הפרסום ברדיו עובד. באינטרנט - מדיה ושיווק - TheMarker
תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

הפרסום ברדיו עובד. באינטרנט

מהפכת הסמארטפון מאפשרת ניתוק מתחנות הרדיו המקומיות והאזנה למבחר אינסופי של תכנים מכל העולם ■ 65% מהישראלים מאזינים לרדיו או תוכני אודיו ברשת, אך רק מעטים מהמפרסמים המקומיים זיהו את הפוטנציאל ■ כך עובד הפרסום ברדיו האינטרנטי

7תגובות

>> העידן הדיגיטלי שינה את הדרך שבה אנשים מאזינים למוסיקה. כניסת הטכנולוגיה הניידת לכל כיס לא רק הפכה את הדיסק והתקליט לקובץ דיגיטלי, אלא גם משנה את פניו של הרדיו המסורתי.

מדורת השבט במקלט הרדיו בימי ראשית המדינה הומרה לפלורליזם שבו המאזינים יכולים לבחור בין אין-סוף תחנות זרות, בשירותי רדיו בסטרימינג או בתוכניות רדיו בהפקה עצמית המשודרות באינטרנט בלבד.

עקבו אחרי TheMarker בטוויטר

דו"ח של חברת המחקר טארגט-ספוט (TargetSpot) מראה כי שיעורי ההאזנה לרדיו אינטרנטי עלו בשנה האחרונה ב-30%. השירותים הבולטים במיוחד הם תחנות הרדיו אינטרנטיות של פנדורה ו-Last.fm, וכן האפליקציה TuneIn radio שמרכזת תחנות רדיו מכל העולם. בדו"חות האחרונים שפירסמה פנדורה מצוין כי היא משדרת מיליארד שעות של מוסיקה בחודש לכ-62.4 מיליון משתמשים פעילים. לשירות רשומים 175 מיליון משתמשים.

הפופולריות הגוברת מביאה עמה גם כספים מפרסום. ברבעון השני של 2012 רשמה פנדורה רווחים של 101.3 מיליון דולר, עלייה של 51% לעומת הרבעון המקביל ב-2011. מתוך הרווחים הללו, 89.4 מיליון דולר מקורם בפרסום, עלייה של 53% לעומת התקופה המקבילה.

הפרסום השכיח ברדיו הדיגיטלי הוא עדיין ויזואלי - באנרים עם תמונות ומודעות מלים - כלומר פרסום המתאים יותר למאזין היושב מול מסך. ואולם בשנה האחרונה נוספה דרך פרסום חדשה, שבה עוברים תשדירי הפרסום הרדיופוניים טרנספורמציה: פרסום קולי שמשובץ בין השירים או הדיבורים במערכות הגשה אוטומטיות, בדומה לאלה שמשבצות באנרים באתרים או באפליקציות.

הפרסום הקולי עדיף על פני הוויזואלי בייחוד בהאזנה בנהיגה. במחקר של איגוד הפרסום iab שנערך לפני שנתיים, דיווחו 44% מהמשיבים כי הם מאזינים לרדיו דיגיטלי ברכב. בנהיגה אי אפשר לצפות בפרסומות בטאבלט ובסמארטפון, וגם לא להקליק על מודעות, כך שעד עתה היה מדובר בזמן בלתי מנוצל עבור המפרסם.

כניסתן של קונסולות בידור לרכב כמו קומודו, שיחליפו את הרדיו המסורתי, פותחת גם היא פתח לצורת פרסום חדשה, שתאפשר להגיע גם לנהג הישראלי שמעדיף להאזין ל-BBC One או לתחנת קאנטרי מארה"ב ומפספס את הפרסומות של קול ישראל.

לפי סקר TGI, מדי יום כרבע מיליון ישראלים מאזינים לרדיו באינטרנט. הנתון אינו כולל את הישראלים שמאזינים לתחנות מעבר לים, לפודקאסטים (תוכניות רדיו המשודרות רק ברשת) או לתחנות שאינן משודרות ברדיו המסורתי. כל שלוש הפלטפורמות האחרונות אינן מנוצלות כיום על ידי המפרסם הישראלי.

בזק כבר מעלה קמפיין

בשבועות הקרובים צפויות כמה חברות ישראליות להעלות קמפיין שישובץ בתחנות רדיו זרות ובשירותי האזנה בסטרימינג. אחת החברות המקומיות שזיהתה את הפוטנציאל היא בזק, שהריצה לפני כשבועיים קמפיין ניסיוני של פרסומות קוליות. הקמפיין, ששיווק את חבילת הסלולר של בזק, הושמע באפליקציות כמו Tunein radio, ברדיו של וואלה מיוזיק ובאפליקציות של אמנים כמו אייל גולן.

חברה נוספת שתעלה קמפיין כזה היא AIG. "רף הכניסה לקמפיין רדיו דיגיטלי הוא נמוך, משום שגם עלויות ההפקה זניחות", אומר דרור גנות, מייסד שותף ומנכ"ל ADiO, רשת פרסום ישראלית לפרסומות אודיו דיגיטליות. "בנוסף לכך, זוהי צורת פרסום אפקטיבית".

מסקר שערך מכון הגל החדש עבור גנות במשאל באינטרנט בקרב 503 גולשים, נמצא כי 64.7% מהנשאלים מאזינים לרדיו ותוכני אודיו - מוסיקה או תוכניות מלל באינטרנט או באפליקציה סלולארית. 77.4% מהם מאזינים לתכנים אלה במחשב בבית ובעבודה ו-46.7% במכשיר הסלולארי, בסמארטפון ובטאבלט. עוד נמצא כי 35.7% מאזינים לרדיו בזמן העבודה ו-36.9% מאזינים בין שעה לשלוש שעות ביום.

"כיום יש יותר אנשים שמאזינים לרדיו באפליקציות. יש כאלה שמאזינים לרדיו מסורתי באינטרנט או באפליקציה, וכל רשתות כמו Jango ו-TuneIn שמאפשרות למצוא תחנות רדיו המותאמות לטעם האישי תופסות גם הן תאוצה, בעיקר בגילאי העשרה והסטודנטים. לכן זו פלטפורמה מתאימה לקמפיינים צעירים ודיגיטליים באופיים", אומר אילן סיגל, מנהל ענף שיווק פרטי בבזק. "יש יתרון לכך שאפשר לזהות מתי מישהו ששמע פרסומת התקשר ואם התבצעה מכירה. זה הופך את הרדיו למדיד כמו האינטרנט".

ADiO מתכננת להציע פרסום בתחנות רדיו זרות כמו ג'אז רדיו וסקיי FM, וכן בשירותי רדיו אינטרנטי ישראליים כמו וואלה מיוזיק, במקבצי החדשות המשודרים של ynet, באפליקציות של אמנים ישראלים, בשירות הרדיו בטוויטר ובפייסבוק סרנדיפ, בפודקאסטים של iCast ובתחנת הרדיו האינטרנטית הקצה - KZRadio של קוואמי ונדב רביד. לתחנות העצמאיות מציעה ADiO מערכת הגשה שמתממשקת עם האתר שלהן ומגישה את הפרסום למאזין.

ואולם למרות ההבטחה הגדולה, הפרסומות הקוליות נמצאות עדיין בחיתולים גם בשאר העולם. לפי ניתוח של חברת זניט אופטימדיה העולמית, הפרסום ברדיו הדיגיטלי בארה"ב תופס כיום 1% מעוגת הפרסום הדיגיטלי כולה. עד 2015 צפוי התחום לצמוח מ-229 מיליון דולר בשנה ל-329 מיליון דולר, בעוד שענף הפרסום הדיגיטלי כולו צפוי לצמוח ב-66%.

"יש פוטנציאל בשילוב פרסום קולי בתחנות רדיו דיגיטליות", אומר חן גרנות, סמנכ"ל המחקר בזניט אופטימדיה ישראל. "אך אם אין סנכרון מלא בין התוכן לפרסום, עלול להיווצר אנטגטניזם מצד המאזינים גם עבור התחנה וגם עבור המותג המפרסם. זו לא חלופה לקמפיינים ברדיו, אלא השלמה להם", אומר גנות. "השוק צריך להכיר את תחום הרדיו האינטרנטי ולהשתמש בו ככלי פרסומי".

ראובן קפוצ'ינסקי

האפקטיביות של הרדיו עם המדידה של האינטרנט

הפרסומות הקוליות משודרות במערכות הגשה שמזהות את ה-IP של המשתמש, וכך יכולות להגיש לכל מאזין פרסומת אחרת המותאמת למאפיינים שלו גם בהאזנה לתחנת רדיו מסורתית באינטרנט.

פרט ליכולת להגיע לקהל שפוספס עד כה, הפרסום האודיו דיגיטלי טומן בחובו יתרונות נוספים של פרסום מקוון כמו פילוח המשתמשים. אם עד עתה נדרשו המפרסמים ברדיו לפנות למכנה המשותף הרחב ביותר, כיום כל מפרסם יכול להקליט כמה גרסאות של פרסומת - לגברים, לנשים, או לפי חלוקה לגילאים.

מאחר שההאזנה נעשית ממכשירים מבוססי ג'י.פי.אס, ניתן לזהות מתי נהג נכנס עם רכבו לעיר מסוימת ולהגיש לו פרסומת קולית המדווחת על המבצעים בסופרמרקט הקרוב. הפרסום האודיו דיגיטלי בישראל עושה כעת את צעדיו הראשונים.

אם יצליחו, יוכלו הקמפיינים האודיו דיגיטליים לחסוך עלויות למפרסם, שישלם לפי חשיפות (במודל - CPH עלות ל-1,000 האזנות), במקום התשלום הגלובלי שנהוג ברדיו המסורתי. פרסומות אלה ינגישו את הפרסום ברדיו גם לעסקים קטנים, שלא יכולים לשאת בעלות של פרסום ארצי. עסקים אלה יכולים גם להרוויח מהיכולת לפנות לקהל על בסיס מיקום.

יתרון נוסף הוא הזרמת כסף לשירותים ישראליים של מוסיקה בסטרימינג או של שדרנים ועורכים של תוכניות רדיו אינטרנטיות, שהיכולת שלהם להתפרנס מפרסום עד כה היתה מצומצמת.

מחירי CPH בארה"ב הם 6-12 דולר, ובאירופה הם 8-15 יורו. בישראל תציע חברת ADiO מחיר CPH של 50 שקל. חברה ישראלית שנייה בשם Cue.AD מפתחת מיזם דומה. הפרסום מוגש למאזין לפני התוכן המשודר (פרה-רול) או בכל 5-3 שירים (מיד-רול).



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם