"אתם אידיוטים אם תקנו כרטיסים לסרט הזה": האתר שהטריף את הוליווד - Markerweek - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

"אתם אידיוטים אם תקנו כרטיסים לסרט הזה": האתר שהטריף את הוליווד

כך הצליח אתר קטן בשם "עגבניות רקובות" להרוס את השואוביז

30תגובות
"אימוג'י: הסרט"
STEPHANE MAHE/רויטרס

קיץ נורא עבר על הוליווד. בין סוף השבוע הראשון של מאי לסוף השבוע הראשון של ספטמבר, תקופה עמוסה בסרטי המשך שבדרך כלל אחראית ל–40% ממכירות הכרטיסים השנתיות, הסתכמו ההכנסות מקופות הכרטיסים בצפון אמריקה ב–3.8 מיליארד דולר — ירידה של 15% לעומת התקופה המקבילה ב–2016 — הקיץ החלש ביותר זה 20 שנה. מאז מאי, שלוש רשתות בתי הקולנוע הגדולות בארה"ב איבדו 4 מיליארד דולר משווי השוק שלהן. בהוליווד מאשימים בכך אתר אחד: רוטן טומייטוס (Rotten Tomatoes — "עגבניות רקובות"). "זה הרס של העסקים שלנו", אמר הבמאי והמפיק ברט רטנר בפסטיבל סרטים השנה.

חלק מבכירי האולפנים מודים בחוגים פרטיים כי כמה מהסרטים שיצאו באחרונה באמת פשוט היו גרועים. גם שיווק גרוע כנראה שיחק תפקיד במקרים אחרים, הם מודים, לצד התחרות מצד נטפליקס ואמזון. אבל רוב האולפנים מפנים אצבע מאשימה כלפי רוטן טומייטוס, שמסכם מאות ביקורות של סרטים בציון "טרי" (Fresh) או "רקוב" (Rotten) במדד שלו, טומייטומטר. במאי האתר משך אליו 13.6 מיליון גולשים ייחודיים, זינוק של 32% לעומת החודש המקביל בשנה שעברה, כך לפי חברת המחקר קומסקור.

תלונות האולפנים לגבי האתר הן בין היתר על האופן שבו הטומייטומטר מטשטש את הניואנסים של הביקורת, על ההגדרה הרופפת לגבי מי רשאי להיות מבקר ועל ההפצה של ציוני המדד ברשת. בשנה שעברה הציונים החלו להופיע בפנדנגו, אתר מכירות כרטיסי סרטים, לצד כפתור רכישת כרטיס, מה שלטענתם שלח לגבי סרטים מסוימים את המסר: "אתם אידיוטים אם תקנו כרטיס לסרט הזה".

גל גדות ב"וונדרוומן"
Clay Enos/אי־פי

רבים באולפנים חזרו על דבריו של רטנר בקיץ האחרון, אם כי לא בקול רם, מחשש שהאתר ייתפש כאמין יותר. בארוחת צהריים בחודש שעבר, מנכ"ל של אחת מחברות הסרטים הגדולות הביט בעיני ואמר באופן ישיר כי המטרה שלו היא לחסל את אתר הביקורות.

"משמר המפרץ" של אולפני פרמאונט כשל בקופות אחרי שקיבל בטומייטומטר ציון 19, לפי אחוז חוות הדעת החיוביות שקיבל (36 מתוך 191). דאג קרויץ, אנליסט מדיה מקואן אנד קמפני, כתב בדו"ח של החברה: "הציפיות הגבוהות שלנו קרסו בגלל ציון 19 ברוטן טומייטוס". "המלך ארתור: אגדת החרב" קיבל ציון 28 (כל ציון מתחת ל–60 נחשב ל"רקוב") והקהל הדיר ממנו את רגליו. אחרי שעלה לאחים וורנר 175 מיליון דולר לפחות, הסרט הכניס רק 39 מיליון דולר בקופות בצפון אמריקה.

כל אחד יכול להיות מבקר?

איך אתר שנמצא בסביבה כבר 19 שנה הצליח לצבור כל כך הרבה כוח?

36 האנשים שעובדים ברוטן טומייטוס לא נראים בדיוק כמו מחסלי תעשיית הסרטים. הצוות יושב במתחם משרדים סטנדרטי בבוורלי הילס, וכולל אנשים כמו ג'ף ווריס, בכיר לשעבר בדיסני שמפקח על הפעילות, וטימותי ריאן, עיתונאי לשעבר שמשמש כעורך בכיר באתר. גריי דרייק, שמתהדרת בתספורת מוהוק ורודה, היא עורכת סרטים בכירה. היא עורכת הרבה ראיונות וידאו, ובאחרונה עזרה למלא את החלל כשמאט אצ'יטי עזב את תפקיד העורך הראשי ביולי.

ג'ף ג'יילס, מבקר ותיק ברוטן טומייטוס שכתב ספרים על תוכניות טלוויזיה, כותב את מה שהאתר מכנה "קונצנזוס המבקרים", משפט אחד המסכם את התגובה על כל סרט. "כל אחד ואחד כאן מזיע על הפרטים הקטנים בכל יום", אומר פול ינובר, נשיא פנדנגו, שבבעלותה רוטן טומייטוס. "היות שאנחנו בעצמנו אוהדים מושבעים של סרטים, העדיפות העליונה שלנו היא להיות הכי שימושיים שאפשר לאוהדים".

זה נשמע כמו טוויסט משונה בעלילה, אבל רוטן טומייטוס נמצאת בבעלות חברות סרטים. פנדנגו, חטיבה של NBC יוניברסל, שבבעלותה גם אולפני יוניברסל, מחזיקה ב–75% באתר, והיתר בבעלות האחים וורנר. פנדנגו קנתה את הנתח מוורנר בשנה שעברה במחיר לא ידוע. עם זאת, כל הצדדים מתעקשים שרוטן טומייטוס פועל באופן עצמאי.

ינובר אומר כי האולפנים נוהגים בטיפשות כשהם מנסים להאשים את רוטן טומייטוס בירידה בהכנסות. "אין ספק שיש קשר מסוים לביצועים בקופות — הביקורות חשובות — אבל אני לא חושב שרוטן טומייטוס יכול באמת להוביל להצלחה או כישלון של סרט", הוא אומר. "כל מי שאומר אחרת בורר דוגמאות מסוימות מאוד שיתאימו לתיאוריה שלו".

מתוך הסרט "דנקרק"
Melinda Sue Gordon/אי־פי

ינובר מציין את "וונדרוומן", שהיה שובר הקופות המצליח ביותר של הקיץ, עם הכנסות של 410 מיליון דולר מכרטיסים. להצלחה בוודאי סייע הציון 92 שניתן לסרט ברוטן טומייטוס. "דנקרק", "ספיידרמן: השיבה הביתה" ו"שומרי הגלקסיה 2" קיבלו כולם ציונים גבוהים ומשכו קהל גדול. סרטים אחרים לא קיבלו ציונים גבוהים במיוחד בטומייטומטר ("שומר הראש והמתנקש", "אימוג'י: הסרט") ובכל זאת זכו להצלחה מסוימת בקופות.

יוצרי סרטים מתלוננים על כך שרוטן טומייטוס נותן לכל אחד להיות מבקר. האתר אומר כי הוא עובד עם 3,000 מבקרים בכל העולם, כולל בלוגרים ויוטיוברים. אבל האם צריך להתייחס לחוות הדעת שלהם באופן שווה לביקורות של "לוס אנג'לס טיימס" ו"ניו יורקר"? ינובר דוחה את הטענות האלה, ומצביע על הדרישות שמפרסם האתר, לפיהן מתקבלים רק מבקרים שפירסמו לא פחות מ–100 ביקורות בשנתיים האחרונות באתר או עיתון מאושר. הוא גם מציין כי המבקרים בגופי התקשורת המסורתיים הם בדרך כלל גברים לבנים, בעוד שרוטן טומייטוס רצה להשמיע את קולם של נשים ובני מיעוטים.

גם התהליך של פרסום הביקורות מרגיז את האולפנים. רק מחצית מהמבקרים מעלים בעצמם את חוות הדעת לאתר, ואת החצי השני הצוות של רוטן טומייטוס מוצא ברחבי הרשת. אנשי הצוות גם עושים בדיקת עובדות לביקורות שהמבקרים העלו בעצמם.

רוטן טומייטוס מכניסה כסף דרך שיתופי פעולה עם חברות כמו אפל, שמציגה את הציונים לסרטים לצד ההשכרות והרכישות באייטיונס. גוגל החלה להציג את הציונים גם כשהמשתמשים לא מחפשים אותם: אם מקלידים שם של סרט בשורת החיפוש, ציוני הטומייטומטר מופיעים בצד ימין של עמוד תוצאות החיפוש, מתחת לכרזת הסרט. "רוטן טומייטוס אינו אתר חדש, אבל הנוכחות שלו בכל מקום חדשה", אומר טים פיילן, נשיא לשיווק בבתי קולנוע בליונסגייט. "הציונים אפילו מופיעים במהדורות החדשות המקומיות בימי שישי".

הגבול הדק בין "טרי" ל"רקוב"

המאבק בין חברות הסרטים לבין המבקרים הוא עתיק יומין. כשכמה מהעיתונים החלו ב–1928 להשתמש בכוכבים כדי לדרג סרטים, קם קול צעקה. האולפנים שוב זעמו בשנות ה–80, כשצמד המבקרים ג'ין סיסקל ורוג'ר איברט השתמשו באגודלים מעלה או מטה בביקורות שלהם. רוטן טומייטוס נוסד ב–1998 על ידי קבוצת סטודנטים באוניברסיטת קליפורניה בברקלי, אשר רצו מקום אחד לכל הביקורות על סרטי קונג פו. מקור השם באירופה של ימי הביניים, אז אנשים נהגו להשליך מזון רקוב על פושעים. הנוהג התפשט לתיאטראות במאה ה–19.

בשנים האחרונות, יח"צנים של אולפנים ניסו מדי פעם ללא הצלחה לשכנע את רוטן טומייטוס להכניס ביקורות של אתרים ובלוגים נידחים כדרך לשפר את הציונים, במיוחד של סרטים שזכו לציון 59 — הגבול בין סיווג "טרי" ל"רקוב". אבל באופן כללי הוליווד חיה בשלום עם האתר.

"מהיר ועצבני 8". הכימיה בין כוכבי הסרט היא כמו "בין סחבה לדלי", קבעו המבקרים
Matt Kennedy/אי־פי

ארבעה דברים השתנו. אחד מהם היה השילוב של פנדנגו בין ציוני הטומייטומטר לפלטפורמות הכרטיסים, שמשרתות 28 אלף בתי קולנוע בצפון אמריקה. כעת, כשלקוחות של פנדנגו קונים כרטיסים לסרט כמה ימים לפני יציאתו לאקרנים, הם נתקלים בציון שקיבל בטומייטומטר. אחרי שהסרט יוצא, דירוג שונה של רוטן טומייטוס — המבוסס על תגובת הקהל, שהיא בדרך כלל חיובית יותר — מופיע לצד הטומייטומטר.

דבר נוסף שהשתנה הוא הפופולריות של רוטן טומייטוס, שגברה. ב-2009, האתר, שמוכר שטחי פרסום, משך אליו 1.8 מיליון מבקרים ייחודיים מדי חודש. כיום הוא מושך 14 מיליון. כל האתרים של פנדנגו ביחד מושכים אליהם 60 מיליון מבקרים ייחודיים בחודש.

גם התנהגות הצרכנים משתנה. יותר ויותר אנשים נעזרים באתרי חוות דעת כמו ילפ וטריפ אדווייזור כשהם מקבלים החלטות צריכה. המגמה הזו רווחת בעיקר בקרב צעירים, שהם קהל היעד החשוב ביותר של הוליווד. לפי נשיונל ריסרץ' גרופ, חברת ייעוץ לתעשיית הסרטים, 34% מבני הנוער האמריקאים בודקים את רוטן טומייטוס לפני שהם קונים כרטיס — עלייה גדולה לעומת 23% ב-2014.

