הישראלים שהקימו את יס פלאנט כבר מנהלים את אימפריית הקולנוע השנייה בגודלה בעולם - שוק ההון - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

הישראלים שהקימו את יס פלאנט כבר מנהלים את אימפריית הקולנוע השנייה בגודלה בעולם

9,500 אולמות, 15 מיליארד שקל בשנה: מוקי וישראל גרידינגר השלימו את רכישת ענקית הקולנוע האמריקאית ריגל ב–2.7 מיליארד ליש"ט ■ עכשיו סינוורלד שבבעלותם תנסה לשכפל את מודל מתחמי הקולנוע המצליח גם בארה"ב

16תגובות
בלומברג

2018 תיחשב כנקודת ציון חשובה עבור האחים מוקי (משה) וישראל גרידינגר, בעלי השליטה בקבוצת בתי הקולנוע סינוורלד (Cineworld), הפועלת בעיקר בבריטניה. בפברואר השלימו האחים את רכישת מקבילתה האמריקאית של סינוורלד, ריגל אנטרטיימנט, תמורת 2.7 מיליארד ליש"ט במזומן. העסקה הפכה את סינוורלד למפעילת בתי הקולנוע השנייה בגודלה בעולם, עם כ–9,500 מסכי קולנוע ברחבי ארה"ב ואירופה.


קודם לעסקת הענק הפעילה סינוורלד 2,217 אולמות קולנוע ב–232 אתרים בבריטניה, אירלנד, פולין, רומניה, הונגריה, צ'כיה, ישראל, בולגריה וסלובקיה. הרכישה הנוכחית הגדילה משמעותית את מספר האקרנים שמפעילה סינוורלד, שהשיגה מסה משמעותית שעשויה לאפשר לה להתמודד טוב יותר עם המתחרה האמריקאית המובילה בתחום, AMC, וכן מול ספקיות מדיה דיגיטליות חדשניות כמו נטפליקס ואמזון.

מניית סינוורלד בחמש השנים האחרונות, לעומת מדד FTSE All Share


משה (64) וישראל (55) הם דור שלישי בעסקי הקולנוע של משפחת גרידינגר. הסבא, משה גרידינגר, במקור מרומניה, עלה לישראל מבריטניה ב–1929. ב–1931 הוא הקים את בית הקולנוע הראשון בחיפה, קולנוע עין דור, ואת חברת תיאטראות ישראל.

ב–1982 פתחה המשפחה אתר קולנוע ראשון בישראל (רב חן בתל אביב), והיתה לחברה הראשונה שעברה ממודל בית הקולנוע הישן, עם מסך אחד והרבה מושבים, למודל של כמה מסכים באולמות קטנים יחסית. ב–1997 התרחבה המשפחה מחוץ לגבולות ישראל, ופתחה אתר בתי קולנוע בהונגריה.

בשנים שלאחר מכן המשיכה להרחיב את העסק המשפחתי גם במזרח אירופה, עד שב–2006 הנפיקה תיאטראות ישראל את החברה הבת סינמה סיטי אינטרנשיונל בבורסת ורשה שבפולין, לפי שווי של כ–340 מיליון דולר (משפחת אדרי נתנה את השם סינמה סיטי מאוחר יותר למתחם הקולנוע בגלילות, כך שמשפחת גרידינגר לא יכלה להשתמש בו בישראל).

Gabe Ginsberg / WireImage / Gett

בשנות ה–2000 החלה תיאטראות ישראל לפתוח בתי קולנוע בישראל המשלבים טכנולוגיות הקרנה מתקדמות. בתחילה הוכנס פורמט ה–IMAX, שמאפשר להקרין סרט על מסך ענק. מאוחר יותר יושמו טכנולוגיות שכללו צפייה בתלת ממד (3D), ולאחריה צפיית 4DX, המשלבת ממד רביעי של חישה (למשל אפקטים של כיסאות זזים, מים וריחות הניתזים על פני הצופים וזרמי אוויר המשולבים לאורך הסרט).

