אוצר לאומי ושמו בר רפאלי - קריירה - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

אוצר לאומי ושמו בר רפאלי

הקריירה של בר רפאלי מתוכננת כמו סטארט אפ: פיתוח המוצר הסתיים, היישום עובד, המשתמשים מרוצים, ועכשיו העיניים מסתכלות ארבע שנים קדימה - לאקזיט בגיל 25

תגובות

"האם אתה שומר כיאות על האוצר הלאומי שלנו?" שאל חיים אתגר, כתב התרבות והבידור של ערוץ 10 את ליאונרדו דיקפריו, בראיון שהתקיים לרגל קידום סרטו החדש. "ברור", ענה הלה בתמציתיות. אוצר לאומי - זה היחס שלו זוכה בר רפאלי, בהיעדר אריסטוקרטיה מקומית. ישראלים פטריוטים נעלבו ממנה עד כלות הנשמה על תרגיל ההודיני שעשתה לצה"ל, אבל בשם אותה פטריוטיות סלחו לה כשהטריחה את עצמה בהתנדבות לביתן הישראלי בתערוכת התיירות בלונדון, ללמד סנגוריה על מדינת ישראל.

עם היוודע דבר הזוגיות עם דיקפריו לפני קרוב לשנה, נסקו מעלה מניותיו של האוצר הלאומי, והעניין הציבורי בה גבר עד כדי אובססיה של ממש. תרמו לכך, כמובן, גם החיוכים הצחורים, הילת הזוהר והפרויקטים היוקרתיים ששמה נקשר בהם (כמו קטלוג חברת ההלבשה התחתונה ויקטוריה'ס סיקרט או המגזין ספורטס אילוסטרייטד).

מכיוון שאנחנו מדינה דלה במחצבים טבעיים, שחסה על אוצרותיה מכל משמר, חשוב להבין לעומק את המשמעויות הכלכליות של מעמד כזה. האם בהינף ספונטני של שערה רפאלי באמת מרוויחה סכומים אגדיים, או שמא היא פשוט עוד דוגמנית חרוצה - ומישהו פה איבד פרופורציות? האמת רחוקה משני הקטבים האלה: במציאות, האוצר הלאומי שלנו בינתיים רק טועם את האפריטיף של ההצלחה. המנות העיקריות, כמעט ודאי, יגיעו בהמשך - אבל אנחנו עוד לא שם.

את עיקר ממונה צברה רפאלי בישראל, ורק בשנתיים האחרונות החלה לעבוד ברצינות בחו"ל. סוכן דוגמניות, שהיה מקורב אליה בעבר, מונה את העבודות שעשתה רפאלי בישראל ואת הרווחים שהניבו: על הקמפיינים הגדולים יותר לחברות האופנה רנואר, קסטרו ואירית, חברות בגדי הים פלפל ודיווה, וכמו כן בעבור שטראוס (למילקי) וסמסונג, הרוויחה רפאלי כ-400 אלף דולר. בניכוי עמלות סוכן ומס הכנסה שילשלה לכיסה כ-200 אלף דולר.

במונחים של שוק הדוגמנות המקומי מדובר בסכומים נאים ביותר, אך צריך לזכור שאומדן ממשי על היקף שכר הדוגמניות בשוק הישראלי לא קיים. בחוזים שחותמות החברות המסחריות עם הדוגמניות נהוג להוסיף סעיף, שלפיו בהודעה על קמפיין לתקשורת יצוינו סכומים גבוהים פי שלושה ויותר מאלה המשולמים בפועל.

עם הפנים ליצוא

עבודת הדוגמנית מתחלקת לארבעה תחומים עיקריים: תצוגות אופנה, קטלוגים, קמפיינים והפקות אופנה במגזינים הנחשבים. מכיוון שההשתכרות מתצוגות אופנה זעומה וההשתתפות בהפקות אופנה של מגזינים עולמיים חשובה יותר לתדמית מאשר לחשבון הבנק, הרווחים הגדולים מגיעים מקטלוגים ומקמפיינים. בצילומי אופנה לקטלוגים משתכרים לפי ימי צילום, וכך גם בקמפיינים - אך לאלה נוסף גם פרמטר של תשלום על פי החשיפה של הקמפיין, כשהוא עולה. ככל שהחשיפה שלו גדולה יותר והוא מוצג ביותר אמצעי תקשורת - התגמול עולה.

מקורבים לרפאלי ציינו השבוע באכזבה כי ההתנהלות של חברות ישראליות ששכרו את שירותיה אינה עומדת בסטנדרטים המקובלים בחברות אירופיות או אמריקאיות - ולכן הכוונה בעתיד הקרוב היא להפחית למינימום, שלא לומר לאפס, את היקף פעילותה של הסופר-מודל הצברית בישראל ועיקר המאמץ מכוון עתה לשוק הבינלאומי.

התעריף להעסקת רפאלי כדוגמנית הוא 5,000-10,000 דולר ליום עבודה, אך העניין הגובר של תעשיית השואו-ביזנס בזוגיות שלה עם דיקפריו מושך את הסכום כלפי מעלה. בעבודתה בחו"ל התרכזה רפאלי עד כה בקטלוגים ולכן תוגמלה בעיקר על ימי עבודה. מקורביה מעריכים כי בשנה וחצי האחרונות הצטלמה ל-15 קטלוגים. זמן העבודה על כל קטלוג נע בין יום לארבעה ימים, ובהנחה שצברה בתקופה זאת כ-35 ימי צילומים, הרי שהשתכרה ברוטו בין 200 אלף ל-350 אלף דולר.

שני קמפיינים שעליהם עבדה באחרונה יניבו לרפאלי רווחים נוספים בעתיד: הקמפיין לבושם של פאף דדי שישלשל לכיסה 180 אלף דולר כשייצא עוד שנה וחצי, והקמפיין לאיפור חורף 2007 של שאנל - שעתיד להתפיח את כיסה ב-120 אלף דולר נוספים. כלומר: עוד 300 אלף דולר יעשו את דרכם לחשבונה בשנה וחצי הקרובות.

עסקים מתפתחים גוררים עמם, כתמיד, הוצאות: מעבר לרואה חשבון ועורך דין צמודים, כרטיסי טיסה למלווים ממשפחתה ועלות הדירות השכורות בלונדון ובניו יורק, שכרה רפאלי באחרונה יחצ"ן בארה"ב. שכר העבודה שלו הוא 25% מהרווחים בשנתיים הראשונות. כמו כן, העמלה שעליה לשלם לסוכנויות הדוגמנות שאיתן היא עובדת בחו"ל מגיעה לכ-20% מהרווחים. מצד שני, היא חוסכת עמלת סוכן משמעותית יותר, משום שאמה ציפי לוין מנהלת את עסקיה.

לא כל הנוצץ

"אני תמיד מחייך כשאומרים שדוגמנית מסוימת קיבלה קמפיין ענק בחו"ל", אומר אבשה אגסי, מנכ"ל סוכנות הדוגמנות יולי. לדבריו, הישראלים נהנים לגלגל על הלשון שמות של קמפיינים יוקרתיים בלי להבין את משמעות הדבר. "חברת לוריאל, למשל", הוא מסביר, "היא תאגיד קוסמטיקה ענק שמצלם מאות קמפיינים בשנה. אי אפשר להגיד על כל מי שהצטלמה, נניח, לקמפיין לשלטי חוצות באיטליה, שהיא עשתה את הקמפיין של לוריאל".

לא קל להפעיל מנגנון חישוב קר אל מול תמונותיה של רפאלי לקטלוג של ויקטוריה'ס סיקרט, אך במציאות התגמול הכספי זניח, אם בכלל קיים. כך היה בעבודתה ללוח השנה היוקרתי של ספורטס אילוסטרייטד וכך גם בצילומים להפקות אופנה ושערים של המגזינים הנחשבים בעולם - כמו ELLE, GQ ומקסים.

סוכן דוגמניות בכיר מוסיף כי "לאחר שדוגמנית השתתפה בקמפיין נחשב, גם אם שכרו לא היה בצדו, הלקוחות המשניים שנושאים עיניים לחברה היוקרתית - ששכרה את שירותי הדוגמנית בעבור פרוטות - ישלמו לה הרבה מאוד". עד שיגיעו ההצעות המפתות באמת, מקובל לצלם קטלוגים וקמפיינים בסדר גודל צנוע יותר - וזה בדיוק השלב שבו רפאלי נמצאת, בהמתנה לדבר הגדול הבא.

ואכן, הפרויקטים היוקרתיים שהשתתפה שבהם רפאלי הניבו בינתיים את הבאזז הרצוי. הזוגיות עם דיקפריו הוסיפה את אבק הכוכבים, וכל מה שנשאר עתה הוא להכפיל את התעריפים ולהמתין לשעת כושר - שמתקרבת והולכת, כפי שמסבירים יודעי דבר. עד שתגיע השעה המיוחלת, היא מתרוצצת ברחבי אירופה ובארה"ב בצילומים לקטלוגים, בחלקם למותגים יוקרתיים וידועים - כמו בית הכלבו היוקרתי נימן מרכוס, מעצב האופנה רלף לורן ובית הכלבו מרכס אנד ספנסר - ובחלקם למותגים פחות נוצצים.