הוליווד משיבה מלחמה

אבל השינוי החשוב ביותר שבגללו האולפנים בלחץ הוא שהליכה לסרט כבר אינה הרגל עבור רוב האמריקאים. בצל המחירים המאמירים והתחרות מצד צורות בידור אחרות, ביקור בקולנוע נהפך לאירוע מיוחד. יותר חובבי קולנוע כיום מתעלמים מסרטים דלי תקציב כשהם מוצגים בבתי הקולנוע: "נו", הם אומרים לעצמם, "נמתין כבר שהם יעלו לנטפליקס".

האולפנים מנסים להיאבק ברוטן טומייטוס בכמה חזיתות. מפרסמים גילו שביקורות מוקדמות יכולות לייצר אפקט עדר בהמשך, היות שמבקרים מסוימים, במיוחד באתרים הפחות יוקרתיים, מעדיפים ללכת עם הזרם במקום נגדו. אולפנים מסוימים עורכים רשימות של מבקרים שאותם יזמינו להקרנות המוקדמות — לעתים קרובות בפסטיבלים — על פני שאלות כמו מי אהב מה בעבר ומי נותן יותר ביקורות חיוביות.

ראוי לציין ש"פני עור", סרט אימה שמתוכנן לצאת בסוף אוקטובר, כבר קיבל ציון 86 בטומייטומטר לפי שבע ביקורות (האתר זקוק למינימום של חמש ביקורות לפני שהוא נותן ציון). שבע הביקורות הגיעו לאחר הקרנה בפסטיבל FrightFest בלונדון באוגוסט, שבה השתתפו מבקרים מאתרים כמו Dread Central ו–HeyUGuys, שמגדיר עצמו כמקום ל"מכתבי אהבה לקולנוע".

שומרי הגלקסיה חלק 2
/אי־פי

דרך אחרת לחתור תחת רוטן טומייטוס היא הגבלה של הביקורות עד לרגע האחרון האפשרי. סוני קבעה אמברגו של ביקורות עד ליום יציאתו של "אימוג'י: הסרט", ולכן לא היה לו שום ציון בטומייטומטר עד אחרי שהרבה כרטיסים כבר נמכרו. הסרט קיבל בסופו של דבר ציון 8, והשיג הכנסות נאות של 24.5 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון.

אם רוטן טומייטוס היא מפלצת, הרי שהאולפנים עזרו ליצור אותה. הם פוחדים מהציונים הנמוכים, אבל גם אוהבים את הציונים הגבוהים. הקדימון לסרט "בייבי דרייבר" של סוני, למשל, מסתיים בהצגת הלוגו של האתר והציון 100 שקיבל באותה תקופה. ורוטן טומייטוס רק מתחזק. האתר גם מדרג כעת תוכניות טלוויזיה, ומפתח גם סדרות וידאו, כולל אחת שמתמקדת באירוע שיזמה העורכת גרי דרייק.

באירוע הזה, שהחל את דרכו בפסטיבל קומיקון בסן דייגו לפני כמה שנים, מתווכחים חובבי קולנוע עם מבקרים. הדיונים מתלהטים לפעמים מהר. "בואו נאמר שלא במקרה בחרתי בתחפושת שמצריכה שוט", אומרת דרייק כשהיא מתכוננת לשלושה דיונים כאלה בקומיקון האחרון ביולי (היא התחפשה לאשת החתול). על הבמה ישבו כמה מבקרים. מישהו בקהל אמר שלסרט השמיני בסדרת "מהיר ועצבני" שקיבל באפריל ציון 66 בטומייטומטר הגיע ציון גבוה יותר. המבקרים והמנחים החליפו ביניהם עקיצות שנונות. הכימיה בין כוכבי הסרט היא כמו "בין סחבה לדלי", אמר אחד מהם. הקומיקאי סקוט אוקרמן, שהנחה עם דרייק את הדיון, אמר כי הסרט צריך היה להיקרא "אף אחד לא רוצה יותר לשחק מול וין דיזל", כי לשחקן היה קו עלילה נפרד במשך רוב הסרט. ואז הגיע הזמן להצביע. רוב הקהל, שהורכב מכ–200 אנשים, הרים שלטים ירוקים. גורלו של הסרט נחרץ. הוא סווג כ"רקוב".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#