתר, את ההכרח למנוע מגופי השידור בעלות מלאה על יצירות טלוויזיוניות המוגדרות כהפקה עצמאית ולהשאיר בידי יוצריה, התסריטאים המפיקים והבמאים, זכויות מספיקות – ולאפשר להם להמשיך ולהתפרנס ממכירת יצירותיהם.

דודו בכר

"שלושת איגודי היוצרים המרכזיים החליטו לאחד כוחות לטובת הזכות של כולנו להנות מפירות היצירה שלנו", אמר יו"ר איגוד המפיקים, אסף אמיר. "שוק ההפקה העצמאי הוא המקור לשגשוג של הטלוויזיה המסחרית ב-20 השנים האחרונות, ואנחנו נמשיך להילחם על זכותו להיות כזה - עצמאי ומצליח".

יו"ר איגוד התסריטאים, עמית ליאור, אמר: "הדרישה המשותפת של שלושת האיגודים לקבל את חלקם הראוי מהבעלות ביצירה עבור חבריהם היא אות לבגרות והכרה עמוקה בחשיבות חלקנו ביצירה. היא גם מסר ברור לחלק מהמשדרים שניצלו את כשל השוק בשנים האחרונות וגזלו לעצמם את מרבית אחוזי הבעלות ביצירות, שחברי האיגודים בזיעת אפם וכשרונם יצרו".

יו"ר איגוד הבמאים,יריב הורוביץ, הוסיף: "איגוד הבמאים רואה בקיומו ובקידומו של שוק ההפקות העצמאיות חשיבות עליונה. היצירה המקורית זוכה להצלחה רבה בקרב הצופים בישראל ונמכרת בעולם למיטב רשתות השידור הבינלאומיות בשל איכותה. בבסיס יצירה זו מצויים היוצרים - הבמאים, התסריטאים והמפיקים. זכותנו להתפרנס בכבוד וליהנות מפרי יצירותינו. הגיע הזמן להיאבק ביחסי הכוחות הבלתי שוויוניים, בלשון המעטה, בשוק ולדאוג לחלוקה הוגנת בין כל הצדדים".

"בצרפת לא דורשים בעלות מלאה על הזכויות"

המעמד של המפיקים מל גופי השידור יעלה לדיון גם בכנס הבינלאומי השמיני של איגוד המפיקים, בשיתוף המכון הצרפתי ושגרירות צרפת בישראל, שייפתח בעוד שבועיים במלון דן בתל אביב. הכנס יתמקד בשיתוף הפעולה בין ההפקה העצמאית בישראל לבין תעשיית הקולנוע והטלוויזיה בצרפת, ובכירים בתעשייה בצרפת יגיעו לישראל.

"שיתוף הפעולה עם התעשייה הצרפתית מספק למפיקים העצמאיים בישראל מוצא טבעי מהמצב כאן, שלא מאפשר לנו בשנים האחרונות לפתח תוכן תוך כדי שמירה על הזכויות שלנו", אמר אסף אמיר.

המפיק חיים שריר הוסיף: "חשוב להצביע על שלושה אבסורדים. הרבה יותר קל לקבל תקציבי פיתוח בחו"ל מאשר בארץ. הצרפתים גם רואים במפיק גורם חיוני בתהליך הפיתוח ובהכוונת הכותבים. בנוסף, החברות הצרפתיות והגופים המשדרים שם אינם דורשים בעלות מלאה על הזכויות גם כשהם משקיעים את כל תקציב ההפקה. ויש עוד אבסורד: עוד שנה-שנתיים יעלו על מסכים שונים בעולם סדרות שנוצרו והופקו בישראל, מבלי שייחשפו כלל לערוצים בארץ".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם