"פעם היו פה 250 אירועים בשנה": איך הפך אחד הבניינים היפים בתל אביב לשומם מפעילות? - קריירה - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

"פעם היו פה 250 אירועים בשנה": איך הפך אחד הבניינים היפים בתל אביב לשומם מפעילות?

במשך שני עשורים פעל מרכז פליציה בלומנטל למוסיקה, השייך לעיריית תל אביב, ללא רישיון עסק ואישור ממכבי אש ■ לפני כחצי שנה התגלתה הבעיה, ומאז עומד הבניין שומם ■ עיריית תל אביב: "הנושא בבדיקה"

15תגובות
בניין בלומנטל (מימין) ובית העיר בתל אביב
אייל טואג

"קהל יקר, מוזיקאים יקרים" נפתח קול קורא בדף הבית של מרכז פליציה בלומנטל למוסיקה, שבלב מתחם ביאליק התל אביבי. "בימים אלו, אנו מצויים במגעים מול עיריית תל אביב לגבי המשך פעילותו הסדירה של המרכז. אנא חתמו וביחד נוכל להציל את המרכז".

לא ברור כמה אנשים חתמו על העצומה, אך מאוגוסט 2016, עומד אחד הבניינים היפים בתל אביב, שהיה מרכז פעיל ותוסס למוסיקה ומוסיקאים, בסוג של שממון, ולא ברור מתי זה יסתיים. הסיבה: ניהול לא תקין של המרכז כבר למעלה מעשרים שנה, על ידי עיריית תל אביב, לה שייך הבניין.

המרכז נפתח ב-1996, לאחר שהבניין תוכנן ונבנה מחדש על ידי האדריכלית נילי פורטוגלי, בכספי משפחת בלומנטל, שביקשו להנציח את הפסנתרנית ואם המשפחה, פליציה. זמן קצר לאחר שנבנה, נעשתה פנייה מטעם אגף התרבות ומחלקת הספריות למשפחה, בבקשה שזו תפעיל את המרכז דרך עמותה שתקים. העמותה אכן קמה, ולבניין בן חמש הקומות, שהפך מאז לבניין לשימור, נכנסה הספרייה המוסיקלית של תל אביב. במקום נבנה גם אודיטוריום, שהפך ללב ליבה של הפעילות המוסיקלית.

"במשך שנים היו פה 260-250 אירועים בשנה", אומרת מנכ"לית העמותה ומנהלת המרכז, אביגיל ארנהיים. "היו פה קונצרטים, כיתות אמן, מפגשים שונים. זה נחשב למרכז מוסיקה מאוד מבוקש, ומי שהשתמש במקום, שילם תשלום צנוע. 30% מן הרווחים של האירועים היו אמורים להגיע לעיריית תל אביב".

התשלום הצנוע הפך את המרכז לעסק, אלא שזה לא הדליק נורה אדומה לאיש, גם לא לעירייה, שאמורה היתה להתחלק ברווחיו, לכן לא התבקש רשיון עסק או אישור מכבי אש. שנים רבות פעל המרכז, כשמי שמנהל אותו בפועל הוא העמותה. עד שנת 2011, לעירייה לא היה הסכם כתוב עם העמותה, והבניין פעל ללא אישור מכבי אש.

כיוון שהעמותה ניהלה את הבניין, היא עשתה בו כרצונה. כך למשל, המנכל"ית השתמשה במקום עבור הצגת היחיד שלה - בתשלום, לדבריה, וטענה כי אינה רואה בכך בעיה. על הקירות תלויות תמונות שצילם עו"ד שמעון מזרחי, אחד מחברי דירקטוריון העמותה. לדברי ארנהיים, הדבר נעשה לבקשתו, ובהסכמת הדירקטוריון. בחלק מן הקומה הרביעית, שם היה בעבר חדר האזנה, יושבות מנהלת העמותה ועובדת נוספת, ללא תשלום לעיריית תל אביב. ארנהיים טוענת כי "לא נלקח דבר מהציבור. אם לא היינו יושבים פה היה חדר ההאזנה ריק ממילא. ההאזנה נעשית בקומה אחרת". העירייה, מצידה, גם היא עשתה במקום שימוש, כאשר יזמה ואירחה את השקת ספרה של פורטוגלי, אדריכלית הבית.

שנים פעל המקום מבלי שאיש הרים גבה. עד יוני 2015, אז הגיעה למרכז מנהלת הספרייה המוסיקלית החדשה. המנהלת, שהיתה בעבר היועצת המשפטית של העמותה, נבחרה על ידי העירייה, על אף שהיא בכלל עורכת דין. המנהלת גילתה שאין למקום רישיון עסק, וגם לא אישור מכבי אש. העירייה, בתגובה, הורתה לעמותה לבקש אישור כזה - וכאן החלה הבעיה.

לכאורה, יש לבקש אישור כזה רק עבור הפעילות באודיטוריום, אלא שמכבי האש ביקשו תיקונים שונים עבור הבניין כולו, שכבר נחשב בשלב הזה כבניין לשימור. על פי צוות היועצים של העירייה, מדובר בלא פחות מ-18 מליון שקל. מנכ"לית העמותה טענה שמדובר בסכום מופרך, וביקשה להבין על מה הוא מבוסס, אך העירייה לא שיתפה פעולה.

הבעיה לא נפתרה, ובאפריל 2016, קיבלה העמותה הוראה להפחית פעילות, והחל מה-1 לאוגוסט 2016, חל איסור מוחלט על פעילות מוסיקלית באודיטוריום - על אף שהעמותה יכלה להשכיר אותו - למשל, להרצאות. ביקור בבניין אכן מגלה שקט גדול. "הספרייה המוסיקלית יכולה להיכנס כולה לקומה אחת, או קומה וחצי בלבד, ואין סיבה להחזיק עבורה בניין שלם, כשמגיעים כמה עשרות אנשים בשבוע טוב" אומרת ארנהיים. לדבריה, המשפחה שמחזיקה את העמותה לא תתנגד לשינוי ייעוד המרכז.

"אנחנו ארגון גג של מוסיקאים עצמאיים, ויש לנו זכות קיום. אנחנו מנהלים את הפסטיבל השנתי במוזיאון תל אביב, סדרה של מוסיקה קאמרית במוזיאון תל אביב וכן פסטיבלים שונים. כרגע מדובר בנכס יקר ולא מנוצל".

זה ככה כבר חצי שנה, מה האופק?

"אני שואלת ולא מקבלת תשובה. אומרים לי שזה בטיפול של מרים פוזנר, מנהלת הספריות בעיריית תל אביב. אני לא יודעת מה יהיה הפתרון".

העירייה מסרה בתגובה כי "בניגוד לנטען, בית פליציה בלומנטל לא עומד ריק. במקום קיימת ספרייה פעילה למוסיקה, שבשנים האחרונות שילשה את מבקריה. מנהלת הספרייה המוסיקלית נבחרה על סמך כישוריה הרב תחומיים במכרז חיצוני, הפתוח גם למי שאינו עובד עירייה. העירייה נאלצה להפסיק את קיום הופעות באולם הקיים במבנה, לנוכח דרישות בטיחות המחייבות הוצאות עתק של עשרות מיליוני שקלים, החורג מהוצאה ציבורית סבירה. הנושא נמצא בבחינה באם ניתן יהיה להקטין את העלויות לרמה סבירה, שהקופה הציבורית יכולה לאפשר".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#