פעילות בתי הקולנוע של האחים גרידינגר בישראל כוללת את רשת בתי הקולנוע רב חן הוותיקה, לצד מתחמי הקולנוע הענקיים yes פלאנט, אותם פתחו האחים החל ב–2006. כיום הפעילות של השניים בישראל מונה 11 אתרים של בתי קולנוע עם 136 מסכים. לצד בתי הקולנוע, האחים גרידינגר גם עוסקים בהפצת סרטי קולנוע בישראל באמצעות חברת פורום פילם, פעילות שהחלה עוד ב–1967.

לאחר ההתרחבות במזרח אירופה ובישראל, האחים גרידניגר לטשו עיניים לעבר מערב היבשת. ב–2014 מיזגה משפחת גרידינגר את עסקי הקולנוע שלה עם קבוצת סינוורלד — רשת בתי הקולנוע המובילה בבריטניה ואירלנד. המיזוג יצר את קבוצת בתי הקולנוע השנייה בגודלה באירופה. כיום האחים גרידינגר שולטים (28%) בסינוורלד באמצעות גלובל סיטי הולדינגס (לשעבר סינמה סיטי אינטרנשיונל). סינוורלד, שהונפקה בלונדון ב–2007, נסחרת לפי שווי של כ–3.5 מיליארד ליש"ט (כ–17.5 מיליארד שקל), המגלם שווי של כמיליארד ליש"ט לאחזקותיה של גלובל סיטי.

יו"ר סינוורלד, אנת'וני בלום
BLOOMBERG NEWS

פרט לעסקי הקולנוע עוסקת משפחת גרידינגר בייזום נדל"ן בפולין (באמצעות תיאטראות ישראל). הפעילות כוללת פרויקט להקמת פארק שעשועים וכן פרויקטים למגורים, ובהם NOVA בוורשה. בעבר היתה תיאטראות ישראל שותפה בחברת הנדל"ן רונסון, בשליטתו העקיפה של עמוס לוזון, אך השותפות פורקה בסוף 2016. בישראל בונה תיאטראות ישראל נדל"ן עסקי במקומות שונים, ומשרדיה ממוקמים באזור התעשייה של הרצליה פיתוח.

מגה־קומפלקסים להקרנת סרטים

תעשיית בתי הקולנוע מתמודדת בשנים האחרונות עם שינויים בהרגלי הצפייה ומעבר לצפייה בתכנים באמצעות מדיות דיגיטליות שונות — על חשבון בתי הקולנוע המיושנים. אחד הפתרונות למצב החדש היה פתיחת מגה־קומפלקסים להקרנת סרטים, שבהם שולבו טכנולוגיות הקרנה חדישות (4DX ,3D ו–IMAX) ואולמות צפייה שכללו חדרי VIP. השיפורים האלה איפשרו למשוך את הקהל בחזרה, ואף לגבות ממנו סכומים גבוהים יותר מבעבר.

אם לשפוט לפי ההתרחבות המהירה והתוצאות הכספיות של סינוורלד, שהאחרונות פורסמו במארס, נראה שמשפחת גרידינגר מטיבה להתמודד עם השינויים בענף הקולנוע. הדו"חות מלמדים כי פעילות בתי הקולנוע של המשפחה ממשיכה לצמוח בשיעורים דו־ספרתיים, גם לאחר המיזוג עם סינוורלד, והרווחים גדלים במהירות.

תוצאות סינוורלד, במיליוני ליש"ט

בין 2015 ל–2017 צמחו הכנסות סינוורלד מ–706 מיליון ליש"ט ל–890 מיליון ליש"ט — קפיצה של 26%. שיעור הצמיחה בין 2016 ל–2017 היה 11.6%, או 8% בנטרול השפעות שערי החליפין (ליש"ט מול שאר המטבעות). במקביל, הרווח המיוחס לבעלי מניות סינוורלד עלה מכ–81 מיליון ליש"ט ב–2015 לכ–82 מיליון ליש"ט ב–2016 — ולכ–100 מיליון ליש"ט ב–2017.

הצמיחה בהכנסות וברווחים של סינוורלד מוסברת בין היתר בהמשך ההתרחבות באירופה ופתיחת אולמות הקרנה בטכנולוגיות החדשות ("Next Generation Cinemas"). במהלך 2017 חנכה הקבוצה 109 אקרנים חדשים בתשעה אתרים, מהם 40 אקרנים בבריטניה ובאירלנד, 8 ברומניה, 31 בפולין, 18 בצכ'יה ו–12 בזכרון יעקב. כמו כן, הצמיחה נתמכה בהשלמת רכישת 16 אקרנים של חברת Empire Newcastle.

הפעילות האיתנה — שקשורה גם להתאוששות הכלכלית באירופה מאז משבר החובות ביבשת ב–2012 — משתקפת גם בתזרים החזק של סינוורלד, שב–2017 הסתכם ב–173 מיליון ליש"ט, לעומת 150 מיליון ליש"ט ב–2016. 53 מיליון ליש"ט מהתזרים חולקו כדיווידנד, כך שתשואת הדיווידנד למשקיעים היתה גבוה יחסית — 14.5% (תשואת דיווידנד מגלמת את היחס בין הדיווידנד שחולק לעומת מחיר המניה 12 חודשים קודם לכן).

מוטי מילרוד

צמיחה של 23% בישראל

למרות הקשר הישראלי הברור, הדו"חות הכספיים של סינוורלד מראים כי אימפריית בתי הקולנוע של משפחת גרידינגר מבוססת בעיקר על השוק הבריטי־אירי: 60% מהכנסותיה ב–2017 הגיעו מבריטניה ומאירלנד. הפעילות בפולין אחראית ל–13% מההכנסות (במקום השני); ואילו הפעילות בישראל אחראית ל–8.7% מההכנסות (במקום השלישי). לאחר מכן, לפי סדר יורד, נמצאות הונגריה, רומניה, צ'כיה, בולגריה וסלובקיה.

ב–2017 הציגה סינוורלד שיעורי צמיחה מרשימים בכל שוקי הפעילות. בשוק הבריטי־אירי נרשמה צמיחה של 6.2%, בעוד הפעילות מחוץ לבריטניה ואירלנד צמחה ב–10.7% במונחי מטבע מקור (או 20% בשקלול השינויים בשער החליפין מול הליש"ט). עם רכישת ריגל האמריקאית, חלוקת ההכנסות צפויה להשתנות כך ש–72% יגיעו מהשוק האמריקאי, 16% מבריטניה ואירלנד ושאר השווקים יהיו אחראית ל–12% מההכנסות.

התפלגות ההכנסות של סינלוורלד לפני ואחרי המיזוג עם ריגל, לפי מדינות

מהדו"חות עולה כי שיעור המבקרים בבתי הקולנוע שבבעלות סינוורלד צמח בממוצע ב–3.5% בין 2015 ל–2017. בשנה החולפת מספר המבקרים היה 103.8 מיליון איש, לעומת 93.6 מיליון ב–2015. בשקלול המבקרים ברשת ריגל (נתוני פרופורמה), מספר המבקרים בקבוצה המורחבת ב–12 החודשים שהסתיימו ביוני 2017 היה 310 מיליון איש.

נתונים נוספים מראים כי בין 2015 ל–2017 נרשמה צמיחה ממוצעת שנתית של 6.8% במחיר הכרטיס בבתי הקולנוע, כך שב–2017 הוא הסתכם ב–5.33 ליש"ט (כ–25 שקל). בד בבד, נרשמה עלייה של 11.6% בהוצאות המבקרים (כלומר רכישת משקאות, מזון אלכוהול וכדומה), כך שב–2017 ההוצאה הממוצעת היתה 2.12 ליש"ט (כעשרה שקלים) למבקר.

השגשוש של סינוורלד ב–2017 איפיין גם את הפעילות בישראל. ההכנסות מהשוק המקומי גדלו בשנה החולפת ב–23% ל–78 מיליון ליש"ט (כ–400 מיליון שקל), בהשוואה ל–63.5 מיליון ליש"ט (כ–310 מיליון שקל) ב–2016. כיום מוערך נתח השוק של סינוורלד בישראל ב–34%, כאשר 26% מיוחסים לרשת סינמה סיטי, ו–8% — לרב חן. בשנה שעברה התמודדה סינוורלד על רכישת רשת גלובוס מקס שהגיעה להקפאת הליכים, אך זו נמכרה בסופו של דבר לקבוצת אלקו בתמורה ל–144 מיליון שקל.

מוטי מילרוד

בדו"חות הכספיים הסביר יו"ר סינוורלד, אנת'וני בלום, כי 2017 היתה השנה "המרגשת" ביותר עבור הקבוצה מאז שנוסדה ב–1995 עם תוצאות שיא. בלום הדגיש כי ההצלחה נבעה מיישום אסטרטגיה שעליה הוחלט ב–2014; זו כללה החלטה לפתוח בתי קולנוע באזורים עם פוטנציאל צמיחה מוערך דו־ספרתי, איתור הזדמנויות לרכישות, שימוש בעיצובים חדשניים ובטכנולוגיות מתקדמות בעת שיפוץ האתרים הקיימים, ייעול תהליכי העבודה והפחתת העלויות, ומימוש החזון: "להיות המקום הטוב ביותר לצפות בו בסרט".

התוצאות הכספיות הטיבו גם עם האחים גרידינגר, שפרט לחלוקות הדיווידנד, נהנו מחבילות שכר גדושות. עלות שכרו של מוקי גרידניגר, שמכהן כמנכ"ל, הסתכמה ב–2017 ב–2.4 מיליון ליש"ט (10 מיליון שקל), בהמשך לעלות שכר של 3 מיליון ליש"ט ב–2016. עלות שכרו של המשנה למנכ"ל, ישראל גרידינגר, היתה 1.6 מיליון ליש"ט, בהמשך לעלות שכר של 2 מיליון ליש"ט ב–2016.

המניה הכפילה את שווייה בחמש שנים

כדי לממן את רכישת ריגל (בעסקה של מיזוג הופכי) ביצעה באחרונה סינוורלד הנפקת זכויות (כמיליארד ליש"ט) ולוותה חוב של 1.7 מיליארד ליש"ט. בחודש האחרון, לאחר פרסום התוצאות הכספיות, עלתה מניית סינוורלד בכ–10%, והיא נסחרת כעת בלונדון לפי מחיר של 2.55 ליש"ט. בחמש השנים האחרונות הוכפל מחיר המניה — לא כולל דיוודנדים שחילקה החברה למשקיעיה. ואולם במבט של שנה לאחור, מחיר המניה דווקא ירד בכ–20%.

האם הירידה במניית סינוורלד מהווה נקודת כניסה נוחה להשקעה? אם לשפוט לפי קונצנזוס האנליסטים, התשובה לשאלה היא חיובית. מתוך 14 אנליסטים המסקרים את סינוורלד, שניים ממליצים עליה כ"קנייה חזקה"; שמונה בהמלצת "קנייה"; שלושה ב"החזק"; ואנליסט אחד בלבד ב"תשואת חסר" (אף אנליסט לא ניפק המלצת "מכירה"). מחיר היעד הממוצע של האנליסטים הוא 3.01 ליש"ט — כלומר, פוטנציאל לעלייה ממוצעת של כ–15%.

אחד מבנקי ההשקעות שאופטמיים מאוד לגבי סינוורלד הוא דויטשה בנק. בתחילת פברואר פירסמו האנליסטים של הבנק סקירה מקיפה אודות החברה, תחת הכותרת "חלום אמריקאי". הסקירה כללה המלצת "קנייה" למניית סינוורלד עם מחיר יעד של 3.6 ליש"ט — גבוה ב–41% ביחס למחיר הנוכחי.

"אנחנו אוהבים את העסקה שביצעה סינוורלד לרכישת ריגל. אנחנו מעריכים כי תזרים המזומנים החזק של סינוורלד יסייע להפחית במהירות את החוב בעסקה ויממן את ההשקעות הנוספות הנדרשות", כתבו בדויטשה בנק. האנליסטים העריכו כי קיימת הזדמנות בפיתוח תעשיית הקולנוע בהוליווד: "הרשתות בארה"ב הגדילו ההשקעות בבתי הקולנוע, כך שיוכלו לשפר את חוויית הצפייה של המבקרים, אבל עדיין יש דרך ארוכה לעבור, שכן רק 30% מבתי הקולנוע שופצו ושודרגו".

בדויטשה בנק התייחסו גם לתחרות האפשרית מצד נטפליקס או שירותי התוכן של אמזון. "למרות הגידול בתכנים האלטרנטיביים, האנליזה שלנו מראה שהכנסות בתי הקולנוע בארה"ב דווקא נמצאות בצמיחה", נכתב. בדויטשה בנק ציינו כי מאז שנת 2000, נהנתה התעשייה בארה"ב מצמיחה שנתית (CAGR) של 2.3% בהכנסות, עם עלייה של 3% במחיר הכרטיסים; וזאת בשעה שכמות המבקרים דווקא ירדה ב–0.6% בשנה.

בדויטשה בנק צופים כי בעקבות המיזוג יזנקו הכנסות סינוורלד לכ–3 מיליארד ליש"ט ב–2018, והרווח התפעולי התזרימי (EBITDA) יגדל ל–669 מיליון ליש"ט ב–2018, בהשוואה ל–198 מיליון ליש"ט ב–2017 — ויעלה ל–776 מיליון ליש"ט ב–2019. מנגד, בדויטשה בנק הזכירו כמה סיכונים, ובהם התרחבות מוטת הניהול של סינוורלד לטווח גיאוגראפי רחב יחסית, סיכונים הקשורים לתעשיית הסרטים עצמה ותנודתיות בשווקים הפיננסיים.

לפני כעשרה ימים בחרו ב"פורבס" במניית סינוורלד כאחת מהמומלצות מחוץ למדד FTSE 100. "סינוולד מתרחבת בצורה אגרסיבית והצליחה ב–2017 להקפיץ את שורת ההכנסות ב–12%, באמצעות פתיחת אתרים בבריטניה ומזרח אירופה. רכישת ריגל בצפון אמריקה איפשרה לה להשיג דריסת רגל משמעותית בשוק האמריקאי", נכתב במדור ההשקעות.

ב"פורבס" ציטטו את כלכלני סיטיבנק, שצופים כי רכישת ריגל תקפיץ את ההכנסות ב–161% ב–2018 ובכ–20% ב–2019. "הנתונים מגלמים מכפיל רווח צפוי של 12.6 ביחס למחיר המניה של סינוורלד, ותומכים בהערכה כי ב–2018 וב–2019 יחולק דיווידנד, שיניב למשקיעים תשואת דיווידנד גבוהות של 4.2% ו–5% בהתאמה. מסיבות אלה, סינוורלד היא בחירה מצוינת עבור אלה המבקשים רווחים מתמשכים ותשואת דיווידנד נאה", נכתב.

המודל הישראלי יכבוש את הוליווד?

בכינוס שערכה סינוורלד בתל אביב באמצע 2017 הציגו מנהלי החברה את תהליך האבולוציה של שוק בתי הקולנוע בישראל, והדגישו כי מדובר במודל שניתן להעתיקו גם למקומות אחרים בעולם. התהליך ההתפתחותי כלל מעבר ממודל המבוסס על בתי קולנוע מסורתיים למגה־קומפלקסים דוגמת yes פלאנט — בתוך כעשור בלבד.

לפי הנתונים שהוצגו, בין 2006 ל–2016 שינתה תעשיית בתי הקולנוע בישראל את פניה. 39 בתי קולנוע מיושנים נסגרו, בשעה ש–23 אתרי קולנוע חדשים, מרביתם קומפלקסים של קולנוע מהדור הבא (Next Generation Cinemas), נפתחו. ב–2016 נספרו בישראל 44 אתרי קולנוע עם 368 אקרנים (8.4 אקרנים בממוצע לאתר), בהשוואה ל–60 אתרים עם 314 אקרנים (5.2 אקרנים בממוצע לאתר) ב–2006.

לאחר רכישת ריגל מתכוונים האחים גרידינגר לייצא את מודל בתי הקולנוע מישראל וליישמו גם בהוליווד. האנליסטים של דויטשה בנק העריכו כי האחים יעמדו במשימה בהצלחה: "אנחנו חושבים שבארה"ב — יותר מאשר בבריטניה — קיימת כיום הזדמנות, כך שניתן יהיה לשכפל את המודל הישראלי", כתבו בסקירה על סינוולרד. האם אכן יצליחו האחים גרידניגר לשנות גם את פני תעשיית בתי הקולנוע בארה"ב?

Axe / CC-BY-SA-4.0,3.0,2.5,2.0,1


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#