העולם של דיסני עדיין מופלא - מגזין TheMarker - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן
המפץ הגדול

העולם של דיסני עדיין מופלא

כמעט 100 שנה אחרי שנוסדה, חברת דיסני יודעת יותר טוב מכולם איך לבדר, ולשלב בין קלאסיקות לחדשנות

תגובות

ילדי שנות ה־60 וה־70 בישראל זוכרים מן הסתם את האיש החביב שהופיע אחת לשבוע על מסך הטלוויזיה בשחור לבן, כשהוא מציג עוד תוכנית מענגת עם מיקי (מאוס) ודונלד (דאק). סדרה דוקומנטרית שהופקה לאחרונה בארצות הברית והוקרנה גם בישראל, גילתה את צדדיו הרבים של דיסני, שלא תמיד היה כה חביב. הגאון שידע תמיד מה רוצה הקהל, והיה פורץ דרך בתחום הבילוי והפנאי, היה גם עריץ שלא היסס לרדות בעובדיו, ונלחם בכל כוחו בוועד שהוקם באולפנים ודרש שכר ותנאים טובים יותר לעובדים. והנה עוד עובדה שאין עליה עוררין: המייסד הדומיננטי, שהחל את דרכו כמאייר ומת מסרטן ריאות ב־1966, כשהוא בן 65 בלבד, הקים את החברה שנהפכה לתאגיד השני בגודלו בעולם.

"מאז ומתמיד היתה דיסני חלוצה בערך הבידורי שהיא מציעה, תוך שהיא מסתמכת תמיד על חידושי הטכנולוגיה", אומרת ד"ר גילה אורן, ראש המחלקה לשיווק, פרסום ודיגיטל במסלול האקדמי המכללה למינהל. "בניגוד לחברות שנעלמו עם מות המייסד, וולט דיסני הצליח להטמיע את התפישה שממשיכה להתקיים גם 50 שנה אחריו".

אולפני האנימציה של האחים וולט ורוי דיסני נוסדו ב־1923. זה קרה אחרי התמוטטותו של אולפן אחר שהקים דיסני ופשט את הרגל. הפעם וולט גייס כסף יחד עם אחיו, שעבד קודם לכן בבנק, והאולפן החל להפיק סרטי אנימציה קצרים. הוא לא היה היחיד בתחום, אבל ב־1928 היתה זו דמותו של מיקי מאוס שבידלה את דיסני ממתחריו. "בסרטי האנימציה הקצרים, שאורכם לא עלה בדרך כלל על דקה, המטרה היתה להצחיק את הקהל", אומרת אורן, "אלא שדיסני הבין שהוא צריך להביא את הדבר הבא. 'שלגיה' היה הסרט המצויר הראשון באורך מלא שבחן את גבולות הרגש. לא רק צחוק היה שם, אלא מגוון גדול של רגשות שאיש לא ידע האם הקהל אכן יוכל להתחבר אליהם. נדרשו לשם כך 24 ציורים בשנייה, ובסך הכל כרבע מיליון ציורים שונים". הצלחתו של הסרט, שיצא לאקרנים ב־1937, היתה אדירה – ודיסני פנה לדבר הבא. רק שלוש שנים חלפו וכבר יצא לאקרנים עוד מפץ גדול בתחום: "פנטזיה". "לראשונה הוביל האולפן סרט אבסטרקטי", אומרת אורן, "בשונה מ'שלגיה', 'פינוקיו' ו'במבי' המבוססים על סיפורים מוכרים, 'פנטזיה' היה משהו חדש שהתבסס על מוזיקה קלאסית. ההימור של דיסני התברר כמוצלח בטווח הארוך, אך בטווח הקצר הוא היה מאתגר. הסרט הפסיד כסף עם יציאתו, בין היתר מאחר שברוב בתי הקולנוע לא היתה מערכת סאונד מתאימה להקרנתו".

אי־פי

בשנות ה־50 הגיע חידוש נוסף. דיסני, שכבר היה אדם עשיר ומוכר, התמכר לתחום חדש – רכבות מוקטנות. הוא החל לבנות אותן במו ידיו, והשתתף בכנסים בתחום. מכאן הגיע הרעיון הגדול הבא: פארק שעשועים, שלא זכה לתגובות נלהבות. קרקסים או גני שעשועים היו אז מקומות קטנים ומלאים בתופעות טבע מוזרות (האיש השמן או הרזה ביותר בעולם, וכדומה). דיסני ראה בעיני רוחו מקום מהוגן שמציע מענה ראוי וחינוכי לשעות הפנאי של המשפחה האמריקאית: גדול, נקי ומשעשע – ומבוסס, בין היתר, על סרטיו".

