בלי התחלה אמצע וסוף: סיפורו של הבניין המוזר ברמת גן - נדל"ן - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

בלי התחלה אמצע וסוף: סיפורו של הבניין המוזר ברמת גן

האדריכל צבי הקר תיכנן את בית הספירלה ברמת גן כך שאי אפשר להתעלם ממנו: צורתו עגולה, והמרפסות בנויות בזוויות שונות. הוא אף השתמש בחומרים זולים ונתן לבניין מראה לא גמור, ויש הטוענים כי זו מחווה לבנייה בכפרים הערביים בישראל

61תגובות
בית הספירלה ברמת גן
עופר וקנין

"כשהייתי ילדה פחדתי לעבור לידו מרוב שהוא היה מוזר", מספרת נטעיה, 28, שגדלה על גבול בין רמת גן לגבעתיים, סמוך לבית הספירלה. "ההורים שלי גרו באזור שנים, ולא משנה כמה הסבירו לי שזה בית ככל הבתים, עד היום כשאני עוברת שם וקצת חשוך, אני חוששת שרוחות הרפאים ייצאו לרדוף אחרי".

בית הספירלה ניצב על צלע גבעה מול הר הבנים ברמת גן, ברחוב צל הגבעה 13, וצורתו הלא שיגרתית הפכה אותו למפלצת בעיני רבים, אבל זיכתה את מתכננו, האדריכל צבי הקר, בפרס רכטר לתכנון ב–1999. הבית תוכנן על ידי הקר בשיתוף האדריכלים גיל ברנשטיין, שמואל גרובמן ורינה הרינג. בנייתו התחילה ב–1984 והושלמה ב–1990. הבית נחשב חריג בנוף בזכות צורתו עגולה, המרפסות היוצאות ממנו ומגוון החומרים והעיטורים המרכיבים אותו. בלבו של הבניין נמצאת חצר פנימית שאליה פונות כל הדירות.

הקר נחשב אדריכל־אמן, והוא משתמש באדריכלות גם ככלי הבעה וביקורת על החברה. בבית הספירלה בחר הקר להשתמש בחומרים שנראים זולים וגולמיים בחלקם, המקנים לו מראה של עבודה לא גמורה. יש הטוענים כי זו מחווה וקריצה לבנייה הנהוגה בכפרים הערביים בישראל. הקר אמר לא אחת כי הפרויקט הזה משמש עבורו מראה והשתקפות לניגודים בחברה הישראלית. כך פח, בטון ואבן ירושלמית משתלבים זה עם זה, כאילו היו מגרש גרוטאות מעוצב. "כמו החברה הישראלית, גם הבניין מורכב מרבדים רבים. כל דירה שונה מקודמתה בזווית שאליה היא פונה וביחס לנוף ולדירות האחרות", אמר הקר באחד מראיונותיו.

ב–"Architecture & Beauty", ספרה של האדריכלית יעל רייזנר שנכתב בשיתוף פלואר ווטסון, אמר הקר כי הספירלה אינה יכולה להיות מובנת ובהירה לחלוטין בתוך צורתה המכונסת, והיא אמורה לגרום לעובר האורח לעצור ולהתבונן. "היא מדברת מגוון של שפות וצורות בעת ובעונה אחת", צוטט בספר.

סמוך לבית הספירלה נמצא בית דובינר, שגם אותו תיכנן הקר ואף התגורר בו במשך שנים עד שעבר לברלין. בית דובינר עשוי בטון ומשופע זוויות חדות וייחודיות, ונראה כאילו הוא לובש דמות גברית וגסה. יש הסבורים שבית הספירלה המעוגל והמתוכשט, הוא הגרסה הנשית והמשודרגת של בית דובינר.

מחירי הדירות באזור האמירו ואף הוכפלו בעשור האחרון. לאורך השנים נראה שהיו מי שהיו מוכנים לשלם יותר בשביל הזכות להתגורר בבית הספירלה, לעומת כאלה שנרתעו מחריגותו ומההגבלות שנוצרו בעקבות התכנון, כמו המרפסות החשופות של דייריו.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#