"אני חושב שרפאלי נהפכת להיות דמות של ממש בתעשיית האופנה הבינלאומית", מסביר אגסי. "היא נהפכת למותג, מתחילה לקבל הכרה. השם שלה שגור בפי סוכנים עולמיים, לא מעט בזכות מערכת היחסים עם דיקפריו. עצם זה שאומרים את שמה בנשימה אחת עם ג'יזל, וזה שהיא אייטם רכילותי לכל דבר, מעלה את המניות שלה".

לא עולה, לא משלם

אבל לא הכל כבר סגור ומובטח בממלכת רפאלי. גם כשתגיע שעת הכושר, צריך לזכור ששוק האופנה קפריזי במיוחד: בקמפיין יוקרתי, לעתים מקבלים שכר על ימי הצילום בלבד והכסף הגדול מגיע רק כשהקמפיין עולה לאוויר. בקמפיינים גדולים במיוחד זה יכול להתמשך שנה ויותר. לעתים גם קורה שמחליטים לגנוז חלק מהקמפיין - או את כולו - ואז הסכומים יורדים בצורה משמעותית, או לא משולמים כלל.

כך, למשל, צילמה רפאלי בימים האחרונים את הקמפיין לאיפור חורף 2007 של שאנל - שבעבורו, מעריך בכיר בענף, קיבלה על שני ימי צילום סכום של כ-10,000 דולר. כשהקמפיין יעלה, בעוד כשנה, היא תרוויח עליו כ-110 אלף דולר. כך גם לגבי הקמפיין לבושם של פאף דדי: בעבור שני ימי הצילום שלו קיבלה רפאלי כ-7,000 דולר, אך את הסכום המשמעותי - 180 אלף דולר - היא תקבל עוד שנה וחצי, כאשר הבושם יתחיל להימכר. אם מסיבה כלשהי הבושם לא ייצא לשוק, היא לא תקבל את הכסף.

מה שעוד יכול להדאיג את רפאלי הוא ההצהרות של לא מעט אנשי מקצוע, שסבורים כי אמה מעדיפה כמות על פני איכות. "אמא שלה מנסה למקסם את היקפי העבודה שלה בישראל מבלי לפגוע בעבודה בחו"ל", טוען בכיר בתחום הפרסום. "העובדה שהיא שומרת אותה קרוב לסינר עושה לרפאלי נזק גדול".

לדבריו, הדרך של דוגמנית להצליח בחו"ל כוללת מגורים בבירות האופנה, בעיקר פאריס וניו יורק, נוכחות במסיבות הנכונות ודאגה לקשרים במקום. "הניהול יוצר מכונת יחסי ציבור משומנת שמוכרת את המותג שנקרא 'בר רפאלי', כשבפועל היא לא עשתה כל עבודה משמעותית בחו"ל", אומר הבכיר.

לטענתו, רפאלי מכלה את כוחה בצילומי קטלוגים של חברות לא ידועות במיוחד - מה שאולי תורם לחשבון הבנק שלה, אך שוחק את תדמיתה ולא מקדם אותה במסלול הרצוי: הדרך לקמפיין עולמי ארוך טווח בעבור מותג יוקרתי.

ג'יזל כסופר-מודל עסקי

מקורבים לרפאלי מספרים שכשהחליטה לדגמן, אמה הסבירה לה במדויק כי היא נכנסת לעולם מנוכר, שבו המינוסים רבים מהפלוסים. היתרון שהציגה ציפי לוין לבתה הוא העניין הכלכלי - לכן, הסבירה לה, כדאי שתחתור להגיע לטופ המקצועי, שם נמצא הכסף הגדול - כך שתוכל לפרוש בגיל צעיר.

בסביבתה הקרובה של רפאלי לא מכחישים שדוגמנית העל ג'יזל בונדשן, שהשתכרה השנה כ-15 מיליון דולר, מהווה השראה לא קטנה למהלכי הקריירה של רפאלי. העובדה שבונדשן היא החברה הקודמת של דיקפריו רק מקלה על ההשוואה.

עוד מספרים המקורבים, כי ההיגיון העסקי של אמא רפאלי מושתת על שני עקרונות מרכזיים: סירוב לקמפיינים שיכבלו את הילדה לתדמית מסוימת ושלילת קמפיינים שמחייבים אותה לבלעדיות. כך, למשל, נפסל קמפיין של חברת האופנה העולמית גס, מכיוון שהדבר היה מקשר אליה את רפאלי במשך שנים ארוכות. הכיוון כרגע הוא רק קמפיינים שיועילו לה בעתיד, ויובילו אותה בבטחה לקמפיין העולמי הגדול והנחשק.

בראיון שנערך עמה לפני חודשיים אמרה רפאלי: "אני רואה את עצמי ממשיכה לנסוע בעולם בארבע-חמש השנים הקרובות, אבל כשאהיה אמא אין מצב שארצה לנסוע. אני גם בטוח אלמד בהמשך. אם יש תקופה שהייתי חוזרת אליה, זו תקופת הלימודים בתיכון". אז כדי שתוכל לפרוש עם מספיק כסף לשכר לימוד ולקנות בית נחמד בפרברים, צריכה רפאלי בינתיים לשנס מותניים ולהמשיך לחייך למצלמה.ו

ג'יזל קרוליין נוננמאכר בונדשן: המבוקשת ביותר בעולם האופנה

את הדוגמנית הברזילאית ג'יזל, המבוקשת ביותר בעולם האופנה, עולה כיום להעסיק יותר מכל דוגמנית אחרת: ב-2005 הרוויחה ג'יזל 12.5 מיליון דולר, בעיקר מחוזה הדוגמנות שלה. הופעות בסרטים ושאר חלטורות תופסות, באופן יחסי, נתח קטן מהכנסותיה של הדוגמנית המצליחה.

ג'יזל עקפה בשנה שעברה דוגמניות ותיקות ומוכרות יותר, כמו היידי קלום, טיירה בנקס ואפילו הדקיקונת קייט מוס. המגזין "ווג" הכתיר אותה כ"דוגמנית של המילניום", וכינה את הצלחתה "חזרתה של הדוגמנית הסקסית" -בניסיון לציין את סופו של עידן ההרואין שיק.

ג'יזל, שנולדה ביולי 1980, החלה את גישושיה הראשונים בעולם הדוגמנות כבר בגיל 13, אך הצלחתה הגדולה הגיעה בגיל 17, כשעברה לניו יורק. היום היא מקושרת עם מותגים כמו דולצ'ה וגבאנה וכריסטיאן דיור, וחתומה בסוכנות הדוגמנות IMG. לאחרונה הופיעה המצליחנית גם בסרטים: "טקסי", וכמתבקש, "השטן לובש פראדה".

שמה של ג'יזל נקשר לא אחת עם לשחקן ההוליוודי ליאונרדו דיקפריו. שמועות מספרות שהמפגש עם חברתו הנוכחית, רפאלי הפרטית שלנו, לא עבר חלק: בתצוגה של ויקטוריה'ס סיקרט סירבה ג'יזל לשתף פעולה עם בר ושטחה את איומה בפני החברה - בנוסח "או אני או היא".

סמסונג איכזבה פעמיים

דרכה העסקית של בר רפאלי שזורה בכמה סכסוכים עסקיים שזכו לסיקור רחב בתקשורת. המאבק המתוקשר ביותר היה עם רנואר, בעקבות אי הסכמה של רפאלי - אז בת 17 - להצטלם לקטלוג החברה בתנוחות פרובוקטיוויות. בנוסף, נרשמה תביעה פחות מתוקשרת נגד חברת בגדי הים דיווה, שהשתמשה בתמונותיה בניגוד להסכם. בשבועות האחרונים הגיש נגדה סוכן הדוגמניות רפי עגיב תביעה בסך 1.2 מיליון שקל - סכום העמלות שהפסיד, לטענתו, כתוצאה מכך שנטשה את הסוכנות שלו ללא הודעה מוקדמת. רפאלי טענה מנגד כי מדובר בתביעת סרק.

דוגמה טרייה נוספת לחוסר שביעות הרצון של בר ואמה מהתנהלות מפרסמות ישראליות היא הקמפיין לטלפונים דקים של סמסונג שעלה אתמול. סמסונג חתמה על חוזה לארבעה חודשים, במסגרתו תככב רפאלי בקמפיין שכולל טלוויזיה, שלטי חוצות, פוסטר מדיה ועיתונות. רפאלי הגיעה ליום צילומים מתוקשר היטב, שבסופו גילתה שכל תנועותיה שודרו ישירות באתר האינטרנט תפוז (בבעלותו של אילן בן דב, הבעלים של סאני - יבואנית סמסונג). הצילומים שחשפו אותה - לטענתה ללא ידיעתה - במגוון תנוחות מסקרנות של החלפת בגדים, גררו מאות אלפי גולשים מהארץ ומהעולם להיכנס ולצפות.

בהמשך היום חוותה רפאלי עוגמת נפש נוספת כשגילתה שלמסיבה שתוכננה לאותו ערב הוזמנו 500 אנשים ותקשורת - בניגוד לסיכום מוקדם איתה לפיו האירוע מיועד ל-50 מוזמנים מבכירי החברה.

מסמסונג נמסר בתגובה: "סמסונג פועלת על פי ההסכם שנחתם, היא שמחה על שיתוף הפעולה עם בר רפאלי ומצפה לחשיפה גדולה של הקמפיין". מנגד, מקורב לפרויקט אמר שלא לייחוס, כי סמסונג התנהגה עם רפאלי שלא בתום לב ונעשה לה מחטף כשהסתירו ממנה את העובדה ששידור האינטרנט עלול להיות חדירה בוטה לפרטיות שלה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#