את המימון קיבל מרשת ABC, שהיתה מוכנה להפוך למשקיעה העיקרית בתמורה לתוכנית טלוויזיה שבועית שדיסני עצמו ינחה. הוא הסכים. התוכנית הפופולרית יצאה לדרך, וכללה קידום עצמי בוטה. דיסני לא היסס לספר בתוכנית על הפארק המתקדם, שנקרא על שמו "דיסנילנד" — ולהאיץ במשפחות לבוא לבקר בו. מחלקת הפרסום לא היתה צריכה לעבוד קשה מדי. "כבר מפארק השעשועים הראשון הקפיד דיסני על נושא מוגדר לכל אחד מאזורי הפארק, על הלימה מושלמת בין כל חלקי הנושא (עד לרמת פחי האשפה), ועל חציצה פיזית בין הפארק לבין העולם שבחוץ", אומרת אורן. "ההצלחה היתה מיידית. לדיסנילנד הגיעו תיירים מכל רחבי העולם וגם לא מעט מנהיגים שבאו לחזות בפלא, וזכו לסיור מודרך עם המייסד".

בעוד הפארק מתייצב על מפת הבילוי העולמית, דיסני כבר היה שקוע בדבר הבא: עיר שלמה בפלורידה שנבנית סביב פארק שעשועים. את דיסני וורלד הוא כבר לא זכה לראות. הפארק נפתח ב־1971, חמש שנים לאחר מותו, אך עד היום, היצירה שלו היא אתר הפנאי הפופולרי בעולם. ב־2014, למשל, הגיעו אליה כ־68 מיליון מבקרים.

© Bettmann/CORBIS

מותו של המייסד היה מכה קשה לחברה, אבל היא היתה מבוססת די הצורך כדי לשמור על המורשת ולהמשיך לגדול. כיום דיסני היא בעלת רשת ABC, ועוד כמה ערוצי טלוויזיה בכבלים, בהם ערוץ דיסני, ESPN, ו־ABC Family; היא גם בעלת הזכויות והרישיונות על 14 פארקי שעשועים ברחבי העולם שבהם מבקרים כ־140 מיליון איש בשנה. מחזור החברה ב־2015 היה יותר מ־52 מיליארד דולר, גידול של 7% יחסית לשנה הקודמת. דיסני היא גם החברה הגדולה בעולם בתחום המוצרים הממוסחרים.

איך היא מצליחה כל כך? בזכות הטכנולוגיה. "ב־2006 רכשה דיסני את פיקסאר העוסקת באנימציה ממוחשבת ב־7.4 מיליארד דולר, וב־2013 היא הציגה את מיזם +MyMagic, מערכת ביג דאטה שבה הושקעו יותר ממיליארד דולר", מפרטת אורן. "מיזם זה הוא שילוב של אתר אינטרנט, אפליקציה לסלולר וצמיד, המאפשרים למבקרים להתאים לעצמם את הביקור. הוא כולל כ־28 אלף חדרי מלון ומעסיק כ־70 אלף עובדים. בעזרתו יכולים המבקרים בפארקים לבחור אטרקציות, לקבוע פגישות עם דמויות בפארק ולהירשם למצעדים ולמופעי הזיקוקים. השחקנים, המשמשים דמויות בפארק, יודעים לברך את הילדים העונדים את הצמיד בשמם הפרטי".

מוצר אחר של דיסני הוא Movies Anywhere, המאפשר למשתמשים לצפות בסרטים בכל פלטפורמה. לדברי אורן, "האפליקציה מאפשרת למשתמשים לבנות ספרייה דיגיטלית של סרטי דיסני שהם כבר רכשו ולצפות בהם היכן שירצו. דיסני עושה גם שימוש בטכנולוגיה ליצירת מעורבות פעילה (Engagement). חטיבת המשחקים שלה השיקה משחק (Infinity) המאפשר לשחקנים לערבב דמויות שונות של דיסני ושל חברת פיקסאר ביצירת סרטים עצמאיים. פיתוח המשחק עלה יותר מ־100 מיליון דולר, ומכירתו הניבה סכומי עתק".

ד"ר גילה אורן
עידן גרוס

כחברה המבוססת על טכנולוגיה, דיסני גם משתמשת בכריית מידע כדי להבין את התנהגות הצרכנים ואת ההעדפות שלהם, ולנבא את ההתנהגות העתידית שלהם. מודלים של חיזויי התנהגות מסייעים לחברה לקבוע את אופי המוצרים שהלקוחות מעוניינים בהם, וניתוח הנתונים מסייע לה לבנות חבילת חופשה שתוצע ללקוחות שונים.

"מחקרים מלמדים שהטמעת תרבות דיגיטלית תלויה במנהיגות ובהנהלה", אומרת אורן. "בדירקטוריון של דיסני יושבים המנהלים והמייסדים של טוויטר ופייסבוק, ובעבר ישב בהנהלה מייסד אפל, סטיב ג'ובס. החברה מכנסת מדי שנה פורום להצפת רעיונות ומיזמים בתחום הדאטה והטכנולוגיה. בנוסף, דיסני מקיימת שיתופי פעולה רחבי היקף עם מעבדות מחקר, ומשקיעה כסף רב בפיתוח וביזמות. החזון לכאורה פשוט, אך דורש לא מעט עבודה: להיות תמיד במקום שבו ממציאים את הבילוי הבא, ולהבין את האופן שבו אנשים יבלו את שעות הפנאי שלהם בעתיד, עוד לפני שהם עצמם יודעים". 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#